Voorstellen + project CB 750 F1

CJB

MF'er
20 mei 2009
93
0
Hoi,

Toch maar even voorstellen, aangezien ik hier bijna dagelijk ´kijk´.
CJ is de naam, wonende nabij Den Helder, 30 jaar oud.

Zo´n anderhalf jaar geleden heb ik een erg oude, niet lopende, CB750 F1 gekocht.
Doel was een caferacer. Het is natuurlijk een beetje cliche, maar voor mijn eerste motor wilde ik er een die relatief simpel was, en waar veel onderdelen voor te krijgen waren.

Ik heb de motor als eerste gekocht om eens een goed project te hebben. Mijn rijbewijs moest ik toen nog halen ;)

Aankoop
Foto-RWEA3ZSZ.jpg


Demontage:
Foto-YD6MSYP4.jpg

Foto-MGTBGZRR.jpg


Polijstwerk:
Foto-GZVKO88O.jpg

Foto-4CHGKUI6.jpg


Opbouw:
Foto-TTWFCUV3.jpg

Foto-PVAQCLFP.jpg

Foto-6ABPZ3GW.jpg

Foto-UYJE7JM6.jpg

Foto-VBAMWN6C.jpg

Foto-ZLZAS4PJ.jpg


Eindresultaat:
Foto-K3D6UTKU.jpg

Foto-YXQGDOVZ.jpg

Foto-RIJ7CPP3.jpg

Foto-RNAAFBBV.jpg


Een complete lijst van wat er allemaal aan gebeurt is zou erg lang zijn.
Heb van de week de eerste meters gemaakt, en het voelt goed.
Er zijn nog wel wat 'kinderziektes' die even verholpen moeten worden zoals kleine lekkages.

Het zadel is nog in de maak. Ook over de uitlaat ben ik nog niet helemaal tevreden. De hittewerende tape is erg snel heel smerig geworden. Daarbij laat de hittebestendige verf van de rest van de uitlaat los.

Ik hoop hier nog veel leuke topics te kunnen posten.
CJ
 
Welkom, welkom :) .
Helemaal uit het boekje. Nieuw, voorstellen en gelijk een prachtig project starten. Mijn respect heb je hoor. Geweldig man hoe voortvarend je van start ben gegaan. Petje af.
 
Dank voor de reacties.

Rubbers zitten verder in elkaar dan normaal omdat ik progessieve voorvorkvering heb
gemonteerd. Zouden op termijn wel eens vervangen kunnen worden voor wat mooiers.

Dat is met wel meer zaken hoor. Die had ik dan op een bepaald manier bedacht en in de praktijk leek het toch lastiger of minder mooi. Zoals bijvoorbeeld de constructie met de achterrem.
Dat zijn allemaal zaken die ik nu beetje bij beetje kan gaan doen. Ik wilde nu eerst rijden. Ik woon in Den Helder, en ben vaak lange tijden weg (6 maanden) voor mijn werk, rarara....... ;). Dus die anderhalf jaar zijn in principe een maand of 8 in werkelijkheid die ik ook thuis ben geweest. Over korte tijd ga ik weer weg, dus nu moest hij eerst af en rijden!

Over die voorremmen: zou best kunnen....... ;)
Waar kan je dat aan zien?
 
Kan je die rubbers om de voorpoten niet gewoon helemaal weglaten? De schade als gevolg van stof en steenslag zal waarschijnlijk wel meevallen (vooral als je er weinig op rijdt), desnoods kan je voor bescherming van de keerringen nog van die stofringen er omheen doen, er zijn vast wel van die dingen met de juiste maat te krijgen.

Maar complimenten met je fiets, een erg mooi ding.
 
Voorvork laat ik even zo.
De rubbers zitten er niet alleen om vanwege de bescherming. De poten zijn niet heel mooi meer.

Verder nu details aan doen.
Uitlaat weer kaal gehaald en wordt opnieuw gespoten. Mat zwarte verf liet alweer los na een enkel ritje.

Ook vind ik dat de hitte-tape erg goor is geworden. Niet hoe ik verwacht had. Ook dit laat ik effe zo. Alhoewel ik het wel erg storend vind.

Weet verder iemand waar je dit soort remheveltjes kunt kopen?
images


Vind huidige constructie niet heel mooi.
 
Weet verder iemand waar je dit soort remheveltjes kunt kopen?
[afbeelding]

Vind huidige constructie niet heel mooi.

Ik had even te snel gelezen, ik dacht dat je een remschakelsetje zocht.

Hevels weet ik niet
 
Laatst bewerkt:
Voorvork laat ik even zo.
De rubbers zitten er niet alleen om vanwege de bescherming. De poten zijn niet heel mooi meer.

Verder nu details aan doen.
Uitlaat weer kaal gehaald en wordt opnieuw gespoten. Mat zwarte verf liet alweer los na een enkel ritje.

Ook vind ik dat de hitte-tape erg goor is geworden. Niet hoe ik verwacht had. Ook dit laat ik effe zo. Alhoewel ik het wel erg storend vind.
Die heveltjes weet ik niet, maar met die tape is het misschien zo dat als het maar smerig genoeg wordt, het gewoon egaal zwart wordt? Merk je er ook niks meer van.
En de verf op de uitlaat, heb je daar wel dat hittebestendige spul voor gebruikt? Beetje vreemd als dat gewoon los zou laten. Zelfs Hamerite (niet eens het hittebestendige spul) blijft gewoon zitten.
 
Verf is Dipli-color hittebestendig. In het verleden wel goede ervaringen mee gehad.

Ben even helemaal klaar met het project. Heb zojuist mijn 3e!!!! KM-teller min of meer verneukt in een poging een mooie tellerplaat te maken. Dat laatste is prima gelukt, echter ik krijg die helften met geen mogelijkheid meer goed op elkaar. Het lukt gewoon niet. Heb er zwaar de balen van!

Carpy doet het met een soort van slangenklemmen.
kop2.jpg

Maar eens kijken of ik die ergens kan vinden. (ideeën?)

Als iemand nog een zwarte KM-teller heeft liggen, dan hou ik me aanbevolen!!
 
Deze chromen deksels met sluitring verkoopt rene van maanen gewoon, kijk even op zijn webshop. kost wel een kleine 50 euro geloof ik..

Die chromen deksels hoef je niet perse te gebruiken, je kunt dan alleen de ringen gebruiken denk ik..

Succes!
 
DIT IS ECHT NIET NORMAAL!!! :(

Je wilt niet weten hoeveel ik al bij Rene besteld heb.
Ik ben hier al tijdje naar op zoek en gewoon al die keren overheen gelezen!!

Afijn, ik heb ze nu via Ebay in duitsland besteld. Zal ongetwijfeld op hetzelfde neerkomen.

Deze:
!BjlcVC!CGk~$(KGrHqQOKi4EsmspPhygBLULMODtM!~~_12.JPG


Ook weer eens andere teller besteld bij Mark van Blauwe plaat.
 
Haha mooi dat je ze hebt gevonden! Daar gaat het om toch?

Mocht je nou in de toekomst een polyester tank willen hebben moet je me maar een PM sturen, ik ben zelf ook een CB750 F1 aan het verbouwen en heb nog wel voor de CB750 gemaakte aftermarket polyester tanks, zitjes en kuipen liggen..

Wat voor aanpassingen ben je nog van plan te gaan doen in de toekomst? Een stuurdempertje zou ook gaaf zijn!
 
Voorlopig wil ik hem eerst goed rijdend krijgen.

Afgelopen week heb ik een eind naar huis moeten lopen omdat hij 'op drie pitten liep'.
Nu kwam ik er echter bij toeval achter dat ik een chokeklepje mis. :?
Alleen het koperen rondje.
Mijn eerste diagnose was dat het er geen schade was.

Hij loopt nu echter niet normaal meer, en tot voor kort wel, dus ik vrees het ergste:
Cilinderblok vervangen/laten honen en andere zuigers. ;( ;( ;(

Meningen, suggesties, adviezen, hulp zijn allen erg welkom.


Verdere toekomstplannen:
Stuurdempertje is inderdaad wel gaaf.

Ik Wil eigenlijk volgende winter nieuwe kabelboom maken.
Ook was ik aanvankelijk van plan ergens een tweedehands sloopblok op de kop te tikken en dat te reviseren.

Met de constructie van de achterrem ben ik nog niet tevreden, daar wil ik dus een ander heveltje voor en waarschijnlijk ook een andere remcilinder met een los vaatje.

Qua uiterlijk ben ik eigenlijk wel tevreden, met dienverstande dat een andere uitlaat op termijn wenselijk is. De tape is niet zozeer omdat ik het nou fantastisch vind staan (alhoewel zeker niet slecht) maar meer voor het maskeren van een roestige uitlaat. :)

Voor nu dus eerst R-I-J-D-E-N!!! (niet dus....... |( )
 
Mensen,

Ik snap het eigenlijk niet meer. Ik krijg dat ding niet normaal rijdend.

Symptomen:
Als hij koud is en ik start hem: niks aan de hand. Loopt als een trein, trekt goed enz.
Dan rij ik een klein rondje (400m ofzo) en wordt hij dus warm. Dan wordt het hoe warmer de motor wordt hoe slechter. Tot het moment dat hij niet eens meer start.

Heeft iemand suggesties?
Weet het eigenlijk niet meer.

CJ
 
is dat niet de condensator? die het dan wel doet als het koud is maar niet meer als hij warm is?
kijk eens even of je vonkjes tussen je contactpunten hebt

of zit ik weer fout? :roll:
 
ik heb dat probleem vroeger eens gehad met de auto, bleek later de bobijn te zijn maar idd, de vonk controleren is een goed idee
 
HIJ DOET HET!!! :]

Wat een weekend: :Z

Heb van het weekend toch maar 'even' het blok eruit gehaald en de kop eraf gehad om te kijken of dat klepje toch niet de zaken beschadigd had.
Gelukkig geen noemenswaardige schade aan zuiger, cilinder en kleppen. Wel kwam ik erachter dat de elektrode afstand bij desbetreffende bougie 0 was geworden. Die heeft dus toch een klap gekregen.

Helemaal blij dat ik nu de oorzaak gevonden moest hebben, blokkie weer ingebouwd.
voor het proefdraaien even een colafles gemodificeerd tot benzinetank: en jawel: starten, lopen *O* *O* *O*

Na deze heugelijke gebeurtenis (ik sprong bijna een gat in de lucht!!) de zaak weer in elkaar gebouwd en natuurlijk moest er even een proefrondje gereden worden. Klein blokje om door de wijk. Wat denk je?? Na een meter of 400 gaat hij inhouden. Nou ja dat hele verhaal dus wat ik gister gepost heb.

Na alles gecheckt te hebben op het gebied van elektronica toch nog maar een aan 'de fles' gehangen. Ja hoor: starten lopen. Dus de benzinekraan was ook nog verstopt.

Zojuist een paar rondjes gereden *D *D

Wat een overwinningsgevoel!!!

Bedankt voor de reacties.
 
Na twee keer naar huis te hebben moeten lopen.....
JEZES wat is zo'n ding zwaar!!!
Wilde ik toch eigenlijk altijd wat gereedschap bij me hebben. In de auto heb ik dat ook altijd en het is al vaak van pas gekomen. Nu vond ik constant met een rugzak rijden niet echt de oplossing dus heb ik wat gefabriceerd.

Hoe het was:
Foto-SMVLWXC8.jpg

Foto-7OKWTJ6Q.jpg


Hoe het nu is:
Foto-IDYR4FGV.jpg

Foto-AXKZSG8K.jpg


Het natuurlijk niet helemaal in de spirit van de caferacer: het is immers meer gewicht ;)
Maar ik verkies het toch boven hulpeloos langs de weg staan. :)
 
Na twee keer naar huis te hebben moeten lopen.....
JEZES wat is zo'n ding zwaar!!!
Wilde ik toch eigenlijk altijd wat gereedschap bij me hebben. In de auto heb ik dat ook altijd en het is al vaak van pas gekomen. Nu vond ik constant met een rugzak rijden niet echt de oplossing dus heb ik wat gefabriceerd.

Hoe het was:
[afbeelding]
[afbeelding]

Hoe het nu is:
[afbeelding]
[afbeelding]

Het natuurlijk niet helemaal in de spirit van de caferacer: het is immers meer gewicht ;)
Maar ik verkies het toch boven hulpeloos langs de weg staan. :)

Is wel netjes gemaakt en inderdaad wel makkelijk als je met pech staat.
Ik heb alleen wel mijn twijfels of alles goed vast blijft zitten? Als je te hard over een drempel of hobbel gaat kan ik me voorstellen dat er wat los schiet.
Is het misschien niet verstandig om een bekje te maken wat je kan afsluiten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan