250cc pitbike loopt niet goed stationair

BamiCrosser

Rookie
5 apr 2021
25
11
Deventer
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier, en ook nieuw in het gebied met motoren, ik wil alleen lekker crossen haha.
Ik heb zo'n 2 jaar geleden een 250cc pitbike gekocht, met een lucht gekoeld blok.
Hier een foto:
pitbike[1371].jpeg

Heb er even mee gereden en toen deed ie het niet meer, heb toen met wat vrienden het blok uit elkaar gehaald.
Vervolgends weer in elkaar gezet en kregen hem nooit meer aan de praat.

Om van al het gezeur af te zijn heb ik vorig jaar maar een werkend blok gekocht en die vervangen met het oude blok.
Orgineel komt het blok onder een jinling quad vandaan als ik mij niet vergis, de gene waarvan ik het blok overgenomen heb had m onder een KTM zitten.
Het is nu een leuk projectje geworden, want het is een watergekoeld blok en heb een radiateur setje op het frame moeten monteren.
Hier een foto:
foto2.jpeg


Ik heb er een ali carburateur opgezet (mikuni pz30 ripoff) met een 38 stationair sproeier en een hoofdsproeier 100.
De benzineschoef 2 draaien open en stationair schoef 1.5 draaien open (op het internet gelezen).

Nu zit ik met het probleem dat ik niet weet hoe ik de carburateur goed moet afstellen.
Op internet staat dat je pas af moet stellen als de motor warm is, alleen bij mij loopt ie niet goed stationair.
Hij loopt even stationair, alleen als ik na een tijdje de choke helemaal open zet slaat hij af, de cilinder en uitlaat worden wel heel snel warm,
en laatst hoorde ik een sissend geluid bij de uitlaatpoort, heb het vandaag gefilmt alleen was dat deze keer niet het geval, en er komt water/vocht uit de uitlaat, is dit normaal?
Hier het filmpje:

Ik vraag mij nu af heb ik wel de juiste sproeiers, en hoe moet ik het aanpakken qwa afstellen van de stationair en benzineschoef zodat ie normaal stationair loopt en ik eindelijk eens een testritje kan gaan maken.

Ik ben heel erg benieuwd!
Groetjes, BamiCrosser
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Hallo iedereen!

Ik heb maar een JLA-21B carburateur gekocht bij BrinkMotoren, die orgineel bij het motorblok hoort.
Hij loopt nu goed stationair en hij rijdt!

Hier wat info van de carb als iemand het toevallig nodig heeft:
Gasnaald op middelste positie.
Stationair sproeier: staat geen nummer op maar denk een 38. Hoofdsproeier: 105
Mengselschroef: 2 en 3/4e draai uit. Stationairschroef: 5 draaien uit.

Ik wil iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om mij te helpen!
Bij deze kan de topic gesloten worden :)

Groetjes, BamiCrosser!
Water dat er uit komt zal toch wel condens zijn ?

En stationair afregelen kan maar op 1 manier. Stationairschroef en Luchtschroef.... Fingerspitzengefühl...

Ik vind toch dat-ie al heel netjes loopt
 
Hij loopt even stationair, alleen als ik na een tijdje de choke helemaal open zet slaat hij af, de cilinder en uitlaat worden wel heel snel warm,
en laatst hoorde ik een sissend geluid bij de uitlaatpoort, heb het vandaag gefilmt alleen was dat deze keer niet het geval, en er komt water/vocht uit de uitlaat, is dit normaal?
Wat is bij jou choke helemaal open? Vol choke of geen choke?
 
Waterdamp is een uitlaat gas. In een koud uitlaatsysteem condenseert dat.
Uit het filmpje valt niet veel op te maken. Misschien moet de stationairschroef, die de gasschuif open houdt, wat verder ingedraaid worden. Maar dat kun je pas met warme motor testen.
 
Bedankt voor de reacties!
Waterdamp is een uitlaat gas. In een koud uitlaatsysteem condenseert dat.
Uit het filmpje valt niet veel op te maken. Misschien moet de stationairschroef, die de gasschuif open houdt, wat verder ingedraaid worden. Maar dat kun je pas met warme motor testen.
Oke top dus het is gewoon wat condens, en ja afstellen met een warme motor.. lastig als ie niet wilt blijven lopen :( hahaha

Wat is bij jou choke helemaal open? Vol choke of geen choke?
Er zijn 3 choke standen, full choke, half choke, geen choke. met choke helemaal open bedoel ik geen choke.

maak ook eens een filmpje met wat gasrespons .
en kijk naar kleur bougie.
Is goed, ik maak van de week wel een filmpje met wat gasrespons, en zal de bougie eens bekijken, laatst leek die wel erg droog te zijn.
 
Bedankt voor de reacties!

Oke top dus het is gewoon wat condens, en ja afstellen met een warme motor.. lastig als ie niet wilt blijven lopen :( hahaha


Er zijn 3 choke standen, full choke, half choke, geen choke. met choke helemaal open bedoel ik geen choke.


Is goed, ik maak van de week wel een filmpje met wat gasrespons, en zal de bougie eens bekijken, laatst leek die wel erg droog te zijn.
Maar ga je niet gewoon te snel naar de "geen choke" stand?
 
als je een blok dat draait niet eens lang genoeg kan laten draaien, waarom denk je dat jij hem dan afgesteld gaat krijgen ?
Sorry ik snap je niet helemaal.
Ik vertel in mijn bericht dat het probleem is dat ie niet goed stationair loopt omdat ie zonder choke afslaat... waardoor ik dus ook niet kan afstellen.
Ik hoop dus een oplossing te vinden zodat ie wel lang genoeg kan draaien en dan kan ik gaan afstellen.
Maar ga je niet gewoon te snel naar de "geen choke" stand?
Ik heb ook geprobeerd langer te wachten maar dan gaan de toeren zo laag dat ie afslaat.
 
Sorry ik snap je niet helemaal.
Ik vertel in mijn bericht dat het probleem is dat ie niet goed stationair loopt omdat ie zonder choke afslaat... waardoor ik dus ook niet kan afstellen.
Ik hoop dus een oplossing te vinden zodat ie wel lang genoeg kan draaien en dan kan ik gaan afstellen.

Ik heb ook geprobeerd langer te wachten maar dan gaan de toeren zo laag dat ie afslaat.
Nooit gehoord van "aan de praat houden"?
 
Ik heb er een ali carburateur opgezet (mikuni pz30 ripoff) met een 38 stationair sproeier en een hoofdsproeier 100.

Hier best wat ervaring met Chinese carbs op en 300cc viertakt blok.
Een nieuwe carb kan best tricky zijn om goed af te stellen.
Niet alle Chinese carbs zijn goed af te stellen.

Laatst een maikuni 26mm gekocht, en dat is goed spul.
De OKO die er eerst op zat was kwalitatief veel minder.

Pas na de 7e keer sproeiers wisselen had ik het blok betrouwbaar aan de praat.
26mm - Pilot 35 Main 115.

Instructies voor het afstellen:
 

Bijlagen

  • KeihinCarbJetting-2015.pdf
    191,9 KB · Weergaven: 4
Komen de toeren dan zo laag als je de choke erafhaalt of al eerder?
Al eerder, als ik hem start met full choke dan loopt ie eerst goed maar dan daalt het toerental tot ie afslaat.
Beetje gas geven kan wel eens helpen, als ie daardoor wel aan de gang blijft moet je even je stationair toerental beter afstellen. Welk toerental probeer je te halen? 1000 toeren?
Oke zal het eens proberen, er zit helaas geen toerenteller op me pitbike, dat maakt het nog moeilijker :P
Het blok is een JLA21B en op internet staat: specified idle speed 1450-1550
Hier best wat ervaring met Chinese carbs op en 300cc viertakt blok.
Een nieuwe carb kan best tricky zijn om goed af te stellen.
Niet alle Chinese carbs zijn goed af te stellen.

Laatst een maikuni 26mm gekocht, en dat is goed spul.
De OKO die er eerst op zat was kwalitatief veel minder.

Pas na de 7e keer sproeiers wisselen had ik het blok betrouwbaar aan de praat.
26mm - Pilot 35 Main 115.

Instructies voor het afstellen:
Hey thanks voor je reactie! met die info kan ik waarschijnlijk wel wat :)
Ik heb nog een 36 stationair liggen en een setje hoofdsproeiers dus kan wel even kijken hoe die dan loopt.
Maakt het veel verschil dat ik een 30mm heb? De instructies ga ik ook eens doorkijken.
Dit weekend als ik weer bij mn pitbike kan (staat namelijk bij mn pa) ga ik even vanalles uitproberen en hou ik iedereen op de hoogte.
 
Hallo iedereen,

Even een update, vandaag heb ik de carb en jets schoongemaakt met remreiniger.
Heb er nu een 38 stationair en 115 hoofdsproeier in zitten. (stationair 36 kon er blijkbaar niet in)
Stationair 1.5 draaien uit en mengselschoef 2 draaien uit.

Met de choke er op loopt de motor nu langer stationair.
Toen ging ik even spelen met de choke, zette hem half open, en weer terug, daardoor werden de toeren hoger, maar gingen sloom naar beneden.
ik weet niet of dit normaal is?
Na bijna 1 minuut begon het water/condens wat uit de uitlaat kwam te verdampen door de hitte van de uitlaat,
ik wist eerst even niet wat er precies aan de hand was dus heb de motor toen uitgezet.
Heb dit opgenomen:

Daarna startte ik hem zonder choke en liep hij even statonair en viel weer uit.
Heb hem ook gestart en wat gas gegeven om te kijken of ie daardoor langer loopt maar dan valt ie ook uit.
Dit heb ik ook opgenomen:

Heb hierna de bougie bekeken en die was een klein beetje nat en aardig zwart dus ik vermoed dat hij te veel benzine krijgt.
Morgen ga ik er mee verder en dan probeer ik de mengelschoef wat in te draaien.
Ik houd jullie op de hoogte! Tips zijn altijd welkom :)

Groetjes, BamiCrosser
 
Hallo iedereen,

Even een update, vandaag heb ik de carb en jets schoongemaakt met remreiniger.
Heb er nu een 38 stationair en 115 hoofdsproeier in zitten. (stationair 36 kon er blijkbaar niet in)
Stationair 1.5 draaien uit en mengselschoef 2 draaien uit.

Met de choke er op loopt de motor nu langer stationair.
Toen ging ik even spelen met de choke, zette hem half open, en weer terug, daardoor werden de toeren hoger, maar gingen sloom naar beneden.
ik weet niet of dit normaal is?
Na bijna 1 minuut begon het water/condens wat uit de uitlaat kwam te verdampen door de hitte van de uitlaat,
ik wist eerst even niet wat er precies aan de hand was dus heb de motor toen uitgezet.
Heb dit opgenomen:

Daarna startte ik hem zonder choke en liep hij even statonair en viel weer uit.
Heb hem ook gestart en wat gas gegeven om te kijken of ie daardoor langer loopt maar dan valt ie ook uit.
Dit heb ik ook opgenomen:

Heb hierna de bougie bekeken en die was een klein beetje nat en aardig zwart dus ik vermoed dat hij te veel benzine krijgt.
Morgen ga ik er mee verder en dan probeer ik de mengelschoef wat in te draaien.
Ik houd jullie op de hoogte! Tips zijn altijd welkom :)

Groetjes, BamiCrosser
Je eerste ding met choke open en dicht. Hij gaat meer toeren lopen met choke dus. Dat doen zo veel motoren.

Tweede deel lijkt mij juist te arm stationair, hij hapt daardoor veel te veel lucht en het duurt even voordat de brandstof uit de juiste sproeiers wordt getrokken.

Dus deel 1 is volgens mij geen issue, deel 2 kun je makkelijk mee experimenteren. Je staat er toch langs, laat hem eens stationair draaien en probeer eens verschillende instellingen van je stationairmengsel. Kun je gewoon aanpassen als het ding loopt.
 
Een choke verkleint de luchttoevoer en met wat ik zie krijg ik ook het idee dat hij onderin arm loopt.

De kleur van je bougie is geen raadgever in dit geval. De kleur verteld je wat als je een tijd volgas hebt gereden, niet als hij even stationair draait. Vergeet alsjeblieft de bougie op dit moment.

Kijk eens hoe hij loopt als je de luchttoevoer schroef verder dicht draait. Kan zijn dat je een grotere stationairsproeier nodig hebt.

Ik zou hem ook iets hoger stationair laten draaien, dan kun je dat later (als hij mooier loopt) weer iets laten zakken.

Samengevat: vergeet die bougie en waarschijnlijk heeft hij meer benzine nodig bij stationair toerental.

En de benzineschroef die je noemt is waarschijnlijk je luchttoevoerschroef. Als je die dicht draait en hij loopt beter, dan weet je in welke hoek je moet zoeken.
 
Hallo iedereen!

Vandaag verder gegaan met de pitbike.
Heb de stationairschroef iets ingedraaid voor wat hogere toeren, en de mengselschroef op 3 draaien uit gezet.
Heb hem eerst een minuutje met choke warm laten lopen, vervolgends de choke er afgehaald, natuurlijk sloeg hij af,
maar het blok was goed warm.

Ik ben een beetje gaan experimenteren en heb de mengselschroef elke keer 1/4e uitgedraaid en gekeken of hij zo stationair blijft lopen.
En dat is gelukt! Eindelijk bij 3 3/4e draai uit, loopt hij stationair en valt niet uit na een beetje gas geven.

Hij lijkt wel een beetje in de toeren te blijven hangen?
En de uitlaat word super warm (verkleurd een beetje) en er zijn knalletjes aanwezig net na het gasgeven.
Gaat dit de goede kant op?
Ik heb alles weer opgenomen zodat het duidelijk is:

Heel erg bedankt voor alle reacties tot nu toe, het heeft me al een heel eind op weg geholpen!
En het motiveert mij enorm!

Groetjes, BamiCrosser
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan