CB750 FOUR caferacer

GiePilaar

Die hard MF'er
10 jun 2005
648
90
Denderhoutem
Facebook
Hoi,

Men naam is Bram, ik woon in Oost vlaanderen (België). Ik heb me tot hier toe met "modernere" motoren bezig gehouden. Maar ik heb altijd een voorliefde gehad voor caferacers. Ik heb me dus onlangs een CB750 gekocht in Nederland van 1975. Het enige wat ik eigenlijk weet is dat het frame en achterbrug gepoederlakt zijn, en dat het blok liep voor het gedemonteerd werd.

Het is dus de bedoeling om een een caferacer van te maken.
1st en vooral om hem te laten lopen, en alles wat in orde te zetten, zodat ik er deze zomer misschien toch mee kan rijden, en volgende winter terug helemaal te strippen, en af te werken.

Wa' foto's

ehmzvq.jpg


rtl4co.jpg


29vi98h.jpg


Het is niet de bedoeling om er morgen al aan te beginnen, ik heb momenteel andere proiriteiten (zie de verbrande motoren op 1 van de foto's die moeten opgebouwd worden)

Het is wel al de bedoeling om men onderdelen te verzamelen zodat ik, wanneer ik aan de slag ga, direct kan voortwerken.

Ik moet de doos onderdelen nog eens nakijken, maar ik heb zeker al een caferacerzitje nodig.

De plannen zijn:

- Het frame in het zwart te zetten
- 4 in 4 uitaatlijn te monteren (eventueel zelf proberen maken)
- caferacerzitje te monteren
- blok te reviseren
- er zit een dubbele remschijf op vooraan, met maar een enkele remklauw, dit word ook in orde gebracht
- ... de rest zien we dan wel

Tips zijn altijd welkom :+

Grtz
 
da's alvast een mooie basis om mee te beginnen,
benieuwd naar je verdere stappen.
Aan de achtergrond motoren te zien zal je je niet onmiddellijk vervelen.
 
Bedankt iedereen.

Me vervelen zal ik idd niet te snel doen :+
2 van de 5 motoren zijn al bijna klaar (opgekuist/ gerepareerd waar nodig). Gelukkig helpt men vriendin me heel hard ;)
Als ik het kuisen wat beu ben (en dat gebeurd vrij snel bij mij :P ) kan ik de CB wat in orde brengen.

Nog een vraagje. Ik zou graag een open frame hebben. Wat moet ik dan met de olietank doen? weglaten, en sneller de olie verwisselen, of ergens een verborgen olievat maken?
en iemand een adresje voor een kont? Of heeft er iemand 1 liggen?
Ik had zoiets in gedachten:
1zcd2qv.jpg
 
Adres voor een kontje..
Oudezijds Achterburgwal A'dam (beter bekend als de Wallen)

het zitje.. nou daar waar de foto van is.....?!
en lijkt mij dat je wel dat je een olietankje moet hebben, verstoppen dus...(zit er niet voor niks op, denk ik!)
 
Laatst bewerkt:
Als je in mijn topic kijkt over een Dick Mann replica zie je een soortgelijk zadel. Classicbikefanatic heeft er hier nog een paar van te koop. Schappelijke prijs en staat de wereld.
 
Ik heb nog een complete dunstall set liggen voor de cb750 sohc in het rood, Tank, zit en tophalf kuipje. Is dat wat voor je?

Groeten
 
Je hebt in elk geval genoeg ruimte om te werken, goeie genade wat is dat voor een soort paleis?

Ik ben zelf ook bezig met een F. Alle vragen die je hebt zijn al een keer beantwoord, meestal op : www.sohc4.net
Ik open daar binnenkort ook een topic over de bouw van mijn F.
Let op het reviseren is absoluut zelf te doen met het juiste gereedschap en de juiste informatie.
Ik heb net het blok eruit gehaald maar ik moest wel het oliefilter eraf halen waar ik een luchtsleutel voor nodig had. Ik moest ook een paar uilaatstuds eraf halen waarbij je ook moet weten wat je doet: twee moeren tegen elkaar vastzetten, warnte erin en dan met het goede tikkie de stud laten schrikken en dan komt ie eruit. Oh ja ik had natuurlijk eerst een paar dagen kruipolie erop gespoten.. Je moet het maar weten.

Voor spullen en inspiratie: google eens op carpy honda of ga naar Cycle Exchange - Cycle X - Honda CB750 Chopper Cafe Specialists

Succes en blijf posten!
 
Oh ja nog ff vergeten; ja je hebt absoluut een olietank nodig. Dit zijn zogenaamde dry-sump motorblokken wat betekent dat de benodigde olievoorraad zich buiten het motorblok zelf bevindt. Je kunt ABSOLUUT niet rijden zonder een olietank. Het motorblok zal zeer snel kapot gaan.
Je kunt wel creatief zijn met waar die olie zich bevindt. Het is een zogenaamde gravity-feed wat betekent dat de voorraad zich boven de aanzuig aansluiting van de oliepomp moet bevinden. Je zou het in het kontje van dat caferacer zadel proberen te stoppen. Misschien lukt het je om een deel van de benzinetank voor de olie te gebruiken etc etc.

Succes
 
Hoi, bedankt iedereen voor de tips, ik ga het olietankje proberen verbergen (als het niet lukt, geen erg, zooo lelijk vind ik de standaard olietank nu ook weer niet) :+

Enkelen hebben een PBtje gekregen :P

Ik kan Classicbikefanatic geen PB verzenden, heeft iemand toevallig een e-mailadres van hem?

Het motorblok reviseren ga ik toch zelf proberen. Ik heb men geredschap normaal wel. Ik heb men CRF450-blok toch ook zelf gereciseerd. Dus ik denk dat dit ook wel zal lukken. helemaal niet hetzelfde naruurlijk, maar aan de hand van een goed werkplaatshandboek zal het misschien wel lukken. Dit is geen garantie natuurlijk maar wie niet waagt, .... :P
 
Nog niet echt heel hard gezocht, ik had wel al 1 van de adressen gevonden. Ik ben op zoek naar iets zoals enkele posts hierboven ongeveer. (moet niet nieuw zijn)
Ik zal morgen de rest van die adresjes eens checken, bedankt daarvoor ;)
 
Ik ben zelf bezig met een cb750f2 en ik had de zelfde vraag als jij betreffende de olie tank. Zie hier mijn topic waarin deze link staat. Misschien kun je hier wat ideeën op doen ;) Dit vind ik zelf een erg nette oplossing (Staat ook in de links)
full



Verder succes met het project en ik ga deze ook volgen!
 
Heel nette oplossing, daar had ik ook al aan gedacht (projectje op de avondschool lassen :+ )
Maar waar blijf ik dan met de electronica (ik dacht die eerst in de kont te proppen :) )? Ik had gedacht aan een kleine dummy olietank?
 
ik heb op de motorbeurs utrecht van de winter de oplossing gezien voor je olietankprobleem

er is iemand die speciale onderdeksels heeft gemaakt zodat de olie zich onderhet blok bevind
ik dacht ook met een andere oliepomp maar dat weet ik niet zeker.
ik heb zelf ook al eens een tanktje gemaakt in de kont maar dat was nog een heel gedoe met ontluchting , want die olie heeft een best grote omloop snelheid.

sucses
 
Heel nette oplossing, daar had ik ook al aan gedacht (projectje op de avondschool lassen :+ )
Maar waar blijf ik dan met de electronica (ik dacht die eerst in de kont te proppen :) )? Ik had gedacht aan een kleine dummy olietank?

De meeste elektronica moet wel in het kontje passen inderdaad. Alleen moet er dan nog een mooi plekje voor de accu gevonden worden. Je hebt van die mini accu´s, die kosten wel redelijk wat geld, maar je kan ze makkelijker weg werken. Zelf dacht ik ergens tussen de tank. Of zelfs op de plek van de startmotor :+ Die gaat er toch uit, alleen ben ik bang dat de accu daar te heet wordt.

Het probleem is alleen dat ik zelf maar een enkele keer gelast heb. Of moet ik zeggen, staal gebakken :+ Ik moet dus even iemand in mijn omgeving lief aankijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan