25kw vraag.

666AnGeL

MF'er
1 nov 2001
118
0
Uden
Misschien een hele stomme vraag maar ik ben nu dus bezig met mn rijbewijs en nu wordt mij door de instructeur verteld dat ik 2 jaar moet wachten als ik mn rijbewijs heb om alles te mogen rijden.. (wist ik natuurlijk al ;) )
(ik ben trouwens 20 , bijna 21)
en ik hoor van diezelfde leraar dat als ik 21 ben en dan mn rijbewijs zou halen dat ik dan ook 2 jaar moet wachten..
En vorige week was ik bij een motorzaak en een verkoper daar zei tegen me dat als je wacht tot je 21e met t halen van je rijbewijs dat je dan alles mag rijden..
Ik dacht dat dus ook.
Voor zover ik t weet mag je dan toch alles rijden of niet?? is die instruteur nu zo dom?
 
Misschien een hele stomme vraag maar ik ben nu dus bezig met mn rijbewijs en nu wordt mij door de instructeur verteld dat ik 2 jaar moet wachten als ik mn rijbewijs heb om alles te mogen rijden.. (wist ik natuurlijk al ;) )
(ik ben trouwens 20 , bijna 21)
en ik hoor van diezelfde leraar dat als ik 21 ben en dan mn rijbewijs zou halen dat ik dan ook 2 jaar moet wachten..
En vorige week was ik bij een motorzaak en een verkoper daar zei tegen me dat als je wacht tot je 21e met t halen van je rijbewijs dat je dan alles mag rijden..
Ik dacht dat dus ook.
Voor zover ik t weet mag je dan toch alles rijden of niet?? is die instruteur nu zo dom?
Instructeur is een eikel, maar niet zo dom...
Als het een kleine rijschool is, met alleen 25KW apparaten, moet je nog 2 jaar wachten...
Het zit nl. zo:
* Je mag altijd op een zware motor lessen.
* Vanaf je 21ste mag je kiezen of je examen doet op een zware of een lichte fiets.
* Doe je examen op een zware fiets, mag je alles rijden.
* Doe je examen op een lichte (25KW) fiets, ben je 2 jaar gelimiteerd aan een 25KW papiertje.

Dus als je rijschool alleen 25KW dingetjes heeft, mag je het eerste tijdje alleen rijden op fietsen die ook onder deze regeling vallen...
 
ok thanxz!! ik les dus al een tijdje op een Fazer 600 daar en de leraar beweert dat ie niet is afgevoerd (maar staat wel op t kenteken)

Dus dan ga ik gewoon net na mn 21e verjaardag examen doen op een niet afgevoerde.. kan t toch al :D
(k heb ook al veel oefening gehad op een opgefokte \'88 cbr 600)
 
Ik heb ook gelest op een motor voor het zware rijbewijs, maar afgereden op een motor met het lichte kenteken, was 19 toen ik ging afrijden, dus ja.. moest wel he ? En dan heb je net alle bijzondere verrichtingen geoefend met de zware motor, en dan moet je ze ineens doen met een hele andere motor. Even wennen, maargoed....

Als je je zware examen wilt doen, mag dit niet op een motor waarbij op het kentekendeel 25kw staat. Dus dan moet je waarschijnlijk op een andere fazer afrijden, tenzij deze echt niet geknepen is.
Als de motor niet geknepen is heb je 95pk\'s onder je kont en kan je 240-245 op de teller halen, ik neem aan dat je dat nog niet geprobeerd hebt :)
Een begrenste Fazer gaat ongeveer 150km/u.
(en 150km/u heb je vast en zeker wel gehaald met lessen toch?)

Anyway, waarom je instructeur zo raar lult snap ik echt niet, als je 21 bent mag je direct op een Hayabusa stappen. In de toekomst kan dit misschien veranderen met het stappen-rijbewijs, maar daar is nog lang geen sprake van.
Lekker wachten tot je 21 bent, want geloof me.. 25kw is voor 1 jaar goed te doen en verstandig, maar daarna wil je toch echt wat meer dan max. 34pk.
 
ik heb al ooit 160 op de fazer gereden , dus hij is waarschijnlijk niet afgeknepen.
En 25kw is denk ik al te weinig voor me omdat ik \'geoefent\' heb met een cbr600f uit 88\' (120pk)..
Ik moet gewoon maar ff wachten tot april , wel moeilijk , maar dan kan ik lekker gelijk op een zware motor rijden :)
 
ik heb al ooit 160 op de fazer gereden , dus hij is waarschijnlijk niet afgeknepen.
En 25kw is denk ik al te weinig voor me omdat ik \'geoefent\' heb met een cbr600f uit 88\' (120pk)..
Ik moet gewoon maar ff wachten tot april , wel moeilijk , maar dan kan ik lekker gelijk op een zware motor rijden :)

Juist. Foute boel dat je nu al op een 600cc met \'full power\' hebt gereden. Dan zou je echt 2 zware 25kw jaren hebben gehad, omdat je al wist hoeveel vermogen andere motoren hebben ;)

Anyway, kan ook zijn dat de Fazer 160km/u kan hoor, m\'n broer heeft afgelopen jaar een Fazer 25kw gehuurd, en die kon 150-160 ofzo, als het ERG lang duurt voor je bij de 160km/u bent, dan is ie wel geknepen, ben je zo bij de 160km/u, dan heeft ie gewoon het volle vermogen, zoals je instructeur ook zei.

Tot april wachten is toch niet zo erg? Het is nu toch koud, nat en straks glad. In april is net het motorseizoen weer begonnen, en kan jij lekker opstappen op een snelle motor... en dan zit ik nog 4 maanden met m\'n 25kw rijbewijs ;(
 
Laatst bewerkt:
Juist. Foute boel dat je nu al op een 600cc met \'full power\' hebt gereden. Dan zou je echt 2 zware 25kw jaren hebben gehad, omdat je al wist hoeveel vermogen andere motoren hebben ;)

Anyway, kan ook zijn dat de Fazer 160km/u kan hoor, m\'n broer heeft afgelopen jaar een Fazer 25kw gehuurd, en die kon 150-160 ofzo, als het ERG lang duurt voor je bij de 160km/u bent, dan is ie wel geknepen, ben je zo bij de 160km/u, dan heeft ie gewoon het volle vermogen, zoals je instructeur ook zei.

Tot april wachten is toch niet zo erg? Het is nu toch koud, nat en straks glad. In april is net het motorseizoen weer begonnen, en kan jij lekker opstappen op een snelle motor... en dan zit ik nog 4 maanden met m\'n 25kw rijbewijs ;(

ja ik kon t niet laten om een paar keer te oefenen op die cbr :] .
(een paar keer... eeh .. toch wel 10 avonden ofzo op geoefent.. lol.. maarja ik rij dus wel verandtwoordelijk! en ik had dus ook al ervaring door motorrijles en mn oude vertrouwde zundap k100\'tje(100cc) :) )
O ja , die fazer trekt best hard op :D hij was snel aan de 160kmp/u , dus ik denk dat mn instructeur n beetje illegaal bezig is }) }) hahahaha (niet dat ik t erg vindt!! liever als 25kw! :) )
 
Laatst bewerkt:
Is niet illegaal hoor, je neemt gewoon lessen ;)
Ik reed toch ook op een motor met vol vermogen ?
Maar dan issie dus niet geknepen als ie zo op de 160 zit.
 
Ik was 20 en had al een zwaar rijbewijs :) gewoon gelijk na je 18e je papiertje halen, ben je na 2 jaar 20, en mag je al zwaar rijden :)
 
Valt me wel op dat er best veel slechte intructeurs tussen zitten. Ze vertellen onzin, laten je afrijden op een 25kw terwijl je 50 jaar bent, vragen examen maanden later aan, laten je afrijden op een andere motor dan waar je opgelest hebt, rijden in auto, kunenn oefeningen zelf nauwelijks uitvoeren.
Ik heb geloof ik erg veel geluk gehad met mijn instructeur. Hij wist veel, reed altijd zelf op de motor mee (in januari, februari), altijd in m\'n eentje les, kon alle oefeningen fantastisch uitvoeren en had in het verleden motor les gegeven in het leger. :}
 
Op Vrijdag 09 november 2001 09:46 schreef zut het volgende:
Valt me wel op dat er best veel slechte instructeurs tussen zitten.

mee eens !!
ik heb het geluk gehad dat ik wel bij een goede rijschool terecht ben gekomen *D
(tijdens de les kregen we over autobandje rijden enz) :]
Rij-instructeur is lid van knmv, misschien dat er ook wel mee te maken heeft (moet je hoger slagingspercentage halen en je bent zelf verplicht les te geven op een motor)
----------------------------------------------------------------------------------------------
Bleek later dat een schrijver voor het blad moto73 hier een keer een 1 daagse cursus heeft gevolgd, om te kijken of het wel wat was zo\'n cursus; heeft hij in 1 dag zijn rijbewijs gehaald en een goed stuk geschreven in de moto73
 
Op Vrijdag 09 november 2001 10:01 schreef Niek Boevink het volgende:
mee eens !!
ik heb het geluk gehad dat ik wel bij een goede rijschool terecht ben gekomen *D
(tijdens de les kregen we over autobandje rijden enz) :]
Rij-instructeur is lid van knmv, misschien dat er ook wel mee te maken heeft (moet je hoger slagingspercentage halen en je bent zelf verplicht les te geven op een motor)

Mijne was ook KNMV gediplomeerd.
 
Zal dan toch wel voor een bepaalt niveau staan
Ik vond het trouwens fijn dat ze met een motor meerijden en niet met een auto waarbij ze contant achter je aan racen en je de helft van de tijd kwijt zijn
 
Valt me wel op dat er best veel slechte intructeurs tussen zitten. Ze vertellen onzin, laten je afrijden op een 25kw terwijl je 50 jaar bent, vragen examen maanden later aan, laten je afrijden op een andere motor dan waar je opgelest hebt, rijden in auto, kunenn oefeningen zelf nauwelijks uitvoeren.
Ik heb geloof ik erg veel geluk gehad met mijn instructeur. Hij wist veel, reed altijd zelf op de motor mee (in januari, februari), altijd in m\'n eentje les, kon alle oefeningen fantastisch uitvoeren en had in het verleden motor les gegeven in het leger. :}

Het afrijden op een andere motor ; ik neem aan dat je daarmee mijn verhaal bedoeld. De rijschool had geen 25kw motoren, dus zou je niet de instructeur maar de rijschool erop aan moeten kijken, maar ik geloof dat ze nu wel een 25kw motor hebben. Instructeur is een hele goede, reed altijd mee op de motor, heeft 1 of 2x in de auto achter ons aangereden, vroeg meteen na de eerste les al het examen aan enz. enz.
Dus geen slechte woorden over mijn instructeur ja! :)
 
ik heb altijd tegelijk les met iemand anders , niet alleen dus geen volledige aandacht.
En de leraar rijd met de auto achter ons aan.
We gaan altijd een stukje rijden.. ook al zeg ik dat ik liever bijzondere verrichtingen doe..
En als we ooit bijzondere verrichtingen doen dan doen we een paar dingen zoals remproef enzo en dan laat hij een keer zien hoe plat hij wel niet door de bocht kan en laat ons dan wat aanklooten en gaat in zn auto zitten klooien ofzo...
vandaar dat ik uit frustratie maar zelf ben gaan oefenen..( op die cbr600 8-) )
en ik ga nu dus als hij de volgende les niet laat zien dat ie goed les kan geven en naar me luisterd enzo.. dan ga ik een andere rijschool zoeken
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan