25kW: de veelgestelde vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hij is al volvermogen nu(motor, niet de papieren)... Kan ik niet zelf de papieren opsturen ofzo? Met een brief oid erbij? Of de papieren bij een dealer afgeven?

Papieren even bij de dealer langs brengen.

Van licht naar zwaar geloven ze zo ook wel, geen enkele reden tenslotte om daar mee te sjoemelen. Van zwaar naar licht willen ze vaan zekerheid hebben dat dat echt gedaan is. Dus gewoon ff je motortoko bellen/bezoeken.
 
Papieren even bij de dealer langs brengen.

Van licht naar zwaar geloven ze zo ook wel, geen enkele reden tenslotte om daar mee te sjoemelen. Van zwaar naar licht willen ze vaan zekerheid hebben dat dat echt gedaan is. Dus gewoon ff je motortoko bellen/bezoeken.

Oké, tnx ;)
 
Ik heb een CBR600F op 25kw, dit is gedaan door de dealer om zo een vermelding te krijgen op het kenteken. Wil nu zelf het setje uitbouwen, is dit mogelijk zonder tussenkomst van de dealer en rechtstreeks contact op te nemen met RDW om het oude vermogen weer terug te zetten op het kenteken?
 
Ik heb een CBR600F op 25kw, dit is gedaan door de dealer om zo een vermelding te krijgen op het kenteken. Wil nu zelf het setje uitbouwen, is dit mogelijk zonder tussenkomst van de dealer en rechtstreeks contact op te nemen met RDW om het oude vermogen weer terug te zetten op het kenteken?

Geen idee. Zou het RDW even bellen.
(En het hier dan ook even laten weten voor een volgende)
 
Laatst bewerkt:
Simpel antwoord is: je kan het kenteken gewoon opsturen naar RDW met het verzoek om het naar vol vermogen om te zetten.

Het waarom is iets ingewikkelder.

Voor ombouwen naar 25 kW wil men contrôle, dat het echt gebeurd is, daarom importeurs-verklaring nodig. Met terugbouw naar vol vermogen is fraude zinloos en ook geen probleem, dus is contrôle niet nodig.

Er is nog een tweede reden, waarom een importeurs-verklaring nodig kan zijn.
Elke motor voldoet aan een type goedkeuring, waarvan de detail vastgelegd zijn. Voor om te bouwen motoren bestaat een tweede type goedkeuring. Bij ombouw wordt de type-goedkeuring van de motor niet veranderd, maar er wordt een link gemaakt naar de alternatieve goedkeuring. Bij terugbouw wordt die link dan eenvoudig verwijderd.

Normaal wordt een motor in eerste instantie als vol vermogen op kenteken gezet. Voor ombouw naar 25 kW moet dan een link gemaakt worden naar de 25 kW type-goedkeuring. De RDW heeft dan een importeursverklaring nodig om 2 redenen:
  1. de contrôle.
  2. het type-goedkeuringsnummer waar naar verwezen moet worden.
Voor terugbouw hoeft slechts de link verwijderd te worden. Beide redenen voor een importeurs-verklaring zijn dan afwezig.

Als voor een nieuwe motor direct een 25kW kenteken wordt aangevraagd, ligt de zaak anders. Dan moet bij ombouw naar vol vermogen een link naar de andere type goedkeuring gemaakt worden. En dan is er toch een importeurs verklaring nodig om te vertellen naar welke type goedkeuring die link moet verwijzen.

Of je een importeurs verklaring nodig hebt voor ombouw naar vol vermogen, hangt dus af van de vraag of de motor nieuw op 25 kW is gezet. Waarom dan toch mijn simpele antwoord? Omdat Honda - in tegenstelling tot bijvoorbeeld Yamaha - om de een of andere reden een maand over de kenteken aanvraag deed als die 25 kW moest zijn. Daarom deden ze het maar niet. In plaats daarvan adviseerden ze om het kenten eerst vol vermogen aan te vragen en daarna om te zetten. Vandaar mijn simpele antwoord.

Overigens is dit tegenwoordig de standaard procedure; waarschijnlijk om de terugbouw gemakkelijk te houden.
 
Ik was gisteren op een verjaardag met een 18-jarige die zijn groot-vrachtwagen rijbewijs had gehaald. De Miep bij de gemeente gaf heb ook direct zijn groot-motor rijbewijs.

Nu zegt hij dat er een koppeling is. Dit lijkt me sterk?
 
Ik was gisteren op een verjaardag met een 18-jarige die zijn groot-vrachtwagen rijbewijs had gehaald. De Miep bij de gemeente gaf heb ook direct zijn groot-motor rijbewijs.

Nu zegt hij dat er een koppeling is. Dit lijkt me sterk?

dat lijkt mij ook wel sterk ja,, ik weet wel dat als je je autorijbewijs hebt, en je C-E Rijbewijs haalt, dus vrachtrwagen met oplegger oid, dat je dan je aanhangerrijbewijs ook gelijk krijgt voor je auto.

maar dat je ineens je vol vermogen voor je motor op je 18e krijgt....
 
dat lijkt mij ook wel sterk ja,, ik weet wel dat als je je autorijbewijs hebt, en je C-E Rijbewijs haalt, dus vrachtrwagen met oplegger oid, dat je dan je aanhangerrijbewijs ook gelijk krijgt voor je auto.

maar dat je ineens je vol vermogen voor je motor op je 18e krijgt....

Ah nu snap ik wat Bertv bedoelt :P

Maar nee. Die LINK is er zeker niet.
 
Dames heren,

waarom zou je vermelding "25 Kw" op het kentekenbewijs in vredesnaam willen wijzigen ??

Het is absoluut géén strafbaar feit om met een groot rijbewijs op een 25Kw motor te rijden waar de restrictors uit verwijderd zijn.

Is bij verkoop aan een beginner zelfs een pré, omdat je 'm met een paar kleine ingrepen weer terug kunt tunen en het formeel dus al geregeld is.

Overigens is de vermelding 25 Kw op het kentekenbewijs alleen maar RDW-service, betekent verder niks wettelijks. Er zijn nog voldoende 25 Kw motoren op straat waar niets op het kenteken staat (de ouwetjes dus)
 
Dames heren,

waarom zou je vermelding "25 Kw" op het kentekenbewijs in vredesnaam willen wijzigen ??

Het is absoluut géén strafbaar feit om met een groot rijbewijs op een 25Kw motor te rijden waar de restrictors uit verwijderd zijn.

Is bij verkoop aan een beginner zelfs een pré, omdat je 'm met een paar kleine ingrepen weer terug kunt tunen en het formeel dus al geregeld is.

Overigens is de vermelding 25 Kw op het kentekenbewijs alleen maar RDW-service, betekent verder niks wettelijks. Er zijn nog voldoende 25 Kw motoren op straat waar niets op het kenteken staat (de ouwetjes dus)

Omdat je nog steeds met een kloppend kenteken hebt te rijden. Dus als erop staat dat het om een lichte motor gaat en hij is volvermogen klopt het kenteken niet.

Het is idd geen probleem om met je A zwaar op een A lichte motor te rijden.

Persoonlijk zou ik idd ook niet zo snel het 25kw verwijderen en de gok nemen met het oog op toekomstige verkoop.

Vermelding betekent wel degelijk wat... zonder vermelding is je motor NIET wettelijk toegestaan om als 25kw bereden te worden. Dus ook oudere motoren onder de 25kw moeten die vermelding eigenlijk krijgen. En dat zou dus eigenlijk beteken om die keuring te doen in Lelystad om de vermelding te krijgen.
 
oke, het is mss niet zo een hele slimme vraag nu heb ik hier op het forum een topic gelezen
van base die is gepakt vanwege rijden zonder rijbewijs omdat hij een uitdraai had,

nu las ik daar ook dat het gaat of je motor een type goedkeuring heeft,
nu als volgt stel ik koop een motor vol vermogen waar een type goedkeuring voor is
en ik laat hem op uitdraai terug tunen is dit dan oke ?

of moet het dan als nog via de officiële rdw route ?
 
in 2012 wordt het motor gedoe nog meer nabeneden gehaald dan doe je er nog langer over om naar de zware motoren te gaan maar als je dan 18 bent en je haalt je rijbewijs moet je volgens mij op een hele lichte motor weet iemand hoe zwaar dat dan is?
 
oke, het is mss niet zo een hele slimme vraag nu heb ik hier op het forum een topic gelezen
van base die is gepakt vanwege rijden zonder rijbewijs omdat hij een uitdraai had,

nu las ik daar ook dat het gaat of je motor een type goedkeuring heeft,
nu als volgt stel ik koop een motor vol vermogen waar een type goedkeuring voor is
en ik laat hem op uitdraai terug tunen is dit dan oke ?

of moet het dan als nog via de officiële rdw route ?

Als er niet op het kentekenbewijs staat dat "het een lichte motorfiets" betreft is hij niet 25kw en dus zal je bekeurd kunnen worden.

Type goedkeuring is nu alleen niet per se meer nodig. Je kan ook naar Lelystad voor een keuring. Zijn wel een paar regels aan, maar het kan wel.

in 2012 wordt het motor gedoe nog meer nabeneden gehaald dan doe je er nog langer over om naar de zware motoren te gaan maar als je dan 18 bent en je haalt je rijbewijs moet je volgens mij op een hele lichte motor weet iemand hoe zwaar dat dan is?

Volgens mij word het iets van 18-21 25 kw en van 21-24 35 kw. Maar kan me vergissen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan