Motorongeval Breda A27/A58 thv Sint Annabosch 2 juli 22.00

vfroem

Die hard MF'er
19 feb 2003
513
1
Sint Oedenrode
Vanavond reed ik met de auto vanaf het Minervum in Breda richting Tilburg.
Ter hoogte van de lange bocht waar de A27 overgaat in de A58; Sint Annabosch, zag ik een motor langs de kant van de weg liggen en een auto verderop stilstaan.

Twee seconden later realiseerde ik wat ik had gezien; moet een ongeval geweest zijn, direct stoppen. Via de berm naar de plek van het ongeval gerend; automobilist stond al bij de motorrijder in de berm; had al 112 gebeld. Motorrijder had bij 1 been een open botbreuk en het ander been compleet verdraaid. (motorbroek had hij niet meer aan; 10 meter verderop gevonden). De andere automobilist en ik hebben om en om met de motorrijder contact gehouden (wat is je naam enz., doel dat hij bij zou blijven). Hij wilde dat we zijn helm af zouden doen; gedaan nadat hij -zelf- zijn hoofd iets optilde. Later zijn motorjas opengedaan en hem gemaand stil te blijven liggen. Hij kon zich niet verstaanbaar maken en had veel moeite bij te blijven en aan zijn ogen te zien -flinke- pijn.

Nadat de ambulance was gearriveerd en hem had ingeladen ben ik weggegaan, de andere automobilist bleef als getuige (had de motorrijder met hoge snelheid voorbij zien komen en even later de motor op het wegdek zien liggen).

Ik zou graag willen weten hoe het met deze grijze Yamaha R1 rijder verder gaat...
(hoop dat het goed met hem gaat, het heeft flinke indruk op me gemaakt)

Update;

heb net iets gevonden wat ik liever niet zou lezen:

Motorrijder uit Veldhoven verongelukt op A27

Motorrijder verongelukt op A27 TILBURG - Op de A27 is vrijdagavond een motorrijder verongelukt. Het ongeluk gebeurde kort na halftien ter hoogte van knooppunt Sint-Annabosch in de richting van Tilburg.
De motorrijder verloor door nog onbekende oorzaak de macht over het stuur en vloog uit de bocht. Wie de man is, is nog niet bekendgemaakt.
 
Laatst bewerkt:
sterkte heb van het weekend ook een kennis verloren ook met de motor zat hier op het forum als daany84
 
Damn, dat zijn geen leuke dingen zo aan het begin van het weekend. Complimenten dat je gestopt bent en geholpen hebt! Hoewel het volgens mij verstandiger was geweest als jullie die helm niet af hadden gedaan. (ookal kon hij zijn hoofd een beetje optillen)
Maar serieus, respect voor het stoppen en de hulp!
 
Aan het begin van het verhaal dacht ik..dat klinkt pijnlijk maar thats it. Zelf vragen om de helm af te doen enzo. Maar dan lees ik je update...kut :(

Ten eerste top dat je gestopt bent. Dit hele gedoe had je misschien niet willen zien maar toch...blij dat er mensen om elkaar denken.

Vergeet niet slachtofferhulp te zoeken mocht je daar belang bij hebben..want dit is niet niks :N Sterkte!
 
Sterkte !
Is idd ingrijpend later te lezen dat de persoon overleden is,verder goed dat je gestopt bent en hulp verleend hebt.

Magnamannetje.
 
Sterkte. Misschien geen overhaaste conclusies trekken dat de motorrijder overleden zou zijn.
Verongelukt hoeft niet te betekenen dat de rijder ook overleden is. In dat geval zal de krant dodelijk verongelukt vaak vermelden.
Hopelijk valt het mee.
 
Ik heb vanavond gebeld met de KLPD met het verzoek om door de, na het ongeval aanwezige politie (waren erg snel ter plekke), te worden teruggebeld.
Ze gaven aan dat de rijder helaas is overleden door inwendige bloedingen (door het raken van een verkeersbord).

Had me de hele avond afgevraagd of ik zijn helm niet had moeten afnemen. (motorrijder gaf het duidelijk aan; bewegingen met handen naar de rand van zijn helm en zijn blik...) Nu ben ik 'blij' dat ik het wel heb gedaan.
@Fladder; ik weet dat je van iemand in zo'n geval af moet blijven. maar in dit geval voel en zag ik dat hij zijn helm af wil hebben. Ik heb op dat moment tegen mezelf gezegd; als hij zijn hoofd optilt doe ik zijn helm af. De andere automobilist (ook motorrijder) dacht er hetzelfde over.
De rijder kon op dat moment dus zowel zijn armen, handen, romp en hoofd bewegen.

We hebben hem verder moeten tegenhouden om te bewegen (achteraf heeft die vent waarschijnlijk waanzinnige pijn gehad).

Ik hoor overigens graag of ik dit toch niet had moeten doen (ondanks signalen) mbt de helm.
 
Ik hoor overigens graag of ik dit toch niet had moeten doen (ondanks signalen) mbt de helm.

Je kunt iemand moeilijk weerhouden wanneer hij zelf z'n helm af wil zetten.
Niettemin heeft het niet mijn voorkeur, en zou ik dat ook proberen het slachtoffer uit 't hoofd te praten en te wachten op de ambulance.
Maar ik heb zelf ook wel m'n klappers gehad en weet dat je dan toch wel rare dingen kunt doen omdat je er niet helemaal bij bent.

In ieder geval sterkte. En bedenk: wanneer interne bloedingen de oorzaak zijn geweest voor het overlijden, maakt die helm echt niet meer uit. In mijn nabije omgeving: Zelfs in de ambulance/ziekenhuis is een bijrijdster overleden t.g.v. een inwendig gescheurde slagader, na een klap met een auto . Volledig bij kennis en 't toch niet overleefd.
Troost je met de gedachte dat deze motorrijder niet alleen in een greppel heeft moeten sterven, maar dat er mensen bij 'm waren en dat dat alles en het enige was wat jullie voor 'm konden doen.
 
Ik denk dat jullie juist gehandeld hebben, hij gaf aan dat z`n helm af moest.

Het afwachten of hij zelf zijn hoofd op kon trekken vind ik een hele goede beslissing die niet iedereen in acht zou nemen.
Misschien had hij het door de inwendige bloedingen benauwd en snakte hij naar frisse lucht.
Tja, in zo`n situatie wil je (denk ik) geen helm op je hoofd hebben.

Idd kan slachtofferhulp iets voor jou betekenen vfroem.
Sterkte
 
Goh sterkte joh, zal zeker niet makkelijk zijn om zoiets te verwerken...

Zoals hierboven al eerder werd geschreven zal de helm afdoen uiteindelijk niets uitgemaakt hebben ivm de interne bloedingen.
Ondanks de verwondingen hebben jullie hem "verlost" van zijn helm en zijn laatste uren daarmee wat "houdbaarder" gemaakt denk ik ivm de hitte.

Zowieso dat jullie bij hem waren is al top...
 
jezus dat wil niemand meemaken, dat het gebeurd weten we allemaal........
alle respect voor de manier hoe je het aanpakt, ik denk dat het verhaal nog wel een tijdje door je hoofd blijft spoken...

sterkte
 
Jezus man ! Sterkte toegewenst en ik denk dat je heel goed heb gehandeld, absoluut !

Probeer in contact te komen met nabestaanden, die hebben dat evenals jou ook nodig en natuurlijk alleen als je de behoefte hebt.

Kracht man !
 
Kippenvel!
En heel veel respect voor jou voor het reageren en de manier van handeling!

Sterkte!
 
las het vanmorgen op telegraaf.nl

erg moedig van je dat je zo heb gereageerd
meeste mensen denken ach er is al iemand bij
maar nu heb je die andere man ook kunnen ondersteunen

zelf zou ik niet iemand ze helm af doen
misschien het bandje los maar thats it

sterkte met de verwerking en voor de nabestaanden!
 
@TS:

Ik vind dat je goed gehandeld hebt.

Je kunt natuurlijk op dat moment niet weten dat hij inwendige bloedingen had en je twijfels om zijn helm af te nemen waren juist. Iedereen raadt altijd aan de persoon in kwestie zijn/haar hoofd niet te laten bewegen maar je hebt op dat moment de situatie goed bekeken en als de persoon in kwestie zelf zijn hoofd al optilt had ik denk ik hetzelfde gedaan als jij. Je hebt het hem in ieder geval aangenamer gemaakt (voor zover dat kon natuurlijk)

Sterkte de komende tijd! Contact opnemen met de nabestaanden kan inderdaad een goed idee zijn!

Ik vind het echt top dat je bent gestopt om hulp te gaan verlenen! menig mensen rijden gewoon door!!! Respect!!! :}
 
Hulde aan de TS.... Al is het eigenlijk heel triest natuurlijk....

Geen discussie over de helm... Als de helm nog op had gezeten had de motorrijder het ook niet gehaald.
 
Dat is niet niks vfroem... sterkte.
Wat betreft het inwendig letsel... het kan zelfs zo zijn dat het slachtoffer gewoon opstaat alsof er niets aan de hand is, nergens last van hebben en 5 min. later dood neervalt.
Na mijn crash in 2002 hebben ze me 2 keer onderzocht in de ambulance en twijfelden of ze me zouden laten gaan en vertelden dat vanuit hun ervaring bij zware chrashes zonder (zichtbaar) letsel.
 
Bij een harde klap scheurt er vaak een ader af, kan je aan de buitenkant niets aan zien, en is helaas ook vaak niets aan te doen ter plaatse. En je bent binnen een paar minuten overleden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan