25Kw politie controle vragen

maarten-dd

Die hard MF'er
3 feb 2007
534
16
Ridderkerk
Beste mede 25kw rijders,

Ik ga volgende week shoppen voor een Suzuki sv 650 s (op 25 kw cdi)

Nou had ik een discussie met mijn rij instructeur over de 25 kw regeling.

Hij zij, dat ik na mijn motor op 25 kw zetten (op kenteken) gewoon de voll vermogen terug te zetten en zo nodig het stickertje maar moet over plakken. Geen kip die er naar kijkt.

Ik zat daar dus over na te denken.

-Als je wordt aan gehouden voor snelheid of algemene controle wordt er gekeken naar je rijbewijs en renteken.
Rijbewijs staat 25 kw en mijn motor ook (kenteken) dus geen problem.
De politie gaat niet je motor uit elkaar halen om je cdi te controleren (en zelfs dan kan je eventueel het stickertje veranderen)

- Wat als je een ongeluk krijgt. Volgens mijn instructeur word er niet gekeken, Het vrak neem je zelf mee. Er word niet eerst gekeken of hij echt op 25 kw staat. (cdi controle)

Ik vroeg me dus af hoe dat dus zat.

Dit is niet de bedoeling om een discussie te maken of ik de cdi op vol vermogen moet zetten maar wil meer weten hoe controleert de politie dit.

Echte ervaringen graag.


Gr.
maarten
 
Ongetwijfeld zal de politie bij een algemene controle je motor niet uit elkaar halen om te controleren op je 25 kw kitje. Ik ben eens aan de kant gezet voor een controle op alcohol en papieren. Ze keken alleen of op m'n kentekenbewijs ook stond dat het om een lichte motorfiets gaat.

Maar dan een ongeval... Als er twijfel is over de oorzaak van het ongeval, zal de politie zeker technisch onderzoek doen. Althans, dat lijkt mij wel. Misschien dat ook een verzekeraar dit kan eisen. En dan ben je héél erg de lul. Héél erg...

Ik wil er ook nog even aan toevoegen dat ik je rij-instructeur uitermate onverantwoord vind.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je inderdaad gelijk in.

Punt is dat ik geen enkel verhaal ken waarbij dit ook echt gebeurt is.
Ben gewoon erg nieuws schierig bij wie er wel eens echt gecontroleert is of hij de juiste cdi had.

En je kan dan nog altijd zeggen dat de garage een fout heeft gemaakt. Eerste motor je weet niet echt het verschil :p
 
Ongetwijfeld zal de politie bij een algemene controle je motor niet uit elkaar halen om te controleren op je 25 kw kitje. Ik ben eens aan de kant gezet voor een controle op alcohol en papieren. Ze keken alleen of op m'n kentekenbewijs ook stond dat het om een lichte motorfiets gaat.

Maar dan een ongeval... Als er twijfel is over de oorzaak van het ongeval, zal de politie zeker technisch onderzoek doen. Althans, dat lijkt mij wel. Misschien dat ook een verzekeraar dit kan eisen. En dan ben je héél erg de lul. Héél erg...

Ik wil er ook nog even aan toevoegen dat ik je rij-instructeur uitermate onverantwoord vind.

:^
Bij een instructeur die z'n leerlingen dergelijke dingen vertelt zou ik niet willen lessen.

Of die hele 25kW regeling nou zinvol is of niet, dat is een andere discussie,
maar als instructeur ben je wel verplicht om de geldende regels door te geven.
Straks gaat ie je ook nog leren dat je wel door oranje mag rijden,
omdat het toch nog wel even duurt voordat de andere kant gaat rijden.
 
rare instructeur... waarom zou je ook maar enig risico willen lopen nadat je alle moeite en kosten hebt gemaakt om naar 25kw af te voeren?

Ik ben geen heilige en zie geen enkel nut in die regeling (eerder ontmoediging van het motorrijden in het algemeen, en een paar gekken tegen zichzelf beschermen) maar met 25kw kun je prima motorrijden.
 
Nou had ik een discussie met mijn rij instructeur over de 25 kw regeling.

Hij zij, dat ik na mijn motor op 25 kw zetten (op kenteken) gewoon de voll vermogen terug te zetten en zo nodig het stickertje maar moet over plakken. Geen kip die er naar kijkt.
Fijne instructeur :X B|
 
Je rijinstructeur is een baklap. Mijne was alleen maar bezig over kijken, kijk goed, anticipeer goed, fuck het vermogen, 2 jaar is zo lang nog niet. Liever even inhouden dan over 3 weken tussen de vangrail en een andere auto liggen omdat je teveel gas gaf in de bocht
 
Conclusie:

- Niet piepen, en gewoon 2 jaar 25 kw rijden.
- Doe je dat niet, dan kan je een heel groot probleem krijgen. Dat risico wil je niet lopen.
- Je rij-instructeur is een loser.

Zo, alles gezegd, dit topic kan dicht.
 
Het valt me op dat wanneer er een discussie is over 25 kw dat veel mensen gelijk op hun PIK getrapt zijn. Ik neem aan dat iedereen boven de 18 is en een normal volwassen discussie kan volgen.

Zoals ik aangaf wil ik geen discussie over wel of niet doen.
Wil ook geen discussie over mijn rij instructeur hij heeft mij alles goed geleerd alleen vind hij de 25 kw regeling erg wankel.


Ik vraag dan ook om ervaringen en om meningen over de kwestie hoe er gecontroleert word.

Ik vraag niet om meningen zoals: loser en andere erg puberaal gedrag.
 
Ik heb geen pik en je trapt er dus ook niet op en daarbij ben ik van ver voor de 25Kw-regeling dus ook daar heb ik geen last van :P

Dat je instructeur de 25kW-regeling vreemd en raar vindt, dat kan maar als hij je gaat aanraden om zonder geldig rijbewijs te rijden (want dat is het in mijn ogen) dan vraag ik me serieus af waar hij mee bezig is...
 
Conclusie:

- Niet piepen, en gewoon 2 jaar 25 kw rijden.
- Doe je dat niet, dan kan je een heel groot probleem krijgen. Dat risico wil je niet lopen.
- Je rij-instructeur is een loser.

Zo, alles gezegd, dit topic kan dicht.

vind jouw uitdrukking zeer puberaal.

Ik geef duidelijk aan dat ik vragen heb naar hoe er gecontroleert word niet naar jouw mening wat ik moet doen.(ik zeg ook niet dat ik de 25 kw er af zou halen, vroeg me alleen af hoe er gecontroleert word "LEZEN" )

En dan met zo'n opmerking dat mijn rij-instructeur is een loser is vind ik erg zwak.

Ik hoop dat je normaal kan antwoorden.
zo niet dan hoef je ook niet te reageren.
 
vind jouw uitdrukking zeer puberaal.

Ik geef duidelijk aan dat ik vragen heb naar hoe er gecontroleert word niet naar jouw mening wat ik moet doen.(ik zeg ook niet dat ik de 25 kw er af zou halen, vroeg me alleen af hoe er gecontroleert word "LEZEN" )

En dan met zo'n opmerking dat mijn rij-instructeur is een loser is vind ik erg zwak.

Ik hoop dat je normaal kan antwoorden.
zo niet dan hoef je ook niet te reageren.

In dat geval:
De kans dat het gecontroleerd wordt is erg klein.
De kans dat het gecontroleerd wordt na een ongeluk is iets groter, maar nog
steeds verwaarloosbaar klein.

Is eigenlijk ook niet echt relevant, want tot je boven de 120 zit merk je toch
weinig verschil tussen 25kW of vol vermogen.
Hooguit dat 25kW iets minder snel van z'n plek komt, maar dat hangt meer van
de bestuurder af dan van de motor.
(oh oh, dit wordt weer een andere discussie: daarvoor graag ander topic.)

En de meeste ongelukken gebeuren toch op lage(re) snelheid.


Dan nog even over jouw reacties:
als je al wat langer meedraait op MF dan weet je dat dergelijke discussies nooit beperkt blijven tot alleen het antwoord op je vraag.
Want wat jij stelt is een volstrekt moreel onverantwoord gedrag van je instructeur.
Dat is dus vragen om opmerkingen daarover.

Om jouw vraag en de antwoorden daarop puur te houden had je het anders moeten verwoorden.
Het antwoord op je vraag heb je allang gehad, namelijk: de kans dat je gepakt wordt is erg klein.
 
In dat geval:
De kans dat het gecontroleerd wordt is erg klein.
De kans dat het gecontroleerd wordt na een ongeluk is iets groter, maar nog
steeds verwaarloosbaar klein.

Is eigenlijk ook niet echt relevant, want tot je boven de 120 zit merk je toch
weinig verschil tussen 25kW of vol vermogen.
Hooguit dat 25kW iets minder snel van z'n plek komt, maar dat hangt meer van
de bestuurder af dan van de motor.
(oh oh, dit wordt weer een andere discussie: daarvoor graag ander topic.)

En de meeste ongelukken gebeuren toch op lage(re) snelheid.


Dan nog even over jouw reacties:
als je al wat langer meedraait op MF dan weet je dat dergelijke discussies nooit beperkt blijven tot alleen het antwoord op je vraag.
Want wat jij stelt is een volstrekt moreel onverantwoord gedrag van je instructeur.
Dat is dus vragen om opmerkingen daarover.

Om jouw vraag en de antwoorden daarop puur te houden had je het anders moeten verwoorden.
Het antwoord op je vraag heb je allang gehad, namelijk: de kans dat je gepakt wordt is erg klein.

Wat hij zegt :Y Ik word altijd zo moe van de 25kw discussie '( Verzet je er nou niet tegen, 25kw rijden is ook motor rijden. Waarom stel je nou die vragen? Om dan toch het risico te nemen straks? Wil je nou alleen een bevestiging horen?

Oh ja, ik vind je rij-instructeur nog steeds een loser, puberaal he :j
 
Kijk het gaat mij helemaal niet van dat ik 25kw minder vind, (vind het wel jammer omdat ik altijd zwaar leste)

Ik zou ook zelf niet snel mijn motor op vol vermogen zetten, omdat ik gewoon een schijterd ben en niet voor de rest van me leven wil betalen als er iets ergs gebeurt.

die suzuki sv 650 s op 25 kw heeft nog steeds veeel trek kracht. V-twin he (maar das een andere discussie)

Punt is gewoon dat ik het me af vroeg hoe er gecontroleert word. naast het alleen kijken naar je kenteken. Heb namelijk nog nooit verhalen gehoort over cdi controle.

Punt met mijn rij instructeur is gewoon, hij is een racer en houd puur van snel gaan.
Had er gewoon een discussie over 25kw, geen gesprek van zou je 25kw cdi er gewoon uitgooien.

en dacht waarom zet ik het niet op motor-forum, misschien hebben mensen ervaring in 25 kw controle.

gr.
maarten
 
Ik denk dat je rijinstructeur dat niet verteld heeft in zijn functie, maar als vriend/ kennis. Ik praat ook wel eens met politie agenten prive en hoor dan heel andere dingen dan zij beroepsmatig vertellen.

Die vriend/ kennis heeft tot op zekere hoogte gelijk, maar hij hoeft niet voor jou te betalen als jij je leven lang moet dokken voor onverzekerd iemand invalide rijden o.i.d.
 
De kans dat je gepakt word is klein, maar word groterin dezelfde verhouding als de zwaarte van de aanrijding waar je bij betrokken zou raken. Ongeacht of je zelf verantwoordelijk bent voor de aanrijding of juist niet. De politie neemt dan beide (of meer) voertuigen uit het verkeer voor een technisch onderzoek en dan zal absoluut blijken of je wel of niet <25KW reed.....
 
Punt is gewoon dat ik het me af vroeg hoe er gecontroleert word. naast het alleen kijken naar je kenteken. Heb namelijk nog nooit verhalen gehoort over cdi controle.

Ik ben nog nooit gecontroleerd, en volgens mij is er ook niet zoiets als een "rollenbank" voor dit soort dingen.

Ik denk dat het een kwestie van wachten tot het in de media komt dat er misbruik van gemaakt wordt voordat er preventief gechecked wordt.
 
Laatst bewerkt:
ik heb een ongeval gehad met een zwaardere motor (geen 25kw in het echt NOCH op papier dus), er hing zelfs geen L aan mn motor... (moet geen gezeik over beperkte ervaring, ik reed vroeger jaren crossmotoren en het was mijn eigen keuze om dat risico te nemen)

anyway ik bespaar u de details van het ongeval, het was dan ook niet erg en gewoon dikke pech hebben maar de motor had toch een pak schuifschade ondanks de lage snelheid! Ik was dan ook in mn recht, dus politie erbij geropen enzo!
Niemand die er ooit over gevallen is :}

IMO haal je die 25kw er gewoon lekker af zodat je met een fatsoenlijke motor kunt rijden, tegen dat men gaat onderzoeken of de motor echt conform de papieren is moet er al een dodelijk ongeval gebeuren lijkt me (en je weet maar al te goed wie er in dat geval RIP is... ookal had het nix met overdreven snelheid te maken)

ik heb immers geen weet van ongevallen waar er discussie geweest is omdat een gewone motor bvb opgedreven was door een race-uitlaat of zeg maar, lijkt me immers hetzelfde verhaal als ie 10pk meer doet dan normaal!
 
Laatst bewerkt:
De kans dat je gepakt word is klein, maar word groterin dezelfde verhouding als de zwaarte van de aanrijding waar je bij betrokken zou raken. Ongeacht of je zelf verantwoordelijk bent voor de aanrijding of juist niet. De politie neemt dan beide (of meer) voertuigen uit het verkeer voor een technisch onderzoek en dan zal absoluut blijken of je wel of niet <25KW reed.....

Beschikt de politie over een testbank, of weet de politie hoe de begrenzing per type motor is?
 
Is wel grappig.

Word je aangehouden:

Motor agent: Wilt u mee volgen, algemene brommer/motor rollerbank controle.

Weet niet eens of dat wel bestaat, potabel motor rollerbank.
 
Vergget niet dat de overheid bezig is om de APK voor moteoren in te voeren. Hier zal wel worden gecontrolleerd
 
ik heb immers geen weet van ongevallen waar er discussie geweest is omdat een gewone motor bvb opgedreven was door een race-uitlaat of zeg maar, lijkt me immers hetzelfde verhaal als ie 10pk meer doet dan normaal!

Dat lijkt mij juist niet hetzelfde verhaal. Je bent als jij rijdt met "zwaar" rijbewijs bevoegd om een motor te besturen die meer dan 25kw vermogen heeft. Of er dan een vermogen verhogend uitlaat systeem onder hangt doet niet ter zake denk ik.
 
Doet er wel toe, want de motor levert meer vermogen dan op het kentekenbewijs staat. Tot een bepaald percentage is dit geen probleem, maar met een TurboBusa moet je denk ik wel even langs de RDW voor een herkeuring.
 
Doet er wel toe, want de motor levert meer vermogen dan op het kentekenbewijs staat. Tot een bepaald percentage is dit geen probleem, maar met een TurboBusa moet je denk ik wel even langs de RDW voor een herkeuring.

Ja hallo, een Turbo Busa. Jij bakt 'em helemaal bruin. Het ging over een andere uitlaat hoor ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan