Storm op komst... VTR 1000F (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Firegirl

MF veteraan
26 sep 2004
4.676
0
Almere
Welkom in deel 9 alweer van het VTR 1000F topic!


Na acht eerdere delen, is een introductie overbodig, dus laten we snel overgaan tot de orde van de dag en dit topic volkletsen met alles wat te maken heeft met de Honda VTR Firestorm.

VTR meeting
nog niets in de planning ;(

koppengeschiedenisip7.jpg


De VTR werd in 1997 geïntroduceerd. Het concept sloeg al snel aan en werd een succes.
De krachtige, dynamische motor van de Firestorm is bekend voor zijn grote vermogensontplooiing en zijn algemene betrouwbaarheid. De motor kan stationair rustig brommen, maar hij kan ook kolossaal optrekken. Zelfs tot 9500 toeren. Door de intelligente frameconstructie en de korte wielbasis blijft de Firestorm in alle rijomstandigheden even stabiel en licht in handling.

Typisch V2-gevoel
Impossante sportprestaties én een rijk koppel in de lage toeren, dat zijn de troeven van de grote sportieve V-Twin, de VTR1000F, die tegelijk garant staat voor een uitzonderlijk comfort en een formidabele manoeuvreerbaarheid. Een pracht van een 996cm³ 90° DOHC V-Twin krachtbron houdt zich schuil in het lichtgewicht 'Pivotless' dual-spar aluminium frame, waarbij de stijve aluminium swingarm rechtstreeks in het motorblok scharniert voor een kortere wielbasis én het elimineren van het effect van torsiespanningen op het sturen.

De Firestorm laat jou net zo relaxed of agressief rijden als jij dat wil.
koppenmodellenoo9.jpg


Kenmerken model 1997 t/m 2000
Motor: 8 kleppen, DOHC, watergekoelde 90° V-Twin.
Boring/Slag: 98,0/66,0
Aantal CC: 996 cm3 Compressie verh: 9,4 : 1
Carburateur: 2x48 mm Keilin CV
Bougie: DPR9EVX-9 (NGK)
Vermogen: 110 PK bij 8.750 omw/min

Transmissie: 6 versnellingen
Banden: Tubeless Voor: 120/70ZR17 (58W)Achter: 180/55ZR17 (73W)
Brandstof: Euro 95, loodvrije benzine Tankinhoud: 16 liter, waarvan 2,8 liter reserve indicatie: Waarschuwingslampje op snelheidsmeter.
Afmetingen: lengte: 2.155 mm breedte: 710 mm hoogte: 1.430 mm
Droog gewicht: 192 KG

vtrrijza2.jpg

Link naar de verschillende kleurcodes

Kenmerken model 2001 t/m heden

Motor:8 kleppen, DOHC, watergekoelde 90° V-Twin.
Boring/Slag: 98,0/66,0
Aantal CC: 996 cm3
Compressie verh: 9,4 : 1
Carburateur: 2x48 mm schuingeplaatste CV carb. met vlakke gasschuif
Vermogen: 78 KW (106 PK) bij 9.000 omw/min ( -4 PK )
Koppel: 93 Nm / 7.000 min-1 (95/1/EC)

Transmissie: 6 versnellingen
Banden: Tubeless Voor: 120/70ZR17 (58W) Achter: 180/55ZR17 (73W)
Brandstof: Euro 95, loodvrije benzine Tankinhoud: 19 liter, waarvan 3,5 liter reserve ( +3 Liter ) indicatie: LCD Indicator
Afmetingen: lengte: 2.050 mm ( - 105 mm ) breedte: 700 mm ( - 10 mm ) hoogte: 1.430 mm Zithoogte: 810 mm Grondspeling: 135 mm
Droog gewicht: 193 KG ( + 1 Kg )

Oud vs. nieuw
De grootste verschillen tussen het oude en het nieuwe model VTR op een rij:

Het oude model heeft een 16 liter tank. In werkelijkheid word die 16 liter niet volledig benut. Door de vorm van de tank kun je je VTR niet helemaal vol tanken anders loopt deze over. Laat zeggen dat je in de praktijk 14 liter kan tanken. In combinatie met een relatief hoog benzine verbruik ben je al snel vaste klant bij het tankstation. Dit heeft Honda verholpen door de tankinhoud met 3 liter te verhogen naar 19 liter voor het 2001 model.

Vanaf 2001 heeft Honda het contactslot gewijzigd naar het bekende H.I.S.S systeem.
Het Honda Ignition Security System is een anti-diefstal systeem dat op elektronische wijze zorgt dat de motor niet start als de originele sleutel niet wordt gebruikt.
Oud - Nieuw
contoudob7.jpg
contnwfo3.jpg


Vanaf 2001 is het dashbord gewijzigd.
Oud - Nieuw
dashoudgi4.jpg
dashnwvx0.jpg


De dashboard's zijn niet onderling uit te wisselen. Met wat aanpassingen zou dit wel kunnen lukken, maar ik heb nog niet kunnen lezen hoe. Zou je ook niet moeten willen want het oude is veel overzichtelijker en duidelijker dan de nieuwe
Het zit hem ondermeer in de senoren. De nieuwere modellen hebben andere sensoren in de benzinetank.

Bestikkering. De modellen t/m 2000 hebben Firestorm op de tank staan en VTR op de zijkuipen. Bij de nieuwere modellen staat het Honda logo op de tank (Honda+wing), en Firestorm op de zijkuip.

koppenvoorgaandvg0.jpg


VTR 1000 F
VTR 1000 F (Deel 2)
VTR 1000 F (Deel 3)
VTR 1000F (Deel 4)
VTR 1000F (Deel 5)
STORM op komst.. VTR 1000F (Deel 6)
STORM op komst... VTR 1000F (deel 7)
STORM op komst... VTR 1000F (deel 8)

koppentipsrs6.jpg

Het kan altijd beter
Natuurlijk is de standaard storm al een fantastische machine. Maar als echt motorrijder wil je altijd meer uit je machine halen. Hier volgen een aantal handige zaken, zodat je nog meer en langer plezier van je motor hebt.

MOTORISCH
Het NAKS verhaal
Eerst maar eens beginnen met de NAKS. Na wat research zul je er waarschijnlijk al achter zijn gekomen dat dit bijna het enige zwakke punt van de VTR is. De NokkenAsKettingSpanner van de eerste modellen schijnen nogal problemen te leveren. De veer die normaal de nokkenasketting op spanning houdt die kan na verloop van tijd slap worden en zelfs breken met alle gevolgen van dien. Honda heeft hiervoor nieuwe gemodificeerde NAKS. Je kan zelf kijken of je de oude of de nieuwe versie hebt. De eerste modellen hebben een roze of witte stip. Als je deze hebt is het verstandig om ze te vervangen voor de nieuwe. Nieuwe hebben een oranje stip (kan inmiddels ook weer een andere kleur hebben).

Het probleem is, als je het niet tijdig vervangt, dan kan het een heel duur geintje worden. De nokkenasketting zorgt ervoor dat je timing van de kleppen goed blijft. Als je NAKS kapot gaan, komt je ketting niet meer op spanning. Hierdoor zal de timing niet meer goed zijn en zullen je kleppen kapot/krom slaan op je zuiger. Als je geluk hebt zijn het dan alleen kromme kleppen. Maar in het ergste geval kan je zuiger en/of je krukas vastslaan. Als dit gebeurt, kan je haast wel op zoek naar een ander motorblok. De reparatiekosten wanneer 'slechts' de kleppen krom zijn, bedragen al rond de 500 euro. Laat je de NAKS uit voorzorg vervangen dan kost het je een 40-50 euro per NAKS (2 nodig) + het eventuele arbeidsloon. Waaraan kun je horen dat je NAKS aan vervanging toe is? Dan zal er een duidelijke ratel in het blok te horen zijn!

Dit zijn de NAKS
naks1lo6.jpg

Hier zijn ze te vinden: Rechterkant, achterste cilinder. Linkerkant, voorste cilinder
naksrwy2.jpg
nakslyp9.jpg


En zo klinkt het als ze stuk zijn
Vanaf 02:24

Dynojet - K&N - Open uitlaat
Standaard is de VTR al heel goed afgesteld. Eigenlijk is er weinig vermogenswinst te behalen met een Dynojet kit en/of K&N filter. Een Powercommander kun je wel vergeten. De storm is namelijk nooit met injectie geleverd en een Powercommander is er alleen voor injectie-motoren. Met een Dynojet (set naalden voor in je carburateur) zal je VTR echter wel veel vloeiender en zuiniger gaan lopen. Dynojet is vooral aan te raden i.c.m. open uitlaten. Open uitlaten geven wel weer heel wat extra vermogen. Als je open uitlaten monteert is het wel aan te raden je afstelling aan te passen, je motor gaat dan namelijk wat armer lopen. Wat ik mij heb laten vertellen geeft een K&N filter geen extra vermogenswinst tegenover de standaard filter. Een K&N filter is echter wel weer beter dan een standaard, omdat een K&N nooit vervangen hoeft te worden. Aleen gereinigd.

Aangezien het vinden van een (tweedehands) setje open dempers lastig schijnt te zijn, kan je ook de originele dempers aanpassen voor een wat zwaardere sound (met dank aan JMG). Meer info hierover vind je hier.

Aangepaste demper (met dank aan courage_74)
opendempvtraw4.jpg


BRANDSTOF
Na hard remmen wil het wel eens voorkomen dat de motor begint te stotteren of zelfs afslaat. Dit wordt veroorzaakt door een vacuumslang die niet zo handig gemonteerd is. Het is heel makkelijk hier zelf een modificatie op te doen, door de vacuumslang te verleggen zoals aangegeven in de link.
Higgens Technik und Tuning Bereich - Alles rund um die VTR Firestorm und SP1/SP2

ELEKTRONICA
Spanningsregelaar
Naast de NAKS, kan de spanningsregelaar een zwak puntje van de Firestorm zijn. De spanningsregelaar wordt erg warm tijdens het rijden en het nadeel van het originele exemplaar is, dat deze zijn warmte niet goed kwijt kan. Wanneer je spanningsregelaar het heeft begeven, is het aan te raden om een vervangend exemplaar met koelribben te monteren. Revelation kan je hier aan helpen.

Origineel - Exemplaar met koelribben
rrmod01fs3.jpg
regulator4po4.jpg


Het is ook mogelijk om de spanningsregelaar van een Yamaha R6/R1 (na enkele aanpassingen) te gebruiken. Deze is ook voorzien van koelribben en het voordeel is dat deze regelaars voor weinig geld tweedehands te krijgen zijn. Meer informatie over het monteren van deze regelaar vind je hier (Jouri bedankt voor de tip).

RIJWIELGEDEELTE
Achterkant ophogen
Een veelgebruikte modificatie aan het rijwielgedeelte is het ophoogplaatje. Standaard heeft de VTR maar weinig grondspeling, en stuurt de VTR wat log. Een beetje plat door de bocht en je heb de stepjes en/of uitlaat aan de grond. Het ophoogplaatje zorgt ervoor dat je achterkant iets hoger staat. Hierdoor heb je wat meer grondspeling en stuurt de VTR wat strakker en soepeler door de bochten. Vooral het van links op rechts gooien van de motor gaat sneller en makkelijker. Het enige "nadeel" is de wat sportievere houding. Na het ophogen zul je wat meer druk op de polsen krijgen. Sommige mensen die de VTR wat hoger hebben gezet (hoger plaatje dan hieronder beschreven) ondervonden wat meer instabiliteit op hogere snelheden.

Het ophogen is goed zelf te doen. Een kleine moeite en je hebt een veel fijner sturende VTR. Hieronder het plaatje dat gefabriceerd dient te worden. Je kunt ze ook online kopen. Op marktplaats.nl en op ebay.de worden ze regelmatig aangeboden.
L=40mm, B=40mm, H=5mm, diameter gat in het midden 10mm
ophogentt4.jpg


Als je dit plaatje hebt is het zo gedaan. Je haalt je zadel eraf. Vooraan bij de bevestiging van je tank zie je een bout zitten (de grote rechtse) dit is de bout die ook je veer vasthoud. Die moet je dus loshalen. Laat iemand even de achterkant omhooghouden, zodat je het plaatje tussen het frame en de schokbreker kan zetten. Hieronder zit het plaatje gemonteerd.
ophogen1dg9.jpg

Plaatje tussen het frame en schokbreker
ophogen2hz8.jpg


Voorveren doorsteken
Als je motor nog niet zo lekker stuurt als je het zou willen, dan kan je ook je voorvering doorsteken. Dit geeft hetzelfde effect als de achterkant ophogen. De combinatie ophogen en doorsteken kan voor sommigen ook een goede zijn. Ook dit is goed zelf te doen. Kwestie van de bouten losdraaien van je bovenste en onderste kroonplaat, en dan de voorvering zo draaien dat ze wat door de kroonplaat zakken. Een centimeter geeft al behoorlijk wat effect.

UITERLIJK
Uitlaat ophogen
Dit is een modificatie waarbij de uitlaten iets hoger komen te staan.
Het enige wat je hoeft te doen is het onderstaande plaatje maken uit metaal.
Kwestie van plaatje monteren op de originele ophangpunten van je demperhouders/duo stepjes en je uitlaten staan een stukje hoger.
ophoogplaatjeog0.jpg


ophoogplaatjevoorva2.jpg
uitlaatplaat.jpg

Voor -> Na

Het plaatje gemonteerd
ophoogplaatje2pc7.jpg
ophoogplaatje3gz2.jpg


AERODYNAMICA
Kuipruit
Als je veel last hebt van windgeruis, zou je eens kunnen proberen om een ander (lees hoger) kuiruitje te monteren. Een raceruitje of een flip-up ruitje kan dat windgeruis goed verminderen.

Double Bubble ruitje
dbruitje.jpg


Microfiches zijn hier te vinden:

oude model
nieuwe model

Disclaimer: De tekst over de geschiedenis, tips en trucs, etc. zijn overgenomen uit de startpost van Deel 6 door Sparxx en hier en daar aangevuld door Tiez met nieuwe info. De nieuwe koppen zijn eveneens geproduceerd door Sparxx, waarvoor dank!!

koppenrijdersgv4.jpg


bartinho
[img=320]http://img23.imageshack.us/img23/6381/bartinho.jpg[/img]
2004, Mods: K&N filter, Titanium Leo SBK's, Kleine knippers, Carbon hugger + kettingbeschermer, Matris stuurdemper.


BlueStorm
[img=320]http://img399.imageshack.us/img399/9813/bluestormem5.jpg[/img]
2000, Mods: Bos aluminium dempers, smoke double bubble ruitje, kleine knippers voor en achter, zilveren rimstriping.


courage_74
[img=320]http://img258.imageshack.us/img258/777/courageiy7.jpg[/img]
2005, Mods: Getint puig-ruitje, Zelf gemoderniseerde dempers , Kleine knippers voor en achter, Kleine spiegels (waar je geen f**k door ziet), Undertray, Meegespoten blokspoiler, Ram mount voor film/fotocamera op te bevestigen.


Dipsaus
1998, Mods: zie www.mo-racing.nl


El Toro Loco
[img=320]http://img2.imageshack.us/img2/8459/eltoroloco.jpg[/img]
1997, Mods: Leovince Highmounts en Contiforce toerbandjes


Firegirl
[img=320]http://img529.imageshack.us/img529/7701/firegirlis9.jpg[/img]
1997, Mods: Ixil uitlaten of Hoge Sharks heb soms de ene set d'r op en soms de andere, K&N luchtfilter, Braking Wave remschijven voor (nooit doen, remt waardeloos in de regen), voor WP-veren, Hyperpro shock achter + achter opgehoogd, LED achterlicht met geintegreerde knippers, Zwart double bubble kuipruitje die afgewisseld wordt met de standaard, Hyperpro stuurdemper, Ram mount voor montage vaginatie, stalen remleidingen. Banden: Michelin Pilot Power 2 CT.

honda_power
????, Mods:shark dempers,rizoma handvatten en stuurgewichtjes,r&g valdopppen niet op foto,titax rem en koppelings hendel,rizoma rempotjes,stalen remleidingen,led knippers voor en achter,f.fabri kuipruitje,hyperpro vering voor en achter,ape naks,andere spanningsregelaar ,K&N filter,dynojetkitje vermogen 107pk/105nm


James_breda
[img=320]http://img354.imageshack.us/img354/2247/jourigz4.jpg[/img]
1999, Mods: Donkere double-bubble kuipruit, kleine knippers, stalen remleidingen, tailriser; 44t achtertandwiel, Laser Hotcam Titanium DS dempers, Speedohealer, Yamaha R6 (grotere) spanningsregelaar, oranje rimstriping.


Jeroenio
[img=320]http://img382.imageshack.us/img382/608/vtrjeroeniohm7.jpg[/img]
1998, Mods: Two Brothers Titanium M-5 dempers, Kleine Knippers voor achter, Smoke Bubble ruitje, In kleur gespoten achterwiel hugger, Kentekenplaathouder ingekort, Olie: Motorex Top Speed T4, Benzine: euro 98 (staat wel leuk bij het bouwjaar) _O- , Banden: michelin pilot power rs 2ct voor en achter(plak banden).


JiP-ster
[img=320]http://img244.imageshack.us/img244/6161/jipsterjz8.jpg[/img]
1998, Mods: Double bubble smoked kuipruit, undertray (in kleur), RVS kentekenplaathouder, kleine knippers voor en achter, K&N luchtfilter en Dynojet (dik 110 achterwiel pk's), titanium Laser dempers met aangepaste steunen, Banden: Dunlop Roadsmart (voor en achter).


Longneck
[img=320]http://img230.imageshack.us/img230/1717/vtrlongneckvg9.jpg[/img]
1997, Mods: Leo Vince SBK Evo II Alu Dempers


Markicks
[img=320]http://img203.imageshack.us/img203/1316/dscn3441s.jpg[/img]
1997, Mods: Laser Deeptone exhausts (
), zwarte hugger, xenon verlichting


Nikosvz
[img=320]http://img242.imageshack.us/img242/4374/nikosvzib4.jpg[/img]
2001, Mods: Bos aluminium dempers.


Punicajack
[img=320]http://img111.imageshack.us/img111/4742/punicajackbr9.jpg[/img]
1997, Mods: Leo Vince SBK EVO II aluminium brullers, kleine knippers, Michelin PR2's.


Remond_FRL
[img=320]http://i5.photobucket.com/albums/y197/remond/vtr/DSC_0028-1.jpg[/img]
2000, Mods: achterkant verhoogd, custom 2in1 IXIL oval xtrem uitlaat,
custom kettingbeschermer, mra double bubble smoke kuipruit, led achterlicht, kleine led achterknippers, vergroot achtertandwiel (2 tanden), andere bugspoiler, wielen gespoten, xenon verlichting, dynokit stage1 (98pk/105nm).


Revelation
[img=320]http://www.mijnalbum.nl/Foto-QQ87CPTL.jpg[/img]
1997, Mods: Volledige '03 CBR600RR voorkuip, dubbel xenon & audi ledjes, donkere kuipruit, spiegels met LED knipperlichten, grijs gecoate wielen, custom RVS uitlaatsysteem met carbon Remus viper dempers, helder LED achterlicht, seatcover, velocity stacks, K&N filter, dynojet kit, afgedraaid vliegwiel, kevlar koppelingsplaten, speedohealer, Hyperpro veren v+a, stuurdemper, stalen remleidingen v+a, telefix clipons, Rizoma stuurgewichten & veerverstellers, Michelin PP2CT.


renevtr
[img=320]http://img17.imageshack.us/img17/1686/motorstek30119large.jpg [/img]
2001, Mods: MIVV titanium dempers.


Ruffneck
[img=320]http://img146.imageshack.us/img146/1523/ruffneckvtrmk3.jpg[/img]
2004, Mods: Double bubble, Open Leo's carbon , K&N, Dyno, Gear indicator, Hyperpro voor en achter vering, Stalen remleidingen voor en achter, Alarm, Speedohealer, Led knippers achter.


RuudV
[img=320]http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos...53_100001679815165_176910_4480891_n.jpg[/img]
1999, Mods: J&S uitlaten, nu met alu mantel, andere sproeiers, hugger, undertray, blokspoiler, kuipruit, kleinere witte knippers.

Sabracadabra
[img=320]http://i32.tinypic.com/33jk5qx.jpg[/img]
1997, Mods: LeoVince SBK's, donker ruitje, kleine raw's voor en achter.

Snip
[img=320]https://www.motor-forum.nl/media/897885/full[/img]
1997, Mods: Remus high mount uitlaten, wheel striping, donkere kuipruit, kleine knipperlichten, stalen remleidingen, aangepaste WP vering, K&N luchtfilter, aangepast achtertandwiel (3 tandjes groter).

Tiez
[img=320]http://members.home.nl/t.rozema/vtrstpt.jpg[/img]
1997, Mods: LeoVince SBK's, K&N filter, Stuurdemper, Technoflex voorveren, opgehoogde achterkant, kleine knippers voor en achter, double bubble ruitje, alu stepjes.

VeTeRik
[img=320]Motorstek - Foutmelding
1999, Mods: RVS remleidingen voor en achter, Michelin Pilot Sport voor + achter, kleine knipperlichten voor, velgen

VTbeRt
[img=320]http://img17.imageshack.us/img17/7591/vtbert.jpg[/img]
2000, Mods: Titanium BOS uitlaten, Dynojet kit, Smoke Dubble Bubble ruitje en Hyperpro voorveren.

VTR-69
[img=320]http://i780.photobucket.com/albums/yy86/RB_1969/FSMF.jpg[/img]
bouwjaar 1999, Mods: Stalen remleidingen voor en achter, kleine knippers, hugger, DB kuipruit, Nikko Racing High mounts, undertail

Zeeuwmeeuw
[img=320]http://img189.imageshack.us/img189/3585/mimg3796.jpg[/img]
bouwjaar 2010, Mods:Hyperpro voorveren, Technoflex achterveer, Laser Carbon einddempers​

Wil je ook in de startpost? Post dan ff een foto van je Storm van 320x240 pixels plus eventuele modificaties/specificaties in dit topic! Ook interessante links en info is welkom
 
Laatst bewerkt:
@firegirl: zie net dat mijn Wilbers achterschokker nog in de OP staat. Is inmiddels verkocht en mag er dus uit...


Dankie!
 
Helaas op reis in Schotland mijn lidmaatschap van de asfaltkussers met succes verlengd. Heeft iemand een idee waar ik kuipwerk kan vinden? Mat zwart - nieuwe model (2004), Enkel voorkant nodig.
 
Helaas op reis in Schotland mijn lidmaatschap van de asfaltkussers met succes verlengd. Heeft iemand een idee waar ik kuipwerk kan vinden? Mat zwart - nieuwe model (2004), Enkel voorkant nodig.
Ik denk dat het moeilijk gaat worden :X
Ik weet uit ervaring, dat hier in NL de linker voorkuip in matzwart 338,54 kost bij de dealer :(
Wat is er precies kapot, links en rechts?
Anders is het goedkoper om gewoon een willekeurige vtr kuip te zoeken en deze matzwart te laten spuiten.
 
Hee, denken jullie nog aan de meeting?
Wie weet hoe je de openingspoll kan aanpassen of wie wil dat doen?
Ik wil het best doen maar ik weet niet hoe...
 
Hee, denken jullie nog aan de meeting?
Wie weet hoe je de openingspoll kan aanpassen of wie wil dat doen?
Ik wil het best doen maar ik weet niet hoe...

Als-ie hier in de openingspost moet komen, kan alleen de TS dat doen (ikke dus :P). Kwestie van een PB sturen naar mij of een link in dit topic posten, dan zet ik hem neer.

Edit: Ik kan de poll ook hier neerzetten als je mij de opties geeft.
 
Laatst bewerkt:
een mod kan dat ook volgens mij

mag voor mij deze in de op

SV101008.jpg


opties

shark dempers,rizoma handvatten en stuurgewichtjes,r&g valdopppen niet op foto,titax rem en koppelings hendel,rizoma rempotjes,stalen remleidingen,led knippers voor en achter,f.fabri kuipruitje,hyperpro vering voor en achter,ape naks,andere spanningsregelaar ,K&N filter,dynojetkitje vermogen 107pk/105nm
 
Laatst bewerkt:
Vordert het al wat met je brommer?
IS de VTR al weer rijklaar?

Binnenkort ook maar weer een dagje Zandvoort plannen...
jazeker :Y heb er de 5e mee gereden, de eerste sessie was wel even spannend, maar al gauw bleek de vtr zich prima te houden en heb super gereden..als een koning te rijk op de 'verouderde' racer *O*

opm'n site en http://gallerij.mo-racing.nl zijn fotos te vinden ;)

heb je al een datum in gedachte?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan