Dynamo problemen bij Honda 1000 CBF met slechts 5000km

Lorrie

Rookie
12 nov 2009
3
0
Goedendag allemaal.

ik ben Lorrie, vrouw van een man met een Honda1000CBF en wij hebben een probleem hiermee.
We hebben deze motor een 3 tal jaren geleden gekocht als demo-model met 200 km op de klok bij een Honda dealer in Belgisch Limburg aangezien wij daar ook wonen(als Nederbelgen).
Mijn man is kok en werkt dus véél meer dan 40 uur per week, daarom dat we deze hobby als uitlaatklep hebben gekozen, nadat hij al meer dan 30 jaar zijn motorrijbewijs had,maar eigenlijk geen motor had, dat betekent ook dat we niet zo héél veel rijden en zeker niet in de winter.

Wat is nu het geval?
De motor hangt al 3 winters aan een druppelaar/onderhoudslader en gaf tot verleden zomer geen problemen met starten en sinds het afgelopen voorjaar kregen we hem met moeite aan en als we een 1 uurtje hadden gereden en dan even een sanitaire stop moesten plegen, was hij met geen milj....aan te krijgen.

Na een nacht opladen was er niets aan de hand, maar telkens na het rijden was hij niet meer aan te krijgen.

Uiteindelijk hebben we hem naar de dealer terug gebracht om na te kijken, krijgen we nu bericht dat het ons €450 gaat kosten want de dynamo is stuk

Weet iemand wat de gemiddelde levensduur is van zo'n dynamo?
kloppen die kosten een beetje incluis uit/inbouw?
Is er een garantiefonds o.i.d op europees niveau waar je deze klacht kunt neerleggen?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.


ZELF KUNNEN WE DIT DUS ECHT NIET, IEDER ZIJN VAK HE.
 
Juridisch is dit een moeilijk vraagstuk. Je moet aan gaan tonen, dat je redelijkerwijs had kunnen verwachten dat het voorwerp langer dan 3 jaar EN 5,000 km mee had moeten gaan. Dat lijkt me voor een Dynamo bijzonder kort.

In Nederland zijn hier door de consumentenbond activiteiten voor ontplooid om dit duidelijk te maken. In belgie weet ik niet of er zulke afspraken zijn en of er een consumentenbond is waar je je klacht kunt deponeren.

Toch is het wel van belang, dat je eerst schriftelijk in verweer gaat, daarna een klacht indient en als daarop geen voldoende antwoord komt, je de leverancier aansprakelijk stelt. Je zou hierin kunnen verzoeken om je klacht eventueel bij Honda neer te laten leggen door de verkoper. Misschien dat Honda coulance kan/wil tonen.
 
Dank je wel voor je reactie, ik zal eens op zoek gaan op internet naar een Belgische Consumentenbond.
Heb wel het volgende kunnen ontdekken, misschien moet ik daar maar eens verder gaan spitten


De garantie in België en in andere Europese landen
De informatie die je van handelaars krijgt bij de aankoop van een product, blijkt niet altijd in overeenstemming met de wet op de garantie. Daarom lees je hier alles wat je moet weten over de garantie.

De wet op de garantie vloeit voort uit een Europese Richtlijn en is van toepassing in België voor alle goederen die gekocht werden na 1 januari 2005.
Hier volgt een overzicht van de wet. Voor meer informatie kan je onze gratis brochure opvragen (info@eccbelgie.be) of downloaden.

2 jaar, 1 jaar of 6 maanden?
De wet geeft de koper een wettelijke garantie van 2 jaar. Echter, indien het probleem zich voordoet na de eerste 6 maanden na de levering, dan moet de koper aantonen dat het probleem al bestond op het ogenblik van de levering. Dit is meestal niet eenvoudig. In feite beschik je probleemloos over een garantie van 6 maand. Daarom blijft de commerciële garantie belangrijk en informeer je je best over het bestaan en de inhoud van een commerciële garantie voor je de aankoop verricht.
Bij tweedehandsgoederen mag de wettelijke garantie beperkt worden tot 1 jaar, maar niet minder
 
Gebeurt helaas vaker bij de nieuwere Honda's, soms wordt het probleem 'erkend' en is er een recall actie om de dynamo's te vervangen (zoals de CBR1000RR).
Er is een topic over een VFR geweest met hetzelfde probleem (moet je even zoeken)
Conclusie:
  • niets aan te doen,
  • van de fabrikant hoef je niets te verwachten,
  • je kunt beter een dynamo kopen bij een bedrijf die gespecialiseerd is in dynamo's en spanningsregelaars (zie marktplaats)
  • het gaat je geld kosten...
 
Laatst bewerkt:
Allen die ook problemen hebben met de dnamo van de Honda`s. Hier een graet adres voor het opnieuw wikkelen van de dynamo Http://www.sevior.nl/. Deze worden dan met een dikkere draad gewikkelt zodat deze meer kan hebben en niet meer doorbrand. de dynamo is krap bemeten vanuit de ontwikkelfase en loopt daardoor altijd op z`n tenen. Wordt erg heet, spoelen gaan uitzetten en maken sluiting. Ook is dit vaak een combinatie van de spanningsregelaar en de Dynamo. Ik laat hem opnieuw wikkelen, krijg 2 jaar garantie en voor mijn CBF 1000A uit 2006 kost me dat €120 incl exclusief verzendkosten.
Tippie Gratis van mij voor iedereen. Doe er je voodeel mee.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allen, nog een goed adres voor vele onderdelen tegen erg schappelijke prijzen. :) www.siccamasales.nl :) Ik heb daar een nieuwe dynamo besteld voor mijn cbf 1000 uit 2006. Dit betreft een gemodificeerde waardoor de problemen met de orginele dynamo tot het verleden behoren. De prijs is € 135. incl met daar bovenop € 6.75 verzendkosten. Honda doet geen moer voor je terwijl het een bekend probleem is. Kennelijk gaat de dynamo meestal stuk door het slecht of niet meer functioneren van de,ook weer orginele, spanningsregelaar. Als die stuk gaat, mede weer door oververhitting ivm te krappe cappaciteit en weggewerkt achter kuipdelen, kan je dynamo niet meer optimaal zijn vermogen kwijt en raakt oververhit en brand door. Tip, vervang de regelaar voor een imitatie waar meer koelribben op zitten en wat zwaarder zijn waardoor ze niet op hun tenen lopen en hun functioneren eenvoudiger maakt. Hopelijk hebben jullie wat aan deze informatie wat je een hoop geld en ellende kan besparen.
:] succes en have fun in the sun!!
full
 
Hallo allen, nog een goed adres voor vele onderdelen tegen erg schappelijke prijzen. :) www.siccamasales.nl :) Ik heb daar een nieuwe dynamo besteld voor mijn cbf 1000 uit 2006. Dit betreft een gemodificeerde waardoor de problemen met de orginele dynamo tot het verleden behoren. De prijs is € 135. incl met daar bovenop € 6.75 verzendkosten. Honda doet geen moer voor je terwijl het een bekend probleem is. Kennelijk gaat de dynamo meestal stuk door het slecht of niet meer functioneren van de,ook weer orginele, spanningsregelaar. Als die stuk gaat, mede weer door oververhitting ivm te krappe cappaciteit en weggewerkt achter kuipdelen, kan je dynamo niet meer optimaal zijn vermogen kwijt en raakt oververhit en brand door. Tip, vervang de regelaar voor een imitatie waar meer koelribben op zitten en wat zwaarder zijn waardoor ze niet op hun tenen lopen en hun functioneren eenvoudiger maakt. Hopelijk hebben jullie wat aan deze informatie wat je een hoop geld en ellende kan besparen.
:] succes en have fun in the sun!![afbeelding]

Grappig, je geeft 2 adressen aan waar je een nieuwe dynamo vandaan hebt, en dan nog durf je in je nick de stelling aan fun+kwaliteit=CBF??
 
Toch even reageren, hoewel ik meestal afgebrand wordt omdat kritiek op de CBF 1000 niet mag...

Onze CBF 1000, prima ding, nieuw aangeschaft, maar al na een jaar startproblemen.
2 weken bij Honda NL geweest: "wij kunnen niets vinden, misschien moet u een versnelling lager pakken om voldoende bij te laden (dagelijks 90 km waarvan 70 over de snelweg!!!!)
Enkele maanden later begaf de eerste dynamo het.
Onder garantie vervangen (twee jaar Honda garantie)
Na ongeveer een jaar dezelfde problemen.
Buiten garantie, dus maar eens wat anders regelen.
Bij Carmo.nl opnieuw laten wikkelen, met nieuwe bedrading naar de spanningsregelaar.
Nu geen problemen meer (CBF heeft inmiddels 90.000km gereden)

Let dus op, alleen opnieuw wikkelen is niet voldoende, ook de bedrading naar de spanningsregelaar moet zwaarder uitgevoerd worden.

Helaas is de CBF, zeker qua electronica, een budgetfiets gemaakt in Italië, wat de betrouwbaarheid daarvan niet ten goede komt.
Ik heb vandaag het dimlicht weer eens aan de praat moeten helpen (en ja, dat is gedeeltelijk te wijten aan 4 jaar pekel)
De accu is n.l. ook redelijk aan de krappe kant, en beneden een bepaald voltage stop de ECU de inspuiting/injectie, de startmotor draait dan wel maar hij slaat echt niet meer aan!

Pekel heeft deze fiets geen last meer van, en hij voelt verder nog steeds als nieuw aan.
Wij hopen er nog minimaal dezelfde km's bij te zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan