25kw periode --> GS500/CB-1?

Motormuus

MF'er
19 mrt 2011
36
0
Hoi,

Ik ben dit jaar 18 geworden en ga binnenkort voor mijn motorrijbewijs beginnen.
Aangezien ik nog student ben is mijn budget beperkt.

De motoren waar ik mijn oog op heb laten vallen zijn de Honda CB-1 en de Suzuki GS500e.

Ik neig het meest naar de CB-1, qua uiterlijk, maar in de topics die heb gelezen kwam naar voren dat de CB-1 door zijn 4 cilinders behoorlijk piekerig is.
Daarom lijkt het me dat je flink wat vermogen laat liggen omdat je de piek niet optimaal kunt gebruiken door de begrenzing.

Omdat een een GS500 zijn vermogen eerder geeft en een 2-cilinder is(meer koppel) lijkt me fijner om hier 25 kw mee te rijden.

Heeft iemand ervaring met een van(of beide) motoren op 25 kw op gebied van:

- Rijgedrag
- Vebruik
- Onderhoud

Ik ben qua lengte rond de 1 meter 90, past dit nog een beetje op deze motoren?

Ik ben benieuwd!


Heb de zoekfunctie al gebruikt maar daar ging het niet echt over 25kw motoren en deze topics waren al behoorlijk oud.
 
Ik heb zelf een gs500, tsja het is gewoon een leuk motorfietsje om op te beginnen als je niet echt veel geld hebt. Onderhoud em zelf ook en als je alles gewoon goed bijhoudt dan is er niks aan de hand, me gs500 op 25kw rijdt gemiddeld 1 op 22 met een max van 1 op 23,3 en nog niet lager gekregen dan 1 op 20.

Bovendien is de gs500 net wat groter dan een cb1, heb zelf ook een paar keer op een cb1 gelest en op zich was het wel een leuk motortje. Maar ik besefte dat als ik met me vriendin een keer een stukie wou toeren dat ze best krap zou zitten, dat is ook iets om over na te denken ;)

Een cb1 is een 4 cylinder en watergekoeld opzich is het een prachtige techniek allemaal hoor op een cb1 maar je moet wel beseffen dat onderhoud dan ook weer wat duurder wordt. ;)

Moet wel zeggen dat een cb1 wel wat sportiever rijdt hij is ook net wat lichter (qua gewicht), maar ook ze stuurgedrag vind ik net wat beter (maar dat is mijn mening).

Verder qua verbruik weet ik het niet, het mooiste zou zijn als je een rijschool weet te vinden met een gs500 en een cb1 op 25kw haha, dan kan je het zelf testen :P

Ik zelf raad de gs500 aan maar dat is ook omdat ik er zelf voor gekozen heb voornamelijk omdat ik net wat meer pluspunten had wanneer ik de gs500 nam.


Wat zijn jouw eisen aan de fietsjes?
bijvoorbeeld toeren, vriendin mee achterop, alleen korte stukjes etc..
 
Ik heb geen persoonlijke ervaring met de motoren, maar kan het wel een beetje voor je invullen:

-Verbruik is ongeveer gelijk, ligt aan je rijstijl. Maar reken maar op 1:20, misschien iets zuiniger.
-Rijgedrag wordt al beschreven, zijn beide kleine motoren en dus behendig. Lekker gooien en smijten.
-Onderhoud ben ik niet bekend mee, CB-1 is een honda, welke bekend staan om slechte NAKS. Ik weet NIET of dit voor dit model geldt.
Ik denk dat ze beide vrij gelijk zijn, zullen beide niet te duur zijn met elk hun sterke en zwakke punten.
Kijk ook even naar een Bandit 400 en CB500, vergelijkbare prijsklasse en motoren.

Maar met 1,90 ga je zeker weten te groot zijn *O* En ik zou zelf voor een twee cilinder gaan als ik uit die motoren moest kiezen, een 400cc 4-cilinder heeft gewoon niet zoveel koppel -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen persoonlijke ervaring met de motoren, maar kan het wel een beetje voor je invullen:

-Verbruik is ongeveer gelijk, ligt aan je rijstijl. Maar reken maar op 1:20, misschien iets zuiniger.
-Rijgedrag wordt al beschreven, zijn beide kleine motoren en dus behendig. Lekker gooien en smijten.
-Onderhoud ben ik niet bekend mee, CB-1 is een honda, welke bekend staan om slechte NAKS. Ik weet NIET of dit voor dit model geldt.
Ik denk dat ze beide vrij gelijk zijn, zullen beide niet te duur zijn met elk hun sterke en zwakke punten.
Kijk ook even naar een Bandit 400 en CB500, vergelijkbare prijsklasse en motoren.

Maar met 1,90 ga je zeker weten te groot zijn *O* En ik zou zelf voor een twee cilinder gaan als ik uit die motoren moest kiezen, een 400cc 4-cilinder heeft gewoon niet zoveel koppel -O-

de CB-1 heeft het zelfde motor blok als een CBR 400 RR, alleen andere versnellingsbak.
dit blok staat er om bekend redelijk 'bulletproof' te zijn :)

ik ben zelf 1.96 en rijd op een zz-r 250, deze is aan de krappe kant voor mij, maar niet onconfortabel. ik heb op een CB500 gelest en deze was qua maat erg goed voor mij (vond ik) alleen het zadel was :X :X (niet zo fijn :p)
 
Bedankt voor de reacties!

Tegen de tijd dat ik mijn rbw heb, zal ik weer aan de studie moeten, dus zal ik de motor voorral gebruiken voor mooie zaterdagen en s'avonds lekker uitwaaien.

Verder ga ik lessen op een kawa er-5 25 kw.
Is dit een beetje vergelijkbaar met de suzuki?

Voorlopig kijk ik maar even voor de soes:)

Groet,

John
 
Ik heb ervaring met beide motoren, kan altijd handig zijn natuurlijk:p

De CB-1 was voor mijzelf veels te sportief, komt misschien omdat er een sportstuurtje opzat.... zelf vond ik hem heel erg piekerig en "stuiteren" oftewel het reageren op het gas, bij het dichdraaien meteen naar beneden duiken en bij versnellen een aardig eind omhoog komen.

De GS500 bevalt mij veel beter en ik vind hem stabieler en soepeler de bocht om te krijgen, ik heb op de GS500 absoluut niet het gevoel dat ik hem de bocht door moet werken, dit had ik zelf wel bij de CB-1

! MIJN ! voordelen en nadelen lijstje:
GS500e 25kw:
+stabiel
+ontspannen en toch licht sportieve houding
+fijner zadel
+kracht onderin (twee cylinder)
+luchtgekoeld dus minder snel kans op schade door steenslag en minder onderhoud
- luchtgekoeld (ja ook negatief, want het kan best warm worden bij een stoplicht met het warme blokje naast je, weet nog niet hoe het blokje het doet in de echte hitte)


verbruik: gemiddeld 1 op 23.2 soms iets hoger soms iets lager *O*

ik ben zelf zeer te spreken over deze motorfiets en de onderdelen zijn goed en goedkoper te krijgen dan een Honda, blokje is ook amper te slopen

CB-1:
+ vloeistofgekoeld (minder warm aan je benen bij een stoplicht (heb dit zelf gemerkt))
-vloeistofgekoeld (meer waar je op moet letten etc.)
- te sportief
- minder comfortabel zadel
- meer werken in de bochten

+ de versnelling :P ZALIG
- de prijs

verbruik: 1 op 20 max (volgens mijn instructeur en dan rijd je dus netjes alle snelheden zoals ze horen :P)
nou redelijk duidelijk volgens mij, mocht je toch nog interesse hebben, mijn instructeur bied een CB-1 aan voor 950 euries, zit alleen deukjes in de tank... nee dit is geen reclame want ik schiet er zelf niks mee op:P

heel veel succes!
 
Laatst bewerkt:
CB1 is maar kort of helemaal nooit geleverd in NL, dus wellicht lastiger onderdelen te vinden t.o.v. een gs500. Voor de rest kan ik je aanraden eerst je rbw te halen en daarna te gaan proefrijden. Het zijn totaal verschillende motorfietsen.
 
Oja vergeten te zeggen, volgens mij kan de CB-1 niet officieel 25kw op kenteken. Alleen d.m.v. uitdraai.
 
Het belangrijkste is net gezegd, ga proefrijden, maar de ER-5 is geen optie voor jou? die zou ik zelf eerder overwegen dan een CB-1... GS500 en ER-5 zijn redelijk te vergelijken, en ja ik heb zelfs op alle drie gereden

De Er-5 rijd al weer een stuk soepeler en mooier dan de CB-1 is mijn mening en inderdaad ook officieel 25kw te krijgen en de CB-1 is dat niet, maar de CB-1 is ook 400cc, dit model is al snel vervangen voor de CB500 hier in nederland, dit is ook een verschil:P
 
ik ben honda minded. maar ik zeg gs500e.

cb1 zijn net heel veel onderdelen te krijgen. daardoor is het onderhoud duurder.
suzuki is zuiniger, en de techniek is simpler (oliegekoeld)

cb1 rijdt lekkerder ;)
 
CB1 heb ik nooit mee gereden, heb wel redelijk lang een GS500 gehad uit 1993. Fijnste motortje dat ik ooit heb gehad, ik verlang nog wel eens terug... Maarja, heb al 2 motorfietsen, een derde is gewoon onzin.
 
Oke, hartelijk bedankt voor de uitgebreide reacties en tips.
Maandag ga ik beginnen met een snelcursus voor mijn AVB.
Als ik dat gehaald heb, krijg ik een datum te horen voor een snelcursus AVB.

En dan ga ik op me gemak kijken voor waarschijnlijk een GS500.

John
 
CB-1, zonder twijfel! Ik vind de GS aanvoelen als een brommer, ondanks dat hij iets groter is dan de CB-1. De CB-1 voelt meer aan aan als motor. Onderdelen zijn er zeker wel te krijgen, zowel nieuw als tweedehands/imitatie (denk aan spanningsregelaar, dynamo, etc.). Het blokje van de CB-1 is bij goed onderhoud niet kapot te krijgen. Ik vind persoonlijk het karakter van de CB-1 een stuk leuker dan die van de GS. Heerlijk toeren maken en de Smurf stuurt geweldig! Natuurlijk moet je zelf de keus maken en dat doe je, door een proefritje te maken op beide machines ;) Suc6!
 
Ik ben ook gegaan voor een cb1. Toevallig is hij vandaag afgevoerd. Ikzelf heb er nog niet op gereden, omdat ik dinsdag op moet voor mijn avd. Maar volgens degene die er nu wel eens op rijdt, is er weinig verschil op 25 kw, behalve de top natuurlijk, maar optrekken doet ie nog als een speer.
 
Hmm, ik heb van de week mijn avb gehaald op een Kawa er5(25 kw).
Om eerlijk te zijn vind ik die toch wel heel lekker rijden, je hebt nog lekker wat koppel.
En die is ook nog een stuk nieuwer dan een gs/cb1.

@Kiki92: staat je cb dan ook 25 kw op kenteken? Heb namelijk gehoord dat dit niet mogelijk was(weet niet of dit klopt).

Dus misschien mensen met ervaring met een er5?

grt
 
Hmm, ik heb van de week mijn avb gehaald op een Kawa er5(25 kw).
Om eerlijk te zijn vind ik die toch wel heel lekker rijden, je hebt nog lekker wat koppel.
En die is ook nog een stuk nieuwer dan een gs/cb1.

@Kiki92: staat je cb dan ook 25 kw op kenteken? Heb namelijk gehoord dat dit niet mogelijk was(weet niet of dit klopt).

Dus misschien mensen met ervaring met een er5?

grt

Nee, mijn cb1 staat niet 25kw op kenteken. Maar op uitdraai. Ik weet niet of het op kenteken mogelijk is, daar heb ik ook eigenlijk helemaal niet naar gezocht, aangezien ik tevreden ben met een uitdraai. En ik heb gehoord dat dat vaak voldoende is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan