CB350 Ratbike naar hardtail

magnamaniac

MF fossiel
25 jul 2002
29.229
3.507
land van maas en waal
Yupz, MM start ook weer een keer een topic in brikken (een klassieker wil ik het niet meer noemen :X)
Vorige week heb ik van een mede-rataplanner een CB350F gekregen om er wat leuks van te maken. Ik heb genoeg wilde plannen, wat daarvan ook de eindstreep haalt zien we nog wel, 1 ding is iig zeker: het wordt een hardtail.
Door vandalisme bij de vorige eigenaar is de CB niet meer direct berijdbaar en hebben we 'm op een aanhanger mee naar z'n tijdelijke stalling genomen.
img0529bo.jpg

Foto-A4HPIJDS-D.jpg


Wat mankeert er in elk geval aan:
hij zweet olie, geen idee hoeveel precies, het blok is al jaren niet schoongemaakt, dus geen idee van hoe lang de aanslag precies is, dus hoe groot de lekkage/zweten of van waar precies.
Foto-PHZAZZGA-D.jpg


Minstens 1 bougiekabel is nogal gaar, bij vochtig weer dansten de vonkjes vrolijk vertelde de vorige eigenaar. hier zet ik wel nieuwe kabels aan
Foto-RRJLP4CC-D.jpg


Door vandalisme ontbreekt er wat waardoor de motor een beetje arm loopt waarschijnlijk :+
Foto-YDAKKG8T-D.jpg

Het filterhuis is nog wel aanwezig, maar het filter zelf ontbreekt ook weer. Dat wordt dus ergens een spruitstuk op de kop tikken. Heeft iemand nog wat rondslingeren?

De vorkkeerringen zijn ook lek.
De banden zijn behoorlijk slap door het lange stil staan, maar volgens mij niet lek.
Accu is natuurlijk leeg en wellicht dood, nog niet gecheckt.
benzine zit er ook al ruim een jaar in en zal ik ook maar vervangen.
De motor is met benzinekraan dicht weggezet, dus hoeveelheid gom zal (hopelijk) meevallen in de carbs, we zullen zien.

Momenteel staat ie geparkeerd bij m'n ouders in de tuin, netjes onder een motorhoes, te wachten tot ik binnenkort de ruimte heb om 'n hierheen te halen. De planning is om dat rijdend te doen, dus prioriteit is om 'm redelijk te laten lopen en dan demonteren, enigszins reinigen en dan verbouwennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn *O* *O*
 
ik had jouw topic ook al gevonden :+
De komende tijd zal het nog ff rustig zijn, aangezien ik eerst m'n huidig project af moet hebben. Een Honda Skyteam dax 125 opknappen om te verkopen na een winterseizoen doorrijden.
 
Vandaag gisteren begonnen met de CB weer tot leven wekken.
De carbs eruit halen was een peuleschil zonder luchtfilterhuis en spruitstuk :+
Alles weer terugplaatsen NIET :( het heeft me een deel van m'n scheldwoordenvocabulair gekost voordat het spruitstuk op allevier de carbs er goed op zat.
Los rekje:
Foto-YTOGKBFP-D.jpg

erg kaal zo
Foto-ROMXQSFG-D.jpg


en zonder vlotterbakjes
Foto-3I73SB77-D.jpg

Gezien het gegeven dat de motor al minimaal een jaar stil stond zagen ze er nog netjes uit vanbinnen, geen aanslag, enkel wat losse troep onderin de vlotterbakken. Waarom moet het toch altijd zo zijn dat de o-ringen van de vlotterbak-afdichting nooit fatsoenlijk terug passen maar ruim te groot zijn geworden :( :( (retorische vraag)

Foto-O3MGYBCK-D.jpg

Hier gaat echt geen mooie vonk meer van komen :N nieuwe bougiekabel is inmiddels aangeschaft, nu v/d week wat hobbyen om ze er aan te maken*O*. En dan volgende week het grote moment, startie of startie niet :P
De oude peut is ook al afgetapt (en gewoon in de tank van m'n gebruiksmotor bijgedonderd, hij heeft nog geen slag verkeerd geslagen.
 
vanmiddag "ff" nieuwe bougiekabels aan de bobines gezet.
Foto-4PABCTHK-D.jpg

Foto-JQYC3NE7-D.jpg


een bougiedop is toch wel aan vervanging toe :+
Foto-APLWPLHO-D.jpg



weer lekker aan elkaar gesoldeerd
Foto-KQGYC8YG-D.jpg


ook de laagspanningsaansluitingen hadden wat soldeerwerk nodig ;)
Foto-APWZ4HZS-D.jpg



Zo eentje klaar, weer lekker dichtgeplakt met hotglue
Foto-L6SAZWTX-D.jpg


en klaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Foto-WTTJQ6JK-D.jpg
 
Gisteren de CB naar huis gehaald, op de aanhanger -O- , hij startte dus niet.
Eerst een tijd weer bezig geweest met de carbs, met het open draaien van de benzinekraan (klopt het dat deze alleen in de middelste stand benzine doorlaat :? ) liepen allevier de carbs over :(
carbs er maar weer tussenuit gevrot en weer op de werkbank. vlotterpennen hebben allevier slijtagesporen en zijn "dus" aan vervanging toe. Maar na het nog eens extra gereinigd te hebben lekte het (voor nu) iig niet meer.
Als ik de carbs op z'n kop zet, staan niet allevier de vlotters even hoog i.e. sommigen zakken wat verder door. Als ik ze echter een voor een zo houd dat ze de vlotterpen NET raken, staan ze wel allemaal mooi parallel met het pasvlak van het carburateurhuis. Is dat normaal :?
Daarna weer met veel moeite het spruitstuk op de carbs vast gekregen (goed genoeg naar m'n zin voor een testritje iig)
De bougies ff bekeken natuurlijk, de kleurtjes waren niet verkeerd, maar wel 3 DRIE!! verschillende bougies _O-:
Foto-RRQBGE8Q-D.jpg

Aankicken: no effect, aan de starthulp(auto) hangen: no effect -O- , na snelle contole: geen vonk. Dan maar op de aanhanger mee naar huis.

Vandaag ff wat tests gedaan/zaken gecontroleerd:
Compressie: allevier zo rond de 8bar bij koude motor, dit moet volgens m'n Peters 12 bar zijn, maar normaal dan toch bij warme motor gemeten. Geen idee of 8bar koud nog acceptabel is (beestje heeft 77K gelopen en hoeft van mij niet in topconditie te raken, maar toch wel netjes lopen.
Bougies allevier (klets)nat van de benzine, benzine krijgt ie dus wel :+
Bobines op continuïteit gecontroleerd:
linker Bobine, primair:
Foto-3PWQBJ48-D.jpg

Secundair:
Foto-3YWOSHBC-D.jpg


rechtse bobine, primair:
Foto-7QCZVQHO-D.jpg

secundair:
Foto-G34IQTJ4-D.jpg


Nou heb ik geen kloot verstand van elektronica of multimeter aflezen en weet derhalve ook niet hoeveel Ohm de weerstanden nou precies zijn en of ze goed zijn, maar er is iig continuïteit, dat weet ik dan nog net :P
(kan iemand anders me dat vertellen, please, in de handboeken worden ook geen waardes vermeld.)
Dat wordt dus nog wat verder zoeken waarom ik geen vonk heb, volgende punt worden dan de contactpunten :? De motor is destijds iig rijdend weggezet, maar helaas ook ten prooi gevallen aan vandalisme, dus wie weet wat er nog meer kapot ketrokken.getrapt is -O-

Ook viel me op dat bij de linker bobineaansluitingen 1 "loze aansluiting" overbleef :? een zwarte draad:
Foto-7E7QOAAY-D.jpg

de overige, wel aangesloten draden zijn Geel, Zwart/Wit en Lichtblauw. Ik heb het el. schema nog niet nauwkeurig bekeken, maar met ff snel kijken kon ik 'm zo niet herleiden -O-
Iemand?
p.s. let niet op de blauwe draad, dit is een nieuw aangesoldeerde draad aan de bobine, geel had ik momenteel niet, maar wordt nog aangepast.
 
Laatst bewerkt:
@ Mm:Ahaaa, hier hang je dus rond.
Ik was natuurlijk erg benieuwd wat je zo allemaal doet als je niet naar feestjes in Rotterdam gaat.

Houdoe was voor de andere feestgangers een beetje vreemd, haha
 
Weet niet of het hier ook van toepassing is , maar voor bromfietsen/scooters hanteer ik deze waardes :

Primair ( dus tussen de 2 lippen ) : 0.1 - 1.0 ohm
Secundair ( dus tussen 1 lip en de uitgang ) :
7 - 9 kilo ohm met dop
3 - 4 kilo ohm zonder dop

Bij een bobine heb je 2 punten : een aarde , en een voeding / puls

Ook zou ik de schakelaar van de zijstandaard / stuur maar eens controleren , deze willen ook nog wel eens problemen geven !

p.s. ik zou eens goed naar het schema kijken voor aansluitingen , en in het handboek voor de waarden van de bobine's !
 
Laatst bewerkt:
Weet niet of het hier ook van toepassing is , maar voor bromfietsen/scooters hanteer ik deze waardes :

Primair ( dus tussen de 2 lippen ) : 0.1 - 1.0 ohm
Secundair ( dus tussen 1 lip en de uitgang ) :
7 - 9 kilo ohm met dop
3 - 4 kilo ohm zonder dop
Bedankt voor je suggestie, maar gezien het verschil in formaat tussen een bromfiets-bobine en motor-bobine verwacht ik dat er FLINK wat meer windingen op zitten, ergo, de weerstand is ook flink anders.
Bij een bobine heb je 2 punten : een aarde , en een voeding / puls

Ook zou ik de schakelaar van de zijstandaard / stuur maar eens controleren , deze willen ook nog wel eens problemen geven !
Dat heeft een '73 CB350 niet ;)
p.s. ik zou eens goed naar het schema kijken voor aansluitingen , en in het handboek voor de waarden van de bobine's !
Da's het "probleem" deze zijn niet vermeld.
 
Ik ben vandaag verder begonnen met slopen demonteren en de bedrading meteen goed nalopen. De funktie van het losse mystery-stekkertje is ook gevonden: het bleek bij de claxon te horen.
Ook de contactpunten bekeken, deze stonden bij 2-3 zo voor mijn amateuroog (en nog zonder testlampje) een pietsie laat, maar voor 1-4 stond zo'n 10-20o laat :o
Daar gaat eerst nog wat afstelwerk in zitten. Dit verklaard volgens mij wel waarom hij niet loopt :?

Bedankt voor het Aanbod RDZ, wellicht roep ik je hulp nog in als het echt niet lukt. Ik ben eigenwijs hè, dus eerst zelluf verkloten doen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan