Honda CB750 K2 projectfiets

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.215
46
met een beetje passen en meten

IMAG0013.jpg


IMAG0014.jpg


Heb ik een Honda CB750 uit 1972 in mijn tuin weten te krijgen :)

Doel was en is een fiets te vinden/maken waar twee mensen 'comofortabel' mee de snelweg op kunnen en die ook bij slechter weer te pakken valt. (ik heb ook een BMW caferacer 1 zitter met open kelken, die kan dat allemaal dus niet).

Na wat zoeken heb ik deze fiets van een medeforummer over genomen:

IMG_0727.jpg


Zoals je kunt zien: Niet geheel showroomstaat. Heeft zeker wat aandacht nodig, om bijvoorbeeld maar eens te beginnen met het niet op 4 cylinders lopen

img0683.jpg


img0685w.jpg


img0687c.jpg


img0691ud.jpg


De algemene indruk bij aankoop was een zeer matige fiets, bij thuiskomst ga je dan nog en keer echt grondig kijken wat je tegen komt, maar dat valt allemaal toch wel erg mee. Na wat prutsen en 1 keer trappen:

http://www.youtube.com/watch?v=wZjZNmTFIWc

Je hoort aan het einde net cylinder nummer 4 erbij komen, maar dat is het voorlopig wel even. De carburateurs moet ik er nog afhalen om te reinigen. Het doel is nu eerst om hem rijdend te krijgen zodat ik ook de versnellingen en de rest kan testen om zo het to-do lijstje kompleet te maken. Hiervoor moet ik het blok wat mooier laten lopen en de ketting inkorten (is veel te lang en dat ligt iig niet alleen aan slijtage). Andere banden zou ook geen luxe zijn.


Al wel wat gespeeld met ideeën, geholpen door een oude kuip die ik nog had liggen en een zadeltje dat ik stiekem even van de fiets van medeforummer Zoran gejat had ;)

img0695ao.jpg


img0699gw.jpg


Ik ga me wel vermaken denk ik :)


(maar nu eerst rijdend krijgen)
 
Laatst bewerkt:
Die heb je al snel aan de praat gekregen, aan in één trap, dat klinkt hoopgevend!
Zadeltje staat hem trouwens goed, icm met de kuip alweer meteen een heel andere motor.

Uiteraard wordt dit op de voet gevolgd.

Veel sleutelplezier,
Zoran.
 
Met z'n 2en op dat zadeltje?
Dat word inschikken.


We zijn erg close ;)

Dat zadeltje is niet van mij en komt er zeker niet op, maar ik zit wel aan iets vergelijkbaars te denken.


Als iemand trouwens een 2 in 2 uitlaat, of alleen de voorbochten, weet te liggen hoor ik dat graag!
 
hallo miob,

heb je het balhoofd ook al vast gekregen.
toen ik bij de verkoper was, zat het balhoofd helemaal los.
bij het indrukken van de rem zat alles los.
hij vertelde mij dat de vorige eigenaar er een andere vork had ingeplaatst.
 
Had ie me ook wel even mogen vertellen :)


Nee, hij zei dat het balhoofd niet goed was en ik heb er daar niet naar gekeken en gewoon maar aangenomen.. Maar ehh: Hoe heb je dat getest? Rem in en de motor heen en weer schommelen?
 
een k0 tot en met k2, heeft geribelde klauwen met een soort u vormige remklauw ophanging, en voorvork rubbers en een kroonplaat met in het midden een soort punt waar donker groene (achtergrond) tellers aan vast zitten
maar weer een heerlijk projectje
 
De creativiteit van MIOB kennende gaat dit helemaal goed komen!
Vind de teaser met het kuipje erop alvast lekker, idd beetje Wrenchmonkee meets (hoe heten die gekke Jappen ook al weer) idee, met een vleugje MIOB, ben benieuwd


Suc7, groet Dennis
 
Had ie me ook wel even mogen vertellen :)


Nee, hij zei dat het balhoofd niet goed was en ik heb er daar niet naar gekeken en gewoon maar aangenomen.. Maar ehh: Hoe heb je dat getest? Rem in en de motor heen en weer schommelen?


hallo miob,

ja zo heb ik dat getest voorrem ingedrukt en de motor naar voor en achter bewegen, je zal voelen dat er veel speling op zit.

succes met de bike komt wel goed zie ik.
 
als ik het zo bekijk aan het motorblok kon die weleens van mij geweest zijn die luchtfilters heb ik zelf gemaak en dat spatbordje met achterlicht komt mij ook bekent voor een ding weet ik wel dat het blok goed liep is ergens in de buurt van eindhoven gegaan die motor
gr math
 
hallo miob,

ja zo heb ik dat getest voorrem ingedrukt en de motor naar voor en achter bewegen, je zal voelen dat er veel speling op zit.

succes met de bike komt wel goed zie ik.

Dank, dat vermoeden had ik al. Ik heb dat thuis ook gedaan, rem in en heen en weer. Alleen komt die speling/klak volgens mij niet van het balhoofd, maar van de rem (weet ik vrij zeker).
 
als ik het zo bekijk aan het motorblok kon die weleens van mij geweest zijn die luchtfilters heb ik zelf gemaak en dat spatbordje met achterlicht komt mij ook bekent voor een ding weet ik wel dat het blok goed liep is ergens in de buurt van eindhoven gegaan die motor
gr math


Leuk :) Hij komt inderdaad uit de buurt van Eindhoven. Heb je nog meer veranderd aan de motor? Weet je er nog meer van?
 
hallo miob,

ja zo heb ik dat getest voorrem ingedrukt en de motor naar voor en achter bewegen, je zal voelen dat er veel speling op zit.

succes met de bike komt wel goed zie ik.

Nog een keer wat beter gekeken. Die speling komt echt door een bijna loszittende rem (1 losse bout zit ie mee vast), maar het balhofd was ook niet helmaal fris: er ontbraken ene paar kogels. Die zitten er nu weer in, maar ik wil hem denk ik toch vervangen door een wat moderner lager.
 
Nog een keer wat beter gekeken. Die speling komt echt door een bijna loszittende rem (1 losse bout zit ie mee vast), maar het balhofd was ook niet helmaal fris: er ontbraken ene paar kogels. Die zitten er nu weer in, maar ik wil hem denk ik toch vervangen door een wat moderner lager.


Ok maar dat klinkt niet als iets heel drastisch/dramatisch, kan jij wel fixen ;)
Leuk dat je nu wat historie van de motor hebt, altijd makkelijk.
Zie je donderdag! :]
 
:)





Hij loopt nu 'mooi' alleen véél te hard. 4-5000 rpm stationair lijkt me wat heftig ;). Ik krijg hem niet trager zo, maar ik wil er niet te veel aan kloten om vanalles te proberen omdat ik vermoed dat mijn buren het niet leuk gaan vinden als er de halve dag een schreeuwende motor in de tuin staat. Met het WPHB kom ik er zo snel ook niet uit.

tips?

edit: Ik heb natuurlijk wel ervoor gezorgd dat de gsakabel helemaal terug komt. En ik ga ervanuit dat de chokehendel naar beneden uit is en omhoog de choke aan?
 
Laatst bewerkt:
Dacht ook meteen aan de choke, gebeurt er dan niks in je toeren als je die hendel heen er weer beweegt? Stationairschroef heb je uiteraard ook al geprobeerd?
 
Stationairschroef kan ik niet echt vinden, wel een bout die de gaskabel stopt, maar die is niet erg verstelbaar en stat op de minimale stand. Als ik de chokehendel omhoog haal gaat hij langzamer lopen, maar ook rommeliger, dus ik vermoed dat dat hoke aan is en dat hij dan verzuipt.

Ik vermoed dat de inlaatrubbers te stug/oud zijn en hij valse lucht aaanzuigt
 
Nu je het zegt, dat zou ook heel goed kunnen!
Had ik met m'n NX650 ook, rubber(1cilnder) vervangen en daarna probleem opgelost...
Als de motor draait kan je met je vinger voelen waar het (eventuele) lek zit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan