2takt of 4takt

JDriver

Rookie
17 mei 2004
2
0
boskoop
Ik wil eind deze zomer mijn eerste motor kopen maar ik mag alleen nog 25 kw rijden. Een mooie racer wil ik rijden maar het enige wat ik kan vinden is de rs 125 die 2 takt is. veel rijders denken negatief over 2 takt maar is het slecht of is het gewoon degelijk spul!!??? ik hoop dat mijn toekomstige collega-rijders mij verder kunnen helpen!!!
GR JD
 
Als ik jou was zou ik een 4-takt nemen. Ik ben zelf ook begonnen met een RS125 is qua uiterlijk een leuke fiets maar aangezien ik nog jong was en hem dus niet elke keer rustig warm reed (Wat dus een absolute must is!!) heb ik een vast loper gehad en dat kost aardig wat '(
Verder is het onderhoud van een RS125 ook duurder.
Ik heb nu een ER-5 (ik weet het is geen racer) maar ik ben er heel erg tevreden mee. En je kan hem ook nog wel een beetje verbouwen zodat hij toch redelijk leuk eruit ziet.

En anders zou ik gewoon gaan voor een zxr400 of iets dergelijks. Zijn aardig wat fietsen die in NL geknepen kunnen worden.
 
Ja, dit zou wel weer een topic worden van 2 takt vs 4 takt. Altijd vermakelijk, daar niet van.

Je kan echt wel met een gerust hart een tweetakt kopen. En het onderhoud is echt niet zo veel duurder dan bij een viertakt. Gewoon tijdig onderhoud plegen, en je hebt er heel veel plezier van. En natuurlijk netjes warm rijden.

Let er wel op bij aankoop hoeveel km. geleden hij is voorzien van een nieuwe zuiger. Deze moet ongeveer tussen de 10.000 en 20.000 km voorzien worden van een nieuwe zuiger. Is nogal een groot verschil, maar dat is afhankelijk van de manier waarop er mee gereden is.

Laat je niet gek maken over de onbetrouwbaarheid en hoge kosten dat een tweetakt zou hebben, want dat valt echt wel mee. Wat ik al zei, als je tijdig preventief onderhoud pleegt (wat je allemaal best zelf kan doen) zijn de enige grote kosten de zuigerwissel. Nou, dat komt dus qua kosten ongeveer overeen met een grote beurt bij een viertakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan