Het halve maantje aan de naaldbuis betekent niets voor 2 of viertakt, bij mikuni ken ik al 3 lengtes van het stukje dat uitsteekt en ook als half maantje of vol, de keuze er voor heeft te maken met de weerstand op je luchtfilter , de menglucht van je buis en soms zit daar (in de kelk) ook weer een messing sproeier in, en de afschuining van je gasschuif, de samen bepalen hoe hoog de brandstof in de lucht word opgezogen en hoe de menging is bij een bepaalde luchtsnelheid.
Foto 2, Het messing pijpje aan de uitgang van de carb is een olie aansluiting voor mengolie injectie, je zult in dit kanaal een veer belast terugslag klepje kunnen vinden zodat wel olie door de pomp in de carb kan worden geperst (feitelijk een antidruppelklep)maar geen lucht terug naar de pomp, je zult waarschijnlijk hard moeten blazen er door te kunnen komen, wellicht is zelfs een compressor nodig om het kanaal door te kunnen blazen.
Foto 4 ,beluchting van de vlotterbak, moet een slangetje aan.
Foto 5, beluchting van de remluchtsproeier(?), hier moet iig een loos slangetje aan.
het doorzichtige glaasje waarin je de gasschuif kunt zien herken ik als van een rd350, het glaasje is bedoeld om beide carbs te kunnen synchroniseren, in de gasschuif zit een merkteken(punt).
Foto 6, overloop van de vlotterbak, is dus wat anders als beluchting, moet slangetje aan.
Foto 7, beluchting van de vlotterbak, moet slangetje aan, de dikke aansluiting is vaag,het lijkt een cross carburateur dus dan kan geen tweede cilinder, huh?.
De carb met de zeskant dop onder op de vlotterbak lijkt me van een crosser, het idee van de zeskant dop is dat je zo hoofdsproeier kunt wisselen door de carb te kantelen in zijn rubbers en je hoeft de vlotterbak niet los te maken, dat is typisch iets voor een wedstrijd motor.
de choke hevel is volgens mij van het type die boven 50% gas stand vanzelf weer uit gaat wat je vaak op crossers zag en ook de gasschuif lijkt verchroomt(en van messing?) wat iets van crossers is.
De andere gasschuif is van alu en gecoat
Het idee van de slangetjes is onduidelijk, op iedere carb zitten er een aantal maar ze gaan op tweetakten zelden ergens naar toe, dat komt omdat de beluchting en overloop in de buitenlucht moeten uitkomen en niet in de luchtfilterruimte kunnen uitkomen anders klopt de werking van je carb niet meer.
Op je jawa hoef je feitelijk niet meer te doen dan de benzine slang aan te sluiten en aan de carb met olie aansluiting het pijpje afpluggen, verder aan alle andere poijpjes een loss stukje slang, de enige reden die ik kan verzinnen om er toch maar slangetjes aan te doen is dat het daarmee moeilijker voor vuil word om je carb binnen te komen.
Kun je wat rondom fotos van de cross carb maken?