29 Juni t/m 1 Juli 2018: Toerrit Heimbach (Eifel)

Ok, prima, maar ik ken die badge en wat heeft dit dan met de F104 Starfighter te maken? Maw, mogelijk kennen wij elkaar uit een ver verleden.
 
Ok, prima, maar ik ken die badge en wat heeft dit dan met de F104 Starfighter te maken? Maw, mogelijk kennen wij elkaar uit een ver verleden.
Ik meen dat zijn vader met zo'n sigaar gevlogen heeft, maar zeker weet ik het niet. Gaat hij je vast nog uit de doeken doen. :Y
 
@Kaiser, nu wordt ik nieuwsgierig. ..Kaiser was de nickname van Willem G in en ook na de Starfighter tijd. Wil je een tipje van de sluier oplichten? Ik heb zelf bijna 2000 uur op de 104. Nickname : doc

Hey Doc, if only I could've been a fighter pilot..... Het One-Oh-Four en de 104-patch zijn een eerbetoon(tje) aan mijn overleden vader. Hij heeft de 104 van 1964 tot en met 1972 gevlogen. Hij is in 1981 de dienst uit gegaan als commodore: chef-staf CTL.

Hij is in 1950/51 begonnen als jachtvlieger bij CTL (311 Sqn) op de F-84E/G Thunderjet. Op die kist heeft hij ook stints als gunnery instructor gedaan, volgens mij op Eindhoven. Van 1956/57 tot 1959/60 is hij CO 311 Sqn geweest op de F-84F Thunderstreak. In die tijd kregen 311 en 312 ook de strike-missie naast de standaard ground-attack en CAS-taken.

Zoals gezegd converteerde hij in 1964 op Twente op de 104. Ergens in de jaren tussen 1964 -1970 was hij Chef Vliegdienst op Volkel en van 1970 - 1972 was hij basiscommandant vlb Leeuwarden. Dat laatste vond hij hartstikke mooi maar diep in zijn hart was hij liever commandant vlb Volkel geweest omdat hij al die voorgaande 20 jaar bij CTL had gevlogen. Ik ben benieuwd in hoeverre hij een learning curve heeft moeten doormaken om de 104 effectief in de luchtverdediging te vliegen. Volgens mij zijn het twee uiterst verschillende disciplines, ik weet niet in hoeverre men in die dagen bij CTL ook oefende op ACM. Volgens mij probeerde iedereen uit elk NATO-land elkaar wel te "bouncen" als men elkaar tegenkwam in de low-level gebieden van Duitsland...

Anyway, na 1972 kwam mijn vader achter een bureau te zitten in diverse staffuncties. Een beroemde uitspraak van hem toen hij afscheid nam als basiscommandant was dan ook dat hij "van een kleine baas, een grote knecht werd". Zoals je weet had de 104 voldoende jaloerse trekjes dat als je niet al je tijd aan haar kon besteden, je makkelijk in de problemen kon komen.... Jammer genoeg voor hem had je toen nog geen F-16's met 4 fly-by-wire computers, dus de kolonel-vlieger kon helaas geen commodore-vlieger worden, zoals Berlijn later wel...

En mijn eigen KLu-carriere.....? Tja ik ben dienstplichtig LB-er op Volkel geweest.... :) Ik heb de WSA en de QRA dus -net als mijn vader- ook intiem leren kennen. Maar ja, een cdre of een sld1 is wel een béétje een verschil! ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou, zijn Avatar doet toch een beetje denken richting het 104 Squadron... ik voorzie luchtmacht verhalen bij de BBQ....

~[edit] hier in de Franse Alpen liep ik tikje achter, ik lees net pas de uitleg omtrent de Avatar nadat ik had gereageerd op de uitleg van Detox over de herkomst van Nickname Der Kaiser.... Evengoed voorzie ik nog steeds luchtmacht verhalen..
 
Laatst bewerkt:
Ik meen dat zijn vader met zo'n sigaar gevlogen heeft, maar zeker weet ik het niet. Gaat hij je vast nog uit de doeken doen. :Y

In mijn beleving waren het meer vuurpijlen. Die Duitsers waren er erg bedreven in die dingen vanuit de heimat af te vuren om ze vervolgens voorbij Terschelling in de Noordzee te laten plonsen... :+

Trouwens, One-Oh-Four voorzien van alle info om zijn inschrijving definitief te maken *O*
 
Laatst bewerkt:
In mijn beleving waren het meer vuurpijlen. Die Duitsers waren er erg bedreven in die dingen vanuit de heimat af te vuren om ze vervolgens voorbij Terschelling in de Noordzee te laten plonsen... :+

Trouwens, One-Oh-Four voorzien van alle info om zijn inschrijving definitief te maken *O*

PeterD kwam met zijn kist niet eens tot de Noordzee en wacht nog op de parkeerbekeuring uit de Waddenzee. :}

Roelof.
 
full

Got it 104....Ik heb kort als dienstplichtige (in afwachting vliegopleiding) gewerkt bij Wing-ops VLB Leeuwarden olv toen van kapitein Jack de Vries. Jouw vader was toen basiscommandant (op de foto zijn afscheid in juli 1972). In 1975 begon ik op Volkel aan de conversie van NF-5 naar Starfighter. In 1981 deed ik een soort van 'top gun' opleiding tot wapeninstructeur en daarbij ontplofte het snelvuurkanon; de D-8047 stortte in de Waddenzee.
Mijn foto's zijn uit die tijd, dus ongeveer toen jouw vader de dienst verliet.
full

full


Kaiser was de nickname van Willem G, enkele jaren mijn senior, vanwege zijn grote haakneus en enorme snor. Hij was in 1996 Commandant vlb Volkel en is later ook generaal geworden. Hij zat in de formatie van vier toen ik uit de D 8047 stapte en heeft dat van boven kunnen observeren. Ergens in een schoenendoos heb ik nog een tape van alle radio communicatie.
Die zeventiger jaren waren een soort wild west, koude oorlog en we moesten nog veel uitvinden. Volkel was laag en hard en Leeuwarden hoog en supersoon. De vliegtuigen waren ook anders, AA radar vs Air to Ground radar voor ons. Denk ook aan alle schakelaars en apparatuur/timers om de moeilijke wapens af te kunnen gooien, wij hadden zelf geen missiles ter verdediging zoals later wel op de F-16. Onze ACM was daardoor ook subsoon en close in (gun) en op Leeuwarden hoog, supersoon en naar achter het target voor het lanceren van de raket. Met de F-16 werden (behalve het moeilijke bom verhaal) de taken en capaciteiten grotendeels gelijk.
Nog steeds mijn favoriete vliegtuig, net een V-8 compressor hotrod: veel geweld, zuipt brandstof, maar tjonge, wat een snelheid. De F-16 doet alles beter, maar ook 'netter', een moderne turbo motor. Kortom, mocht ik de keus hebben tussen nog een keertje F-16 of F-104....dan wordt het die laatste.
 
Voorlopig is Jeroen de enige die het luchtruim nog onveilig weet te maken, als is het met een gevleugelde stadsbus. Popeter heeft zijn Starfighter ingeruild voor een pruttelende brommer en 104 mag alleen met bouwdoos vliegtuigjes vliegen. Nu we dat weer scherp hebben kunnen we het onderwerp laten rusten......... Hè.....zucht, wat een rust. :+
 
[afbeelding]
Got it 104....Ik heb kort als dienstplichtige (in afwachting vliegopleiding) gewerkt bij Wing-ops VLB Leeuwarden olv toen van kapitein Jack de Vries. Jouw vader was toen basiscommandant (op de foto zijn afscheid in juli 1972). In 1975 begon ik op Volkel aan de conversie van NF-5 naar Starfighter. In 1981 deed ik een soort van 'top gun' opleiding tot wapeninstructeur en daarbij ontplofte het snelvuurkanon; de D-8047 stortte in de Waddenzee.
Mijn foto's zijn uit die tijd, dus ongeveer toen jouw vader de dienst verliet.
[afbeelding]
[afbeelding]

Kaiser was de nickname van Willem G, enkele jaren mijn senior, vanwege zijn grote haakneus en enorme snor. Hij was in 1996 Commandant vlb Volkel en is later ook generaal geworden. Hij zat in de formatie van vier toen ik uit de D 8047 stapte en heeft dat van boven kunnen observeren. Ergens in een schoenendoos heb ik nog een tape van alle radio communicatie.
Die zeventiger jaren waren een soort wild west, koude oorlog en we moesten nog veel uitvinden. Volkel was laag en hard en Leeuwarden hoog en supersoon. De vliegtuigen waren ook anders, AA radar vs Air to Ground radar voor ons. Denk ook aan alle schakelaars en apparatuur/timers om de moeilijke wapens af te kunnen gooien, wij hadden zelf geen missiles ter verdediging zoals later wel op de F-16. Onze ACM was daardoor ook subsoon en close in (gun) en op Leeuwarden hoog, supersoon en naar achter het target voor het lanceren van de raket. Met de F-16 werden (behalve het moeilijke bom verhaal) de taken en capaciteiten grotendeels gelijk.
Nog steeds mijn favoriete vliegtuig, net een V-8 compressor hotrod: veel geweld, zuipt brandstof, maar tjonge, wat een snelheid. De F-16 doet alles beter, maar ook 'netter', een moderne turbo motor. Kortom, mocht ik de keus hebben tussen nog een keertje F-16 of F-104....dan wordt het die laatste.

Oh, wauw! Heb je die foto van mijn vader op hoge resolutie (of gewoon een goede print) if so, kan ik daar dan een mooie scan van krijgen?

Wat wel leuk is, is dat een paar boeken over de F-84F in NL dienst, ook foto's van na mijn vaders laatste vlucht (de rondrit in de Streak)bevatten. Daar wordt steevast gesproken over "speciale beschildering vanwege het afscheid van de F-84F... In werkelijkheid had mijn vader zijn laatste vlucht in een TF-104G gemaakt (D-5816?) en was toen met bier en al in een decoy Streak gezet. Omdat de schietstoel daaruit was gehaald zat hij in een keuken/bureaustoel. In die configuratie werd hij de hele basis overgesleept, langs alle werkplaatsen, secties en dergelijke. Nam kol. Baas het niet van hem over?

In any case, mijn vader heeft gelukkig nooit de kwaliteiten van de C-2 seat te hoeven testen... Ik ben blij dat het voor jou goed afliep. Eigenlijk best onbegrijpelijk dat de KLu niet met de Denen en de Duitsers heeft meegedaan met de upgrade naar de Martin-Baker. Die stoel had zero/zero capaciteit... Ik heb wel ergens gelezen dat die stoel ten koste van het zicht naar achteren ging. Maar is het met een 104 niet net zoals met de motor; als je maar snel genoeg vooruit gaat is het niet relevant wat er in je spiegels gebeurt.... O-)

Ik hoor graag een keer van je hoe je het afscheid nemen van je kist ervaren hebt...!


Ik hoor van DetoX dat ik me nu maar weer moet richten op mijn schaalmodellen..... :X
 
Niks gewend denk ik...over motoren gaat het hier ook niet en voor het kippeeindje naar Heimbach (daar stop ik wel eens voor de lunch) wordt onderweg geslapen in Limburg...Gelukkig kunnen ze nog wel bier zuipen.
Ik stuur je wel een PB, 104.
 
Niks gewend denk ik...over motoren gaat het hier ook niet en voor het kippeeindje naar Heimbach (daar stop ik wel eens voor de lunch) wordt onderweg geslapen in Limburg...Gelukkig kunnen ze nog wel bier zuipen.
Ik stuur je wel een PB, 104.

:t


Back to the regularly scheduled program: Rob, de aanbetaling is gedaan.
 
Oei, ik bespeur sterke luchtmachtverhalen......daar hadden we bij de marine geen last van.
Zo'n mooie uitvinding, de goalkeeper :)
 
Oei, ik bespeur sterke luchtmachtverhalen......daar hadden we bij de marine geen last van.
Zo'n mooie uitvinding, de goalkeeper :)

_O- Als het goed is heeft er nog geen Rus op een Nederlands fregat geschoten.... De goalkeeper is een supersysteem, maar wel echt een laatste redmiddel, lijkt me...

Even plagen (het is Hollywood, dus incorrect...)

 
f104_home

Ga op de heenreis ff langs hem.
Binnen hangt nog alles vol met betrekking tot de f 104
 
Laatst bewerkt:
Vanuit hem verder naar Nideggen en dan over Schmidt naar Heimbach.
Dat is een leuk stukje,
 
klopt, goalkeeper is inderdaad laatste redmiddel, maar standard missile en sea sparrow waren ook wel effectief :)

Overigens, in het incorrecte filmpje zie je de Phalanx (soort amerikaanse goalkeeper), dat systeem heeft een 20mm kanon tegenover de 30mm van 'ons' nederlandse product... Maar dat terzijde ;)

Enne bier drinken kunnen ze bij defensie wel, ongeacht de tak van sport! Proost alvast!
 
Terug
Bovenaan Onderaan