25kw enduro

sjoerdvb

Die hard MF'er
13 sep 2007
314
0
Hallo,
ik ben van plan om mijn motorrijbewijs te gaan halen als ik 18 ben(over een maand). Daarna wil ik dan ook een motor ga kopen, maar ik zal het eerste half-jaar sowieso nog geen flinke afstanden hoeven te rijden. Ik zat er eerst dus aan te denken om een cbr600f aan te schaffen en terug te voeren naar 25kw. Ik denk dat ik toch beter met een enduro kan beginnen en dan over een jaartje ofzo alsnog de cbr aanschaffen.
Ik zat te denken aan een 4-takt enduro, goedkoop, mag oud zijn, hoeft geen prachtding te zijn en moet 25kw zijn of makkelijk en goedkoop terug te voeren zijn. Ik weet alleen niet uit welke motoren ik dan kan kiezen. Ik dacht zelf aan zoiets als een honda xl 250. Ik weet alleen niet welke motoren soortgelijk zijn en hier zou ik graag jullie hulb bij hebben. Welke motoren passen hier nog meer bij?
 
Ik snap alleen niet waarom je niet meteen voor de cbr600f gaat, dat zijn echt prima motoren om mee te beginnen.

Volgens mij staan heel veel enduro's al standaart op 25kw.
 
Hallo,
ik ben van plan om mijn motorrijbewijs te gaan halen als ik 18 ben(over een maand). ...

Dus je wilt je rbw halen, maar weet nu al dat je daarna geen lange ritten gaat rijden...omdat?

Als je een enduro aan gaat schaffen dan ga je idd geen lange ritten maken.
-op een dergelijk zadel zitten hou je geen uur vol
-actie radius van een crosser is amper 40km (als je geluk hebt)

De oudere crossers XL250 / XL500 enz, hebben wel een grotere tank en rijden eens tuk zuiniger, maar die staan niet 25kw op kenteken. De nieuwere enduromotoren wel. (puur om aan de mileu eisen te voldoen, nadat je zijn toegelaten worden ze meteen onbegrensd)

Je kan wel voor een XL/XR250 of een DR gaan, maar die dingen zijn ook niet vooruit te branden. Kun je net zogoed een schakelbrommer opvoeren...

CBR600F is wel een goede motor, wordt over het algemeen wel wat meer voor gevraagd maar over algemeen schijnen het ook goede motoren te zijn.

Maar mijn voorlopig advies: ga eerst je rijbewijs maar eens halen en kijk daarna goed rond en maak proefritjes, voordat je je definitieve keuze maakt :W
 
Laatst bewerkt:
Als je een enduro aan gaat schaffen dan ga je idd geen lange ritten maken.
-op een dergelijk zadel zitten hou je geen uur vol
-actie radius van een crosser is amper 40km (als je geluk hebt)

Enduro die 40km doet, nou, niet echt Endurance dan he :P

Ontopic: Ik zou ook voor de 600f gaan...
Ik snap alleen de link tussen 600f en Enduro niet? Is het gewoon dat je enduro leuker vind of ?
 
CBR 600F is prima motor. Ook de oudere modellen zien er nog fraai uit. Ik zou zeggen: Ga daarvoor of een ZXR400 ofzo van kawasaki...
 
nx250, ook een betrouwbare motor die een heel eind komt. TS had het over enduro, ik vind NX meer een off the road (ik zou er altans geen sprongen mee maken). ;)
 
nx250, ook een betrouwbare motor die een heel eind komt. TS had het over enduro, ik vind NX meer een off the road (ik zou er altans geen sprongen mee maken). ;)

NX250 is een allroad, geen offroad. Je hebt ook weer verschillen tussen offroad, allroad, crosser en enduro.

Ik noem mijn fiets weer dual sport :P Kan op de weg en op een zandpad.
Zo staat het ook op de tank :+
 
Hee ik wil ook een enduro halen 25 kw, mijn oog is gevallen op een yamaha wr 400/450 maar dat is denk ik wel boven 25kw toch ? Maar hoeduur is het om zoiets terug te voeren naar 25kw?
 
Heeft teveel kw inderdaad en kan niet legaal terug gevoert worden.

Hoeveel het kost om op uitdraai te doen is afhankelijk van hoe en waar je het laat doen.


O hij is te koop in een motorzaak, als ik nou dat ding wil kopen denk je dat zei hem dan op 25 kw zetten ? off kan het gewoon helemaal niet :/
 
Laatst bewerkt:
ik heb een xr250r zijn echt leuke motoren om mee te beginnen!
voor 1000 euro heb je denk ik wel een aardig fietsje waar je voorlopig veel plezier mee kan hebben!

werd hier gezegd dat het net een opgevoerde brommer is? dan heb je er denk ik nog nooit op gereden!!
 
Een yamaha wr 400 uit 1999 is ook teveel kw zeker?
Anders wou ik een wr 250 f maar zijn zeldzaam ofzo :?
Staan bijna nergens te koop.

Probleem is dat voor dat soort fietsen eigenlijk nooit een 2de typegoedkeuring gegeven word. Het zijn ''competative'' fietsen, dus gemaakt voor prestaties. Ook is er nog een extra regeltje buiten de 25kw regel. Namelijk mag een motorrijder met lichtrijbewijs maar op een motor rijden die max 0.16kw/kg mag hebben.

Als je dus een lichte fiets heb mag je nog minder als 25kw.

Voorbeeldje. Motorfiets X weegt 190 kg en motorfiets Y weegt 110kg.

X: 190x0.16=30.4KW
Y: 110x0.16=17.6KW

Heb je dus een motorfiets van 110 kilo met meer dan 17.6 kw dan mag je er NIET mee rijden.
Voor een motorfiets van 190 kilo maakt deze regel niet uit, de 0.16KW/kg is niet van toepassing omdat het toch boven de 25kw ligt.

Rond de 157kilo ligt die grens waarbij de 25kw regel en de 0.16kw/kg ongeveer gelijk komen.
 
ik heb een xr250r zijn echt leuke motoren om mee te beginnen!
voor 1000 euro heb je denk ik wel een aardig fietsje waar je voorlopig veel plezier mee kan hebben!

werd hier gezegd dat het net een opgevoerde brommer is? dan heb je er denk ik nog nooit op gereden!!

Ach, dat zeiden ze over mijn rs 125, totdat je ze voorbij komt zeilen in die heerlijke doordraaiers ;) Een enduro hoeft echt niet zwaar te zijn om een hoop lol op te hebben.
 
25 kw zetten kost ongeveer 100 euro (zo duur was het bij mij, terwijl de materialen uit amerika moesten komen, das ook prijzig) normaal is het 30 euro per cilinder geloof ik
 
Hee ik had zoiets gehoord, klopt het nou dat veel ktm,s enduro/ sm 25 kw op papier is?

zo ja, welke?

Veel hebben dat inderdaad wel, 9kw, of 13 ofzo. Maar is natuurlijk niet legaal om er dan mee te rijden.

Kwa prijs kun je het niet zeggen. Is totaal afhankelijk van dealer en vooral merk. Ene merk begrenst met ringen, andere met andere gasschuiven+sproeiers etc. Over het algemeen is meer cilinders wel duurder natuurlijk omdat je meer spul nodig hebt.
 
Hee ik had zoiets gehoord, klopt het nou dat veel ktm,s enduro/ sm 25 kw op papier is?

zo ja, welke?

Quasi alle exc's zijn 12kW op papier
En yamaha's zijn wel vindbaar op 15kW!!!!!!!!!!
Als ik van jou was zou ik zoeken naar een ktm exc 450, yam wrf 450, honda xr 650...


gtz
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan