Ledlampen als dimlicht !

Stylomaat

Rookie
26 apr 2009
17
0
Tilburg
Hallo,

Zijn er mensen die ervaring hebben met ledlampen als dimlichten.
Ik kan namelijk via via deze lampen bestellen en wil van jullie weten of iemand deze al eens in zijn motor heeft gehad en wat de ervaringen ermee waren.
 
Laatst bewerkt:
http://www.cleanmpg.com/forums/showthread.php?t=6282 (Klikje) .... en even lezen. Dingen schijnen dus gewoon niet écht (goed) te doen waarvoor ze bedoeld zijn: Verlichten :+

[edit]Al is die post wél van twee jaar terug en kan er veel veranderd zijn.... maar toch. [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Nog niet, al heeft o.a. Lexus op de LS600h wel volledige LED verlichting voor de dimlichten. En dan bedoel ik niet van die onzin als 'dagrijverlichting'.
Maarja, die auto kost ook meer dan m'n huis.

Maar toch, LED lampen worden wel verdomd fel de laatste tijd.
 
Laatst bewerkt:
Die lampen kosten toch al gauw 60 euro per set, maar ik wacht nog even een paar reacties af en dan kan ik altijd nog kijken of ik ze ga bestellen om te proberen. Tevens komt dan ook mijn grootlicht te vervallen, dus weet niet of het wel zo slim is.
 
De sterkste LED op dit moment is de P7 van.... Seoul Semiconductors geloof ik: 700 lumen, en die vind je terug in een zaklamp!

LED's als dimlicht is dus goed mogenlijk, het moet alleen gedaan worden! Het grootste nadeel van LED's is dat ze veel licht in een kleine bundel hebben, dus je heb meerdere LED's nodig.
 
Part 66

Kun jij ons dan misschien vertellen hoeveel lumen een gewone halogeen lamp heeft en hoeveel een xenon lamp heeft.
 
Nog niet, al heeft o.a. Lexus op de LS600h wel volledige LED verlichting voor de dimlichten. En dan bedoel ik niet van die onzin als 'dagrijverlichting'.
Maarja, die auto kost ook meer dan m'n huis.
Je ondertitel slaat op de verwachte waarde van je huis dit jaar?


:+
 
Part 66

Kun jij ons dan misschien vertellen hoeveel lumen een gewone halogeen lamp heeft en hoeveel een xenon lamp heeft.

Een autokoplamp halogeen geeft standaard zo'n 1800-2200 lumen en met gasontladingslampen (Xenon) lampen zit je over de 3200 lumens.

Kwestie van meer diodes gebruiken, van die "super led" waar ik het over had kun je er al twee van op je vingernagel kwijt.

Lijkt me een interresante ontwikkeling. Stukken betrouwbaarder dan HID lampen omdat die (kleine motor) ballasten er steeds mee schijnen te kappen.
 
Maar als je dus meerdere diodes in de richting van je reflector (deze versterkt volgens mij het licht) laat schijnen moet het toch heel goed haalbaar zijn ?
 
Staar je niet alleen blind op het aantal Lumen wat een LED kan produceren..... vanwege de plaatsing van meerdere LED's op één armatuur zul je ook wat met een reflector/lens combi moeten gaan rommelen om er voor te zorgen dat dat aantal Lumen effectief wordt.

Strooilicht heb je érg weinig aan, maar da's mijn mening ;)
 
Laatst bewerkt:
Maar als je dus meerdere diodes in de richting van je reflector (deze versterkt volgens mij het licht) laat schijnen moet het toch heel goed haalbaar zijn ?
Nope, een reflector kan het licht enkel weerkaatsen, een lens kan het door een manier van bundelen wel versterken.

Voor nu zeg ik: xenon *O*

Ik heb 'm zelf ook :+
 
LED verlichting zal zeker de toekomst worden:

- Energie zuinig
- Schokbestendig en aanzienlijk minder kwetsbaar
- Klein
- Licht van gewicht
- Goedkoop te produceren
- Lange levensduur
- Meer energie wordt omgezet in licht ipv warmte

Maar een LED in een halogeen armatuur plaatsen (dat zelfde geldt in mindere mate voor xenon) geeft niet het juiste resultaat. In de toekomst zullen er dan ook speciale armaturen ontworpen worden voor LED verlichting. Die zullen qua prestatie's vast niet onder doen voor de huidige technieken.

Dit geldt uiteraard niet voor signaal verlichting zoals knipperlichten, een achterlicht, of kentekenverlichting. Dat is nu al heel goed te doen met LED's. Of extra verlichting zoals mistlichten en schijnwerpers.
 
volgens mij zijn de lumen per watt van led, fluoricentieverlichting(tl) en xenon niet zo veel anders. Zeker als de kleur tot wat prettigs is aangepast. Anders gezegd: een 18 watt Pl lamp in huis geeft net zoveel licht als 18 watt led verlichting.
 
Nog even zoals de LS600h het heeft:

LexusLED2.jpg
 
Ik denk dat ik toch een setje ga bestellen zijn er nog meer liefhebbers ?
Nope, (nog niet) voorlopig denk ik dat in motoren en hun armaturen HiDbranders / "xenon" of heel ouderwets halogeen (vroeger Jodiumlampen genoemd) beter functioneert, voorlopig. :] 8-)
 
Ik heb LED stadslichtjes en Xenon dimlicht.
Als stadslichtjes doen de ledjes het heel aardig, maar ik zie ze nog niet dezelfde lichtopbrengst leveren als een Xenon-lamp.
En dan zitten er in de stadslichtjes al clusters van 6 lampjes.

Fowtow:

1010097.jpg
 
Laatst bewerkt:
Over 10 jaar zal er geen auto of motor fabrikant meer zijn die zijn auto's nog met Xenon uitrust. Led's werken bij lagere spanningen en led's geven veel meer mogelijkheden qua ontwerp. Denk bijvoorbeeld eens aan een plaatje kunststof van 3 mm dik wat gewoon op de carrosserie geplakt kan worden. Een doorzichtig plaatje plastic, waardoor je de carrosserie-ontwerper niet met rood-oranje vlakken of een spiegelend grillig gevormd oppervlak opscheept.
Voor de verlichting voor aan het voertuig zal in de toekomst een streepje led's voor het dimlicht zorgen. Een strookje met een x-aantal led's die bij iedere led een ingebouwde reflector hebben, iets wat de normale led's nu ook al hebben. Voor het grootlicht zal een ander strookje functioneren waarbij het licht meer gebundeld en wat hoger straalt. Als de koplampen dan nog steeds de huidige vorm hebben, zie ik deze als een plaat plastic van beperkte dikte waarbij de led's verdeeld zijn over het oppervlak. Naar de zijkant zllen wat meer breedstralende led's gebruikt worden en in het midden de led's met een smallere bundel.

Anyway: led's maken een betere verlichting mogelijk. Veel beter zelfs dan de meest moderne xenon lampjes. Wat we onszelf wel moeten afvragen: wanneer is meer licht nog een zegen, wanneer heb je zo veel licht dat de tegenligger er serieus last van heeft?
Denk dan aan 's nachts, een spiegelende plak nat asfalt en een voertuig met xenon wat je tegemoetkomt. Al dat licht is gewoonweg zwaar overdreven en veel van dat licht is de oorzaak van een behoorlijke verblinding van de tegenligger.

Willen we elkaar wel verblinden of is er nog begrip voor de behoefte aan zicht van de tegenligger?
 
Ik heb LED stadslichtjes en Xenon dimlicht.
Als stadslichtjes doen de ledjes het heel aardig, maar ik zie ze nog niet dezelfde lichtopbrengst leveren als een Xenon-lamp.
En dan zitten er in de stadslichtjes al clusters van 6 lampjes.

Fowtow:

[http://img88.imageshack.us/img88/8933/1010097.jpg (afbeelding)]

Ik snap wat je bedoeld, maar even een andere vraag die spiegeltjes van jou ben je daar een beetje tevreden over ?
 
Ik snap wat je bedoeld, maar even een andere vraag die spiegeltjes van jou ben je daar een beetje tevreden over ?

Ik vind ze super. Zie er meer in als met de standaard (dan zit je elke keer tegen je eigen ellebogen te staren) en ze zijn optisch nog mooier ook.

Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je er iets breder door wordt, kan problemen veroorzaken als je door een smal deurtje moet of de file een beetje krap is qua doorgang.

Kosten? Kleine 20 euro per stuk, te verkrijgen bij de betere motorzaken. Deze komen van Splash Design.
 
Dan zal ik er binnenkort ook eens voor gaan kijken heb een FZR en die spiegels schieten echt niet op, had weleens zulke spiegels zien liggen maar had het idee dat het niet echt goed beeld gaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan