2takt of 4takt

Jelle_Gillet

Die hard MF'er
25 mrt 2009
250
0
Ninove
hallo allemaal
ik heb met een vriend een frustrerende discussie gehad over wat nu eigenlijk beter is 4t of 2t.Zijn stelling is dat 2takt beter optrekt en sneller is tot 250 cc wat mij heel vreemd lijkt.Daarom heb ik maar eens besloten om het aan de echt ervaren mannen ( en vrouwen ) te vragen.

jullie vinden dit waarschijnlijk een domme vraag maar ja nog maar eens ik ben 15 jaar oud :Y

alvast bedankt
 
Dan hebben we het op zijn minst niet over een zelfde carburatuer dan denk. Laat ik dan zeggen dat het principe wat willem beschrijft wel klopt maar dat dit afhankelijk is van het gebruikte type carburateur? :/
 
Praten we nog weer langs elkaar heen lijkt het, het gaat niet om een remluchtsproeier zoals jij die beschrijft (luchtsproeier richting emulsiebuis) maar om de regelbare luchtinlaat van het (apparte) stationaire gedeelte. (waar in 'mijn' geval dus wel een sproeier voor in zit)
 
da's weer een andere carb die willem bedoeld ,
Bij een carb met extra stationair sproeier zal door de plaatsing de werking gestaag afnemen doordat bij opening van de gasklep de onderdruk ( vacuüm ) afneemt , en de hoofdsproeier dit gaat overnemen .
Een CV carburateur is hier een mooi voorbeeld van.

Bij zulke carburateurs is rijkere afstelling van het stationair gedeelte aan te raden , omdat milieu-wetgeving vaak eist dat CO uitstoot laag moet zijn.
Bij HD's met EVO-motoren leverde dit spierwitte bougies op , wat duidt op een te arme afstelling
 
Ik dacht aan de carb van Dell'Orto (vlakschuif zonder naald) zoals die o.a op mijn blikken PK50-bromscooter zat (Vespa/Piaggio) en ook aan de Japanse carbs (cilindrische schuif, mèt naald) op mijn Honda Scoopy hoogwiel-bromscooter en op de Peugeot Speedfight (Honda-van-binnen).

Bij alle 3 werkt dat extra schroefje precies zoals ik beschreef: gasmengsel regelend over TOTAAL bereik en NIET enkel voor stationairgas.

De PK50 had nog mengsmering in de benzinetank, Honda en Peugeot reeds gescheiden smeertankje.

Voor mij was dat in die tijd wel belangrijk, want meestal tankte ik "om de hoek" in Duitsland goedkope 91-er benzine en dan moest ik echt dat schroefje wat "vaster" draaien anders te arm mengsel ... en natuurlijk ook (aan warmGEREDEN motortje) het stationairgas iets hoger.

Lijkt ingewikkeld geknoei, maar na een paar keer wist ik zo uit het hoofd die 2 standen ineens goed te zetten, voor 95-er of voor 91-er benzine.

=====

CV-carb op tweetakt ..... bestaat dat?
 
Laatst bewerkt:
Het kan EN is ook gedaan, de waterkoker van suzuki iig. ideaal is het echter niet volgens mij ofwel, de voordelen wegen niet tegen de nadelen op.

Over dat luchtverhaal, ik ga hier uit van een mikuni vm 2-takt carb en die werkt net zoals willem beschrijft. Bij geloten schuif mengt er extra lucht door het bijpas gaatje, bij geopende schuif word dit bypass gaatje de benzine leverancier en zal dit blijven ongeacht de schuifstand verder omhoog.
 
hier dan die laatste type Suzuki 750 GT ,....met CV-CARBURATEURS !!!!!!!!!!!!! ;)





full
 
Terug
Bovenaan Onderaan