250cc sterk genoeg?

SWijland

Rookie
9 nov 2007
18
0
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede crossmotor waar ik een beetje mee kan spelen, maar die ook gewoon op de weg uit de voeten kan. Het endurosegment is wat dat betreft dus ideaal, omdat ze legaal zijn voor op de weg. Nu vraag ik mij alleen af hoeveel cc geschikt is om bijvoorbeeld op de weg te kunnen rijden?

Ik kan binnenkort aan een nette Husqie 250 TE komen (viertakt). Haalt zo'n ding bijvoorbeeld de 120 km/h en hoe lang gaat zoiets mee? In principe hoeft ie niet bijzonder snel te zijn.

Iemand die het weet?

p.s. Bijna alle enduro's hebben geen knipperlichten; 'k dacht dat dat verplicht was?
 
voor enduro is een 250 viertakt genoeg, maar het is toch handig als je iets meer power hebt. als je hem ook echt voor op de weg gaat gebruiken zou ik misschien beter een 450 nemen.
knipperlichten zijn niet verplicht

gr
 
ik heb van vrienden gehoord, dat je het beste met een 4 takt beter niet te lang op z'n top kan rijden, denk hierbij aan 10-20 seconden, want ander slaat deze vast. Daarom lijkt het me handig om een wat zwaardere viertakt te kopen, zodat je niet de hele tijd op z'n top zit, en ook meer koppel hebt.
 
volgensmij was het zo: op een offroad zijn knipperlichten/spiegels verplicht, op een enduro niet
Nee, dat klopt niet. De wet maakt geen verschil tussen een enduro, offroad, chopper of wegracer. Een motorfiets met een kenteken van na 1997 moet kniperlichten hebben.

Van de wet in Belgie weet ik niets maar ik kan me voorstellen dat daar weer andere regels gelden.
 
ik heb wel eens gehoort dat als ze er op zitten dat ze moeten werken
maar als ze er niet op zitten mag je gewoon met je hand richting aangeven
dus als ze stuk zijn kan je ze er gwoon afhalen en dan heb je dacht ik minder kans op een boete
 
ik heb wel eens gehoort dat als ze er op zitten dat ze moeten werken
maar als ze er niet op zitten mag je gewoon met je hand richting aangeven
dus als ze stuk zijn kan je ze er gwoon afhalen en dan heb je dacht ik minder kans op een boete

Wat jij zegt geldt inderdaad voor motoren van voor 1997.
Na 1997 moeten er gewoon knipperlichten opzitten en werken!
 
Dat de motor een 4-takt is zegt ansich niet zo heel erg veel. Het voornaamste verschil is dat je met een 2-takt meer pk's uit de zelfde motor kan halen, maar door het verschil ik slagen (2 vs. 4) ook olie verbrand. Daarom is het wenselijker om een 4-takt te hebben.

Als ik achter een ander (kleiner) tandwiel plaats, zodanig dat de motor bij zeg 120km/h ook gewoon op een redelijk toerental ligt, dan zou het aantal cc's toch geen verschil moeten geven?

De kleinste Kawasaki Ninja (250r) heeft namelijk ook maar een 250cc 4-takt motor (http://www.kawasaki.nl/250r). Waar zit 'm dan precies het verschil in dat het met een enduromotor niet zou kunnen?

Heb je niet gewoon minder pk's dan bij een zwaardere enduro?
 
Dat de motor een 4-takt is zegt ansich niet zo heel erg veel. Het voornaamste verschil is dat je met een 2-takt meer pk's uit de zelfde motor kan halen, maar door het verschil ik slagen (2 vs. 4) ook olie verbrand. Daarom is het wenselijker om een 4-takt te hebben.

Als ik achter een ander (kleiner) tandwiel plaats, zodanig dat de motor bij zeg 120km/h ook gewoon op een redelijk toerental ligt, dan zou het aantal cc's toch geen verschil moeten geven?

De kleinste Kawasaki Ninja (250r) heeft namelijk ook maar een 250cc 4-takt motor (http://www.kawasaki.nl/250r). Waar zit 'm dan precies het verschil in dat het met een enduromotor niet zou kunnen?

Heb je niet gewoon minder pk's dan bij een zwaardere enduro?


die kawasaki waar jij het over heb is een 2 cilinder!!
 
Nee, dat klopt niet. De wet maakt geen verschil tussen een enduro, offroad, chopper of wegracer. Een motorfiets met een kenteken van na 1997 moet kniperlichten hebben.

Van de wet in Belgie weet ik niets maar ik kan me voorstellen dat daar weer andere regels gelden.
Weet je dat echt 100% zeker? :?
 
Ja, alleen is het niet van NA 1997 maar volgens mij zelfs vanaf begin 1997
 
Laatst bewerkt:
Dit heeft niet veel meer met de topic titel te maken maar. Volgens mij heeft het bouwjaar er niets mee te maken maar gaat het op de type goedkeuring. Dus, is de motor goed gekeurd om in Nederland te mogen rijden ZONDER knippers dan hoeven ze er dus ook niet op. Volgens mij zijn er nog steeds Huskys en KTM's die zonder knippers in de show room staan.

gr, Look.
 
Dan krijg je ze erbij in een doos.

Alle motoren die na 31 december 1996 op kenteken zijn gezet moeten knippers en spiegels hebben. Punt.
 
Knipperlichten is niet het grootste probleem, dat is wel te fixen. Maar hoe zit het met de 250cc motor?

Zoals ik al eerder opmerkte bestaat er de Kawasaki Ninja 250R, maar ook Honda verkoopt de CBF-250 en Yamaha zelfs de YBR 125.

Kortom, weet iemand of met de juiste tandwielverhouding een Husqvarna TE 250 met 250cc motorinhoud geschikt is voor normaal weggebruik (dus ook op de snelweg)?
 
Knipperlichten is niet het grootste probleem, dat is wel te fixen. Maar hoe zit het met de 250cc motor?

Zoals ik al eerder opmerkte bestaat er de Kawasaki Ninja 250R, maar ook Honda verkoopt de CBF-250 en Yamaha zelfs de YBR 125.

Kortom, weet iemand of met de juiste tandwielverhouding een Husqvarna TE 250 met 250cc motorinhoud geschikt is voor normaal weggebruik (dus ook op de snelweg)?

Beste Stephan, Een enduro is nooit een fijne fiets voor op de snelweg. Het gaat natuurlijk wel maar hij voeld zich beter thuis off road. Je kan je eigen het beste eerst afvragen wat je allemaal met de motor wil gaan doen en dan een keuze maken. Dus niet eerst kiezen en dan je afvragen of je er ook andere dingen mee kan doen. Voor je tandwiel verhaal geld eigenlijk het zelfde verhaal.
Suc6 met je keuze.

ps mijn XR400R uit 97 (ned kenteken en geen overjarig model) Heeft geen knippers en ze hebben er ook nooit op gezeten.

gr, Look.
 
Sorry Zot, Ik zou niet weten waar ze dan gezeten moeten hebben en ook aan de bediening aan het stuur zit geen richtingaanwijzerschakelaartje (3 keer Woord waarde)

gr, Look.
Wordt als los pakketje in het krat bij de motor bijgeleverd en meestal alleen op verzoek van de klant gemonteerd.
 
ik van antwerpen in kalmthout, als je is enduro wilt rijden op het eind van mijn straat is een militair domein waar ik altijd rij... laat het me dan weten.

Ga je soms trainen in lille?
Ik rij daar bij de debutanten, altiijd smorgens om 5.30u opstaan 6u vertrekken en 7.30 komen we daar dan lekker vroeg aan :)
Moet je overhebben he voor de sport
 
Ga je soms trainen in lille?
Ik rij daar bij de debutanten, altiijd smorgens om 5.30u opstaan 6u vertrekken en 7.30 komen we daar dan lekker vroeg aan :)
Moet je overhebben he voor de sport


ik ben een keer in lille geweest een paar weken geleden maar ga binnekort meer, maar dat is dus mijn enige ervaring op een echte crosspiste. als jij goed bent wil ik wel eens met jou gaan kan je mij een beetje tips geven ofzo.

gr
 
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede crossmotor waar ik een beetje mee kan spelen, maar die ook gewoon op de weg uit de voeten kan. Het endurosegment is wat dat betreft dus ideaal, omdat ze legaal zijn voor op de weg. Nu vraag ik mij alleen af hoeveel cc geschikt is om bijvoorbeeld op de weg te kunnen rijden?

Ik kan binnenkort aan een nette Husqie 250 TE komen (viertakt). Haalt zo'n ding bijvoorbeeld de 120 km/h en hoe lang gaat zoiets mee? In principe hoeft ie niet bijzonder snel te zijn.

Iemand die het weet?

p.s. Bijna alle enduro's hebben geen knipperlichten; 'k dacht dat dat verplicht was?

Ik denk dat deze een top van rond de 100 heeft en dat je dat beter niet te lang achter elkaar kan rijden. Dus daar wil je niet mee op de snelweg rijden.

Voor stadswerk is het leuk, maar offroad kun je steile hellingen of mul zand hiermee beter vermijden. Trouwens is volgens de KNMV 144cc 2-takt ongeveer gelijk aan 250cc 4-takt, dus dan weet je ongeveer wat je qua prestaties kunt verwachten, zeker bij een wat teruggeschroefde enduro.

Knipperlichten waren dacht ik inderdaad vanaf ergens in 1997 op kenteken verplicht.

Mijn advies: alleen als hij heel goedkoop is en je er vooral mee in de stad langs terrasjes wilt rijden. Of over grindpaden en kleine weggetjes ofzo.

Als bijvoorbeeld een Honda XR650 ook binnen de begroting past, kun je daar eens een proefrit op maken. Die weegt ongeveer hetzelfde en daar kun je veel meer mee. Niet dat die comfortabel is bij 120, omdat hij daarbij zoals elke crosser best wel nerveus is vanwege zijn hoge zit en korte wielbasis, maar hij kan het probleemloos volhouden. En offroad natuurlijk helemaal goed.

Het kan natuurlijk nog een tandje extremer, maar qua onderhoud en dagelijks gebruik is een XR650 mogelijk praktischer. Natuurlijk is de (2-takt) CR500 beter op de crossbaan, omdat hij al gauw 20kg minder weegt en nog wat meer vermogen heeft, maar die kun je niet gewoon aan de pomp tanken en die is meer gebouwd om wedstrijden te winnen dan om lang mee te gaan met weinig onderhoud. Wel goedkoop in de aanschaf en veel minder duur bij eventuele motorschade.
 
Terug
Bovenaan Onderaan