25kW beu! tijd om te lobbyen

SoloMotard

MF veteraan
20 apr 2004
5.553
19
Mechelen (Vlaanderen)
Zo ik heb een half jaar geleden al een mail naar de minister van verkeer in België gestuurd. Ben toen van een kale ruis thuis gekomen. Nu heb ik een volksvertegenwoordigster aangeschreven. Ik hoop eigenlijk dat er nog mensen dit gaan doen. Ooit heeft dat al is gewerkt tegen software patenten :) Hier is alvast mijn brief.

Ps. De persoon in kwestie is een vriendin van mij...

Beste Annick,

Mag ik jou als volksvertegenwoordiger mijn probleem met een wet voorleggen? Ik heb dit eerder al gedaan bij de minister van verkeer maar die heeft mij afgescheept. Denk ook niet dat hij het punt van mijn probleem zag.

In België moet je als 18 jarige verplicht leren rijden op een motor met minder dan 25kW vermogen. Zeker een faire regeling. Die mensen dwingt om rustig aan te doen in het begin. Alleen is dit een niche markt aangezien de meeste motoren meer vermogen hebben waardoor jonge mensen bedrogen worden en meer betalen voor minder. Dit is 1 zaak de andere zaak is dat een motor in België nooit terug op volvermogen kan gezet worden. Dus je bent verplicht als je zwaarder mag gaan rijden om een andere motor te kopen. Het ergste is dan dat de wet zegt dat je op vol vermogen mag gaan rijden na 2 jaar rij ervaring. Nu, ik rijdt ondertussen 19 maanden motor. Maar heb blijkbaar volgens de wet maar 10 maanden rij ervaring aangezien zij pas beginnen te tellen vanaf de afgifte van het permanente rijbewijs.

De begrenzing in de motoren is ook niet erg ingenieus. Waarom omdat die motorfietsen bijna altijd voor grotere vermogens ontwikkeld zijn. Waardoor dat 25kW motoren bijna altijd slecht afgesteld zijn en dus om de groene op de kast te jagen -> Meer verbruiken(2,5 liter meer op mijn motor fabrikant geeft 3,5l/100km op) en hoogst waarschijnlijk ook meer CO2 en fijn stof uit stoten. Wat mij ook verschrikkelijk dwars zit is dat mensen die 18 zijn wel met een porsche of lamborgini mogen rijden. En mensen die 21 zijn en geen rij ervaring hebben zonder blikken of blozen op een 150kW zware race motor mogen kruipen. En in het begin van het seizoen zijn het bijna altijd mensen van begin tot eind in de 20 die zich doodrijden terwijl ze stuntjes proberen te doen of ongehoord snel rijden.

En om te eindigen de wet zegt dat ik dus 2 jaar rijervaring moet hebben. Een gemiddelde Belgische motor rijder legt per jaar 4000km af met de motor. Dus in km's gerekend heb ik eigenlijk 5 jaar rij ervaring. Ik zou dus eigenlijk ook graag eindelijk is een motor mogen kopen aan een eerlijk prijs met een vermogen dat het mij toelaat van comfortabel op vakantie te gaan en passagiers te vervoeren en bovendien een motor te kopen waar courant vervang stukken voor te vinden zijn en die zoals de fabrikant beloofd maar 4 liter/100km verbruikt... Maar volgens de ambtenaar in het gemeentehuis moet ik nog tot 14 Juli 2009 wachten of tewel tot ik 31 maanden rij ervaring heb en meer dan 50 000 km gereden zal hebben. Kan jij hier iets mee aanvangen of weet jij bij wie ik zeker terecht kan, die mij zeker niet gewoon gaat afschepen met een kopie van de wetsartikelen.

Groeten Koen
 
:^

Ziet er goed uit :Y




Ik zou als ik jouw was wel even de hoofdalinea's verdelen in "deel"alinea's, dan word't iets overzichtelijker.
 
Nu, ik rijdt ondertussen 19 maanden motor.

ik rijdt... ff verbeteren, zorg dat er geen spelfouten inzitten, anders nemen ze al je goede argumenten vaak al niet meer serieus, wel goede brief!
 
De brief is nog wel aardig informeel,
ben benieuwd of ze er iets mee gaan doen.

En als ze dan al zo een brief helemaal afkeuren, laat ze dan eerst iig, eens alle motoren op 25kw kenteken kunnen zetten.

Want dat uitdraai/kenteken verhaal is natuurlijk gewoon gelul.
Genoeg mensen die op 25kw rijden, alleen

[Mierenneukmodus van de overheid]
Het staat niet op kenteken
[/Mierenneukmodus van de overheid]
 
De brief is nog wel aardig informeel,
ben benieuwd of ze er iets mee gaan doen.

En als ze dan al zo een brief helemaal afkeuren, laat ze dan eerst iig, eens alle motoren op 25kw kenteken kunnen zetten.

Want dat uitdraai/kenteken verhaal is natuurlijk gewoon gelul.
Genoeg mensen die op 25kw rijden, alleen

[Mierenneukmodus van de overheid]
Het staat niet op kenteken
[/Mierenneukmodus van de overheid]

Mja die van mij staat gewoon op papier op 25kW en zit een andere cdi in... Maar idd als je er geen papieren voor kan krijgen via de importeur moet het op uitdraai gebeuren. In nederland kun je die dan toch terug laten keuren, niet?
 
Ik zou als ik jou was een formele brief schrijven i.p.v. een informele.
Je schrijft niet naar die vriendin van je, maar naar de volksvertegenwoordiger.

't Probleem dat jouw motor meer verbruikt en niet goed is afgesteld is gewoon je eigen probleem. Elke motor is af te stellen, desnoods op een testbank.


Verder zeg ik: _O- Voor de moeite _O-
Denk je nu echt dat iemand je serieus gaat nemen? :N _O- :W
 
Ik zou als ik jou was een formele brief schrijven i.p.v. een informele.
Je schrijft niet naar die vriendin van je, maar naar de volksvertegenwoordiger.

't Probleem dat jouw motor meer verbruikt en niet goed is afgesteld is gewoon je eigen probleem. Elke motor is af te stellen, desnoods op een testbank.


Verder zeg ik: _O- Voor de moeite _O-
Denk je nu echt dat iemand je serieus gaat nemen? :N _O- :W

Mijn motor is zo goed afgesteld als het technisch mogelijk is. En dat weet ik omdat ik weet wat ik doe. Die bougies zijn na 10000km nog steeds kofie met melk. Nergens last van. Motor draait perfect op 600t/m ralenti.

waarom niet? 't is een blijft een absurd hypocriete wetgeving. Die mensen juist aanmoedigd om te wachten tot ze 21 zijn en dan op een echt maffe bolide te kruipen. Ik zal eerst zien wat annick zegt voor ik formele brieven schrijf. De vraag is ook of zij weet wie mij zeker te woord kan staan. Dat uilskijken dat deze weekend op zijn achterwiel een vitrine in reed denkt gij dat die 2 jaar 25kW heeft gereden. Of al die midlife crisis mannen die aan't begin van het seizoen zich in bosjes doodrijden in de belgische ardennen. Het is een hypocriete wet. Willen ze moeilijk doen, mij goed. Dat ze dan iedereen de eerste 2 jaar 25kW laten rijden. En ineens iedereen met een 'pak waspoeder' rijbewijs terug fluiten en die ook laten lessen + 2 jaar 25kW laten rijden. Er zal snel boe geroep komen...

trouwens om de ridiculheid door te trekken. Met mijn auto rijbewijs mag ik een quad van 15kW besturen maar daar niet mee de autostrade opgaan en een moto van 11kW besturen, wel op de autostrade. een cagiva mito rijdt ook 180...
 
Laatst bewerkt:
Gij zijt 20? Dus gij rijdt ook braaf met 25kW rond?
Ik rijd enkel nog op het circuit met een motor ;)
Heb 1,5 jaar op de openbare weg gereden met deze motor. 25 Kilowatt op kenteken, motor zelf was vol vermogen. Echter reed ik (ver) voor m'n 18e verjaardag ook al motor ;)

Ach, nooit problemen mee gehad. Als je maar weet wat je doet :)
 
Ik zou als ik jou was een formele brief schrijven i.p.v. een informele.
Je schrijft niet naar die vriendin van je, maar naar de volksvertegenwoordiger.

't Probleem dat jouw motor meer verbruikt en niet goed is afgesteld is gewoon je eigen probleem. Elke motor is af te stellen, desnoods op een testbank.


Verder zeg ik: _O- Voor de moeite _O-
Denk je nu echt dat iemand je serieus gaat nemen? :N _O- :W


ahja dus met andere woorden: je moet als een kakker kunnen schrijven en anders wordt je niet serieus genomen en gooien ze je brief weg?

zo ja: ik kots op zulk volk :r :r :r kakkers

enne goede brief hoor TS alleen die lui zijn nog dommer dan de kont van een koe en geloven alleen in zichzelf... -O-
 
Laatst bewerkt:
ahja dus met andere woorden: je moet als een kakker kunnen schrijven en anders wordt je niet serieus genomen en gooien ze je brief weg?

zo ja: ik kots op zulk volk :r :r :r kakkers

enne goede brief hoor TS alleen die lui zijn nog dommer dan de kont van een koe en geloven alleen in zichzelf... -O-
Jij hebt duidelijk nog nooit ergens gesolliciteerd :W
 
Ik rijd enkel nog op het circuit met een motor ;)
Heb 1,5 jaar op de openbare weg gereden met deze motor. 25 Kilowatt op kenteken, motor zelf was vol vermogen. Echter reed ik (ver) voor m'n 18e verjaardag ook al motor ;)

Ach, nooit problemen mee gehad. Als je maar weet wat je doet :)
Eindelijk kan ik jou een keer hypocriet noemen! :Y Je deed t zelf dus ook! -O-
 
Jij hebt duidelijk nog nooit ergens gesolliciteerd :W

Je trekt al net zo snel conclusies als ik ;)

natuurlijk weet ik wel dat formele taal belangrijk is maar dat het een voorwaarde voordat er uberhaupt serieus naar gekeken wordt.. vind ik gewoon raar.

[edited] bijdehand verhaaltje van mezelf [edited] :P
 
Laatst bewerkt:
Nu, ik rijdt ondertussen 19 maanden motor.

ik rijdt... ff verbeteren, zorg dat er geen spelfouten inzitten, anders nemen ze al je goede argumenten vaak al niet meer serieus, wel goede brief!

Ehm, niet om lullig te doen, maar hebben jullie in belgie een andere opbouw? :?
In NL zeggen we namelijk; Ik rij.
 
niet waar :). in nederland is het gewoon "ik rijd". jij hebt het over de uitspraak, meestaal zeggen mensen rijen ipv rijden. maar schrijven doe je met een d!
 
Ehm, niet om lullig te doen, maar hebben jullie in belgie een andere opbouw? :?
In NL zeggen we namelijk; Ik rij.
In Nederland zeggen we misschien weleens "ik rij" inderdaad. Schrijftaal is echter "Ik rijd" :P

Ik wel :W nog maar 1 maand, en dan ben ik nog steeds 20, maar dan mag ik wel volvermogen :W
Ik moet nog maar een paar dagen, 9 mei mag ik alles besturen :]
Eindelijk legaal Zx10 knallen *D

Je trekt al net zo snel conclusies als ik ;)

natuurlijk weet ik wel dat formele taal belangrijk is maar dat het een voorwaarde voordat er uberhaupt serieus naar gekeken wordt.. vind ik gewoon raar.

[edited] bijdehand verhaaltje van mezelf [edited] :P
Wel meerdere mensen, waaronder ik. Maar als je serieus genomen wilt worden door zulke personen, dan moet je wel... :/


Jij hebt duidelijk nog nooit ergens gesolliciteerd :W
:^

ahja dus met andere woorden: je moet als een kakker kunnen schrijven en anders wordt je niet serieus genomen en gooien ze je brief weg?

zo ja: ik kots op zulk volk :r :r :r kakkers

enne goede brief hoor TS alleen die lui zijn nog dommer dan de kont van een koe en geloven alleen in zichzelf... -O-
Veel succes met het zoeken van een baan als je met een sollicitatie aankomt in die stijl _O- :W |(

Eindelijk kan ik jou een keer hypocriet noemen! :Y Je deed t zelf dus ook! -O-
Maar, maar, maar...maar m'n verzekering zei dat ik wel verzekerd was omdat het op m'n kenteken stond! :$














:')
 
quote:
Rutg3r schreef op 24 april 2008 @ 20:51:Eindelijk kan ik jou een keer hypocriet noemen! :Y Je deed t zelf dus ook! -O-


Maar, maar, maar...maar m'n verzekering zei dat ik wel verzekerd was omdat het op m'n kenteken stond! :$

Dat kan niet he. Jij had geen rijbewijs voor dat vermogen... Ik wil het na vragen bij mijn verzekering maar het zou me sterk verbazen dat die mij carte blanche geven om met 100pk de baan op te gaan
 
Dat kan niet he. Jij had geen rijbewijs voor dat vermogen... Ik wil het na vragen bij mijn verzekering maar het zou me sterk verbazen dat die mij carte blanche geven om met 100pk de baan op te gaan
Niet alles zo serieus nemen wat ik zeg. Lees maar even terug in een topic van Rutg3r, dan snap je wel waarom ik dat (sarcastisch) zei ;)
 
Haha DanielV, natuurlijk was ik 10x zo fout, maar vond het grappig om je er een keer op aan te spreken... Iedereen is die 25 kw regel natuurlijk na 3 dagen al zat, denk dat de meesten wel vol vermogen willen rijden.

@Nils89, leer ermee leven, zonder netjes te formuleren en goede brieven te schrijven kom je nergens.
@die gast met 'rijd', ga naar school dude, je zegt toch ook niet ik loo ipv ik loop, rijden -> en er af, rijd, stam. Ik vorm = stam, jij vorm / je vorm = stam + t.

Anyway, vermakelijk topic, leuk dat m3rcury zich ook heeft gemeld, iemand nog iets leuks te melden? Verveel me de tering, kan pas 2 mei weer rijden (jaja, alsnog geen 25 kw :P) dan is mn ketting+tandwielen pas in orde, zwaar versleten.

8 mei overigens AVB
15 mei AVD
dan zwaar rbw (had ik hier nog niet verteld geloof ik?)

:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan