nieuwe motor of e-scooter

black mule

MF veteraan
In memoriam
3 dec 2008
11.450
73
Heemskerk
zoals sommige weten koop ik regelmatig een andere fiets.
meestal 2 of 3 jaar om de hoge km standen en het onderhoud.
nou had ik al langer het plan om een nieuwe scooter er bij te kopen.
ik heb altijd 1 voor reserve staan vespa van 4 jaar oud nu.
als ik nu een nieuwe koop scheel mij dat denk ik een hoop geld
als ik het hele jaar er op ga rijden.
nu ben ik gemiddelt 3 a 4 banden sets kwijt en elke 3 maand rond
de 6 a 700 piek bij de motor dealer.
mijn vrouw zegt niet voor niets dat dit de duurste fiets in onderhoud is.
nu had ik op een open dag in het dorp deze gezien.
een kreidler rmc met een 3000 watt motor 48 volt 40 ah erg mooi ding
vind ik zelf.
hij kost iets meer dan 2 rooitjes en heeft een radius van 60 kliks, weegt leeg
145 kg met battrerij.
je kunt ook een motor versie kopen die kan 80km per uur.
maar dan kost het weer pont geld is nu ook dik 230 euro voor een motorfiets.
en scooters ( brom) zijn gratis.
een volle lading voor 100 km kost ongeveer 60 euro cent, voor deel denk ik
is voor mij dan dat ik mijn motor veel langer houden kan.
of zit ik hier mee fout? ik denk namelijk op jaar basis zeg 20 duizend km
dat ik echt voor deliger uit ben, en stroom zorg de baas maar voor.
 
Probleem met electrisch rijden is de oplaadtijd. Even snel 'bijtanken' gaat niet, vaak kost dit een aantal uren. Doorgaans geen probleem, maar kan je gaan opbreken.
 
deze kreidler laad op in 4 uur, en gebruik hem dan puur voor het werk he.
lom nu ook niet op de snelweg, alles binnen door.
 
Probleem met electrisch rijden is de oplaadtijd. Even snel 'bijtanken' gaat niet, vaak kost dit een aantal uren. Doorgaans geen probleem, maar kan je gaan opbreken.

Meestal kun je binnen een half uur wel tot 80% opladen maar kost volledig opladen inderdaad uren. Maar dan nog, ik zou het vooralsnog bij benzine houden.
 
hoeveel kosten de nieuwe accus als je die moet vervangen?

ik neem aan dat je ze 2x daags laad en dat x 300 dagen ze maar zit je op 600 ladingen...

word een accu ook lui van ...
 
Zelf heb ik ruim twee jaar een snorscooter (QWIC Emoto) in bezit met
vier loodaccu's er in die ook samen 48 Volt leveren bij 30 Ampère.
De stroomkosten zijn een giller. voor tien cent kan je 60 kilometer ver komen.
Het grootste nadeel van loodaccu's is dat ze achteruit hollen qua capaciteit.
Het scootertje heeft net afgelopen week zijn 10.000e kilometer volgemaakt,
en de actieradius is teruggelopen van 70 km naar 40 km.
En dat wordt alleen nog maar slechter.
(Accupakket kost trouwens de lieve som van € 550,-)

Voor de rest heb ik trouwens behalve een lekke achterband nog nooit
enig spoortje van problemen gehad met de QWIC.
 
kijk nu ben ik gemiddelt elke 3 a 4 maand 700 piek kwijt aan de motor
voor alles ,banden onderhoud beurten (die ik veel te duur vind) maar ja
voor de garantie moet je wat.
komt brandstof er nog bij .pontgeld 230 piek enz enz.
dat is op jaar basis veel geld vind ik. als ik een nieuwe scooter e ding koop
ben ik veel goedkoper uit.
rij dik 20 duizens alleen woonwerk ,en hou ik die fiets langer voor de fun.
 
dan moet je een van de pioniers worden :P

zijn mensen nodig die op nieuwe technieken overstappen ;)
 
hum e pionier.....zal wel eens zien.
denk wel dat het me geld scheelt per jaar.....al was het maar het onderhoud van de motor.
 
Hoi black mule,

Ik heb een collega die op een elektrische snorscooter rijdt. Hij is reuze tevreden, de kosten zijn voor hem namelijk vrijwel niets (laadt op in "de baas zijn tijd"), waardoor alleen afschrijving en verzekering overblijft.
Maar als je een Vespa hebt staan, waarom gebruik je die dan niet wat vaker? Vespa voor dagelijks, de Versys voor af en toe.





En ook: een Versys rijdt toch niet zo extreem duur? Gebruik je het brandstofprogramma?
 
3 à 4 bandensets...per jaar? Voor die 20k? Wat voor banden zijn dat? Van papier-marché? Ik heb normaal gesproken Michelin Pilot Road2, maar voor Marokko heb ik achter een Continental Trail Attack. Buiten dat die band van alle allroad banden het beste presteert op asfalt, heeft ie na 10.000km nog steeds profiel genoeg voor misschien wel nóg 10k. Misschien is het dus ook een idee om eens goed naar de bandenkeuze te kijken. Want banden die maar 6-7k meegaan zou ik persoonlijk niet gebruiken. Die Michelins gaan makkelijk 12k mee, en als je niet veel snelweg doet nog langer denk ik. Is uiteraard afhankelijk van hoe je rijdt natuurlijk. Maar jij doet geen burnouts met die ezel van je... ;)

En voor de verbruikskosten bij te houden kun je ook Spritmonitor gebruiken, maar volgens mij heb jij genoeg inzicht in de kosten.

En ja...elektriek rijden...als het voor je werkt, is het top! Zoals gezegd moet je goed in de gaten houden hoe lang je met die accu's kunt doen. Ik denk dat dat de grote kosten zijn. Als je dat op een rijtje hebt is het denk ik gewoon een kwestie van plussen en minnen.
Maar je blijft toch wel een motor houden voor de vakanties?
 
Als je alleen al 2000 ltr benzine rekent a1,50 euro bespaar je al 3000 euro p/j, zou er inderdaad maar es hard over denken als ik je was...
 
Heb je al eens uitgerekend hoeveel het je gaat schelen? Neem dan even alle factoren mee voor de meest nauwkeurige berekening.
Iets wat mij te binnen schiet: stroom is ook niet gratis, en heb je bovendien op elke plek waar jij aankomt met je motor de beschikking over een laadpunt? :)
 
Stroom is inderaad niet gratis, maarrr: Op stroom zit geen accijns en het rendement van een elektromotor is 80 procent, waar een brandstofmotor 20 procent scoort. You do the math.
 
Stroom is inderaad niet gratis, maarrr: Op stroom zit geen accijns en het rendement van een elektromotor is 80 procent, waar een brandstofmotor 20 procent scoort. You do the math.

Dat is waar, maar: hoelang gaat je accu mee, heb je eventueel een 2e accuset nodig, hoe zit het met de bandjes van deze elektrische motor en zijn er nog eventuele andere kosten? Wat betreft rendement en stroom heb je gelijk, dat zal je de kop niet kosten, zoals je zelf ook al zei. :)
 
Laatst bewerkt:
Stroom is inderaad niet gratis, maarrr: Op stroom zit geen accijns en het rendement van een elektromotor is 80 procent, waar een brandstofmotor 20 procent scoort. You do the math.
Op stroom zit REB (Regulerende Energie Belasting), en het rendementsverlies vindt plaats in de elektriciteitscentrale...
Met name de kosten van accu's gaan je in deze berekening hard opbreken, die dingen zijn niet goedkoop!
 
Op stroom zit REB (Regulerende Energie Belasting), en het rendementsverlies vindt plaats in de elektriciteitscentrale...
Met name de kosten van accu's gaan je in deze berekening hard opbreken, die dingen zijn niet goedkoop!

Inderdaad, voor mijn e-scootertje kost een (lood-gel) accupakket € 550.=
En de 1.000 cycli die de fabrikant belooft, haal je nooit.
Na 300 cycli is het wel zo'n beetje gebeurd.
De Lithium-Ion accu (laptopbatterij) is in opmars voor tweewielers maar de prijs ervan is nog een faktor twee of drie t.o.v. lood-gel.
Bijvoorbeeld de GPR-S elektrische motorfiets die een jaar geleden op de beurs stond
heeft Li-Ion aan boord, en die is wel scherp geprijsd.
 
Inderdaad, voor mijn e-scootertje kost een (lood-gel) accupakket € 550.=
En de 1.000 cycli die de fabrikant belooft, haal je nooit.
Na 300 cycli is het wel zo'n beetje gebeurd.
Loodaccu's zijn dan ook typisch ongeschikt voor dergelijke toepassingen: meer dan 20% ontladen (80% lading behouden dus!) verkort de levensduur heel snel. Loodaccu's hebben ook voordelen, ze zijn goedkoop en kunnen flinke stromen aan. Dat maakt ze ideaal als startaccu, maar meer ook niet.

De Lithium-Ion accu (laptopbatterij) is in opmars voor tweewielers maar de prijs ervan is nog een faktor twee of drie t.o.v. lood-gel.
De soortelijke energie (energie per kg) is ook veel hoger. Dat maakt deze accu's veel geschikter voor transport!
Nadeel is weer dat de levensduur afneemt bij diep-ontladen (echter lang niet zo snel als bij loodaccu's!). Maar als je dagelijks een stukje rijdt, en hem thuis aan de lader hangt, zal je de accu niet vaak ver leegtrekken.

[me="RemcoNL"]heeft een afstudeeropdracht in de energieopslag achter de rug.[/me] Ken de verschillende types iets dieper dan noodzakelijk ;)
 
Loodaccu's zijn dan ook typisch ongeschikt voor dergelijke toepassingen: meer dan 20% ontladen (80% lading behouden dus!) verkort de levensduur heel snel. Loodaccu's hebben ook voordelen, ze zijn goedkoop en kunnen flinke stromen aan. Dat maakt ze ideaal als startaccu, maar meer ook niet.

Bij startbatterijen: ja, klopt. Doch in mijn scootâh zitten z.g. tractie-batterijen.
De loodplaten zijn daarbij veel dikker gemaakt zodat je ze alsnog over 80 procent
mag ontladen.
Ben trouwens in het winterseizoen (2008-2009) de hele winter doorgereden
ook bij -6 graden celcius.
U raadt het al: Energiemeter regelmatig diep in het rood, en achteraf heeft
dat ook de levensduur ernstig bekort. -O-

(Het allermooiste aan die scooter voor mij persoonlijk was trouwens de bevrijding van
de dagelijkse martelgang in het koekblik. Dat ding is voor mij ook de trigger
geweest om te gaan lessen voor mijn A-rijbewijs. :] )
 
Laatst bewerkt:
Als het trouwens om de onderhoudskosten gaat: moet je dan niet uitzoeken welke motor gunstig is in het onderhoud? Want wat je nu doet is erg ineffectief: je koopt een nieuwe motor, en doet 'm weer weg na 2-3 jaar. Dan heb je dus de grootste kosten gehad (zegt men altijd). Ze hebben dan ook nog een hoge km stand, maar dat is voor een hoop brommers niet zo'n probleem. Misschien moet je kijken waar de hoogste kosten zitten. Volgens mij is wel na te gaan welke motoren lekker makkelijk en goedkoop zijn met onderhoud. Watn volgens mij ben je nu meer je dealer aan het sponsoren...

Je wilt uiteindelijk toch een motor houden, dus die kosten heb je toch al. Dan gaat het alleen nog om het rijden. En zoals gezegd heeft zo'n elektriek ding ook eea nodig aan onderhoud. Laten we zeggen dat je elk jaar een nieuw accu-pakket moet hebben. Is dat het enige onderhoud aan zo'n ding?
 
Tja,

Qua onderhoud zal die Versys wel goed scoren. Maar een Versys kan makkelijk meer dan 100.000 km aan, zeker als je er dagelijks een flink stuk mee rijdt. Dus, dat eens per 2 jaar inruilen is voor de kilometerstand enigzins onzin. Voor de verkoop is een stand van meer dan 50.000 km inderdaad killing....

Want wat je nu doet is erg ineffectief: je koopt een nieuwe motor, en doet 'm weer weg na 2-3 jaar. Dan heb je dus de grootste kosten gehad (zegt men altijd).
Kijk voor de gein eens wat die motor opbrengt na 3 jaar. Als je doorrijdt tot hij zes jaar oud is, heb je zo maar een paar duizend euro bespaard.

En zoals gezegd heeft zo'n elektriek ding ook eea nodig aan onderhoud. Laten we zeggen dat je elk jaar een nieuw accu-pakket moet hebben. Is dat het enige onderhoud aan zo'n ding?
Qua motor schijnt af en toe een accupakket voldoende te zijn. Natuurlijk heb je ook onderhoud aan banden en remmerij, maar het vermogen is laag (wel veel koppel...) waardoor deze slijtage niet de pan uit rijst. De stroomkosten vallen wel mee, de site geeft ongeveer 1 cent per kilometer op (komt dus overeen met benzineverbruik van 1 op 150....).
 
Een piek hebben we al een tijdje niet meer. T zijn euros geworden. Ik zie ze vaak nog aan het einde van het jaar op een boom geprikt die mensen voor de fun gaan versieren :+ . 700 euro reperatie kosten per 3 maand? '( Hoop niet dat ik dat straks ook voor de kiezen krijg.
Zoals iemand hier al beschreef... Die accu's worden lui en je kunt er op een gegeven moment niet meer de volle vermogen eruit pompen. Het is na mijn idee een uitvinding die nog verder moet worden uitgewerkt.
Heb laatst een stukje gelezen over motoren die op diesel reiden. Mischien is dat een optie? Blokje loopt minder toeren en word minder warm, dus qua kosten motorisch zal het wel een paar euro's goedkoper zijn als je het bekijkt over een jaar gezien. Bandjes en ketting kosten daar zal je niet onderuit komen. Zelfs niet met een electrische scooter (op ketting na). Of is deze techniek met diesel motors ook iets wat nog verder ontwikkeld moet worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan