heikel punt: Carburateurs

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.259
112.222
Rèswèk
Veel van het rijgenot gaat vaak verloren omdat je brik niet lekker loopt.

Vaak te wijten aan vervuiling van de carburateurs. Die dingen zijn onwijs klote schoon te maken met al die pielonderdeeltjes. En je hebt geen eer van je werk want het lijkt vuil te blijven. Hoor ik nu al mensen roepen "REMMENREINIGER", vergeet het maar.

Ik werkte bij de Mitsubishi en daar kreeg ik eens een busje in mijn handen gedrukt met de woorden "probeer dit eens"

Wonderspul, peperduur (17,08 euro) maar wel eer van je werk:

Deze carb die je ziet is 20 jaar oud




_SCF0015.JPG


big.jpg




Probeer het maar. Je kan het ook gewoon door alle openingen in je dichte carb spuiten hoor, dat werkt al, dus door de benzineslangaansluiting, vacuumgaatje, stationairlucht, overloopjes. En daarna met lopende motor in je inlaten. Gaat goed, en alles is schoon! Ook je kleppen of membramen. Hij steekt wel de dievenmoord, effe. En je ruikt het nog een dag of 4...

Alleen bij de Mitsubishi dealer verkrijgbaar, en ze zullen zeggen "Huh? hoe weet jij dat dat bestaat???"



Zeg dat je het zag op MF, dan heb je in ieder geval een alibi :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da's mooi , mijn broertje werkt sinds kort bij mitsubishi, kan hij er mooi eentje meenemen })
 
Omdat dit geheel mijn initiatief is ziten jullie lekker náást de provisie :) ;) :+


Bwoah.....


Bij onze club doe ik een soort van technische adviezen geven. vaak komen ze met de vraag dat hun brommer niet wil doorhalen naar 9500O / 10.000 toeren (Max voor een RD). De enige remedie die ik daarvoor geef is Carburateurs schoonmaken en met die Schumma en twee-en-een-half uur de snelweg op, schoonrijden. Op de Zaterdagse sleuteldagen in de garage wordt altijd het éérste naar de Schumma gegrepen....

Vandaar. een tip die ik niemand wilde onthouden
 
Moest net de carbs schoon gaan maken, dus dan maar even langs de mitsubishi dealer :} :} :} Bedankt Rob! :)
 
Dus gewoon bij draaiende motor naar binnen spuiten en alles is okay? Coolio! Ik ga morgen even naar de dealer :D
 
Werkt dat beter als normale carb reiniger ???

Zo ja,.. moet ik mijn busje maar eens vervangen...
 
He Rob, ik bedacht me daarstraks: is dit geen gewone carburateurreiniger? :?

Dat heb ik er vanavondnl. maar ingespoten, had nog een bus staan. Met een vers luchtfiltertje, doet ook wonderen. Morgen onderweg even afstellen en klaar is ome Ralf voorlopig weer.

[me]Ralfie verdeelt de grote beurt altijd over een week of vier :P [/me]
 
Ralf, volgens mij is het geen gewone carburateurreiniger...

Voor mij niet iig.... Het is bijzondere carburateurreiniger.
d'r zal best iets gelijkwaardigs zijn, maar dáár meldt niemand zich mee....
 
Edit
Twee antwoorden zijn dan ook maar overdreven
:+
 
Ralf, volgens mij is het geen gewone carburateurreiniger...

Voor mij niet iig.... Het is bijzondere carburateurreiniger.
d'r zal best iets gelijkwaardigs zijn, maar dáár meldt niemand zich mee....

Volgens mij is de mijnes van Valvoline. Bijt ook wel aardig af zeg maar :P . Ook handig om de buitenkant van je carbs mee schoon te maken! :)

Het is wel vieze troep, milieutechnisch gesproken, dus ik probeer er een beetje zuunig mee om te gaan. En volgens mij is de methode "loshalen, schoonmaken en doorblazen met perslucht" nog altijd een stukkie grondiger. Maar met carb.reiniger is het wel een stuk sneller 8-)
 
Ultrasoonbad. :}

Werkt perfect, heb er carbs mee gereinigd van Jawa, Opel, Honda en binnenkort van Daf YA 126 (super-brik en nog lomp ook) :}
 
Ik ben vorige week een avond bezig geweest om de carbs van m'n Bol schoon te maken. Ongeloofelijk wat daar voor een meuk inzat. Ik kreeg de tip van een bevriende motorhandelaar om naar een bouwmarkt toe te gaan en daar reiniger voor pur-pistolen te halen. Zo gezegd, zo gedaan, Het spul in m'n carburateurs gespoten en je zag de aanslag gewoon oplossen. Sproeiers e.d. zagen eruit als nieuw. Bolletje liep weer prima na afloop. Ik zal nog even de juiste naam van het spul opzoeken, kostte iets van 6 pleuros voor een spuitbus.

Het spul heet: pu-verwijderaar. merk : den Brave
Waarschijnlijk zal elke pu-verwijderaar wel werken, pur is tenslotte pur.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag over al die leuke middeltjes, wat zeggen de rubbers in de carb er van, ben je die na 2 maand kwijt of overleven zij deze perikelen?
 
Over 2 maanden weten we meer... :+

Zonder flauwekul, zal wel loslopen met het oplossen. Ook al omdat na het reinigen de carbs weer schoon gespoeld worden met verse benzine( je wilt toch weten of het schoonmaken effect heeft gehad, nietwaar?). Het lijkt me iig niet de bedoeling om ze 2 maanden in de vloeistof te laten liggen weken.
 
Daar is wat voor te zeggen, ik zou m'n dame niet 2 maand willen missen :+

Dan toch eens proberen om de carbs, vooral de sproeiers er schoon mee te maken, na de vakantie
 
Terug
Bovenaan Onderaan