Lekt olie uit aftapplug. Wat nu?

GoldSmittie

Die hard MF'er
15 mei 2009
688
0
Schoonebeek
Ik ben zelf bezig geweest met de olie vervangen. Nu heb ik de aftapplug los gedraaid. Olie eruit laten lopen. Oliefilter vervangen. Aftapplug weer terug gemonteerd voorzien van nieuwe uitgegloeide koperen ring. Nieuwe olie erin. Maar zodra ik olie er in doe, begint hij bij de aftapplug te lekken. Al geprobeerd met een rubberen ring te verhelpen, maar dat werkt niet. Nu denk ik dat ik misschien het schroefdraad heb door gedraaid. Is daar een manier voor om erachter te komen, of heeft iemand nog anders een optie om het te verhelpen??
 
Ik ben zelf bezig geweest met de olie vervangen. Nu heb ik de aftapplug los gedraaid. Olie eruit laten lopen. Oliefilter vervangen. Aftapplug weer terug gemonteerd voorzien van nieuwe uitgegloeide koperen ring. Nieuwe olie erin. Maar zodra ik olie er in doe, begint hij bij de aftapplug te lekken. Al geprobeerd met een rubberen ring te verhelpen, maar dat werkt niet. Nu denk ik dat ik misschien het schroefdraad heb door gedraaid. Is daar een manier voor om erachter te komen, of heeft iemand nog anders een optie om het te verhelpen??

De aftapplug draai ik altijd met een momentsleutel aan. Lukt dat niet dan is het schroefdraad kapot. (Maar ja dat gebeurt bijna niet als je altijd een momentsleutel gebruikt.)
 
Hoe bedoel je op het juiste moment aangedraaid?
Heb al 2 koperen ringen geprobeerd. Aluminium nog niet.


Momentum,...met een zekere kracht, gemeten in newtonmeters en met een speciale momentsleutel. Niet te los of te vast. Aluminium in carter is zacht en kwetsbaar.


Kun je de plug wel goed "vast" zetten, of draait die dan door?
 
Vloeibare pakking?
Lijkt me niks, stel dat je bij hoge snelheid weer lekkage krijgt?

Dit is ook de laatste oplossing in het geval dat de koperen ring niet voldoende afsluit vanwege krassen in het metaal bij de afsluiting. maar het schroefdraad moet hoe dan ook goed zijn, risico dat het weer gaat lekken onder het rijden moet je niet nemen. olie beland bij de meeste motoren meteen voor het achterwiel... daar wordt je niet vrolijk van |(
 
Het schroefdraad ziet er nog goed uit. Daar is niks mee aan de hand. Hoe het schroefdraad binnenin eruit ziet, weet ik niet. Dan kan ik niet zien.
Barst in de carterpan.. Dan moet er een nieuwe in denk ik....

je boutje is van staal, dat is een heel stuk sterker dan het aluminium van je blok. als je wat kapot draait is dat altijd je blok, en niet het boutje!

even alles er uit laten lopen, en met een stukje keukenrol of iets dergelijks de draad goed schoonmaken. dan kan je beoordelen of de draad nog helemaal goed is!
 
Terug gaan naar je dealert, heeft die sukkel het niet goed gedaan.
Gebruik nooit een koperen ring maar een aluminium.
En anders goed kijken of er geen scheurtje inzit.
Als er een scheurtje inzit gewoon een nieuw carterpannetje eronder en het de volgende keer zelf doen, dan weet je tenminste dat het goed gedaan wordt :9
Tenminste dat lees ik hier veel.
 
Terug gaan naar je dealert, heeft die sukkel het niet goed gedaan.
Gebruik nooit een koperen ring maar een aluminium.
En anders goed kijken of er geen scheurtje inzit.
Als er een scheurtje inzit gewoon een nieuw carterpannetje eronder en het de volgende keer zelf doen, dan weet je tenminste dat het goed gedaan wordt :9
Tenminste dat lees ik hier veel.
alleen jammer dat 'goudsmitje' aan het knutselen is geweest.

btw ik gebruik gewoon de koperen ringen ipv de aluminium en dat werkt net zo goed.
 
Laatst bewerkt:
Olie er uit laten lopen :?
Gewoon goed schuin zetten met het stuur tegen een muur of op een kruk.. olie zit dan tegen de zijkant van het blok en loopt er niet uit en jij kan de boel goed bekijken..

Mischien zit er wat vuil tussen zoals zand en sluit de bout daarom niet goed af ;)
 
Terug gaan naar je dealert, heeft die sukkel het niet goed gedaan.
Gebruik nooit een koperen ring maar een aluminium.
En anders goed kijken of er geen scheurtje inzit.
Als er een scheurtje inzit gewoon een nieuw carterpannetje eronder en het de volgende keer zelf doen, dan weet je tenminste dat het goed gedaan wordt :9
Tenminste dat lees ik hier veel.


Zal eens kijken wat er in het WPHB over staat geschreven _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan