2takt of 4takt

Jelle_Gillet

Die hard MF'er
25 mrt 2009
250
0
Ninove
hallo allemaal
ik heb met een vriend een frustrerende discussie gehad over wat nu eigenlijk beter is 4t of 2t.Zijn stelling is dat 2takt beter optrekt en sneller is tot 250 cc wat mij heel vreemd lijkt.Daarom heb ik maar eens besloten om het aan de echt ervaren mannen ( en vrouwen ) te vragen.

jullie vinden dit waarschijnlijk een domme vraag maar ja nog maar eens ik ben 15 jaar oud :Y

alvast bedankt
 
Om bij je oorspronkelijke vraag te blijven, ga maar is kijken bij de scooter en brommersprint, daar zal je nog ff geen 4 takjes tegenkomen hoor :+


Waarom denk je dat dat is???
Tunen van 2 tact kost 10 x minder dan het tunen van een 4 tact....

In de periode van de 2t MotoGP kocht je voor 50.000 euro een fabrieksracer, nu mag je er een leasen ( dus aan het einde van het seizoen weer inleveren ) voor 2 miljoen
 
komen hier weer een hoop mythes voorbij _O-

kwam vanochtend in de coentunnel nog een Honda voorbij een soort nsr500 of zo.
hardstikke geil dat geluid, die toeren en die stank. jammer dat het tijdperk van de tweetakten voorbij is -O-
was ook altijd een leuke strijd tussen de twee- en de vier-takters _O-
 
De voordelen bij een 2 takt zijn namelijk de kosten voor onderhoud. Relatief laag en met een beetje sleutel know how kan elke hobbyist zelf alles vervangen en repareren.

De verbruik bij een 2 takt is niet te vergelijken met een 4-takt namelijk omdat deze gemaakt is voor korte afstanden te rijden. Bij HondaMotors hebben ze de suburban motorcycle geproduceerd. Die zijn wat we vandaag en toen kennen. Dus vanaf de Honda Cub 50cc tot aam de NSR 80.

Als je de brandstof verbruik wil bekijken van 2 of 4 takt is het ook wel niet te vergelijken. Ik rij met mijn Honda NSR75N-SP die omgebouwd is naar een 125cc ,41km per dag. Van maandag tot vrijdag. Volgens Honda moet men Euro 98 tanken ,Castrol TTS ,en Castrol 15/40 bak olie gebruiken.

Deze combinatie levert mij : meer vermogen ,krachtige acceleratie ,minder slijtage door juiste olie en eventueel de rook pluim die meeste mensen over hebben is alleen bij het starten. Trouwens ik tank 3 keer in de maand !!! BP Ultimate schone euro98 benzine. Tank beurt kost rond de 18 euro of minder als ik niet te hard me gaat gassen.

Tegenwoordig heeft Castrol een andere smering die TTS heeft vervangen namelijk omdat deze te veel rook gaf en niet volledig verbrand. En door de juiste blok olie te gebruiken met de voorgeschreven benzine type is mijn smering gereduceerd naar 1 ½ fles a 3 maanden. Om te vergelijken met 4 takt motoren is een 2 takt voor een beginner een super motor om je (A) Sleutel ervaring op te doen , ( B) Bekend worden met de onderdelen van een motorblok als men deze vervangt ,(C) Voor een relatief goedkoop prijs een lichte motorfiets kopen om van of naar je werk te gaan.

Kort om....

Je kan altijd een BMW of een Suzuki GSX-R kopen...maar hoeveel beginnede motorrijders kennen jullie die dergelijke blok uit elkaar kunnen halen ?

Gelukkig kan ik wel een CBR 400 nog reviseren maar met de motorblokken van tegenwoordig dat kan je mooi vergeten want de techniek is al heel wat achterhaald.

IK denk dat ik een klein duidelijk beeld heb kunnen geven...
groetjes

Kevon

Trouwens....hier een foto van me bike...en dan denken dat NSr niet een lekker ding is om te rijden hehehe


full





Nieuwe stelling, je hebt:
- 2takt
- 4takt
- BMW _O-
Voordelen 4takt:
- minder verbruik
- betrouwbaarder
- grotere powerband
- eeuhhh....

Nadelen:
- Waar is die lekkere 2takt geur gebleven?
- Meer bewegende delen
- Minder vermogen
- Senstatiegevoel
 
Laatst bewerkt:
Zet je schrap

Tweetakt heeft meer arbeidsslagen maar er vind vermogensverlies plaats door:
- niet alle vuile lucht wordt uit de cilinder weggezogen

Viertakt heeft minder arbeidsslagen. Hier vind vermogensverlies vooral plaats door:
- veel mechanische onderdelen ( dit is belangrijk voor kleine 50 cc viertaktjes, deze zijn daarom niet snel omdat ze allemaal véél vermogen verliezen alleen al om de binnenkant van de motor draaiende te houden )

Uiteindelijk is een tweetakt met weinig cc vlotter dan een viertakt met weinig cc

Uiteindelijk is een viertakt met veel cc sneller (en soepeler) dan een tweetakt met veel cc

*O* correct me if i'm wrong
 
2T is gewoon leuker om mee te rijden, mijn vorige RMZ450 (getuned naar 60pk aan het wiel) was wel sneller, maar gaf lang de sensatie niet van mijn huidige 250 2T... het is echt niets, niets, niets,niets, dan krijg je een trap onder je kont :D iedere keer weer leuk :D

4T is wel sneller in hernemingen...hangt ook af van hoe je 2T is afgesteld (uitlaat, demper,....)

dit is de mijne trouwens: grote remmen , lichte wielen en lichte motor=> gegarandeerd plezier :}
IMG_4845.jpg

IMG_4846.jpg


Zet je schrap

Tweetakt heeft meer arbeidsslagen maar er vind vermogensverlies plaats door:
- niet alle vuile lucht wordt uit de cilinder weggezogen

Viertakt heeft minder arbeidsslagen. Hier vind vermogensverlies vooral plaats door:
- veel mechanische onderdelen ( dit is belangrijk voor kleine 50 cc viertaktjes, deze zijn daarom niet snel omdat ze allemaal véél vermogen verliezen alleen al om de binnenkant van de motor draaiende te houden )

Uiteindelijk is een tweetakt met weinig cc vlotter dan een viertakt met weinig cc

Uiteindelijk is een viertakt met veel cc sneller (en soepeler) dan een tweetakt met veel cc

*O* correct me if i'm wrong

ik denk (don't shoot me) dat het ook afhangt van welke configuratie van motorblok, denk wel dat een 500cc 4T mono soepeler loopt en makkelijker mee te rijden valt dan een 500cc 2T mono, maar dat komt ook door het brute vermogen van een 2T en de korte powerband waar ook het koppel in vrij komt (nog veel mensen denken dat 2T geen koppel heeft, dit is niet waar.)


zoals ik al eerder zei: theoretisch gezien heeft een 2T 2x het vermogen van een 4T, in de praktijk is dit echter 1.4-1.5x het vermogen (zelfde slagvolume uiteraard) dit komt idd door spoelpoortverliezen en nog andere zaken
 
Laatst bewerkt:
De arbeidskracht bij een 4 takt is inderdaad groter hoewel het minder vervuilt heeft het een nadeel na ongeveer 500km te kleppen bij te stellen anders loopt ie niet meer lekker.

2 takt heeft het nadeel dat bij minder goeie of juiste smering de zuiger binnen no time naar de klote gaat. Daarom is een betrouwbare koelvloeistof ,smering en benzine noodzalekijk.
Beiden hebben een geringe en optimale vermogen en kracht wat wel waar is dat 4 takt stabieler zijn tenopzichte van 2 takt

Alleen als je de keuze maakt.....4 takt cilinder set tussen de 3 en de 400 kost als we over performance willen lullen. Dan heb je nog geen kleppen en lagers en nokken as.

ruikeme reet of reken maar uit...lol ik denk dat je kwa kosten veel lager uit komt. Als je niet geloof ga maar naar daikatana ,posch of SPi en kijk naar de prijzen voor een monkey....je zal wel drie baantjes nodig hebben ...


Zet je schrap

Tweetakt heeft meer arbeidsslagen maar er vind vermogensverlies plaats door:
- niet alle vuile lucht wordt uit de cilinder weggezogen

Viertakt heeft minder arbeidsslagen. Hier vind vermogensverlies vooral plaats door:
- veel mechanische onderdelen ( dit is belangrijk voor kleine 50 cc viertaktjes, deze zijn daarom niet snel omdat ze allemaal véél vermogen verliezen alleen al om de binnenkant van de motor draaiende te houden )

Uiteindelijk is een tweetakt met weinig cc vlotter dan een viertakt met weinig cc

Uiteindelijk is een viertakt met veel cc sneller (en soepeler) dan een tweetakt met veel cc

*O* correct me if i'm wrong
 
Zet je schrap

Tweetakt heeft meer arbeidsslagen maar er vind vermogensverlies plaats door:
- niet alle vuile lucht wordt uit de cilinder weggezogen

Viertakt heeft minder arbeidsslagen. Hier vind vermogensverlies vooral plaats door:
- veel mechanische onderdelen ( dit is belangrijk voor kleine 50 cc viertaktjes, deze zijn daarom niet snel omdat ze allemaal véél vermogen verliezen alleen al om de binnenkant van de motor draaiende te houden )

Uiteindelijk is een tweetakt met weinig cc vlotter dan een viertakt met weinig cc

Uiteindelijk is een viertakt met veel cc sneller (en soepeler) dan een tweetakt met veel cc

*O* correct me if i'm wrong

Eh een 2 takt 500 trekt sneller op als een r1 hoor.
 
Dat is helemaal afhankelijk van de gebruikte klepbediening en het soort motor.Hebben niet de zelfde overbrengingen dus heeft helemaal geen zin om dat te vergelijken.
Hoezo heeft dat geen zin dan?
ik reageer alleen op : "Uiteindelijk is een viertakt met veel cc sneller (en soepeler) dan een tweetakt met veel cc"

Zullen we wedden dat een 2 takt sneller is :+
 
Hoezo heeft dat geen zin dan?
ik reageer alleen op : "Uiteindelijk is een viertakt met veel cc sneller (en soepeler) dan een tweetakt met veel cc"

Zullen we wedden dat een 2 takt sneller is :+
Stel je voor: een 600cc met een overbrenging hebt waarmee hij net de 100km/u haalt en een 1000cc met een overbrenging waarmee deze 300km/u haalt, beide sport motoren met het bijbehorende vermogen. Als deze een sprintje doen tot de 100km/u is de 600cc natuurlijk veel sneller, maar dat heeft niets te maken met het feit dat hij 600cc heeft.

Het zelfde verhaal geld voor de 2t - 4t vergelijking.
 
Stel je voor: een 600cc met een overbrenging hebt waarmee hij net de 100km/u haalt en een 1000cc met een overbrenging waarmee deze 300km/u haalt, beide sport motoren met het bijbehorende vermogen. Als deze een sprintje doen tot de 100km/u is de 600cc natuurlijk veel sneller, maar dat heeft niets te maken met het feit dat hij 600cc heeft.

Het zelfde verhaal geld voor de 2t - 4t vergelijking.

Dat is dus compleet irrelevant, laat ik het je nog een keer duidelijk proberen uit te leggen.

Iemand zei dat een zware 4 takt sneller is als een zware 2 takt, maar dit is niet waar.
Als vergelijking nam ik een 500cc 2 takt vs een 1000cc 4 takt.
Met standaard overbrengingen haalt een goeie 500cc (zal wel niet altijd zijn) de 1000cc 4 takt in met acceleratie.
4 takt wind het aan top op gegeven moment, maar als een 2 takt blok met de helft aan cc's een 4 takt blok kan bijhouden vind ik niet dat je mag stellen dat een zwaar 4 takt blok sneller is.

Wat heeft overbrenging daar nou mee te maken?
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus compleet irrelevant, laat ik het je nog een keer duidelijk proberen uit te leggen.

Iemand zei dat een zware 4 takt sneller is als een zware 2 takt, maar dit is niet waar.
Als vergelijking nam ik een 500cc 2 takt vs een 1000cc 4 takt.
Met standaard overbrengingen haalt een goeie 500cc (zal wel niet altijd zijn) de 1000cc 4 takt in met acceleratie.
4 takt wind het aan top op gegeven moment, maar als een 2 takt blok met de helft aan cc's een 4 takt blok kan bijhouden vind ik niet dat je mag stellen dat een zwaar 4 takt blok sneller is.

Wat heeft overbrenging daar nou mee te maken?

Ook gij.
 
mag je vinden, niks mis mee. maar 4 takt blijft mooier brullen :). die popcorn machines hoef ik niet :), anders kan ik net zo goed een ringtone kopen met crazy frog!
Toevallig een grote favoriet van mij. _O- :}

WB's ZX12-R klinkt best lekker bij het aanspreken van de pk's. :Y
WB's TL1000R 2 cylinder klinkt lekkerder uit de open dempers. :Y
Maar ik voel me helemaal Nicky Hayden als ik met de 100 cc 2 takt scooter uit de bocht kom wiebelen met het gas erop yeeeeennnnnngggggggg. _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan