2Takt versus 4takt..

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.785
149
A.
heren en dames,

ik heb met mijn broertje een klein meningsverschil...

mijn stelling is:

\"een 4 takt motor slijt minder hard dan een 2takt motor\"
hij is van mening dat dit niet het geval is....

graag zou ik jullie mening horen over de levensduur van een cilinder,zuiger en andere slijtage zaken...

ik zeg namelijk dat een 4takt VEEL langer meegaat, in aantal kilometers...en veel minder onderhoudsgevoelig is....

wat is jullie mening mede-motor-vrienden?
 
Niet helemaal on-topic, gaat namelijk over scheeps dieselmotoren. De grootste motoren zijn daar tweeslag. En die gaan meer dan 100.000 draaiuren mee (weet niet hoeveel kilometer dat is :? ).

Verder is de gemiddelde zuigersnelheid erg belangrijk voor je levensduur. Dus een hoogtoerige racer gaat niet zo lang mee.....

Ben benieuwd naar de antwoorden van de experts.
 
Als we het over tweetaktmotoren hebben kan ik zeggen dat je wel meer onderhoud nodig hebt ala een 4-takt. Ik reed vroeger 2,5 jaar RD350 en stond om de 20/25.000 bij de dealer voor nieuwe zuigerveren en YPVS keeringen. Niet echt makkelijk als je meer als 35.000 p/j rijd.

Maar de lol is er wel op een tweetakt rookkanon.
 
Je broertje is gek of eigenwijs. 2 takt slijt sneller dan 4 takt. Je kan wel vele km\'s op de teller zetten, maar je hebt echt wel meer onderhoud nodig. Vraag \'m anders ook eens waarom auto\'s allemaal 4 takt zijn (op trabant na dan), is dat omdat de garages en dealers zo meer geld willen verdienen aan het vele onderhoud ?

Je broertje rijd zeker nog brommer? })
 
Een tweetakt slijt sneller omdat:
= De zuigerveren over gaten (spoelpoorten) in de cylinder heen gaan waardoor ze steeds een andere vorm krijgen en dus metaalmoe worden.

= De smering van de zuiger onvoldoende is. Mengsmering is een compromie tussen goede smering (veel olie en slechte verbranding) en goede verbranding en veel vermogen.

= De zuiger thermisch heel hoog belast wordt omdat deze niet goed gekoeld kan worden en omdat spoelpoorten ofwel bij lage toerentallen/ofwel bij hoge toerentallen niet goed werken en er dan niet goed gespoeld wordt waardoor teveel uitlaatgassen in de cylinder achterblijven.

Tweetakt is voor grasmaaiers.
 
Een tweetakt slijt sneller omdat:
= De zuigerveren over gaten (spoelpoorten) in de cylinder heen gaan waardoor ze steeds een andere vorm krijgen en dus metaalmoe worden.

= De smering van de zuiger onvoldoende is. Mengsmering is een compromie tussen goede smering (veel olie en slechte verbranding) en goede verbranding en veel vermogen.

= De zuiger thermisch heel hoog belast wordt omdat deze niet goed gekoeld kan worden en omdat spoelpoorten ofwel bij lage toerentallen/ofwel bij hoge toerentallen niet goed werken en er dan niet goed gespoeld wordt waardoor teveel uitlaatgassen in de cylinder achterblijven.

:^ Yep!

[quote Bert of Henk]
Niet helemaal on-topic, gaat namelijk over scheeps dieselmotoren. De grootste motoren zijn daar tweeslag. En die gaan meer dan 100.000 draaiuren mee (weet niet hoeveel kilometer dat is ).[/quote Bert of Henk]

Dit klopt op zich welmaar: 2-takt diesel \"spoelt\" met lucht, heeft \"erg\" lange slag én heeft uitlaatkleppen!(en meestal? drukvulling!!=blower!)
Is dus niet vergelijkbaar met 2-takt benzine-motoren :P
 
Laatst bewerkt:
Op maandag 25 februari 2002 09:26 schreef Mar1tin het volgende:Dit klopt op zich welmaar: 2-takt diesel \"spoelt\" met lucht, heeft \"erg\" lange slag én heeft uitlaatkleppen!(en meestal? drukvulling!!=blower!)
Is dus niet vergelijkbaar met 2-takt benzine-motoren :P
Daar heb je gelijk in. Daarom zei ik ook, niet helemaal on-topic. Maar ik vind het altijd een beetje jammer als tweeslag meteen zo wordt afgekraakt \ '( .

Maar het is idd niet te vergelijken. Zo hebben die diesels ook nog aparte cilindersmering. En heel goed onderhoud, natuurlijk *D
(geintje, heren monteurs)
 
:^ Yep!

[quote Bert of Henk]
Niet helemaal on-topic, gaat namelijk over scheeps dieselmotoren. De grootste motoren zijn daar tweeslag. En die gaan meer dan 100.000 draaiuren mee (weet niet hoeveel kilometer dat is ).[/quote Bert of Henk]

Dit klopt op zich welmaar: 2-takt diesel \"spoelt\" met lucht, heeft \"erg\" lange slag én heeft uitlaatkleppen!(en meestal? drukvulling!!=blower!)
Is dus niet vergelijkbaar met 2-takt benzine-motoren :P

Klopt, sommige grote scheepsmotoren (nog grotere verscheidenheid in types als bij motorfietsen) hebben rondom inlaatpoorten en vier uitlaatkleppen per cylinder met bijna altijd drukvulling.
 
Maar ik vind het altijd een beetje jammer als tweeslag meteen zo wordt afgekraakt \ '( .

Het wordt hier afgekraakt omdat de meeste rijders hier lange afstanden rijden en weinig tijd hebben om 2x per jaar groot onderhoud te doen aan de motor. 2 takt is perfect voor wedstrijden en korte ritten, maar voor woon-werk verkeer lijkt het me niets. Of om ermee van Nederland naar Griekenland of Turkije mee te rijden ofzo.
Wel mooi dat zo\'n klein blokje zoveel PK\'s kan uitpersen.. maar doe mij maar 4 takt. Al was het alleen voor het geluid.
 
Is het niet zo dat een 2-takt meer arbeidsslagen heeft of zoiets?

Enne een 2-takt maakt ook meer toeren vaak dan de gemiddelde 4-takt. Is dat ook niet een verschil in slijtage samen met het hogere vermogen per cc?

Oftewel hoe zou het in verhouding zijn?
 
Is het niet zo dat een 2-takt meer arbeidsslagen heeft of zoiets?

Enne een 2-takt maakt ook meer toeren vaak dan de gemiddelde 4-takt. Is dat ook niet een verschil in slijtage samen met het hogere vermogen per cc?

Oftewel hoe zou het in verhouding zijn?
Twee takt (ok!) heeft elke omwenteling een arbeidsslag. Een vier takt elke twee omwentelingen.

Toeren klopt, hogere gemiddelde zuigersnelheid, zoals ik al zei.
 
Een 2-takt heeft haalt bij hetzelfde cilinderaantal en dezelfde inhoud 2x het vermogen van een 4-takt. Dit geeft natuurlijk de nodige slijtage. Maar je hoeft bijvoorbeeld geen kleppen te laten stellen.

Nee, je moet je zuiger(s) en zuigerveren laten vervangen. Ach scheelt je weer 1 veer, de olieschraper, die heeft een 2 takter toch ook niet.
 

Tweetakt is voor grasmaaiers.


Voor grasmaaiers?

Uit een 2-takt kun je veel meer vermogen halen dan uit een 4-takt relatief gezien. Het vervelende is echter dat het vele malen minder goed is voor het milieu dan 4-takt motoren. Dus afgezien van het hogere onderhoudsintervallen zal dit voorlopig niet meer gebruikt worden, of op hele kleine schaal (RS250 bijvoorbeeld).
 
Er zijn ook tweetakt motoren met kleppen ipv spoelpoorten.

En over tweeslag scheepsdiesels??
Is tweeslag wel hetzelfde als tweetakt?? Ja, dus, wel hetzelfde

Is tweeslag niet dat drijfstang uit twee gedeelten bestaat met halverwege een scharnierpunt, zodat zuiger in principe niet kantelt in cilinder, dit ivm lage toeren. Nee dus


Dit wordt vaker toegepast bij zeer grote motoren.

Eerst maar eens zoeken en dan schrijven

 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook tweetakt motoren met kleppen ipv spoelpoorten.

En over tweeslag scheepsdiesels??
Is tweeslag wel hetzelfde als tweetakt?? Ja, dus, wel hetzelfde

Is tweeslag niet dat drijfstang uit twee gedeelten bestaat met halverwege een scharnierpunt, zodat zuiger in principe niet kantelt in cilinder, dit ivm lage toeren. Nee dus


Dit wordt vaker toegepast bij zeer grote motoren.

Eerst maar eens zoeken en dan schrijven

Ik dacht al toen ik wou kwoten... Dit stond er helemaal niet...

Maar tweetakt (diesel) met kleppen kom je niet alleen tegen in schepen en het hoeft ook niet altijd groot te zijn.

Bij mij op werk gebruiken we uitsluitend tweetakt-dieselmotoren, van V6 - V24 (4 liter - 16 liter ongeveer).
Dit worden ook wel stationair motoren genoemd. Kunnen rustig 1 maand lang op 2200 RPM draaien, geen probleem (moet je wel af en toe oliepeil checken)...

2takt diesel kom je ook vaak tegen in aggregaten en compressoren (van die aanhanger-dingen).
 
Een 2-takt heeft haalt bij hetzelfde cilinderaantal en dezelfde inhoud 2x het vermogen van een 4-takt. Dit geeft natuurlijk de nodige slijtage. Maar je hoeft bijvoorbeeld geen kleppen te laten stellen.
We zullen voor het gemak deze waarde maar even bijstellen naar 1,6 tot 1,7 maal het vermogen van een 4 slag motor.(komt er iets dichter bij)
Dat een 2 slag motor sneller slijt klopt op zich wel, maar...., vergelijk dan de prestaties tov
een 4 slag motor, en vergelijk dit met het aantal gereden kilometers, dan wordt de lijn toch wel al een beetje rechter getrokken.
Tevens werd er ergens nog iets verteld over de spoeling die bij een 2 slag motor op bepaalde hoge , en lage toerentallen niet goed zou zijn.
Dit is ook bij een 4 slag motor niet anders..........
En dat ook mede daardoor de termische belasting zou toenemen, kan ik toch echt niet ondersteunen.

Groeten Paul.
 
Tweetakt is voor grasmaaiers.
Ik had zo\'n leuk grasmaaier motertje gepost, zeker verdwenen bij de overgang?

rt96c.jpg


rt96c_crank1.jpg
 
Is tweeslag niet dat drijfstang uit twee gedeelten bestaat met halverwege een scharnierpunt, zodat zuiger in principe niet kantelt in cilinder, dit ivm lage toeren. Nee dus
nee wat je bedoelt is motor met kruishoofd
is een leislof die zorgt dat de zuiger weinig krachten(recht op en neer) op de wand uitoefend waardoor deze langer meegaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan