250cc vs 400cc, wat tips voor de twijfelaars

Scooterlover

MF'er
19 sep 2008
228
0
Erpe-Mere (B)
Een vraag die ikzelf had en regelmatig terug te vinden is, 400CC of 250cc? Ik ben dus van een X-max 250 wat dus best een degelijke scooter is overgestapt naar een Burgman 400. Mijn bevindingen gaan dus specifiek over deze twee modellen maar ik neem aan dat er niet zoveel grote verschillen bestaan tss een Burg, SW of majesty. Hou in rekening dat ik 1.87M ben en (shame) 110kg weeg. Omwille van die reden is trouwens de majesty uit de boot gevallen daar ik met mijn knie het stuur raakte bij het draaien. Ik dacht bij mezelf de verschillende punten eens te bespreken tss deze twee CC's.

De snelheid?

Ik lees dat er 10% afwijking bestaat op de tellers, daar ik nu een gps op mijn scooter heb gemonteerd was dit nu eens een leuke test en het klopt als een bus! 100 = 90, 140 = 126. De topsnelheid wat ik behaald heb was 161 km/u op de teller wat in werkelijkheid dus 145 km/u was. Ik lees ook in verschillende topics dat bij zwaardere scooters van 0 tot 30 km/u een "dipje" is waar hij niet zo snel reageert. Hier had ik geen last maar misschien ben ik snel tevreden. Voor mij is de acceleratie alvast meer als goed. Natuurlijk merkte ik dat de X-max pittiger was vooral in het stadsverkeer. Op provinciewegen moet de 250 ook niet onderdoen. Daar de Xmax ook op de teller 140km/u (dus circa 125) haalde bij mij is het verschil in topsnelheid dus vrij klein. Ik moet echter wel nageven dat van 80 to 120 (oprit snelweg) en van 130 naar 145 (inhalen op snelweg) de Burgman zijn acceleratie echt wel top is en de 250CC ver achterlaat , desondanks heb ik me nooit onveilig gevoeld op de X-max. Mijn conclusie is dus dat de 400 cc bij solorijden pas echt tot zijn recht komt bij veelvuldig gebruik van de snelweg.

Het verbruik?

Wl ik ben tamelijk zwaar en groot en het zal dus afhankelijk zijn van deze en nog andere factoren. Echter bij gemengd gebruik met veel snelweg aan 130km/u cruisen kom ik aan een verbruik van 4,8 liter. Mijn X-Max bij idem gebruik zat op 4,1 liter. Gezien het gewichtsverschil valt dit voor mij best mee.

Comfort?

Wel ik kan dus enkel vergelijken met de X-max 250 en Vespa LX125 maar ik had een beter zitcomfort verwacht, na een rit van 130km deed mijn achterste zeer, wat ik nooit gehad heb op mijn lichtere scooters, maar ditkan natuurlijk liggen aan de Burgman zelf. De ruggesteun bij de Burgman voor de bestuurder is echter wel aangenaam. Het grote voordeel voor mij is wel dat ik op de 400cc mijn benen kan strekken wat niet mogelijk was bij de 250cc (stoelhouding), bij langere ritten echt wel een verschil. De bediening van de Burg is voor mij ook veel praktischer aangelegd maar dat kan wel specifiek aan de X-max liggen. Daar de kuip van de 400cc groter is liggen de meters wat dieper in wat zelfs bij felle en/of lage zon steeds alles leesbaar houdt. Bij de 250cc was dit regelmatig echt niet leesbaar door reflecties. De opties bij de meeste 400cc's zoals handrem, licht in het zadelcompartiment, .... zijn erg leuk maar geen beslissende factor voor mij.

Bagageruimte?

Wel de X-max is zelf al bij de betere van zijn gamma maar de Burgman is echt wel aantrekkelijk, ik krijg dus effectief een gans motorpak met laarzen en helm onder het zadel, deze test lukt ook bij de Majesty. Dit is voor mij het voordeel dat ik nu de topcase thuis kan laten voor woon-werkverkeer, daar ik persoonlijk een scooter liever zie zonder als met topcase. De bagageruimte voorraan is echt wel handig daar kleine spullen (schijfremslot, lichtere handschoenen, Schuimbus voor lekke banden) nu kunnen weggestoken worden zonder dat ze in mijn grote bak liggen rond te botsen. Mijn x-max had wel een kleine ruimte onder het stuur maar was juist genoeg voor een GSM. Dus zelfs de bagageruimte van de al ruime X-max bekeken is de Burgman wel echt een verademing.

Opleg kosten?

Wel ten opzichte van de 250 (in België) betaal ik nu 65 euro tax meer en 100 euro verzekering. Het verbruik is dus 0.8 liter meer en gebaseerd op mijn gesprek met de dealer van 0 tot 50.000 km bij normaal verslijt zou de 400cc zo'n 20% duurder uitvallen dan een 250CC. Best wel een aardige som op jaarbasis.

Hanteerbaarheid?

Wel de 400cc is zwaar en groot, met mijn 250 cc kon ik maneuvres uitvoeren in files en vooral in de stadskern waar ik met de 400cc niet over durf dromen. Wat rijden betreft is er nauwelijks verschil alhoewel ik met de 250 iets scherper een rotonde kon nemen, maar dat kan tss de oren zitten. Windgevoeligheid is wel een factor. Waar ik met de 250 nauwelijs last van had , merk ik bij de Burgman bij hogere snelheden echt rukken van zijwind. Echter gebaseerd op info uit de Burgman en Majesty topic zou dit moeten op te lossen zijn met een ander windscherm. Ik vond het wel teleurstellend daar ik verwacht had dat een zwaardere scooter stabieler zou zijn. Remmen is echter een gans ander verhaal, gezien mijn model (K8) niet over een ABS beschikt ben ik in detail gaan vergelijken. De remmen op mijn 250 waren niet slecht maar bij meer als 100km/U merkte je duidelijk dat als het verkeer een plotse stop zou maken je in de penarie ging zitten. Ik hield altijd ruime afstand. 400c zijn meestal zwaarder en hebben betere remmen (dubbele schijfremmen) en hij remt fantastisch, mijn testen op droogwegdek waren 10,5 meter van 100km tot nul. Ondanks het gemis van ABS heb ik bij regen geen enkele keer het gevoel gehad dat de scooter zou wegglijden zelfs bij vrij bruuske remoefeningen. ABS erbij is altijd beter maar zou voor mij niet de beslissende factor zijn voor aankoop van een Burgman. Bij de 250 echter heb ik mij op de snelweg zelden erg goed gevoeld. Last but not least, misschien een herkenbare situatie voor sommigen. Ik parkeer mijn scooter achter mijn wagen, ik krijg de poort soms niet toe en ik moet de achterkant van de scooter even oplichten om hem 2-3 cm te verschuiven naar links of rechts. De 250 cc was geen enkel probleem ondanks mijn zwakke rug. De 400cc is echter voor mij onmogelijk zelf te verschuiven.

Eindconclusie:

Zelfs voor een beginnende rijder is de Burgman erg comfortabel, verbruiksvriendelijk en uitnodigend voor een lange rit. Ook in de stad is hij vrij hanteerbaar. De bagage ruimte is geweeeeeldig. Zijn uitstraling is echt mooi, bijna een tourmotor. Bij de Burgman ben ik veel trotser om te zeggen, ja dat is mijn "tufje" dan ik had bij de 250Cc. Ook bij het parkeren merk ik op dat mensen veel vaker naar hem kijken dan naar de 250. Moest ik echter minder snelweg rijden zou ik dadelijk terug opteren voor mijn 250. Zelfs in mijn huidige situatie zou ik nooit de opleg doen van de X-max naar de Burgman daar het prijsverschil te groot is voor wat je wint. Mijn aankoopprijs (en verkoopprijs X-max) viel echter zo reuze mee dat ik het wel MOEST doen :}
Voor langere ritten (mijn familie woont 150km verder) stuitte het mij tegen de borst om met de 250cc deze verplaatsing te doen, waar ik nu me echt moet overhalen om het NIET te doen met de Burgman en de wagen te nemen. Voor kleine boodschappen in de stad zelf, waar ik de 250cc maar al te graag voor nam , neem ik nu liever eens de fiets (is wel gezond :] )

Dit klein verslag geeft een antwoord op de meeste vragen die ik zelf had en desondanks dat de meeste mensen andere wensen hebben in andere situaties hoop ik toch hier en daar iemand ermee te helpen.~[/quote]
 
Mooi en duidelijk verhaal. Gaat zeker mensen helpen in het maken van keuze's.
Zelf rij ik sinds kort op een Majesty en heb verder alleen ervaring op een SH 300. Heb je op de Burgman zoveel meer ruimte bij het sturen?
 
Ga je dit straks ook nog in boekvorm uitgeven ? Scooterlover in "Burgman AN 400 K7"

Maar er is nog een wereld tussen de 250 en de 400 cc; de nieuwe 280 c.q. 300 cc klasse. Deze klasse verenigt het gebruikersgemak van een 250 met de prestaties van een 400. Lekker compact en toch volwassen.
Zelf heb ik onlangs de Kymco Downtown heel even mogen rijden, die is zeker het proberen waard.
 
Laatst bewerkt:
Idd, een mooi en uitgebreid verhaal scooterlover. Zelf zit ik ook nogal te dubben wat ik in de toekomst ga doen, qua switch. Best moeilijk omdat er in scooterland niet zo heel veel te kiezen valt.

Wel wil ik je(of anderen)het volgende meegeven: een motor(scooter)remt ALTIJD slechter dan een auto in een noodsituatie, men heeft dat uitgebreid getest! Dat een vrachtwagen onbeladen weer harder remt dan een auto, weten de meeste wel. Velen gaan ervanuit dat een motor sneller remt, gezien zijn vaak indrukwekkende remsysteem.
En gaan daardoor heel kort op voorliggers rijden.

@Hybride: wat vond je van de Downtown?.
 
@ scooterlover, mooi verhaal, ik had een soortgelijke afweging, met name (zit)ruimte was voor mij een issue, ik herken het probleem van het tegen het stuur aankomen bij de majesty (ben 1,92 mtr), ik had dit ook op een Burg 400 als er handkappen opzitten.
Ik dacht al dat er geen passende scooters gingen zijn, los van de Burg 650 maar dat vond ik een beetje over the top en begon al naar Deauville en V-strom te kijken totdat ik bij toeval bij de dealer op een Silverwing ging proefzitten en Voila ! dat past wel.
Nu al bijna een jaar plezier van de heerlijke 2-cilinder van mijn S-wing 600.

:] Groeten René :]
 
Laatst bewerkt:
@scoot_20: Jazeker voor mij was de Sw en Burgman zeer geschikt wat beenruimte betreft. De zithoogte van de Majesty is wel wat hoger, daar zal het probleem (voor mij toch) zitten

@Hybride: Ja maar vermits het Burgman forum niet alle lezers zal aantrekken, vond ik een nieuwe topic iets beter, mag toch zeker? En ja er zijn nog tssmodellen zoals de SH300 maar die kan je niet vergelijken wat bagageruimte enz.. betreft. Trouwens ik zeg duidelijk, er zijn mensen met andere wensen en andere situaties, ik wil alleen maar helpen. Ik had dezelfde vragen en ik ben de info uit 20 verschillende topics gaan vissen + eigen tests.


@Vox: klopt als een bus, maar er was toch een duidelijk verschill tss enkele en dubbele remschijven. Je hebt zeker gelijk met ondanks goede remmen toh voldoende afstand te houden met een tweewieler, al is het soms tempting bij druk verkeer })
 
Laatst bewerkt:
@scooterlover,

Bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting, altijd leuk om te horen waarom anderen de overstap van 250cc naar 400cc hebben gemaakt.
Zelf ben ik van de X-max 250 overgestapt op de Majesty 400 (met ABS).
Omdat ik, tijdelijk, een grotere afstand woon-werkverkeer moet afleggen (ca. 95 km enkele reis, alleen snelweg) kan ik je zeggen dat ik dat op de X-max waarschijnlijk nooit volgehouden had.
Ondanks het feit dat de topsnelheid van de X-max op een redelijk niveau ligt lijkt het mij niet comfortabel om continu tegen topsnelheid te moeten rijden. Daar heeft de Majesty wat mij betreft nog wat over en is het brandstofverbruik niet al te progressief toegenomen.
Het probleem van de knieën tegen het stuur ken ik niet maar ik ben dan ook slechts 1,83 m.

Veel veilige km's gewenst op je Burgman. :]

Groet
John :W
 
Laatst bewerkt:
Zeer interessante vergelijking, Scooterlover. Je moet inderdaad goed in overweging nemen waarvoor je de scooter eigenlijk nodig hebt. Eerder je verstand laten spreken dan je gevoel. Puur emotioneel zou ik voor een 500cc willen gaan. Maar als ik het realistisch bekijk, rij ik dagelijks in en om de stad en zal ik maar af en toe op de snelweg komen of een lange rit doen. Daarom lijkt een 300cc voor mij ideaal. Handig en wendbaar genoeg in de stad, maar toch krachtig genoeg om op de snelweg goed mee te komen.
 
... vermits het Burgman forum niet alle lezers zal aantrekken, vond ik een nieuwe topic iets beter, mag toch zeker? ...
Tips zijn altijd welkom...
..En ja er zijn nog tssmodellen zoals de SH300 maar die kan je niet vergelijken wat bagageruimte enz.. betreft...
Als je alleen de bagageruimte als criterium neemt valt de SH300 af maar er zijn nog meer modellen met hun eigen kwaliteiten, ook op het gebied van bagageruimte.
 
je bent wel een muggenzifter he? :)

Ik herhaal:

Dit klein verslag geeft een antwoord op de meeste vragen die ik zelf had en desondanks dat de meeste mensen andere wensen hebben in andere situaties hoop ik toch hier en daar iemand ermee te helpen

Ik was (en ben) helemaal niet van plan om een modellen discussie te voeren.
 
Laatst bewerkt:
Interessant verslag. Blijf bij mij Forza met beenruimte zat voor mijn 1m75; wat ik verlies op de snelweg (15 km) haal ik in op de gewone weg(30km) voor mij 45 km enkele rit. En ik rij wel maar 1 op 30 gemiddeld (3,3 l/100km)
Een beetje meer top had ik leuk gevonden.
 
was ik toch effe bang weer op een MP3 - onderwerp te stuiten..

Maar zoals eerder al gezegd, leuke uiteenzetting en wellicht een nuttige bijdrage voor mensen die dezelfde afweging maken.

Groeten, Karl
 
Terug
Bovenaan Onderaan