2Takt versus 4takt..

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.785
149
A.
heren en dames,

ik heb met mijn broertje een klein meningsverschil...

mijn stelling is:

\"een 4 takt motor slijt minder hard dan een 2takt motor\"
hij is van mening dat dit niet het geval is....

graag zou ik jullie mening horen over de levensduur van een cilinder,zuiger en andere slijtage zaken...

ik zeg namelijk dat een 4takt VEEL langer meegaat, in aantal kilometers...en veel minder onderhoudsgevoelig is....

wat is jullie mening mede-motor-vrienden?
 
ik rijd een TZ250 op t circuit.
ik krijg altijd de vraag ofdat ik niet konstant bezig ben met zuigers te wisselen of ander onderhoud.
dat valt dus reuze mee.
ik zie die jongens op hun 600cc en 1000cc meer sleutelen dan ik aan mn 2takkie.
om de haveklap moeten ze nieuwe banden steken, remblokken etc...
ik doe 8 circuitdagen met een set dunlop slicks. en een jaar met remblokken.
dan is hun versnellingsbak stuk, kleppenstellen. luchtfilter etc.....
ik doe 1 seizoen, +- 1500km met een set zuigers en t dubbele met een kruk.
en t is ook niet te vergelijken om zuigers te wisselen bij een 2takt of 4takt.
doe ik in 1 uurtje, tussen de sessies door als t moet.
t blijft toch appelen met peren vergelijken vind ik, en straat gebruik en race gebruik. bij race gebruik komt onderhoud voor een 4 en 2 takt dichter bij elkaar.
t onderhoud van een 4 en 2 takt ligt gewoon op andere gebieden in de motor.
 
Laatst bewerkt:
Ehm bij een 2takt zijn de zuigertjes of de veren vaak na 40. K. aan vervanging toe, een 4takt zuiger kan een ton mee..

Wat ik me wel afvraag, of een 2takt gevoeliger is voor misbruik ('goed gebruik') dan een 4takt.
Als ik op mijn jawa in het groene toerengebied blijf rijden en niet te idioot wegtrek heb ik het idee dat naast het aandrijfgedeelte de zuigers etc. veel langer meegaan dan dat ik het gas vol open gooi.
Kan iemand hier wat over vertellen?
 
2-takt is een leuk principe, alleen verbruikt een kleppenloze aanzuig-tweetakt (niet te verwarren dus met de scheepsdiesels) per werkelijk werkende pk per uur het dubbele aan brandstof als wat een gewone viertakt nodig heeft, het verschil wordt onverbruikt geloosd op het milieu.

Sommige nieuwe ingespoten tweetakkers hebben dit bezwaar niet en kunnen nog iets zuiniger lopen dan een viertakt. Ook het hybride-achtige ding "zestakt" van Kotmann, een variant op de aloude ladepumpe-racemotor van DKW eertijds, heeft hoger rendement dan een gewone kleppen-viertakt.

http://www.kotmo.de/
 
Laatst bewerkt:
Ehm bij een 2takt zijn de zuigertjes of de veren vaak na 40. K. aan vervanging toe, een 4takt zuiger kan een ton mee..

Wat ik me wel afvraag, of een 2takt gevoeliger is voor misbruik ('goed gebruik') dan een 4takt.
Als ik op mijn jawa in het groene toerengebied blijf rijden en niet te idioot wegtrek heb ik het idee dat naast het aandrijfgedeelte de zuigers etc. veel langer meegaan dan dat ik het gas vol open gooi.
Kan iemand hier wat over vertellen?
Meer nog dan ieder ander motortype is een kleppenloze aanzuig-tweetakt gevoelig voor ten eerste arm afstellen / onvoldoende smering en verder voor alle rituele martelingen zoals stationair draaien, koud wegjanken en volgas voordat de motor goed is doorgewarmd. Ook rijden op laag toerental, in te hoge versnelling helling-op enzo werkt moordend.

Eerste waarschuwing tegen "alleen maar" foute rijstijl: krukaskeerringen; een goed-rijder op juist afgestelde machine verslijt die nooit. Is de machine te arm afgesteld / mankeert smering dan zijn niet zelden de krukas-lagers de keerringen vóór ....

Het meeste van het beetje dat ik van motoren weet heb ik al eens zelf verknoeid.

:(
 
Laatst bewerkt:
met een 2takt moet je niet klooien, kan je met een 4takt nog wel mee weg komen.
maar als je weet wat je doet en je hebt je 2takt goed voor elkaar dan is naar mijns inzien een 2takt goedkoper in gebruik als een 4takt. voor op t circuit in iedergeval.
 
Laatst bewerkt:
2 takt slijt sneller,maar de onderdelen zijn vaak wel goedkoper dan onderdelen voor de 4 takt.

En vroegah de GP500, de motoren van de MotoGP met 800cc 4takt kunnen zelfs nu nog niet meekomen aan het 2takt geweld van 8 jaar terug?
 
2 takt slijt sneller,maar de onderdelen zijn vaak wel goedkoper dan onderdelen voor de 4 takt.

En vroegah de GP500, de motoren van de MotoGP met 800cc 4takt kunnen zelfs nu nog niet meekomen aan het 2takt geweld van 8 jaar terug?
Ze gaan gelukkig weer naar de liter, want BMW gaat liever dood dan dat ze een S800RR uitbrengen.
 
Ze gaan gelukkig weer naar de liter, want BMW gaat liever dood dan dat ze een S800RR uitbrengen.

:?

Voor zover ik weet heeft BMW helemaal geen MotoGP plannen, ook niet als het 1000cc wordt.

Suter is aan het kijken of hij blokken van BMW kan gebruiken voor zijn 'turn-key' MotoGP machines. Als BMW zich met hun 1000cc wil gaan meten met de motorblokken van de grote fabrieken, mogen ze nu al wel beginnen met sleutelen.
 
Dat is toch geen verschil?
ik snap je bewering niet..

ik vervang mn zuigers binnen t uur. als iemand met een pistool op mn hoofd staat kan t ook in een half uur :9 en kosten 80 euro per stuk.
hoe lang doe je daar over bij een r6 bvb?
een motor die kwa prestatie een beetje in de buurt van mijn TZ komt.

wat ik wil zeggen is dat t verwissellen van zuigers van een 2takt net zo makkelijk is als je ketting tandwielen vervangen.
en bij 95% van de 4takten is dat niet t geval.
 
Laatst bewerkt:
80 euro per stuk is inderdaad niet goedkoop, maar zuigers wisselen duurt bij een 4 takt niet langer..en hoeft veel minder vaak.
wat dsat betreft is een 2 takt wel duurder zoals jij bedoelt..
 
Redelijk zorgvuldig iig, met alleen het timen van de nokkenassen ben ik al een uur of langer zoet. :P
Maar je beantwoord m'n vraag niet, wil graag horen bij welke 4-tact het wél kan en dan bedoel ik geen oude zijkleps of dieselmotor voor een tractor oid. O-)

Auwe...
Eh, enfieldjes, guzzi, bmw, ural, dnepr, condor, triumph, AWO, en vast wel bij meer motoren maar dit zijn de fietsen waar ik sleutelervaring mee heb en kan van andere niets met zekerheid zeggen..
Maar ach wat maakt het uit. Je bent kennelijk 2takt-fanaat en geniet van je motor..
Da's toch mooi en wat maakt het nou uit waar je een half uur langer mee bezig bent..
 
Auwe...
Eh, enfieldjes, guzzi, bmw, ural, dnepr, condor, triumph, AWO, en vast wel bij meer motoren maar dit zijn de fietsen waar ik sleutelervaring mee heb en kan van andere niets met zekerheid zeggen..
Maar ach wat maakt het uit. Je bent kennelijk 2takt-fanaat en geniet van je motor..
Da's toch mooi en wat maakt het nou uit waar je een half uur langer mee bezig bent..

Voor zover ik weet is Martin een echte 4takt fan.
Ik heb beide in de garage staan, maar ik kan geen 'moderne' 4takter bedenken waarbij het wisselen van een zuiger zo makkelijk gaat als bij een 2takt.
 
Auwe...
Eh, enfieldjes, guzzi, bmw, ural, dnepr, condor, triumph, AWO, en vast wel bij meer motoren maar dit zijn de fietsen waar ik sleutelervaring mee heb en kan van andere niets met zekerheid zeggen..
Maar ach wat maakt het uit. Je bent kennelijk 2takt-fanaat en geniet van je motor..
Da's toch mooi en wat maakt het nou uit waar je een half uur langer mee bezig bent..

Zodra het een bovenliggende nokkenas heeft zit je al weer met de distributie, waarvoor je weer extra dingen voor los hoeft te halen. Kop moet er altijd af. En als het weer in elkaar zit moet je in sommige gevallen de kleppen weer stellen.

Bij een 2 takt is het in de meeste gevallen alleen uitlaat loshalen, de 4 of 6 voetbouten loshalen, zuiger vervangen, nieuwe voetpakking, cilinder en uitlaat terug plaatsen en klaar. Kop hoeft er in principe nieteens af. Carburateur enz kan vak gewoon blijven zitten.
 
ik denk dat sammie nog in t stenen tijdperk van triumph en bsa sleuteld.
de zuigers van een moderne yamaha R6 verwissel je niet in 30 min.
je bent al 30 min. bezig om je bougies te vervangen aan zo een aparaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan