[2takt] is dit Detonatie?

El Snorro

MF veteraan
19 jun 2007
24.455
0
Is dit nog te redden en zoja hoe?

Afb093.jpg

Afb095.jpg

Afb097.jpg

Afb099.jpg

Afb100.jpg


:/
 
Ja. Je hebt geluk dat er nog geen gat in de zuiger zit oorzaken kunnen zijn te warme bougie, arme mengsel(lekke krukaskeerring,te kleine of vuile sproeiers of ergens anders in het inlaat traject lekkage) ,te veel vooronsteking,te hoog kompressie.
En een nieuwe kop en zuiger want die putjes veroorzaken ook weer detonatie.
 
Ja. Je hebt geluk dat er nog geen gat in de zuiger zit oorzaken kunnen zijn te warme bougie, arme mengsel(lekke krukaskeerring,te kleine of vuile sproeiers of ergens anders in het inlaat traject lekkage) ,te veel vooronsteking,te hoog kompressie.
En een nieuwe kop en zuiger want die putjes veroorzaken ook weer detonatie.

Moet een te arm mengsel zijn geweest, de vorige eigenaar heeft er heel grappig een polini 160cc kit op gezet, maar vervolgens niks aan de spoeierbezetting gedaan |( |( |(

Het betreft een NSR125cc met polini 160cc kit hier.
Kan ik de putjes niet uit de kop laten draaien (heb een vriend die zeer handig is met een draaibank..

Zal eens informeren naar de kosten van een nieuwe zuiger/kop.. -O-
 
Moet een te arm mengsel zijn geweest, de vorige eigenaar heeft er heel grappig een polini 160cc kit op gezet, maar vervolgens niks aan de spoeierbezetting gedaan |( |( |(

Het betreft een NSR125cc met polini 160cc kit hier.
Kan ik de putjes niet uit de kop laten draaien (heb een vriend die zeer handig is met een draaibank..

Zal eens informeren naar de kosten van een nieuwe zuiger/kop.. -O-

Die foto's zijn een beetje wazig, volgende keer fotootje nemen van een afstand en met fotosoep ff stukje uitknippen en vergroten O-) Zit die pitting alleen op de bovenkant van de zuiger of ook op de zuigerwand? Hoe diep is die pitting?

[edit] Beetje laat gisteravond... de kop is dus naar z'n grootje zie ik, foto per ongeluk overgeslagen. [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Die foto's zijn een beetje wazig, volgende keer fotootje nemen van een afstand en met fotosoep ff stukje uitknippen en vergroten O-) Zit die pitting alleen op de bovenkant van de zuiger of ook op de zuigerwand? Hoe diep is die pitting?

[edit] Beetje laat gisteravond... de kop is dus naar z'n grootje zie ik, foto per ongeluk overgeslagen. [/edit]

Ik heb de cilinder er nog niet af gehaald, maar zo te zien door de uitlaatpoorten is de zuigerwand nog helemaal in orde, ook de cilinderwand is nog goed voor zover ik kan zien.
Vanavond/morgen ga ik het hele blokje losgooien want ik denk dat het small/big-end ook wel op zn kloten heeft gehad zo.
 
Ik heb de cilinder er nog niet af gehaald, maar zo te zien door de uitlaatpoorten is de zuigerwand nog helemaal in orde, ook de cilinderwand is nog goed voor zover ik kan zien.
Vanavond/morgen ga ik het hele blokje losgooien want ik denk dat het small/big-end ook wel op zn kloten heeft gehad zo.


Weet je zeker dat het niet gewoon koolaanslag is van de mengsmering????
 
Moet een te arm mengsel zijn geweest, de vorige eigenaar heeft er heel grappig een polini 160cc kit op gezet, maar vervolgens niks aan de spoeierbezetting gedaan |( |( |(

Het betreft een NSR125cc met polini 160cc kit hier.
Kan ik de putjes niet uit de kop laten draaien (heb een vriend die zeer handig is met een draaibank..

Zal eens informeren naar de kosten van een nieuwe zuiger/kop.. -O-

Je zou ook de kop kunnen zandstralen (alleen de binnenkant.. Dus niet het gedeelte waar de koppakking op valt.)
En de bovenkant van de zuiger zou je ook kunnen doen. (pas op voor de zijkanten)

Hier zit geen merkbaar verschil in als je em zandstraalt.
Heb dit vaak gedaan met een 70 en 80 cc cilinder. Omdat bijna alle motoren te arm afgesteld staan hier in NL.

Even zandstralen en schoonmaken. Daarna is ie weer als nieuw.

Suc6 met je beslissing.
 
Je zou ook de kop kunnen zandstralen (alleen de binnenkant.. Dus niet het gedeelte waar de koppakking op valt.)
En de bovenkant van de zuiger zou je ook kunnen doen. (pas op voor de zijkanten)

Hier zit geen merkbaar verschil in als je em zandstraalt.
Heb dit vaak gedaan met een 70 en 80 cc cilinder. Omdat bijna alle motoren te arm afgesteld staan hier in NL.

Even zandstralen en schoonmaken. Daarna is ie weer als nieuw.

Suc6 met je beslissing.

Ok, ben ik toch blij dat ik het blokje ff open heb gehaald.
eens even kijken of ik iemand kan vinden hier op M-F die kan zandstralen voor me (iemand tips?)
Kan ik het ook met schuurpapier wat vlak schuren? (niet grof natuurlijk).

puur uit interesse
wat zou ermee gebeuren als ik de motor goed af zou stellen en dan zou gaan rijden (met dus deze putjes in de zuiger/kop)?
 
Blijft vreemd.

Zelf ook wel eens gaten in zuigers gehad, maar altijd midden in de zuiger, dus onder de bougie. Dat is hier helemaal gaaf.

Raakt de zuiger de cilinderkop niet? Of is de speling daartussen zó klein dat bij koolaanslag ze elkaar welraken?
 
Blijft vreemd.

Zelf ook wel eens gaten in zuigers gehad, maar altijd midden in de zuiger, dus onder de bougie. Dat is hier helemaal gaaf.

Raakt de zuiger de cilinderkop niet? Of is de speling daartussen zó klein dat bij koolaanslag ze elkaar welraken?

Ik heb sinds gisterenavond (toen ik het ontdekte) al +-20 pagina's gelezen over detonatie en daaruit maak ik op dat detonatie door te arm lopen (bij mij dus) veroorzaakt wordt doordat de bougie zo heet wordt dat er stukjes van je electrode af vallen en die vervolgens het mengsel voortijdig ontsteken. Deze vorm van detonatie ziet er volgens diverse foto's zo uit als mijn zuiger/kop..
Ik kon echter niet mijn bougie bekijken voor slijtage, want de vorige eigenaar heeft er een nieuwe in gedaan denk ik (deze is iig nieuw)

De squish zal wel klein zijn bij zo'n polini setje, en wellicht dat door het voortijdig onsteken mijn big/small end veel speling heeft gekregen waardoor mijn zuiger wat hoger kon komen op het bdp en daardoor inderdaad de kop heeft aangetikt? (ik heb hem nog niet lopend gehad sinds ik hem heb)
 
Laatst bewerkt:
Kan het ook dat er al een andere zuiger inzit, die vanwege het proberen of eerder gebruik zwart zou zijn?

Verder is bij mij de bougie wel eens een stukje losgetrild, daardoor zou een ping mogelijk meer of andere schade kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga de boel morgen verder demonteren, moet alleen even ergens een vliegwieltrekker vandaan zien te halen.

Ik denk dat ik een nieuwe zuiger bestel en de putjes uit de kop schuur/draai, en dan gelijk de small en bigend lagers vernieuw. En natuurlijk de carb goed afstel.
Dan kan het blokje er weer even tegen (hoop ik).
 
hé jongens, dit is geen detonatie! :/
maar een schreeuw om aandacht, dit zijn tekeningen van stukjes die tussen je zuiger en cilinderkop gehamerd werden. Meestal afkomstig van lagerkooien, big-end of krukaslagers. bij detonatie krijge je een weggebrand effect, beginnend aan de uitlaatpoort.

Met een nieuw setje lagers op krukas, big-end en small-end ben je hier wel vanaf, en natuurlijk ook een nieuwe zuiger aangezien die zelfs al besteld is. controleer deze lagers zeker als je ze demonteerd om toch uitsluitsel te krijgen over de oorzaak.
De cilinderkop kan je natuurlijk gewoof afdraaien. moest je erg gesteld zijn op je topvermogen zal je je compressieverhouding en squish wel even moeten nameten.

Greetz
 
Had de mogelijkheid die je zelf opgaf nog niet gelezen...
wees zeker van de juiste warmtegraad van je bougie, zit namelijk ook een redelijk hard puntje aan dat bij het afbreken ook wel'ns dit soort schade kan aanrichten -O-
ik krijg al rillingen als ik er aan denk dat sommige mensen zo nonchalant elke bougie als dezelfde aanzien.. :X
 
Als de boel toch uit elkaar ligt, zou ik er meteen nieuwe krukas-keerringetjes inzetten want bij èn oververhitting èn zwart vertrouw ik die niet meer; de meest kritische is uiteraard die aan de kant waar de olie ertegenaan zit maar de andere kan je toch ook minstens Valse Lucht bezorgen en uiteraard zorgen ze allebei dan voor drukverliezen beneden de zuiger.

Behalve door oververhitting of gebrek aan smering (arm mengsel) gaan die keerringen ook kapot door:
- nodeloos stationair draaien, vooral hard
- koud wegjanken

Sommige 2T-rijders verbruiken in een mensenleven nog geen keerring, die onder hun eigen beheer geplaatst was en alleen door henzelf "bereden"; anderen enige per jaar. Het gaat dus om goede afstelling èn rijstijl, die keerringen van halfhard materiaal moeten zich na iedere afkoeling opnieuw "zetten", zeg maar inrijden. Ideaal is, direct na start kalm wegrijden en de eerste 20km niet helemaal volgas geven; vervolgens "spelend" met het gas naar top brengen en liefst veel kilometers wegleggen.
 
Ik vind het wel een beetje erg diepe putten voor detonatie eigenlijk...

Niet gewoon een slecht lucht filter ?
Of ander vuil... Lijkt me een stukje metaal wat rond heeft lopen stuiteren.
 
Ruimte tussen de zuigerbodem (kop v/d zuiger) en de kop.

Kan je makkelijk meten met een stukje soldeertin.

In de racerij is 0,6mm een normaal gehanteerde waarde, hoe dat zit met straatmotoren weet ik niet... 0,8mm zit je vast wel safe.


Bij een te krappe squish krijg je last van spontane zelf ontbranding (wordt te snel te heet) of een zuiger te tegen de kop aantikt bij hoge toeren. (alle metalen delen hebben een beetje rek)
 
Laatst bewerkt:
hé jongens, dit is geen detonatie! :/
maar een schreeuw om aandacht, dit zijn tekeningen van stukjes die tussen je zuiger en cilinderkop gehamerd werden. Meestal afkomstig van lagerkooien, big-end of krukaslagers. bij detonatie krijge je een weggebrand effect, beginnend aan de uitlaatpoort.

Met een nieuw setje lagers op krukas, big-end en small-end ben je hier wel vanaf, en natuurlijk ook een nieuwe zuiger aangezien die zelfs al besteld is. controleer deze lagers zeker als je ze demonteerd om toch uitsluitsel te krijgen over de oorzaak.
De cilinderkop kan je natuurlijk gewoof afdraaien. moest je erg gesteld zijn op je topvermogen zal je je compressieverhouding en squish wel even moeten nameten.

Greetz


echt niet hoor... lijkt mij gewoon een motor die is gaan pingelen.
 
Zou het misschien kunnen zijn dat in de rand het mengsel vroegtijdig ontbrandt doordat de temp. daar iets hoger is door wrijving.
Het laaste restje wordt tussen de spleet geperst en dat betekent iets wrijving. Als de temp al kritisch hoog is dan kan het.
 
Putjes zijn inderdaad gevolg van detonatie door te krappe squish band.
Putjes uitdraaien en nieuwe zuiger gaat uw probleem waarschijnlijk oplossen.
Wel zo uitdraaien dat er meer speling naar het midden toe van de piston is.
Sproeierbezetting lijkt me niet te arm aan de kleur van de zuigerbodem te zien maar bij het roderen van uw nieuwe zuiger zou ik toch rijkere sproeiers zetten om de boel goed koel te houden en niet vast te laten lopen.
Kleur van de bougie goed in de gaten houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan