2e hands motor kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zagato

MF veteraan
2 mrt 2012
2.353
20
Nederland
Beste mensen,

Zal me even voorstellen, Ben Chris, 22 jaar en nieuw op dit forum. Ik ben van plan zaterdag mijn eerste motor te kopen. Ik heb mijn zinnen gezet op een '94 Honda VFR750F.

Nou heb ik een aantal vragen over het kopen van zo'n motor. :)

info over de motor:

44.700 gelopen.
verkoop door een dealer.
vraagprijs 2.450,-
onderhoud volgens dealer gedaan, boekje is alleen absent.

Mijn vragen:

1. Waar moet ik op letten?
2. Wat moet er bij deze KM stand gedaan zijn aan de motor? Ketting/tandwielen etc?
3. Is 2.450,- een normale prijs of erg ambitieus?


Alvast bedankt voor de info jongens! :)
 
1) standaard zaken, remmen, banden, ketting/tandwielen, vering, staat van de kuipdelen, of alle functies naar behoren werken. Hoe start, rijdt, schakelt, koppelt, klinkt de motor.

2) meestal moet er tussen 40.000 en 48.000 km een grote beurt incl kleppenstellen gedaan worden. Da's een dure dus als die is uitgevoerd, is dat prettig.

3) Pittige prijs voor zo'n oude motor, maar Honda's zijn altijd duur en helemaal via een dealer. Ik zou sowieso wat afpingelen. Zéker als die dure beurt nog niet geweest is, anders vind ik 'm echt te duur.

Extra tips:

4) Neem iemand mee die verstand heeft van motoren en een beetje kan onderhandelen.

5) Hier zijn al veel topics over, snuffel eens rond op het forum.

Edit: de kmstand zal het probleem niet zijn ;)

http://link.marktplaats.nl/532302323
 
Laatst bewerkt:
Een VFR is een redelijk bombproof qua techniek, alleen de spanningsregelaar wil nog wel eens kapot gaan bij die dingen. Maar dat is makkelijk te repareren en kost ook niet zoveel.

Gelukkig heeft een VFR tandwiel aangedreven nokkenassen, dus gezeur over versleten nokkenaskettingen kan je vergeten :) uiteraard kan de ketting van de motor zelf wel versleten zijn, maar daar is op voorhand niets over te zeggen. De kilometerstand van 44.000 stelt weinig voor, ik had een nieuwer model VFR en die heb ik tot 72000 gereden, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Wat ik wel zou doen bij een VFR is hem op de middenbok trekken, dan achterop het zadel gaan zitten zodat het voorwiel in de lucht komt te hangen. Probeer te ontdekken of het stuur dan een "voorkeursstand" heeft als ie recht vooruit staat. Als dat zo is, is je balhoofdlager aan vervanging toe.

Kijk verder inderdaad wanneer het onderhoud voor het laatst gedaan is. Als olie/remvloeistof/kleppen stellen recentelijk gedaan is, en de rest ook in orde is, is 2450 geen hele gekke prijs, maar ik denk dat het wel moet lukken om (zo op papier) er iets vanaf te praten. Is de staat van onderhoud minder goed, kan je er meer vanaf praten. Of de prijs hetzelfde laten, en hun het onderhoud laten doen :)

Ik weet trouwens niet waar de motor te koop staat, maar als het in de buurt van Haarlem of Amsterdam is wil ik best ff met je meegaan komend weekend?
 
Laatst bewerkt:
Hee jongens, bedankt voor de snelle reacties super! :D.

Handige tips, veel waar ik zelf niet eens aan zou hebben gedacht!

Ik weet trouwens niet waar de motor te koop staat, maar als het in de buurt van Haarlem of Amsterdam is wil ik best ff met je meegaan komend weekend?

Bedankt voor het aanbod! Ik neem alleen al mijn schoonvader mee, die rijd al jaren motor (BMW). Dus die weet wel het een en ander van motoren af. Motor staat btw te koop in Heerhugowaard.

Maar stel dat dat kleppen stellen nog niet is gedaan, of dat hij niet aan kan tonen dat ie dat gedaan heeft, wat zou ik dan kunnen bieden? Ook was volgens hem de ketting/tandwielen niet vervangen. Ik zat zelf te denken om 2.000 te bieden en dan 2.200 voor te betalen max. :?
 
Ik zat zelf te denken om 2.000 te bieden en dan 2.200 voor te betalen max. :?

Dat is (zeker bij zo'n "oude" motor) puur afhankelijk van de staat van de slijtageonderdelen.
Onderhoudskosten moet je echt niet onderschatten, vooral als je het zelf niet kunt.

De enige tip die we kunnen geven is, neem iemand mee die goed de staan van het machintje kan zien. Bedenk naar hoeveel km er onderhoud aan zit te komen en hoeveel de kosten daarvan zijn.
En ga aan de hand daarvan bekijken hoeveel je voor de machine wilt betalen.
Dat is veel belangrijker dan in je hoofd hebben dat je E300 van de prijs af wilt halen.

(ik heb trouwens geen idee wat de prijs van kleppenstellen enz is als je het bij de dealer laat doen, dus dat moet je zelf even uit zoeken)
 
Laatst bewerkt:
Vergeet er wel bij te melden dat ik er 6 maanden garantie bij krijg!

Maar daar valt onderhoud niet onder denk ik (kleppenstellen etc)?
 
Laatst bewerkt:
Let ook op de staat van de uitlaat, met name de bochtenset. Mocht die rot zijn dan is een nieuwe niet echt goedkoop (V4 set is wat ingewikkelder dan een 4-lijn bochtenset). Met deze km stand is de kans groot dat het een mooi weer machine is, maar het kan natuurlijk net zo goed zijn dat één van de vorige eigenaren er een winter (of twee) mee doorgereden heeft en een andere eigenaar nog minder km's gemaakt heeft.

Onderhoud: gespecificeerde rekening of afgestempeld boekje is imho betrouwbaarder dan de blauwe ogen van een verkoper ;)
 
Vergeet er wel bij te melden dat ik er 6 maanden garantie bij krijg!

Maar daar valt onderhoud niet onder denk ik (kleppenstellen etc)?
garantie is alleen op onderdelen die kapotgaan binnen de garantie periode

maar met 6maand garantie erbij, vind ik het wel een nette aanbieding
alleen het feit dat de onderhoudshistorie er niet is, is erg jammer

net als die reclame: vertrouwen is goed, controle is beter
 
Ja precies, want hij zegt dat hij een grote beurt heeft gehad voordat hij in de verkoop ging. Maar dat kan hij niet aantonen, en ik geloof niet zo gauw mensen op hun blauwe ogen.

Maargoed, ik ga morgen kijken, en al deze handige tips gebruiken en mijn keuze daarmee overwegen.

Nog 1 vraagje trouwens, hoe controleer ik of de ketting en tandwielen vervangen moeten worden? is daar een handige manier voor?
 
Als de tandwielen er zo uitzien zijn ze versleten:

worn_sprocket-resized-600.jpg


Voor de ketting, wat je meestal krijgt bij een versleten ketting is dat deze aan een kant meer is uitgerekt dan de rest van de ketting, waardoor hij niet meer goed te spannen is. Hoe merk je dat, zet de motor op de bok, versnelling in neutraal, en draai met je hand het achterwiel rond. Zie je dat de ketting meer doorhangt op het ene stuk dan op het andere stuk, is hij dus op een bepaald punt meer uitgerekt dan op het andere punt. En dat rijd ruk. Ook staat er vaak in het werkplaatshandboek dat (bijvoorbeeld) 10 schakels maximaal 182mm uit elkaar mogen zitten, en als het verder is, is je ketting ook versleten. Maar dat moet je even opzoeken in een werkplaatshandboek, of Google.

Trouwens, HHwaard, toevallig bij Axels bike shop?
 
Laatst bewerkt:
:') Boekje weg kan...maar dan zijn er zeker rekeningen, zoniet is er tegen zeker aangrenzende waarschijnlijkheid geen (goed) onderhoud gepleegd.
 
Wat een belachelijke prijs! Veel maar dan ook veel te duur. ZZR of GSX met die km stand doet 800€ goedkoper. En dat vind je echt nergens in terug hoor, de V4 is een geweldige motor heb er zelf opgereden maar ik vond hem geen cent meer waard dan mijn eigen ZZR. De VFR zit inderdaad wat slimmer in elkaar maar of zo iets nou perse een motor beter maakt.
 
Volgens mij staat de motor bij Snoek motoren.
Waren voorheen Honda dealer.
Ik heb daar nog wel eens wat onderdelen gehaald, goede zaak.
 
Boekje absent is natuurlijk wel toevallig, vraag of ze anders kunnen aantonen dat er onderhoud geweest is. Zoniet kan het wel een dure motor worden
 
Rij er wel eens langs bij Snoek vooral in de zomer is het daar altijd wel druk eigenlijk, of ze hebben gewoon goede koffie of ze geven goede service...


Zonder gekheid als een dealer niks is dan is het niet vaak zo druk...

Wat niets zegt over deze motor natuurlijk, als hij werkelijk net onderhoud heeft gehad zoals hij zegt draai dan gewoon even het peilstokje van de olie eruit, nieuwe olie herken je zo, oude olie is zwart!!!
 
Mooi ding toch

3917659-1-1-2.jpg


Omdat ie bij een Honda specialist staat is dat onderhoud ook weer een stuk realistischer. Hoeft niet te zijn dat ie de beurt nu al gehad heeft, dat gebeurt vaak ook vlak voor aflevering. Gewoon goed afspreken wat er gedaan wordt, dat op papier zetten en vragen of ze het ook op de rekening vermelden. Heb jij weer wat in de hand als je de motor in de toekomst verkoopt of inruilt.
 
Snoek, zit die niet in Heerhugowaard? Heb ik wel eens een setje uitlaten voor mijn Pan gehaald. Het viel mij op dat alle motoren die hij had staan er echt top uitzien. Ik vind het alleen wel vreemd dat hij zegt dat het onderhoud door de dealer is uitgevoerd, maar dat het boekje weg is.
 
Snoek, zit die niet in Heerhugowaard? Heb ik wel eens een setje uitlaten voor mijn Pan gehaald. Het viel mij op dat alle motoren die hij had staan er echt top uitzien. Ik vind het alleen wel vreemd dat hij zegt dat het onderhoud door de dealer is uitgevoerd, maar dat het boekje weg is.

klopt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan