25kw versus 53kw suzuki gladius

Wanda1983

Rookie
9 okt 2013
5
0
Hallo!

Gisteren heb ik mijn eerste motor, tweedehands bij een dealer gekocht. Een Suzuki Gladius ABS. Ik heb het "gewone" rijbewijs gehaald, dus geen A2 of lichter rijbewijs. Daarom wilde ik ook graag een motor van 650cc en dan geen begrensde variant. Bij de dealer nagevraagd of er geen begrenzing opzat/ het een vol vermogen motor is, dat is zo volgens dealer. Maar bij het struinen op internet voor voordelige verzekering ( heb nu tijdelijke verzekering via dealer), kom ik na invoering van kenteken erachter dat mijn Suzuki Gladius als 25kw geregistreerd staat.

Hoe zit dit nu precies? Want het hoort 53kw te zijn? Hoe weet ik nu zeker of de begrenzer eraf is gehaald door dealer( het is mijn 1e motor en ben zelf een niet technische vrouw) en moet ik nu doorgeven aan RDW dat het vermogen veranderd is? Dealer was al dicht toen ik dit ontdekte, dus vandaar mijn vraag in dit forum. Uiteraard kan ik dinsdag de dealer hierover bellen, maar ben benieuwd of er een manier is om dit zelf te checken.
 
Stoplichtsprintje met een recente generatie Golf GTI.
Als het gelijk opgaat, is het 25kW.
Als je hem eruit rijdt, is het 53 kW.
Als je eruit gereden wordt, blijven oefenen
 
Kijken of je de fabrieksopgegeven topsnelheid haalt :P

Dikke kans dat hij vroeger op 25kw was gezet en verzekerd en ze na het afhalen van de begrenzing niet de moeite hebben genomen om dat aan te melden.
 
Bij een Suzuki dealer de motor laten controleren. De Gladius is alleen op kenteken op 25 kW te zetten dmv een andere ECU. De dealer kan zien of dit de vol vermogen versie is of dat de motor gecastreerd is. Zou het zo zijn dat hij wél op vol vermogen staat kan de Suzuki dealer voor je regelen dat hij ook op kenteken op vol vermogen komt te staan.
 
Hallo!

Gisteren heb ik mijn eerste motor, tweedehands bij een dealer gekocht. Een Suzuki Gladius ABS. Ik heb het "gewone" rijbewijs gehaald, dus geen A2 of lichter rijbewijs. Daarom wilde ik ook graag een motor van 650cc en dan geen begrensde variant. Bij de dealer nagevraagd of er geen begrenzing opzat/ het een vol vermogen motor is, dat is zo volgens dealer. Maar bij het struinen op internet voor voordelige verzekering ( heb nu tijdelijke verzekering via dealer), kom ik na invoering van kenteken erachter dat mijn Suzuki Gladius als 25kw geregistreerd staat.
Dit vind ik sowieso een kwalijke zaak.
Hoe zit dit nu precies? Want het hoort 53kw te zijn? Hoe weet ik nu zeker of de begrenzer eraf is gehaald door dealer( het is mijn 1e motor en ben zelf een niet technische vrouw) en moet ik nu doorgeven aan RDW dat het vermogen veranderd is? Dealer was al dicht toen ik dit ontdekte, dus vandaar mijn vraag in dit forum. Uiteraard kan ik dinsdag de dealer hierover bellen, maar ben benieuwd of er een manier is om dit zelf te checken.
 
gewoon even testen wat zijn topsnelheid is..haalt ie de 200 niet dan is het een 25 kw.

of mij een stukje laten :] ik merk het bij de eerste paar km al ;)
 
Laatst bewerkt:
Onprofessioneel van die dealer.

Het verschil tussen 25kW en 53kW moet je wel kunnen merken denk ik. Voeg eens lekker rap in op de snelweg. Gaat makkelijk: 53kW. Duurt láng: 25kW.

Hoe je het vermogen op kenteken in orde krijgt weet ík niet, maar als je dat wil weten kun je dat het beste nagaan bij de RDW. Het lijkt mij dat een melding voldoende moet zijn, maar dat weet ik niet zeker.
 
Dat het verhaal van de dealer niet klopt is naar, maar dat de motor nu op 25kw geregistreerd staat terwijl hij dat niet is is echt kwalijk! Zo ben je mogelijk niet verzekerd als er iets mis gaat. Ik zou de dealer de kans geven de kentekenregistratie op orde te maken voor je, officiele vermogenskitjes en kentekenregistratie voor het erop of eraf halen mogen zij gewoon doen namelijk. Zou jou natuurlijk niks moeten kosten!
 
Dat het verhaal van de dealer niet klopt is naar, maar dat de motor nu op 25kw geregistreerd staat terwijl hij dat niet is is echt kwalijk! Zo ben je mogelijk niet verzekerd als er iets mis gaat. Ik zou de dealer de kans geven de kentekenregistratie op orde te maken voor je, officiele vermogenskitjes en kentekenregistratie voor het erop of eraf halen mogen zij gewoon doen namelijk. Zou jou natuurlijk niks moeten kosten!

Is dat zo? Zou voor mij ook het een en ander veranderen. Mijn motor staat ook nog op 25kw maar is het niet (ook niet nodig, mag vol vermogen). Kan dat problemen geven bij brokken?
 
Is dat zo? Zou voor mij ook het een en ander veranderen. Mijn motor staat ook nog op 25kw maar is het niet (ook niet nodig, mag vol vermogen). Kan dat problemen geven bij brokken?

Verzekeraar: "Ja, we zien het al. Dit ongeluk is veroorzaakt door te weinig vermogen"
 
Verzekeraar: "Ja, we zien het al. Dit ongeluk is veroorzaakt door te weinig vermogen"
een verzekeraar zal iedere onvolkomenheid aanpakken om niet uit te heoven keren. Dus als je voertuig niet overeenkomt met wat er op het kenteken staat, kan dat al genoeg zijn.

Terwijl een belletje naar het RDW en een paar tientjes aan € al genoeg is om een nieuwe kentekenbewijs met het juiste vermogen erop in huis te hebben :Y


@Topicstarter: Een gladius op 25 kw zou krap aan de 160 moeten halen. Op volvermogen moet hij rond de 200 halen schat ik.

Dus even testen :Y
 
mn sv op 25kw kon niet 100 rijden in zn 3. terwijl het op volvermogen prima kan.

als het blijft steken rond de 90kmh heb je wss een 25kw fiets
 
Maar waarom ga je er niet mee terug naar de dealer :? . Hij verkoopt jou die motor als volvermogen fiets, terwijl er op papier staat dat hij 25kw heeft. Ik zou het de dealer lekker laten oplossen ;)
 
Hi,

Bedankt voor de reacties. Inmiddels dealer gesproken, die overigens geen woord gerept heeft over de reden, maar gaat zorgen dat alsnog wordt geleverd zoals afgesproken, wordt zowel technisch als op papier omgezet naar vol vermogen. Dan is het opgelost en dat is prettig.

Einde topic!
 
Terug
Bovenaan Onderaan