250cc voor lange afstanden....?

Bear

MF veteraan
27 apr 2004
1.104
0
Aidelaide , South Australia
Goeie middag
Ok het is bijna zover. Me vrouw heeft een paar weken geleden haar les rijbewijs bij het politie bureau afgehaalt :Y :N :P en er moet dus voor de volgende 2 jaar een les motor komen.
Als je het mij vraagt een 250cc lekker goedkoop
er blijft dan meer geld in het budget zitten voor een anderen motor voor mezelf :X O-)


Maar aan de anderen kant.... Van de dealer naar huis is het al 950KM. Ja ja dat wordt een mooie road trip 8-) ...
Ze wilt of ze moet straks woon werk verkeer met haar motortje gaan doen.. Zo'n 60KM per dag.

Maar is dat allemaal te doen op een 250cc-tje.

Met alle respect ik heb nog nooit een 250 gereden dus in mijn ogen blijven het opgevoerde brommertjes :o "sorry" |( Dus misschien beter om een afgeknepen 500 of zelfs 650CC te halen??? Vooral voor de langer afstanden.
Wellicht zijn er wat ervaren 250 rijders die mij is goed kunnen uit leggen dat 250 motoren geen opgevoerde brommers zij :+ :9

Ik zat te denken aan een VTR250 of CB250 mochten die nog te hoog zijn voor haar (ze is 154cm) dan misschen zo'n yamaha 250 cruiser ding :X :?

tanks people :Y
 
Laatst bewerkt:
Als ik met mijn VTR +/- 130 rij, draait hij 9000 toeren in z'n 6 (max 14000). Dus ideaal is het niet, zeer mogelijk is het wel. Ben naar de Ardennen geweest en dan rij je toch gauw 400km op een dag. De CBF heb ik ook op gereden, die rijdt volgas met moeite 120/130 en draait dan zijn max. toerental, zo'n 10000 rpm. Dus dan zou ik voor de VTR kiezen, heeft ook meer power.

P.S.: De VTR is zeker geen brommer B| Brommers halen geen 170 km/h.
 
Zelf heb ik even een CB250 gehad. Wil wel om de eerste 2 jaar door te komen, maar waarover rijdt ze naar het werk? Is dit alleen snelweg, dan zou ik toch voor een 500 gaan. Voor binnendoor wil het verder wel.

Kijk anders gewoon naar een geknepen GS500. Zijn niet al te duur (voor 1250 euro moet je er wel een leuke kunnen vinden) en dan kun je altijd daarna de 25kw-kit eruit halen.

Edit: Voor 1250 kun je meerdere leuke motoren kopen die 25kw kunnen (overigens niet allemaal officieel). Denk aan CBR600, GPZ600

Oh ja, nog 1 ding. Mocht je toch voor een 250 gaan, zorg dan wel dat het er 1 is met schijfremmen. Ik had er dus 1 met trommelremmen en dat red je dus waarschijnlijk niet in een noodsituatie. Nou ja, in ieder geval ga je dan niet onderuit door te hard remmen :+
 
Zelf heb ik even een CB250 gehad. Wil wel om de eerste 2 jaar door te komen, maar waarover rijdt ze naar het werk? Is dit alleen snelweg, dan zou ik toch voor een 500 gaan. Voor binnendoor wil het verder wel.

Nee, het meeste is binnen door en stad weggetjes. We zaten idd eerst te kijken GS500 of CB500. Maar die worden helaas algauw te hoog. Ik heb zelf een CB500 gehad en daar kon ze net niet op eigelijk....

VTR250 lijkt me erg aantrekkelijk. Ik vind hem erg mooi en erg leuk als we samen rijden. Zij op het kleinen zusje ik op de grote broer. Ik heb namelijk een VTRsp1 op het oog :]
Helaas hoor ik nu wel dingen waar ik al bang voor was. 140 @9000rpm.... Zeg dat je rustig aan rijd met 110 (max snelheid) rij je toch al gauw constant 6000-7000 toeren en dat bij zo'n buiten temperatuur van 35-40 graden...heuveltje op heuveltje af... Kan dat motertje dat alemaal wel aan....Ik heb ier al afgelopen week midden in the middle of know where met een opgeblaze koekblik moter gestaan B| B| Wil ik niet nog een keer mee maken :N -O-
 
Laatst bewerkt:
Zeg dat je rustig aan rijd met 110 (max snelheid) rij je toch al gauw constant 6000-7000 toeren en dat bij zo'n buiten temperatuur van 35-40 graden...heuveltje op heuveltje af... Kan dat motertje dat alemaal wel aan....

:N Ik rij 80 km/h bij 6000 toeren, 110 bij 7500 à 8000, en dan is mijn achterband nog een maatje in diameter te groot. Maar 110 is makkelijk vol te houden. In Ardennen was het ook 35 graden heuveltje op, heuveltje af. Hij wordt dan goed warm, maar zeker niet té warm.
 
zxr400 is best laag, lijkt me een mooie keuze opzich. is 4takt, 400cc 4cilinder, en als je veel stad enz rijd kan je best goed rustig (qua toeren) rijden. Maar ik ivnd zelf dat ie niet echt uitnodigt om rustig te rijden/op te trekken, als je begrijpt wat ik bedoel, maargoed, daar wilde ik n motor voor })
 
Voor iedereen die hier post alsof ze tegen iemand praten die in Europa gaat rijden...vertel er ook even bij waar je woont...en op wat voor soort wegen de motor voornamelijk gebruikt gaat worden.

En alles kan natuurlijk, in India rijden ze ook 125 cc machientjes naar 100.000 kilometer, maar ik zou op dat soort afstanden toch ook iets meer comfort van rustig lopen en bottompower willen hebben en zou voor iets rond 500 cc gaan.
 
Australië, daar liggen de dingen wel anders zou ik denken ? Ik heb een 250 gehad, heb die weggedaan om dat dat toch snel wat beu werd (wel bijzeggen dat de mijne wat kut reed), nu heb ik een 400 en dat is voor het moment helemaal perfect.

Btw, snap wel even niet hoe er 60km in de omtrek stad en bebouwing is, maar dat de dealer bijna 1000km ver is :+ ? Waar mag je dan wel wonen in Australië (ben er al paar keer geweest) ?
 
Oh ja, nog 1 ding. Mocht je toch voor een 250 gaan, zorg dan wel dat het er 1 is met schijfremmen. Ik had er dus 1 met trommelremmen en dat red je dus waarschijnlijk niet in een noodsituatie. Nou ja, in ieder geval ga je dan niet onderuit door te hard remmen :+

Ik denk dat je beter kan zeggen dat je een motor had met verrotte remschoentjes.
Trommelremmen remmen nog steeds erg goed af, mits je ze gewoon normaal onderhoud.

Of zijn de huidige choppers zo onbetrouwbaar als de pest ?
Ook de ER-5 heeft nog steeds een trommelrem, de Honda CBF250 ook...


En even ontopic ;
Denk dat inderdaad een geknepen 500 of 600cc beter is voor Australie.. of nog beter, gewoon een XR600 of DR650SE ofzo :P
250cc ben je zo zat en Australie is vast niet zo plat als Nederland, dus wil je vast wel ietsje meer koppel gebruiken.
 
Ik denk dat je beter kan zeggen dat je een motor had met verrotte remschoentjes.
Trommelremmen remmen nog steeds erg goed af, mits je ze gewoon normaal onderhoud.


Tsjah, er kon toendertijd inderdaad wel een nieuwe remschoen in (was overigens nog lang niet versleten, maar was ook niet nieuw meer).


In ieder geval. Als zij zo klein is, ik heb eigenlijk geen idee hoe hoog een CB500 is, maar ik heb op een GPZ 600 gezeten en dat vond ik toch echt een hele lage zit. Zat verder wel goed.

En inderdaad, de VTR 250 is volgens mij ook geen verkeerde keuze. Wat betreft dat toerental, dat valt reuze mee. Ik rij met mijn FZR600 ook 6000 toeren met 130. Tsjah, daarna wel 170 met 8000 toeren, maar goed ;)
 
In Australie heb je een hele mooie VTR250, niet dat lelijke hok waar ze hier en in Amerika mee rijden. De aussies & Japanners hebben de nieuwe VTR :)

Al zal het toerental/top hetzelfde zijn als de VTR (al denk ik dat de top iets lager ligt, vanwege het ontbreken van een kuip.

vtr2502.jpg




@Marijnhalmingh :

Ik had een XT350 met op het voorwiel een schijf met stalenremleiding en achter trommelrem. Moet zeggen dat de achterrem even fel en vlot reageerde als de stalen remleiding (schijfje voor was nieuw!). Ding stond binnen no time stil als ik alleen de achterrem in trapte.
 
:( http://www.brunna.se/forum/img/smilies/fuckyou.gif ((Afbeelding))

Is een prachtfiets :Y

Ieder z'n eigen smaak en mening, en dat zal ik wel respecteren, maar ik vind het oude model echt niet mooi. Misschien eind jaren 80 wel, maar nu kan het echt niet meer :P Terwijl ik toch oudere fietsen vaak ook niet lelijk vind.
Alleen die remschijf voor al, die zo mooi ingepakt zit... :X

Overigens kwam er redelijk wat overeen tussen de VTR250 en Honda NX250 qua cockpit en knoppen/hendels aan het stuur ;) Dat vond ik wel weer grappig toen ik ooit eens op een VTR250 stapte.
 
Btw, snap wel even niet hoe er 60km in de omtrek stad en bebouwing is, maar dat de dealer bijna 1000km ver is :+ ? Waar mag je dan wel wonen in Australië (ben er al paar keer geweest) ?
;) ik snap de verwaring :z

OP dit moment zitten we in Coober Pedy tot Jan /feb misschien maart. Er zijn een paar dealers op maar 600km ;) maar die verkopen over het algemeen alleen dirt bikes en je betaald de hoofd prijs. Dos doe mij maar de dealer in Adelaide ietsje verder maar dan ook een stuk goedkoper en meer keuzes :Y

Dan zijn er plannen om in de heuvels ten ooste van Adelaide te gaan wonen. Dan zit je al gauw aan minimaal 60km woon werk per dag.

Het is voor me vrouw heel erg belanrijk om zo snel mogelijk haar les motor te halen zodat ze hier straks ook kan afrijden. Als we wachten tot in Adelaide dan is het afrijden al gouw 4x zo duur en 10x zo moeilijk. Mentaliteit ala CBR in Nederland. Stelletje naaiers dus



@baksteen
Tja niet eens over na gedacht. Het kan hier namelijk soms heel erg veel het zelfde zijn als in NL.
Adelaide is een grote modernen stad, beetje het zelfde als Den Haag alleen iedereen zit niet zo op elkaars lip omdat de stad iets van 40 X 20km groot is.

In de spits kan het hier net zo rot zijn als Den Haag ... opgefokte gasten in een veel te snellen wagen, bumper klevers, egoistische zaken mensen in PC hoofdstraat traktor etc etc.

Ik zit nu in de outback. Daar heb je over het algemeen asvalt wegen, niet overal hier en daar ook gravel wegen. Zolang het niet geregend heeft kan je daar gewoon komen ook met een Racer of cruiser. Alleen uit kijken voor steen slag :N en diepen kuilen.... Maar ach ik zit nog maar een maand of 5 in de outback.
 
ZZR 250, er niks beters :+

Ik vind het in ieder geval wel een ralaxte fiets, haalt toch nog met gemak de 140 daarna gaar het niet meer zo vlot.
En begin nou niet is te duur in onderhoud blablabla, want bij mij valt dat tot nu toe alles mee
 
Terug
Bovenaan Onderaan