onderhoudskosten 2cil. vs 4cil

freakteacher

MF veteraan
9 jan 2006
2.246
38
Bemmel
Beste allemaal!

Wil in de toekomst m'n 954rr eruit doen om naked te gaan rijden en zit tussen een paar modellen, namelijk de z1000 (2008), cb1000r en een ktm superduke R te twijfelen.

Nou zijn dit natuurlijk fietsen met zeer verschillende rijeigenschappen, maar ik hoor ook dat een tweepitter duurder in onderhoud is. Kan iemand met vertellen waar dat precies in zit en evt. wat de globale (jaarlijkse) onderhoudskosten zijn tov een viercilinder? 'T is bij een tweecilinder toch om de 10.000 km of elk jaar?

Ook de duke 3 vind ik een zeer leuke fiets, maar da's een ééncilinder. Zijn die dan nog duurder in onderhoud dan een tweecilinder? Hij's in elke geval wel zuiniger met peut!

'K hoor 't graag.

:W
 
Ze zeggen dat inderdaad wel eens, omdat een tweecilinder sneller door z'n koppeling en z'n banden heen zou gaan vanwege het hoge koppel. Volgens mij valt het wel mee uiteindelijk, reed zelf eerst Suzuki SV (klein motortje natuurlijk) en nu een Aprilia Falco. Maar ik denk dat een 954RR ook behoorlijk wat banden slijt ;)

Ik denk dat van de fietsen die je hier noemt, de Duke het minste onderhoud vraagt, en het onderhoud van een eencilinder is juist weer wat makkelijker zelf te doen of je betaalt minder uren werk.

Ik ga van die dingen echt mijn keuze niet af laten hangen, gewoon rijden wat je fijn/mooi vindt, e is ook niet zo dat je alleen een tweeclilinder of alleen een viercilinder lekker vindt rijden, dat vind ik altijd zo een bullshit, het heeft allebei voor en nadelen.
 
Bij een 2 cilinder zijn je achterband, ketting en tandwielen wat eerder eraan. Maar dat ligt ook heel erg aan je rijstijl. Verder geen drastische verschillen hoor tov een 4 cilinder lijkt mij.
 
Ik denk dat je te eenvoudig denkt door te stellen dat de onderhoudskosten afhangt aan het aantal cilinders. Het zal een stuk meer afhankelijk zijn aan het specifieke model zelf en de staat van onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn veel meer factoren die een rol spelen. Vooral het merk en type, en de staat van onderhoud. Een 2-cylinder heeft ook voordelen: veel dingen zijn maar half zoveel werk (kleppen stellen) of kosten maar de helft om te vervangen (bougies).
Slijtage aan banden en ketting e.d. hangt veel meer af van rijstijl en vermogen dan van de hoeveelheid cylinders.
 
Ik denk dat je te eenvoudig denkt door te stellen dat de onderhoudskosten afhangt aan het aantal cilinders. Het zal een stuk meer afhankelijk zijn aan het specifieke model zelf en de staat van onderhoud.
Ik durf zelfs te stellen dat het héél erg afhangt van de rijstijl van de bestuurder.
 
Maar dat is geen variabele in deze. De bestuurder wordt freakteacher. Al klinkt freakteacher al vrij snel natuurlijk })
Eigenlijk is dat juist de grootste variabele in deze. Omdat hij af moet gaan op zijn eigen rijstijl en zijn eigen manier van tussentijds onderhoudt en het slijtage verleden van zijn eigen motoren. Als hij afgaat op de onderhoudskosten met b.v. mijn rijstijl, dan is de kans erg groot dat hij totaal anders uitkomt. :P
Meeste bandjes doe ik namelijk langer dan gemiddeld mee. Evenals de kettingsets.
Onder mijn blackbird zit een kettingset die er al ruim 50.000km onder zit, terwijl ik het hele jaar door rij :P
 
Laatst bewerkt:
ja maar dan is hij dus geen variabele, zijn rijstijl is zoals die is, dus zijn slijtage van banden en tandwielen, koppeling en ketting zal hoger zijn op een tweecilinder dan op een viercilinder. In de praktijk maakt het allemaal geen drol uit, geld gaat toch wel op en dat kleine beetje kosten wat je aan onderhoud hebt... boeie

En als er nou nog een iemand gaat zeggen dat het afhangt van de rijstijl, mag ie weer terug naar de brugklas.
 
op een 2 cilinder slijten je remblokken een stuk minder (je kan veel beter remmen op de motor).
 
2 cilinder duurder dan een 4 cilinder?

Dus mijn ninja 250 verslijt sneller banden, ketting en tandwielen dan een zx-10 ;( ?
 
Sta zo'n beetje voor precies dezelfde keus als jij alleen aan mijn rijtje is nog een Tuono
toegevoegd. Heb jou vragen hier en daar al voorbij zien komen ;)

Laat weten hoe de proefritjes/ ervaringen verlopen *D
 
Ja, er zitten wel wat verschillen in het onderhoud. Een 2cyl slijt wat meer banden, ketting en koppeling. Is dat een dramatisch verschil? Nee, ik denk dat een stevig gashandje veel meer verschil uitmaakt. De kosten worden bovendien deels gecompenseerd door iets goedkoper klepstellen etc.
Veel belangrijker is het verschil hoe het rijdt. Een 2cyl voelt gewoon anders aan. Voor de één geweldig, voor de ander niet zo..... Ik hoor tot de tweede groep, ik hou nu eenmaal meer van die 4cyl toerenjank.
 
Ik heb voorheen een 600cc 4 cilinder gereden en nu een 1000cc V-twin en ik merk dat mijn achterbandje er echt een stuk eerder aan is.

Maarrrrrr dit komt ook omdat het met een v-twin juist om het koppel te doen is en er dus niks leukers is dan korte stukken stevig optrekken. Dus het heeft veel te maken met je rijstijl alleen die rijstijl word ook weer veroorzaakt door dat het een v-twin is.

Volg je het nog?

PS. hadden ze de Z1000 en de CB1000R maar in V-twin dan had ik het wel geweten. :9~ :9~ Bij mij weegt v-twin alleen toch meer op dan looks. Daarom zou ik er niet zo snel voor kiezen.

Zoals al gezegd een v-twin rijd echt anders maar ik zou nooit meer anders willen. Bij een v-twin leeft er tenminste echt iets onder je.
 
Laatst bewerkt:
Dus eigenlijk komt het gewoon omdat je je niet kan inhouden op een 2 cilinder :+

Iemand die op een 2 cilinder rustig rijd zal minder banden verslijten dan iemand die een stevige rijstijl heeft op een 4 cilinder. Het ligt dus vooral aan jezelf maar elke keer die 2 bougies minder vervangen leverd natuurlijk wel wat op, daar kan je wel een keer een nieuwe band voor kopen :9 .
 
Dus eigenlijk komt het gewoon omdat je je niet kan inhouden op een 2 cilinder :+

Yep, jij snapt het. })

Hoewel je met een V-twin ook prima rustig kunt rijden, het is alleen zo moeilijk want iedere keer als je het gas maar een beetje open doet en je die dikke brul uit die open pijpen hoort krijg ik weer een grijns van oor tot oor. *D :]
 
Yep, jij snapt het. })

Hoewel je met een V-twin ook prima rustig kunt rijden, het is alleen zo moeilijk want iedere keer als je het gas maar een beetje open doet en je die dikke brul uit die open pijpen hoort krijg ik weer een grijns van oor tot oor. *D :]

:^ })

buell is wel heel goedkoop
geen kleppen stellen (stoterstangen), laag verbruik (minder dan 5L/100km), zwaar vliegwiel waardoor veel minder motorrem en dus (veel) minder bandenslijtage t.o.v. de meeste tweecilinders
 
Terug
Bovenaan Onderaan