25kW op kenteken, toch vol vermogen rijden?

#Wouter

Die hard MF'er
18 sep 2010
673
0
Westland
Ik ben ik het bezit van een Kawasaki ZXR400 die momenteel begrenst is op 25kW.

Nou heb ik de motor laatst naar een motorzaak gebracht om te kijken of die goed afgesteld stond. De motor staat veels te rijk en volgens de monteur komt dat door de begenzing plaatjes in de carbs.

Hij vertelde mij dat als ik de plaatjes eruit haal de motor waarschijnlijk veel beter zal lopen. De motor staat 25kW op kenteken en hij vertelde mij dat ik die plaatjes er net zo goed uit kan halen aangezien ze toch nooit je carburateurs gaan controleren.

Ik zit er nou dus aan te denken om de begrenzing eruit te halen aangezien die volgens mij wel gelijk heeft. 25kW op kenteken, begrenzing in de carburateurs, hoe gaan ze dat ooit controleren?

Tevens heb ik een stuk meer vermogen en zal de motor ook beter lopen en minder zuipen.

Wat zouden jullie doen?
 
Ik ben ik het bezit van een Kawasaki ZXR400 die momenteel begrenst is op 25kW.

Nou heb ik de motor laatst naar een motorzaak gebracht om te kijken of die goed afgesteld stond. De motor staat veels te rijk en volgens de monteur komt dat door de begenzing plaatjes in de carbs.

Hij vertelde mij dat als ik de plaatjes eruit haal de motor waarschijnlijk veel beter zal lopen. De motor staat 25kW op kenteken en hij vertelde mij dat ik die plaatjes er net zo goed uit kan halen aangezien ze toch nooit je carburateurs gaan controleren.

Ik zit er nou dus aan te denken om de begrenzing eruit te halen aangezien die volgens mij wel gelijk heeft. 25kW op kenteken, begrenzing in de carburateurs, hoe gaan ze dat ooit controleren?

Tevens heb ik een stuk meer vermogen en zal de motor ook beter lopen en minder zuipen.

Wat zouden jullie doen?

Als je een ongeluk maakt dan pas ben je zuur..
Eerder kan je hooguit een boete krijgen voor rijden zonder rijbewijs..
Tja... ik heb het ook gedaan hoor.. een zx6r op 25kw maar gwn vol vermogen :)
 
Als je een ongeluk maakt dan pas ben je zuur..
Eerder kan je hooguit een boete krijgen voor rijden zonder rijbewijs..
Tja... ik heb het ook gedaan hoor.. een zx6r op 25kw maar gwn vol vermogen :)

Als je een ongeluk maakt gaan ze dan wel je motor open maken / op de testbank zetten?
 
als ie toch op het kentekenbewijs staat, zou je de plaatjes uit je carbs kunnen halen,
en 25kw laten afstellen op je gashendel.
Of je dat doet moet je natuurlijk zelf weten.
De kans dat je gecontroleerd wordt bij normaal rijgedrag is minimaal, een agent die uberhaupt weet wat 25kw is en hoe dat te doen is op een motor, is ook vrij zeldzaam.

maargoed, het rijdt toch lekkerder als je niet steeds achterom hoeft te kijken en alles in orde is, vind ik zelf. Ook idd als je iemand voor zn sokken rijdt, of een klapper maakt ben je de sjaak bij onderzoek.

Gewoon lkr 25kw houden en je tijd uitrijden, raad ik aan ;)
 
als ie toch op het kentekenbewijs staat, zou je de plaatjes uit je carbs kunnen halen,
en 25kw laten afstellen op je gashendel.
Of je dat doet moet je natuurlijk zelf weten.
De kans dat je gecontroleerd wordt bij normaal rijgedrag is minimaal, een agent die uberhaupt weet wat 25kw is en hoe dat te doen is op een motor, is ook vrij zeldzaam.

maargoed, het rijdt toch lekkerder als je niet steeds achterom hoeft te kijken en alles in orde is, vind ik zelf. Ook idd als je iemand voor zn sokken rijdt, of een klapper maakt ben je de sjaak bij onderzoek.

Gewoon lkr 25kw houden en je tijd uitrijden, raad ik aan ;)


gwn volgas joh ;) dast beste!
 
Mocht je idd een ongeluk veroorzaken en de mensen vertrouwen het niet, of hoe dan ook, ze zeggen dat je motor wel op kenteken 25kw staat misschien weten hun ook wel dat mensen die ringen er gewoon uithalen zodat ze wel op volvermogen kunnen rijden maar niet op kentekn.

Mocht je gepakt worden en hij komt op de test bank testaan ben de l*l... jouw keuze.
 
gwn volgas joh ;) dast beste!

:P Toch best verleidelijk :+
Ik heb nou 32 pktjes, haal ik die plaatjes eruit heb ik er 65, wordt toch even mooi verdubbelt O-)

Een boete voor zonder rijbewijs rijden maak ik me niet zo druk om, de boete schijnt vrij laag te zijn las ik. Een ongeluk maken is natuurlijk een heel ander verhaal, ik hoor vaak verhalen dat je je leven lang aan het betalen bent :X

Maar hoe groot is de kans dat ze je motor gaan controleren?

Als je op een auto knalt lijkt me dat de motor total-loss is. Als je iemand aanrijd.........
Wat zou ze doen denken dat je meer dan 25kW hebt, om 170 te rijden hoef je geen 140pk te hebben. De politie heeft er verder ook geen baat bij lijkt mij. Misschien de verzekering? Zouden die kunnen vragen of je motor op de testbank kan?

Mij lijkt het vrij nutteloos. Komt het echt voor dat er motoren na ongelukken op de testbank terecht komen of is dit meer een broodjeaap verhaal?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet heel veel ervaring met 25 kw ongelukken. Maar ik kan je zeggen, als de verzekering langs komt om je motor te taxeren op waarde of iets kan je ervan uitgaan die ze ook het vermogen gaan testen. Als om de een of andere reden je motorblok helemaal kapot is en jij leeft nog, dan heb je heel erg veel geluk. Ik zou zeggen, lekker 25 kw houden.
 
gewoon nog even wachten tot je vol vermogen mag.
je bent namelijk niet verzekerd als je de set eruit haalt.

moch jij iemand invalide rijden, en de motor wordt getest op vermogen, en ze komen er achter dan keert de verzekering niet uit. kan je lekker betalen.

het is "tempting" dat snap ik , maar ik stem dus voor niet doen
 
Ik heb niet heel veel ervaring met 25 kw ongelukken. Maar ik kan je zeggen, als de verzekering langs komt om je motor te taxeren op waarde of iets kan je ervan uitgaan die ze ook het vermogen gaan testen. Als om de een of andere reden je motorblok helemaal kapot is en jij leeft nog, dan heb je heel erg veel geluk. Ik zou zeggen, lekker 25 kw houden.

Als je motorblok kapot is, kunnen ze nog wel zien hoe deze begrenst is geweest. Daarvoor hoeft een motor niet te kunnen lopen, enkel de onderdelen nog aanwezig te zijn.
 
Hoe doen ze de begrenzing erin, als je motor benzine injectie heeft.

Begrenzen op gas, of begrensde ECU's erin.

Ik laat trouwens ook deze week mijn begrenzing verwijderen, het verbruik ging omhoog als een raket, van 1 op 22 naar 1 op 14. Waarschijnlijk omdat ik elke keer aan het toerenbeuken ben om mijn maten bij te houden die volvermogen rijden.
 
Laatst bewerkt:
Begrenzen op gas, of begrensde ECU's erin.

Ik laat trouwens ook deze week mijn begrenzing verwijderen, het verbruik ging omhoog als een raket, van 1 op 22 naar 1 op 14. Waarschijnlijk omdat ik elke keer aan het toerenbeuken ben om mijn maten bij te houden die volvermogen rijden.

Ben jij wel al klaar met je 25kW periode? Of moet je ook nog ff :P ?
 
Ik moet nog even B|
Maar ik ben het afgelopen jaar nog niet gecontroleerd, en het enige verschil wat je kan zien is dat er klein '25 kw' in de spruitstukken is gegoten. Maar oom agent zal dat niet opvallen. :]
 
Je motor zal niet slechter gaan lopen als hij goed afgestelt staat voor het begrenzen. Een motorrijder op vol vermogen gebruikt zelden zijn volle vermogen, wil die monteur zeggen dat hij in alle andere gevallen stottert/slecht rijd? :N dan rijd hij ook prima

Daarbij heb jij voorlopig echt plezier zat van je 25kW, gewoon je lol in bochten zoeken. Hard rechtdoor kan immers iedereen :+
Alleen in de bergen/met snelle inhaalmanoeuvres mis toch wel vermogen ja :/

gewoon nog even wachten tot je vol vermogen mag.
je bent namelijk niet verzekerd als je de set eruit haalt.

moch jij iemand invalide rijden, en de motor wordt getest op vermogen, en ze komen er achter dan keert de verzekering niet uit. kan je lekker betalen.

het is "tempting" dat snap ik , maar ik stem dus voor niet doen

Even voor de duidelijkheid, de verzekering betaalt wel uit, want het slachtoffer moet per direct geld hebben. Maar jij betaalt je verzekering weer terug. En dat is duur :Y

Maar ik stem ook op 'niet doen (voorlopig }) )'
 
Laatst bewerkt:
Je motor zal niet slechter gaan lopen als hij goed afgestelt staat voor het begrenzen. Een motorrijder op vol vermogen gebruikt zelden zijn volle vermogen, wil die monteur zeggen dat hij in alle andere gevallen stottert/slecht rijd? :N dan rijd hij ook prima

Daarbij heb jij voorlopig echt plezier zat van je 25kW, gewoon je lol in bochten zoeken. Hard rechtdoor kan immers iedereen :+
Alleen in de bergen/met snelle inhaalmanoeuvres mis toch wel vermogen ja :/Even voor de duidelijkheid, de verzekering betaalt wel uit, want het slachtoffer moet per direct geld hebben. Maar jij betaalt je verzekering weer terug. En dat is duur :Y

Maar ik stem ook op 'niet doen (voorlopig }) )'

als de motor enkel begrenst is met ringen in de inlaat, lijkt het me in theorie mogelijk dat de motor een te rijk mengsel in spuit als je volgas geeft en de gas naald hoog genoeg kan komen.

hoewel onwaarschijnlijk omdat de motor door het kleine gaatje in de inlaat veel minder lucht kan aanzuigen en vervolgens dus ook een veel minder hoog vacuum zou trekken.

maar in de praktijk blijkt het toch te kunnen, mischien dan kleinere sproeiersplaatsen ... nadat je de kleur van je bougie's hebt gecontroleerd..
of gewoon de metalen ringen uit de 25kw inlaat spruitstukken halen maar dat mag niet O-)
 
Ben ook met afstelling bezig geweest voor een Honda CB1 (ook 400cc, 25kw).
Loopt vooral onder de 3 a 4000 toeren erg onregelmatig en valt wel eens bij het afremmen op de motor.
Van alles gedaan en gecheckt, uiteindelijk ook conclusie (aldus de monteur) dat het wel eens aan de begrenzing zou kunnen liggen.
Na de handelingen is het wel wat verbeterd, dus heb het er eigenlijk bij gelaten.

Wat remotesunset zegt, andere sproeiers zou te proberen zijn.

Zat evt. nog te denken voor andere stationair sproeiers, aangezien het alleen in lage toeren niet lekker gaat.

Maar is het in het gehele toeren gebied dat die niet lekker loopt, of alleen bij bepaalde punten?

Wat betreft 'zuipen' van benzine: wat is je gebruik dan ongeveer?
Voor zover ik gelezen heb rijdt mijn CB1 zuiniger op 25kw dan een onbegrensde.
En ja, ik hou hem goed in toeren en veel "vol" gas
 
Laatst bewerkt:
Hieronder de uitdraai:
P106013911.jpg


Hij loopt dus over heel het gebied te rijk.
De motor loopt in principe prima, niks op aan te merken.

Ik kan helaas niet zeggen hoeveel die verbruikt aangezien de kmstandteller kapot is, ik heb zelf het idee dat ik vaak bij het tankstation sta, maar dat zegt eigenlijk niks natuurlijk...

Kleinere sproeiers zou in principe een oplossing kunnen zijn, maar volgens mij is dat een vrij prijzige 'reparatie' (veel uren). Ik weet niet of dat het echt waard is...

Een open luchtfilter (K&N) zit er binnen no time in, maar zou dat echt verschil kunnen maken?

Ik heb nog een gratis run op de testbank te goed als ik zonder begrenzing plaatjes terug kom, dus ik denk dat ik dat binnenkort sowieso eens ga proberen.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor tips krijg je hier?
Ik snap niet dat een mede-motorijder jou de tip geeft om eruit te halen.
Kan je veel kosten kerel:
Boete geen rijbewijs
Boete rijden zonder verzekering aangezien dat de besturder geen rijbewijs bezit is voertuig niet verzekerd
Punten op je rijbewijs
Bij ongeval heb je helemaal een probleem

Gewoon wachten tot je 21ste
Dan kan je 150pk's trekken zonder gezeur en steeds over je schouder kijken :P

Gr, Imagic
 
Laatst bewerkt:
Je motor zal niet slechter gaan lopen als hij goed afgestelt staat voor het begrenzen. Een motorrijder op vol vermogen gebruikt zelden zijn volle vermogen, wil die monteur zeggen dat hij in alle andere gevallen stottert/slecht rijd? :N dan rijd hij ook prima

Daarbij heb jij voorlopig echt plezier zat van je 25kW, gewoon je lol in bochten zoeken. Hard rechtdoor kan immers iedereen :+
Alleen in de bergen/met snelle inhaalmanoeuvres mis toch wel vermogen ja :/Even voor de duidelijkheid, de verzekering betaalt wel uit, want het slachtoffer moet per direct geld hebben. Maar jij betaalt je verzekering weer terug. En dat is duur :Y

Maar ik stem ook op 'niet doen (voorlopig }) )'

naja t kost je een hoop geld en narigheid in iedergeval.
je koopt een fiets met meer vermogen terwijl je weet dat je 25 kw moet rijden.
je weet dat je er 2 jaar mee zit. anders had je een fiets met max 25kw moeten kopen.
een 250cc oid
 
Om toch nog even terug te komen op dit topic...
Mijn fiets is momenteel nog steeds netjes 25kW en in principe ben ik ook van plan om dat zo te houden...

Nou kwam er net nog een ideetje bij mij naar boven wat mij toch weer heeft doen twijfelen O-)

Ik begrijp dus dat ze de motor kunnen gaan controleren of de begrenzing er nog in zit. Mijn ZXR400 is begrensd met plaatjes tussen de carbs en de cilinders. Stel nou dat ik die plaatjes wat groter boor, in principe zal het dan nog gewoon lijken of die begrensd is...

Wat denken jullie ervan? Of moet ik het maar gewoon uit m'n hoofd zetten :+

Als je het mij vraagt is 25kW gewoon net een tikkie te weinig. Maak er 50pk van en het zal al een stuk makkelijker rijden op de snelweg.
 
Ik denk niet dat ze zullen kijken of er uberhaupt begrenzing inzit, dat kan theoretisch namelijk overal zitten en het kan alles zijn. Maar ze kijken denk ik gewoon naar je vermogen door je motor te testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan