2takt blijft vooruit gaan bij i houden koppelingshendel

Max.v

Rookie
10 mei 2020
11
0
hye Ik rijd al een jaartje met een 50cc 2takt brommer en dus toen ik aan de rode lichten stond en een beetje gas gaf om dan te kunnen vertrekken omdat het bijna groen werd ging me brommer al vooruit terwijl de koppelingshendel nog helemaal ingetrokken was nu een oaar weken later is me koppelingskabel gesprongen en heb ik een nieuwe gestoken en toen ik dacht dat het ging verbeteren was het beetje erger want ik kan al 10km/uur rijden met de koppeling helemaal ingetrokken... weet iemand hoe ik dit kan oplossen want het steekt tegen dat ik de hele tijd me remmen moet dat hij niet vooruit loopt of wat dan ook..
 
We zijn terughoudend met topics over voertuigen die geen motor zijn.

Ik dit geval voordeel vd twijfel, omdat het technische issue ook toepasbaar is op motorfietsen.

Welke afstelmogelijkeden heb je?

En kan de hevel op je blok nog verder als je de koppelingshevel volledig hebt ingetrokken?
 
  • Wow
Waarderingen: SP1R
Hoeveel speling heb je op het uiteinde van je koppelingshendel voordat de kabel strak gaat staan.
Clutch.JPG
 
Een gangbare constructie bij brommers maar ook wel bij motoren is dat de koppeling zelf aan de rechterkant vh blok zit maar de bedieningshevel/armpje zit aan de linkerkant.
Het heveltje druk dan tegen een lange stalen pen die door de primaire versnellingsbak as loopt, die as is dus hol met daarin de pen en een kogeltje en drukt aan de rechterkant vh blok de koppeling open/los die op de primaire versnellingsbak as zit.

als je bij zo'n constructie de koppelingskabel té strak zet dan staat die pen en kogel permanent onder spanning en stil terwijl de as draait, gevolg is dat de kogel aan de pen vastlast en daarna de kop vd pen langzaam weg vreet en dus ook korter word, omdat hij korter word kun je op een gegeven moment de koppeling niet helemaal meer vrij krijgen terwijl de hevel maximaal staat.

soms kun je de pen en kogel er van buiten af uit krijgen en ook de hevel en het hele spulletje vervangen, soms moet het blok uit elkaar.
Bij die constructie horen er ook een paar veertjes aanwezig te zijn, eentje op het heveltje zodat het heveltje altijd los staat vd pen en eentje bij je handle die het handle altijd open drukt zodat de kabel ook los staat en er onder het rijden absoluut geen kracht tegen de pen aan staat en deze vastlast.
Ik denk dat jij dit probleem hebt en omdat de pen wat korter is geworden moet je nu het handle helemaal strak zetten om de koppeling te laten werken, binnenkort eindigt dat met helemaal geen koppeling meer.
Koppelingshandle moet altijd de speling hebben die het boekje vermeld, meestal wel een cm of 1,5 voordat het heveltje tegen de pen aan komt te liggen,als je dat te krap zet gaat het stuk.

het kan natuurlijk ook nog wat met de koppeling zelf zijn, platen waarvan de bekleding loskomt bv of boutjes losgelopen waardoor de hele zaak langzaam losrammelt en jiet meer goed werkt etc etc
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb jij deze?
69311183-oranje-overig-overig-720.jpg

De twee veertjes aan het handle zijn dus belangrijk en zo te zien heb jij de constructie met de pen door de as en het kogeltje plus waarschijnlijk nog een asje , dus twee stangetjes met een kogel er tussen en die zit inde as waar de koppeling op zit.
Als dit defect is zal aan de rechterkant het koppelings deksel er af moeten(eerst de olie er uit), de koppeling aandruk plaat moet los, zit meestal met 3-4-5-6 boutjes en veertjes vast waarna de de twee pennen uit de as kunt halen vooropgesteld dat de pennen en kogel niet vast gelast binnen in de as vast zitten.
Brommer op zijn rechterzijde leggen en tikken tegen de as en ze zouden er uit moeten vallen, soms lukt het ook wel met een magnetische schroevendraaier.
 
Laatst bewerkt:
Mag Chinees zijn,het blok is een Minarelli AM6.
Hier staat een tekening van de koppeling,

ha!, ik was er ook al naar op zoek;)
Nr 16-19-20 zijn de twee pennen en kogeltje.
Als ze stuk zijn moet je ook het heveletje uit het blok trekken en inspecteren, meestal is ook de platte kant vd hevel weg gevreten.
 
We zijn terughoudend met topics over voertuigen die geen motor zijn.
Een opgevoerde brommer is wettelijk gezien ook een motor. Mijn brommertje heeft 65cc, maw......................... :?
.............1. ging me brommer al vooruit terwijl de koppelingshendel nog helemaal ingetrokken was nu een paar weken later is me koppelingskabel gesprongen
......2. daarna nieuwe kabel en toch 10km/uur rijden met de koppeling helemaal ingetrokken...
1. Koppeling van brommer gaat toch aangrijpen omdat kabel al begint te ontvlechten en daarom langer wordt. Tsja dan grijpt ie aan!
2. Koppeling komt kennelijk nog niet helemaal vrij.........................:?

Maar voor mij niks bijzonders.
Mijn automaat-brommer gaat ook van z'n plek als je de rem loslaat.
Een gangbare constructie bij brommers maar ook wel bij motoren is dat de koppeling zelf rechts en de bedieningshevel links.
Ja, dat klopt. Zo zit 't ook bij de FZ.
 
Een opgevoerde brommer is wettelijk gezien ook een motor. Mijn brommertje heeft 65cc, maw......................... :?

1. Koppeling van brommer gaat toch aangrijpen omdat kabel al begint te ontvlechten en daarom langer wordt. Tsja dan grijpt ie aan!
2. Koppeling komt kennelijk nog niet helemaal vrij.........................:?

Maar voor mij niks bijzonders.
Mijn automaat-brommer gaat ook van z'n plek als je de rem loslaat.

Ja, dat klopt. Zo zit 't ook bij de FZ.

dan moet je dus ook bij je FZ er op bedacht zijn dat je de kabel niet te strak zet, als het echt misgaat en de boel aan elkaar last is het een dure repa, je hele blok moet dan uit elkaar om de vastgelaste pen uit de as te persen of evt nieuwe bak as, duur grapje voor zoiets lulligs als je kabel wat te strak zetten, ik was 16 met mijn yamaha FS1 toen ik dat ontdekteB|
 
Het probleem is blijkbaar dat het heveltje de koppelingsplaten niet ver genoeg uit elkaar kan duwen,mogelijke oorzaken,
een probleem met de hevel zelf,de drukstift of er blijven koppelingsplaten kleven,hoe dan ook dan zal je het uit elkaar moeten(laten)
halen om de boel na te kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan