2takt of 4takt

Jelle_Gillet

Die hard MF'er
25 mrt 2009
250
0
Ninove
hallo allemaal
ik heb met een vriend een frustrerende discussie gehad over wat nu eigenlijk beter is 4t of 2t.Zijn stelling is dat 2takt beter optrekt en sneller is tot 250 cc wat mij heel vreemd lijkt.Daarom heb ik maar eens besloten om het aan de echt ervaren mannen ( en vrouwen ) te vragen.

jullie vinden dit waarschijnlijk een domme vraag maar ja nog maar eens ik ben 15 jaar oud :Y

alvast bedankt
 
Ik mis in het filmpje het belangrijkste punt: de smering.

Toch lijkt het me geen "hoax".

Het gaat om BESTAANDE 2-takkertjes die worden omgebouwd; zou er een extra olie-verstuiver nog bij zitten voor ONDER de zuiger? En zo ja, werkt dat dan ook nog goed bij 20 graden vorst?

Ook op hun eigen website geen woord over smering/lubrication.

http://www.envirofit.org/

"the Envirofit kit utilizes a re-engineered cylinder head, air compressor, wiring harness, and custom bracketry"

Ze zeggen niks over vervanging van de cilinder en zuiger, dit betekent dus dat smering nog steeds plaatsvindt met behulp van de spoelpoorten. Hetgene wat zij met deze kit doen is het onder een hogere druk injecteren van de brandstof waardoor een exactere hoeveelheid wordt afgegeven. Gevolg hiervan is dat er sprake is van een meer optimale verbranding waardoor dit zuiniger en schoner is.

Dit is ten minste wat ik kan opmaken uit de gegevens die zij presenteren.
 
Die "colortune" is er al vanaf 1970 of zo ,...maar ik verbaas me dat zeer weinig mensen dit kennen .
Ik postte dit eigenlijk voor Worldbeater ,...omdat ie straks met de sproeier-bezetting van z'n quad aan de gang gaat .
Zo'n eenvoudig stukkie gereedschap om het mengsel van je motor af te stellen .

De sproeier-bezetting van de CV-carb van m'n Harley heb ik er bijv. ook mee afgesteld.
Wel eens gezien in het verleden, maar het was niet blijven hangen.
Ik zal er eens over denken, 42 euro is nog altijd goedkoper dan op de dynojet bank. :Y

Edit. dan maar even volkomen off topic een piccie terug. ;)
 
Laatst bewerkt:
Was niet de bedoeling dat ik terug kom, maar je weet nooit wat er gebeurt in de toekomst....

Werkt dat colortune een beetje??
Ik heb er wel eens aan gedacht om aan te schaffen, maar je leest/hoort er nooit iets over.
Zie je die ontbrandingen goed??

Ik wens je alvast een voorspoedige toekomst in Australië :)

Die Colortune werkt prima ,.....het is gewoon een test-bougie met een doorzichtig glazen isolator.
Je ziet bij draaiende motor dus de kleur van het brandende mengsel, waarbij bunsen-blauw de juiste kleur bij juiste afstelling is.
 
"the Envirofit kit utilizes a re-engineered cylinder head, air compressor, wiring harness, and custom bracketry"

Ze zeggen niks over vervanging van de cilinder en zuiger, dit betekent dus dat smering nog steeds plaatsvindt met behulp van de spoelpoorten. Hetgene wat zij met deze kit doen is het onder een hogere druk injecteren van de brandstof waardoor een exactere hoeveelheid wordt afgegeven. Gevolg hiervan is dat er sprake is van een meer optimale verbranding waardoor dit zuiniger en schoner is.

Dit is ten minste wat ik kan opmaken uit de gegevens die zij presenteren.
Ja, zo ver was ik ook; maar HOE dan die olie op de juiste plekken laten komen? Vergelijk met Ditech.
 
Ja, zo ver was ik ook; maar HOE dan die olie op de juiste plekken laten komen? Vergelijk met Ditech.

Wat ik ook in-tik aan hit-woorden ,....ik vind 'r niks over op internet.

Ik kan me eigenlijk niks anders met wat fantasie voorstellen als dat 't ongeveer zo zal werken :

Inlaat : Ik denk dat ipv een carburateur een lucht-klep-huis met een TPG-regelbare weerstand , die signaal moet geven, gerelateerd aan de luchtklep opening voor de benzine-opbrengst aan een elektrische brandstofpomp ( met daarvoor al dan niet geïntegreerd een opvoerpomp )
Een extra sensor op 't vliegwiel voor openingstijdstip nozzle met solenoid.
Een elektrische oliepomp met nozzle en solenoid die achter de luchtklep fijn vernevelde olie in de luchtinlaat blaast,...waarbij die solenoid ook door een sensor op 't vliegwiel wordt getriggerd.... :/
 
Wat ik ook in-tik aan hit-woorden ,....ik vind 'r niks over op internet.

Ik kan me eigenlijk niks anders met wat fantasie voorstellen als dat 't ongeveer zo zal werken :

Inlaat : Ik denk dat ipv een carburateur een lucht-klep-huis met een TPG-regelbare weerstand , die signaal moet geven, gerelateerd aan de luchtklep opening voor de benzine-opbrengst aan een elektrische brandstofpomp ( met daarvoor al dan niet geïntegreerd een opvoerpomp )
Een extra sensor op 't vliegwiel voor openingstijdstip nozzle met solenoid.
Een elektrische oliepomp met nozzle en solenoid die achter de luchtklep fijn vernevelde olie in de luchtinlaat blaast,...waarbij die solenoid ook door een sensor op 't vliegwiel wordt getriggerd.... :/
Nee, lijkt mij veel te omslachtig èn te duur. Lullig dat er niets over wordt gepubliceerd. Als dat systeempje echt goed is dan betaalt het zichzelf rap terug, alleen al aan benzinebesparing maar zoals het nu gebracht wordt blijf ik nog ff wantrouwig tegen dit ver-weg-verhaal.
 
Een off topic vraagje. Hier zitten volgens mij de mensen die verstand van 2 takten hebben. :}

Ik heb een Piaggio Hexagon 180 2 takt, het probleem is dat de bougie niet vonkt, bobine heb ik door gemeten die is goed, cdi, weet ik niet, aan de cdi zitten twee stekkers 1 met 4 draden en 1 met 1 draad.

Nu meet ik op de 4 stekker maar 1 draad, groen, met spanning, vanuit een grijs verleden denk ik te weten dat er op minstens twee draden spanning moet zijn. Kan ik concluderen dat de onsteking kapot is? Dat ik het beste een geheel nieuwe set moet plaatsen (deze worden als complete sets verkocht)? :? :? :?
 
Die Colortune werkt prima ,.....het is gewoon een test-bougie met een doorzichtig glazen isolator.
Je ziet bij draaiende motor dus de kleur van het brandende mengsel, waarbij bunsen-blauw de juiste kleur bij juiste afstelling is.
Maar helaas niet voor de naald en de hoofdsproeier neem ik aan. :?

Anyway, heb wel voor 25 euro een gloednieuwe 12 mm Colortune gescoord. *O*
Moet nog binnenkomen O-) en een nieuwe bougie en gelijk een groter luchtfilter.
Kan hopelijk de kleinere sproeier nog achterwege blijven.
WB komt een beetje lastig bij de carburateur....
Maar dat zien we volgende week wel weer. :Y
 
Een off topic vraagje. Hier zitten volgens mij de mensen die verstand van 2 takten hebben. :}

Ik heb een Piaggio Hexagon 180 2 takt, het probleem is dat de bougie niet vonkt, bobine heb ik door gemeten die is goed, cdi, weet ik niet, aan de cdi zitten twee stekkers 1 met 4 draden en 1 met 1 draad.

Nu meet ik op de 4 stekker maar 1 draad, groen, met spanning, vanuit een grijs verleden denk ik te weten dat er op minstens twee draden spanning moet zijn. Kan ik concluderen dat de onsteking kapot is? Dat ik het beste een geheel nieuwe set moet plaatsen (deze worden als complete sets verkocht)? :? :? :?

Neem aan dat je al een nieuwe bougie hebt geprobeerd? :9

Meet anders even de weerstand van de ontstekingsspoelen door. Als de weerstand oneindig is dan is hij (uiteraard) kapot, je kunt daarvoor eventueel een nieuwe laten wikkelen als je de eigenschappen van de spoel weet.

Over het CDI verhaal kan ik je weinig vertellen dat is per merk zeer verschillend.
Wellich kun je ergens een werkende CDI lenen om het te proberen?
 
Maar helaas niet voor de naald en de hoofdsproeier neem ik aan. :?

Anyway, heb wel voor 25 euro een gloednieuwe 12 mm Colortune gescoord. *O*
Moet nog binnenkomen O-) en een nieuwe bougie en gelijk een groter luchtfilter.
Kan hopelijk de kleinere sproeier nog achterwege blijven.
WB komt een beetje lastig bij de carburateur....
Maar dat zien we volgende week wel weer. :Y

tuurlijk wel ,....als er een CV-carb op zit kun je die er ook perfect mee afstellen hoor ,....moet wel constant toerental bekijken ( stationair en vol ) , want anders brengt de slok benzine van de accelleratiepomp je in de war .

Zo kun je je sproeiertjes uitkiezen .,....stationair-en hoofd-spr

Die roetzwarte bougie duidt alvast op erg rijk
 
tuurlijk wel ,....als er een CV-carb op zit kun je die er ook perfect mee afstellen hoor ,....moet wel constant toerental bekijken ( stationair en vol ) , want anders brengt de slok benzine van de accelleratiepomp je in de war .

Zo kun je je sproeiertjes uitkiezen .,....stationair-en hoofd-spr

Die roetzwarte bougie duidt alvast op erg rijk
Geen idee wat voor carb.. een Mikuni. :+
Viel me gisteren wel op dat de choke de gasklep open en dicht kantelt, en het handle alleen de gasbuis omhoog. Kan je daar wat mee. :')

(ben normaal gewend dat die vlinderklep door het handle worden bediend, en choke is een extra kanaaltje voor meer benzine.. alleen hier dus niet.. :? :? :? :? )

Maar stationair met Colortune = luchtschroef afstellen voor geel tot blauw effect?
De naald zou dan een beetje tot half zijn .. en hoofdsproeier dan vol gas?
Zou wel helemaal te gek zijn. _O- :} :9~
 
Laatst bewerkt:
Een off topic vraagje. Hier zitten volgens mij de mensen die verstand van 2 takten hebben. :}

Ik heb een Piaggio Hexagon 180 2 takt, het probleem is dat de bougie niet vonkt, bobine heb ik door gemeten die is goed, cdi, weet ik niet, aan de cdi zitten twee stekkers 1 met 4 draden en 1 met 1 draad.

Nu meet ik op de 4 stekker maar 1 draad, groen, met spanning, vanuit een grijs verleden denk ik te weten dat er op minstens twee draden spanning moet zijn. Kan ik concluderen dat de onsteking kapot is? Dat ik het beste een geheel nieuwe set moet plaatsen (deze worden als complete sets verkocht)? :? :? :?

Hoe heb je die boubine doorgemeten ? :/
 
Geen idee wat voor carb.. een Mikuni. :+
Viel me gisteren wel op dat de choke de gasklep open en dicht kantelt, en het handle alleen de gasbuis omhoog. Kan je daar wat mee. :')

(ben normaal gewend dat die vlinderklep door het handle worden bediend, en choke is een extra kanaaltje voor meer benzine.. alleen hier dus niet.. :? :? :? :? )

Maar stationair met Colortune = luchtschroef afstellen voor geel tot blauw effect?
De naald zou dan een beetje tot half zijn .. en hoofdsproeier dan vol gas?
Zou wel helemaal te gek zijn. _O- :} :9~~

is 't een eenvoudig carburateurtje met 1 sproeier onder de mengbuis waar de naald in daalt ,....of heb je 2 sproeiers in je vlottercompartimentje zitten?
 
is 't een eenvoudig carburateurtje met 1 sproeier onder de mengbuis waar de naald in daalt ,....of heb je 2 sproeiers in je vlottercompartimentje zitten?
Ik kan de vlotterbak niet openen zonder de carb uit te bouwen.
En dat is nog niet gebeurd, kan overal lastig bij, behalve de naald.
De carb is ook niet te draaien zoals bij mijn oude CR500.
Volgende week misschien verder kijken icm de colortune. :Y

Van het weekend alvast met een nieuwe bougie en luchtfilter e.a. conventioneel afstellen.
Moet voordat de rest binnenkomt nog even geduld oefenen. :)
vlinderklep ? ,....en naald ? ,.....is 't een CV carb ?
Ik heb geen beschrijving, maar als je de choke aanzet sluit hij het hele aanzuigtraject af.
Ik was gewend dat daar de vlinderklep zat die aan het gashandle verbonden was.
Maar hier trekt hij het gashandle de gasbuis omhoog.. geen CV lijkt me dan. :)

Edit. ding staat voor 15 dollar in de onderdelenlijst. Goedkope carb dus. ;) _O-

stuklijst-motorblok.gif


En toch made in Japan. :Y
 
Laatst bewerkt:
niet zo vreemd,...met gasbuis bedoel je de gassschuif neem ik aan.
En die chokeklep is van een vlindertype die vooraan zit.
Ik neem aan , dat dit een goedkoop type "bromfiets carburateurtje", zonder accelleratie-pomp is.
Ik denk dat 'r maar 1 sproeiertje in zit , en 1 luchtschroeffie voorals de schuif helemaal omlaag staat ( dan moet je deze bij zo laag mogelijk toerental even afstellen , ...begin bij anderhalve slag open ,....heel voorzichtig naar binnen draaien totdat toerental waarneembaar zakt ,...en dan weer naar voorzichtig naar links voor hoogst waarneembaar toerental en op dat punt direct stoppen ) :/
 
Hier de Lotus Omnivore (alleseter).

Wet-sump, dus met schraapveren, directe injectie, regelbare compressieverhouding, oscillerende uitlaatpoort, draait voorlopig op het persluchtnet.

Voor de crossover liefhebbers heeft Stihl een 4-takt die op mengsmering loopt, dus geen olie in het carter. Voordeel: loopt ook ondersteboven.

lotus-omnivore-engine-copy.jpg
 
Ik denk dat 'r maar 1 sproeiertje in zit , en 1 luchtschroeffie voorals de schuif helemaal omlaag staat ( dan moet je deze bij zo laag mogelijk toerental even afstellen , ...begin bij anderhalve slag open ,....heel voorzichtig naar binnen draaien totdat toerental waarneembaar zakt ,...en dan weer naar voorzichtig naar links voor hoogst waarneembaar toerental en op dat punt direct stoppen ) :/
Hij zit aan de motorzijde, dus niet bij het luchtfilter.
Ik las ergens (vaag) dat alles dan andersom is qua afstelling? :)
made in japan......staat er op....( vanwege de gietmal ..........in china ).... :) :) :) _O-
:+

Via Mikinu.nl wel gezien dat het een originele is.
Ik denk een 30 mm. Maar wellicht koopt WB nog wel eens een andere. :)

De afstelling is er bijna, vandaag via Japparts een Europees power luchtfilter.
Scheelt weer duidelijk in de benzine/lucht verhouding. :Y

De colortune komt helaas pas volgende week. O-)
 
Hier de Lotus Omnivore (alleseter).

Wet-sump, dus met schraapveren, directe injectie, regelbare compressieverhouding, oscillerende uitlaatpoort, draait voorlopig op het persluchtnet.

Voor de crossover liefhebbers heeft Stihl een 4-takt die op mengsmering loopt, dus geen olie in het carter. Voordeel: loopt ook ondersteboven.

[afbeelding]


idd d'r zit nog zoveel meer potentie in 2T tech.................. -O- het is uit de mode
 
Een off topic vraagje. Hier zitten volgens mij de mensen die verstand van 2 takten hebben. :}

Ik heb een Piaggio Hexagon 180 2 takt, het probleem is dat de bougie niet vonkt, bobine heb ik door gemeten die is goed, cdi, weet ik niet, aan de cdi zitten twee stekkers 1 met 4 draden en 1 met 1 draad.

Nu meet ik op de 4 stekker maar 1 draad, groen, met spanning, vanuit een grijs verleden denk ik te weten dat er op minstens twee draden spanning moet zijn. Kan ik concluderen dat de onsteking kapot is? Dat ik het beste een geheel nieuwe set moet plaatsen (deze worden als complete sets verkocht)? :? :? :?

Ik heb hier een oud schema ( van een oud ander merk/type ) voor me ,
waarbij 1 kant van de primaire van de boubine aan de massa ligt.
Die CDI krijgt apart een voedingsspanning uit een aparte wikkeling uit het vliegwiel/gen. , dit kun je in dit geval alleen goed meten met verwijderde bougie ( tegen blok ) en je start of kick-start . ( draait makkelijker )
Op een andere draad zal de spanning heel even moeten fluctueren , dat zul je moeten zien als je het vliegwiel draait.
Ik zou hiervoor maar een ( goedkope ) analoge multimeter gebruiken ( naald en schaal ) want een digitale multimeter is hier niet goed bruikbaar .
( Dit voorbeeld gold voor een brommertje waarbij de accu alleen diende voor verlichting met uitgezette motor )

Heb je wel een schema van dat ding ? ....zomaar wat "prikken" heeft geen zin als je niet weet WAT en WAAR AAN je meet .
 
Terug
Bovenaan Onderaan