CB 750 R extrema

zurp11

Die hard MF'er
18 nov 2006
955
0
Heiloo
Hallo,

Na het "zo een beetje" klaar zijn van mijn GSX brix word het tijd om mijn volgende project hier bij te houden.

Het betreft een Honda cb750F2 uit 1978.
In eerste instantie wilde ik hem ombouwen tot een cafe racer. Op het net kwam ik een foto van een cb van Wrenchmonkees tegen en was verkocht. Dat foto was de reden voor mij om een cb te kopen.

full


Dus een niet goed lopende en zeer beroerd uitziende cb aan te schaffen.
Deze foto's had de vorige eigenaar me toe gestuurd.

full


full


full


Na het apparaat thuis een beetje beter beken te hebben bleek er heel wat werk in te zitten. Alle electra zat met kroonsteentjes en rare tussen draden en noem het maar op aan elkaar. De lak leek wel iets van tectiel en het blok zag er niet uit en liep slecht tot niet.

Dus het hele apparaat gedemonteerd en ik wilde rustig aan gaan beginnen aan een revisie van het blok. Aan gezien ik dat nog nooit gedaan heb zag ik er enorm tegen op.
Maar vol gezonde tegen zin begonnen en binnen no time lag het blok behoorlijk uit elkaar. Op dat moment zakte de zin nog verder weg en bedacht ik me dat 80 pk ook wel wat weinig is........
Daardoor besloten dat er misschien wel een ander blok in zou kunnen en direct gestopt met de op handen zijnde revisie :)

Omdat ik vaak eerst de leuke dingen doe en dan de nuttige ben ik volledig naar mijn logica eerst mooie onderdelen gaan zoek.
En een mooie USD van een Gilera Extrema.

full


Die gecombineerd met een setje wielen van een Aprilia RS250 stond dat best wel okay.

full


De balhoofdpen van de CB overgezet in de Extrema voorvork en het past goed!!
Ook het Aprilia achterwiel ging heel soepel in de cb achterbrug.

Toen begon ik na te denken over wat voor een blok ik er wel in wilde hebben. Er passeerden heel wat types de revue in mijn gedachten maar wat voor een briljante ingeving was het om het kapotte GSX-R 1100 blok wat ik nog had liggen eens te passen. 8-)
En ja hoor, het past!!!!! Je kunt dus een GSX-R1100 blok in je cb proppen!!!

full


Okay veel speling heb je niet maar goed. Ik weet nu dat een 1100 past. Dat vind ik toch net te veel van het goed en wil er een GSX-R750 in frotten. Als een 1100 past de 750 ook wel :Y

Aangezien het RS wiel wel heel makelijk in de cb ahterbrug paste leek het me dat het ook een stuk moeilijker kon en daarom een R6 achterbrug uit 2006 aangeschaft. Dat past tenminste niet :X Een uitdaginkie dus. Het Aprilia wiel is belegt met een 160 rubber. Das weer wat aan de smalle kant voor de R6 achterbrug. En daarom een CBR achterwiel gevonden met de gewenste 180 breedte. En aangezien dat natuurlijk ook voor geen meter past maar gekocht. Wel compleet met remklauw. Je moet het je zelf niet te moeilijk gaan maken.

full


full


De achterbrug is nu even bij iemand die hem even wat smaller gaat maken zo dat het in het cb frame past.
Dat is wat er tot nu toe gebeurt is. En zo stond de Extrema er vanochtend bij.....

full


Een beetje zielig eigenlijk..... ;(
 
Er moet dus nog wel het een en ander aan gebeuren.

To Do lijstje:
- Achterbrug er in
- Achetrbrug link systeem zoeken en aanschaffen
- Achterveer aanschaffen
- Frame ombouwen van dual naar mono shock
- Blok zoeken
- Blok montage punten op frame aanpassen voor nieuwe blok
- Frame verstevigen

Dat zijn eerst de hoofdzaken. Dingen als wat voor een tank, remschakel setjes, kontjes, kuipjes, verlichting, tellers, electra en overige zaken komen later wel. Eerst maar even de basis structuur klaar maken.

Zo snel als het brix vorm kreeg, zo langzaam zal het bij dit project gaan.
Tegenwoordig heb ik een kantoorfunctie en ben niet meer zo veel vrij als in mijn vorige "veld" functie en heb aan merkelijk minder tijd. Helaas...... Ook wil ik van deze motor echt een beauty maken. Het is dus geen no of low budget project en zullen sommige zaken wat langer opzich laten wachten.
Maar het gaat wel helemaal goed komen.

Ik zal hier regelmatig wat bij houden en hoop dat jullie veel reageren met commentaren en sugesties.

Mazzels,

Zurp.
 
Hallo Zurp,

Altijd mooi om te zien wat je aan het maken bent! Ook van dit topic ga ik elke letter lezen. Veel succes en good luck.
 
:} eindelijk :}

Trouwens hoop bekende onderdelen in de eerste paar foto's!! ;)

trouwens.. wat is er nog CB aan??!!

volgen doen we je weer trouw _O-

SUCCES!!!
 
Stoer hoor. Leuk bouwprojectje. Zal proberen het eens bij te houden, aangezien ik de CB 750 nogal mooi vind. Ben benieuwd hoe die wordt.
 
Erg leuk dat er toch al weer mensen zijn die mijn gerommel gaan volgen.

Ik zal proberen jullie niet teleur te stellen.
 
Vandaag even echt lekker aan het sleutelen geweest.
Omdat de cb voorzien gaat worden van een GSX-R blok moeten de ophang punten aangepast worden. En zo als gezegd heb ik een GSX-R 1100 W blok liggen dat stuk is en dat ik wilde gebruiken als een "sjabloon" voor de ophang punten omdat die gelijk zijn aan een 750 exemplaar.
Nu werkt het uitmeten en passen voor geen meter met zo een zwaar blok en wilde ik dus het 1100-tje leeg halen om zo een lekker licht sjabloontje te hebben.

Wat is dat toch leuk werk zeg. Helemaal als je weet dat je het nooit van zijn levens dagen weer in elkaar kan krijgen op een manier dat het nog werken wil. :P

Duzzzz...... met een doppie 10 en 12 en een inbus 5 kom je echt een heel eind.

full


Ik weet niet of er nog wat voor jullie tussen zit?

full


Het was echt heel eenvoudig om dit blok te demonteren en te splijten. Alles kwam er zonder problemen uit. En de nokken assen en alle glij lagers zien er nog goed uit!
Toch wel zonde eigenlijk van het blok.
Ik denk niet dat hij nu nog de 135 pk op het achterwiel geeft _O-

Maar hij is wel lekker ligt. En dat is wel heel prettig met het uitmeten van de ophang punten.

full


En natuurlijk weer 4 asbakken rijker.

full


Via marktplaats heb ik ook al het een en ander aan GSX-R blok onderdelen gevonden en gereserveerd. Dat ga ik deze week op halen en dan kan ik niet meer terug en moet ik verder met een GSX-R W blok.
Het zal mij benieuwen of dat een beetje wil passen met de radiateur en thermostaat.
Lachen :Y

Mazzels.
 
Laatst bewerkt:
wat is er eigenlijk mis met het 1100 blok??

Bij een ongeluk is en een stuk van het onderblok afgebroken.
Precies het kanaal van de olie aanvoer naar het big end lager.
Heb het nog geprobeert om te fixen maar dat was een hopeloze poging.
Aangezien ik al een ander 1100 blok in mijn 7/11 heb gezet was dit blok over. Voor het vervangen van het onderblok moet er zo wie zo veel gesleuteld worden.

Ik denk dat hij op deze manier vele malen nuttiger is dan in een hoekje onder de overkapping.

Maar als je nog wat interne delen zoekt hoor ik het wel.

Mazzels
 
:} eindelijk :}

Trouwens hoop bekende onderdelen in de eerste paar foto's!! ;)

trouwens.. wat is er nog CB aan??!!

volgen doen we je weer trouw _O-

SUCCES!!!

Hee Skiddy,

Jij hebt hem snel gevonden.

De onderdelen van de eerste paar foto's zullen er nu wel aanmerkelijk beter uitzien.
En wat er honda blijft?

Het frame. Lijkt me genoeg toch?
 
ja snel toch.. via een melding uit de brix topic.. 8-)

Je bent weer lekker bezig...ik zie dat schuurtje al helemaal voor me...haha lekker hoor *D !

Huh die koni's niet weg gooien hoor..... ;)
 
hoi zurp, ziet er erg leuk uit 8-) en denk dat dit een leuk project word.
ja waarom makkelijk als het moelijk kan :]
heel veel succes hier mee en zal hem met veel plecier volgen *D
gr robby
 
Ik zie de overeenkomst alleen niet zo.......................tussen de fantastische motor van Wrenchmonkees en de spullen die op de cb gaan komen?

Voor de rest ben ik altijd erg geïnteresseerd in mensen die iets aanpakken en lekker veel foto's maken van hun project.....Weer iets om te volgen, het worden er steeds meer..............

Prachtige site dat MF, en veel succes met sleutelen

gr Joost
 
Terug
Bovenaan Onderaan