2takt blijft vooruit gaan bij i houden koppelingshendel

Max.v

Rookie
10 mei 2020
11
0
hye Ik rijd al een jaartje met een 50cc 2takt brommer en dus toen ik aan de rode lichten stond en een beetje gas gaf om dan te kunnen vertrekken omdat het bijna groen werd ging me brommer al vooruit terwijl de koppelingshendel nog helemaal ingetrokken was nu een oaar weken later is me koppelingskabel gesprongen en heb ik een nieuwe gestoken en toen ik dacht dat het ging verbeteren was het beetje erger want ik kan al 10km/uur rijden met de koppeling helemaal ingetrokken... weet iemand hoe ik dit kan oplossen want het steekt tegen dat ik de hele tijd me remmen moet dat hij niet vooruit loopt of wat dan ook..
 
We zijn terughoudend met topics over voertuigen die geen motor zijn.

Ik dit geval voordeel vd twijfel, omdat het technische issue ook toepasbaar is op motorfietsen.

Welke afstelmogelijkeden heb je?

En kan de hevel op je blok nog verder als je de koppelingshevel volledig hebt ingetrokken?
 
  • Wow
Waarderingen: SP1R
Hoeveel speling heb je op het uiteinde van je koppelingshendel voordat de kabel strak gaat staan.
Clutch.JPG
 
Een gangbare constructie bij brommers maar ook wel bij motoren is dat de koppeling zelf aan de rechterkant vh blok zit maar de bedieningshevel/armpje zit aan de linkerkant.
Het heveltje druk dan tegen een lange stalen pen die door de primaire versnellingsbak as loopt, die as is dus hol met daarin de pen en een kogeltje en drukt aan de rechterkant vh blok de koppeling open/los die op de primaire versnellingsbak as zit.

als je bij zo'n constructie de koppelingskabel té strak zet dan staat die pen en kogel permanent onder spanning en stil terwijl de as draait, gevolg is dat de kogel aan de pen vastlast en daarna de kop vd pen langzaam weg vreet en dus ook korter word, omdat hij korter word kun je op een gegeven moment de koppeling niet helemaal meer vrij krijgen terwijl de hevel maximaal staat.