3 á 4 dgn Eifel. Welk hotel, welke routes?

HellStorm666

Die hard MF'er
3 apr 2010
563
9
Beste mede MF-ers,

In de week 23 Juli t/m 29 Juli wil ik samen met m'n broertje de Eifel in gaan om daar 3 á 4 dagen heerlijk te toeren met de motor (GSX-R 600's).
Nu is dit de eerste keer dat wij een motor vakantie(tje) gaan doen en we kennen de omgeving daar niet echt.

Ik heb al wat rond gezocht en kwam redhouseonthehill tegen.
Dit hotel ligt in Barweiler en op Google Maps zijn er behoorlijk wat mooie bochteweggetjes daar in de buurt.

Een aantal vragen welke ik heb:
a) Welke omgeving kan ik het beste kiezen als ik in de buurt van de Eifel wil zitten, veel bochten wil hebben en lekker wil kunnen rijden? (leuke routes zijn welkom :) )

b) Wat is fijner en levert de mooiste routes op?, GPS route en de TomTom blijven volgen, of bij het hotel vandaan vertrekken, gewoon wat rijden en de TomTom gebruiken om weer terug te komen? (Rij normaal altijd op gevoel, soms met TomTom en daar maakt t me niet echt uit)

c) Hoeveel KM per dag is een beetje normaal? (in NL of ff rondje Duitsland zitten we vaak tussen de 200 en 300 Km, is dat daar ook goed te doen of te veel/weinig?)


Voorbereidingen die ik al getroffen heb:
- Grote beurt motor
- Nieuw ketting en tandwielen worden komende week geplaatst
- Bandenreparatieset
- Gereedschapsset
- dB killers (los) mee
- Kettingspray mee

Vergeet ik nog iets belangrijks?

UPDATE:
Hotel Amtunnel in Altenahr lijkt ook heel erg interessant.
Via hun ook een 4 tal mooie routes gevonden welke starten en stoppen bij hun.
Iemand ervaring met dit hotel en eventueel de routes?
http://reisinfo.motorvision.nl/route/kort-rondje-altenahr?return=routes
http://reisinfo.motorvision.nl/route/moezel-vanuit-altenahr?return=routes
http://reisinfo.motorvision.nl/route/oost-eifel-en-mosel?return=routes
http://reisinfo.motorvision.nl/route/eifel-nurburgring-en-wiedtal?return=routes
 
Laatst bewerkt:
Hier kan je ook erg goed terecht,

Welkom bij motorhotel Am Vulkanberg

Straat uit en de bochten liggen voor het oprapen,navi gebruiken om weer terug te komen en gewoon gaan rijden en de weggetjes inrijden die je tegenkomt.Je komt altijd wel op hele mooie wegen terecht in de Vulkaneifel.En rijden tot je het zat wordt en of het nu 100 of 400 km is.

Succes. ;)
 
Laatst bewerkt:
Hello Hellstorm,

Gasthaus am Tunnel kan ik je van harte aanbevelen, ben er
afgelopen april geweest. Wordt gerund door een zeer enthousiast
gezellig stel. Goed ontbijt en heerlijk avondeten, leuke bar en
nette kamers en natuurlijk een geweldige motor omgeving.
De foto's en routes van dit weekend kun je via onderstaande link
vinden.

Altenahr Gasthaus am Tunnel

Groetjes
*Nelly*
 
Het is eigenlijk altijd goed waar je rondrakt. Ik zou alleen zelf rond de Ruhrsee uitkijken met de snelheid, en de 258 gewoon overslaan. Hier is het enerzijds erg druk anderzijds staat hier de Polizei regelmatig (lees dagelijks).
 
Okay, thnx allemaal voor de info.
Reservering aangevraagd bij Amtunnel

Enige wat ik nu nog nodig heb is mooi weer
en tips..

Dus heb je nog een goede tip voor 2 rijders die voor t eerst op motorvakantie gaan?

@klots, zullen de 258 proberen te vermijden ;)
Polizei en een GSX-R 600 L0 zonder CAT en met Leovince GP Pro2 gaat niet goed samen ;)
 
- vraag in het hotel naar leuke weggetjes. Kunnen ze je vast wel vertellen
- mak je routes niet te lang. Ik hou zelf altijd een gemiddelde aan van 50 km/u. Ben een rustige tourrijder dus wellicht ligt jullie gemiddelde iets hoger. Veel haarspeldbochten rijddn drukt het gemiddelde.
- Op tijd je rust pakken. Ik doe zelf vaak 3 stops. Koffiebreak, lunch en dan 's middags nog een keer.
- probeer niet te zwaar te lunchen, laat die Strammer Max voor wat het is. Ik kan helaas de verleiding slecht weerstaan. Uitbuiken op de motor is niet altijd even prettig.
- mocht je kleding niet goed zitten, stop en fix het. Klikt misschien lullig, maar kleine irritaties kunnen je uit je concentratie halen of simpelweg je dsg vergallen
- knal niet blind acher een witte plaat aan de bocht in. Lokale rijders kennen iedere bocht, die ga je niet bijhouden.
- geniet van de omgeving
- 's avonds een biertje oid maar niet te veel. Je moet de volgende dag weer fris en fruitig zijn
- maak niet teveel herrie

Je kan vast zelf nog wel een zooi dingen bedenken ;)
 
Ik ga het zelfde doen met mijn broer, alleen dan 26-27-28 juli :)
Had ook een topic: Mooie route voor 3 dagen motorrijden

Wij huren trouwens een trailer voor 50 euro, kosten haal je eruit op benzine en maakt het wat gemakkelijker om spullen mee te nemen.

We bekijken op het laatste moment nog even of het weer goed is, dus boek nog niet direct een hotel. Die zijn er genoeg :)
 
De politie rijdt daar op dikke BMW motoren rond en zijn erg fel op hardrijders: de boetes zijn niet mals, €900,00 aftikken komt met grote regelmaat voor, nog niet zolang geleden een duits verkeersprogramma hierover gezien.... KIJK DUS UIT!
 
- vraag in het hotel naar leuke weggetjes. Kunnen ze je vast wel vertellen
- mak je routes niet te lang. Ik hou zelf altijd een gemiddelde aan van 50 km/u. Ben een rustige tourrijder dus wellicht ligt jullie gemiddelde iets hoger. Veel haarspeldbochten rijddn drukt het gemiddelde.
- Op tijd je rust pakken. Ik doe zelf vaak 3 stops. Koffiebreak, lunch en dan 's middags nog een keer.
- probeer niet te zwaar te lunchen, laat die Strammer Max voor wat het is. Ik kan helaas de verleiding slecht weerstaan. Uitbuiken op de motor is niet altijd even prettig.
- mocht je kleding niet goed zitten, stop en fix het. Klikt misschien lullig, maar kleine irritaties kunnen je uit je concentratie halen of simpelweg je dsg vergallen
- knal niet blind acher een witte plaat aan de bocht in. Lokale rijders kennen iedere bocht, die ga je niet bijhouden.
- geniet van de omgeving
- 's avonds een biertje oid maar niet te veel. Je moet de volgende dag weer fris en fruitig zijn
- maak niet teveel herrie

Je kan vast zelf nog wel een zooi dingen bedenken ;)

Super bedankt voor de tips!
Waren inderdaad van plan om lekker rustig aan te doen en vaak te stoppen.
Lekker van het weer en de omgeving genieten! :)

De politie rijdt daar op dikke BMW motoren rond en zijn erg fel op hardrijders
Zullen er zeker op letten :) Wordt wel ff wennen, letten op groen met beetje wit ipv dikke opvallende kleuren in NL ;)
 
Ja, er was meer aan de hand: er werden nederlanders aangehouden die en te hard en onverantwoord reden, kostte vet geld...

Dan valt het nog mee, of denk je dat bij gelijksoortige overtredingen het in Nederland voor niets is :+

De boetes voor te snel rijden vallen hier (ik woon al een tijdje bij de Eifel) reuze mee, voorbeeldje:
als je 51 km te snel rijdt, kost dat in D 240,00 en 1 maand rijontzegging die je thuis mag bepalen (je mag dus gewoon naar huis rijden) wanneer je die "opneemt"
51 te snel in NL betekent gewoon je rijbewijs ter plekke inleveren, geen meter meer rijden en via de OM een boete betalen die waarschijnlijk richting de 500 of hoger gaat lopen.

Zaken als onverantwoord rijgedrag kennen we in Nederland ook en krijg je ook een vette prent voor of in het slechtste geval een anti-hufter-cursus.

Overigens valt de frequentie van bekeuren reuze mee en zijn het toch vnl indianenverhalen die de ronde doen.
Als je (veel) te hard wilt rijden moet je van de B(undes)strassen afblijven en niet te dicht in de buurt van de Nürburgring of de Rurstausee komen.
 
Die zijn inmiddels blauw/wit ;) , of, in het slechtste geval, niet in opvallende kleuren en die haal je er echt niet uit.
Nee, let op!... ze rijden op onopvallende motoren in originele kleuren.
Op tv zagen we die BMW in het metallic bruin, dus ehhh lekker verneukeratief
 
Jongens (en meisjes), laten we de TS vooral niet ontmoedigen. Ik ben tig keer in de eifel geweest en heb nu welgeteld 1 bekeuring (500 euro cash... auw) gehad, en dat was op de 259 bij Cochem (beetje verwarrende bordensituatie daar, met uitzondering voor motoren (wij mogen langzamer dan vrachtverkeer en bussen... heel vreemd).

Ik zie het maar als Eifel tax, want op de echt bochtige wegen zoals vanaf Zell Noord-Oostwaards omhoog en omlaag, zetten wij toch altijd wel vrij stevig aan en we hebben verder nooit problemen gehad.
In de dorpjes en op de saaie landesstrasses moet je je gewoon aan de regels houden en dan is het allemaal wel te overzien.

Een sport-pijp zonder dB killer op een 4-cilinder is wel een beetje vragen om aandacht van de Polizei overigens :P. Ik zou die killers er gewoon thuis alvast inschroeven, dan zit je toch veel fijner op de motor?? Het stikt van de wannabee's in de Eifel, dus voor het posen hoef je het niet te doen ;-)
Houd je het trouwens ook leuk voor de bewoners van het gebied, er gaan al jaren verhalen over motor-werende maatregels, en als we met z'n allen nou een deuntje lager doen, helpen we onszelf er wellicht nog mee ook.
Trouwens: de bochten neem je echt niet harder of beter met een hoop herrie hoor ;).

Verder zou ik vooral een kaart kopen van de regio, dan kun je mooie gebieden opzoeken.
Er is niets lekkerder dan gewoon op de bonnefooi hier eens rechts te gaan en daar eens links. Rij je eens 'verkeerd' dan keer je gewoon om. Optimaal vakantie gevoel. Een vaste route rijden kan ook beperkend werken (concentratie bij de kaart cq TomTom, i.p.v. op die mooie bocht die als Rossi had willen nemen..).
De Eifel is niet zo groot, en als onervaren motor-toerist kun je eigenlijk niet verkeerd rijden daar.
Dus ik zou lekker op gevoel rijden waar het kan.

Verder verbaast het me dat het Hexenhaus (motor-hotel) nog niet genoemd is. Daar smaakt het bier mij altijd het best ;-)


Route tips:
Luxemburg Vianden - Kautenbach (322), vervolgens 25 en 331 rijden.
Zell (am mosel) naar het westen, dan noordelijk, en vervolgens naar beneden naar Bullay, omdraaien en weer omhoog, noordwaards naar Senheim, vervolgens van Bruttig naar Treis-Karden.

Verder: lekker zelf ontdekken, daar heb je tijd zat voor in 3-4 dagen. Ik rijd meestal een dagje ('s ochtends vertrek, 's avonds weer thuis), vanaf Nijmegen prima te doen.
 
Jongens (en meisjes), laten we de TS vooral niet ontmoedigen. Ik ben tig keer in de eifel geweest en heb nu welgeteld 1 bekeuring (500 euro cash... auw) gehad, en dat was op de 259 bij Cochem (beetje verwarrende bordensituatie daar, met uitzondering voor motoren (wij mogen langzamer dan vrachtverkeer en bussen... heel vreemd).


De Eifel is niet zo groot, en als onervaren motor-toerist kun je eigenlijk niet verkeerd rijden daar.
Dus ik zou lekker op gevoel rijden waar het kan.
Ik woon er nu 5 jaar en nog 0 bekeuringen :+

De B259 hebben ze voor motoren het laatste stuk op 50/uur gezet ivm de vele ongelukken die zich daar elk weekend voordoen. En het blijkt inderdaad te helpen. Er wordt stevig gecontroleerd en het aantal ongelukken is drastisch naar beneden gegaan.

Dat 2e punt mag je nog eens uitleggen, de Eifel heeft van alle "motorgebieden" in Duitsland nl het meeste aantal kilometers asfalt...
Het loopt ruwweg van Bonn naar Aken, Trier en dan Koblenz... dat rijd je niet in een dag...
 
~ducdevil58 schreef op 18 juli 2012 @ 10:01
Dat 2e punt mag je nog eens uitleggen, de Eifel heeft van alle "motorgebieden" in Duitsland nl het meeste aantal kilometers asfalt...
Het loopt ruwweg van Bonn naar Aken, Trier en dan Koblenz... dat rijd je niet in een dag...


De Eifel is wel groot, maar niet uitgestrekt (of wat is het betere woord hier). Je rijdt praktisch overál mooie weggetjes. :9~
Je hoeft dus nooit te zoeken of ver te rijden om weer een mooi stuk te vinden, wat het ideaal maakt om op de bonnefooi doorheen te toeren. De Eifel verveelt nooit zeg maar, tenzij je er woont misschien? :P



En w.b. de 259: ik snap dat er een maatregel genomen moest worden, heb inderdaad verhalen gehoord van 180-200 door racerts aldaar, maar 50 voor motorrijders en 70 voor b.v. de locale bussen is heel vreemd, ik had het ook echt niet gezien/begrepen bij het oprijden van de panoramastrasse.

Ter illustratie: Ik stond aan de kant mijn bekeuring in ontvangst te nemen (had (n.c.) 102 gereden op een recht stukje vrij ver de berg al op, wat daar echt niet overdreven hard is, ik was ook helemaal niet aan het sporten: vroeg, nat asfalt, etc.), werd er tegelijkertijd een auto aangehouden die 103 had gereden (locale duitser), die kreeg 70 euro bekeuring. Ik 500 (240 x 2 ivm rijverbod + 20 admin).

Beetje krom. Maar goed ik ken de situatie nu en zal er niet nog eens instinken.
Heb trouwens eenmaal thuis alsnog mijn 1 mnd rijverbod geaccepteerd (kan in Kleve, vlakbij Nijmegen) en 240 euro teruggekregen van Kreis Cochem :Y
 
Aha...
t moet allemaal wel goed komen denk ik zo ;)

Wel vaag (en discriminerend) en in mijn ogen nog gevaarlijk ook om motoren een lagere snelheid te laten rijden dan de rest van het verkeer.

Zijn er nog meer "vage" borden waar ik op moet letten?
 
Met 3 week ga ik met een maat naar motor hotel Gus (eifel), het word voor mij ook de eerste keer dus ik kan je wat dat betreft niet echt helpen.
 
Mooie stukken asfalt:

Steckenborn Woffelsbach (niet in het weekend, verboten)
Rond Ruhrsee (uitkijken voor Polizei)
Schleiden
Roth / Auw bei Prumm
Zuidelijk van Gerolstein
Rond Deudesfeld Manderscheid
Piesport
Mittelstrimmig
Bruttig-Frankel
Treis Karden
Cochem
Muhlenbach Quiddelbach
Herschbroich
Wershofen Hummel
Heimbach
Schmidt
Vossenack

Veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
Zo, wij zijn weer terug van 4 dgn Eifel :-)

Hebben het echt geweldig gehad.
Zijn bij hotel Am Tunnel verbleven.

Toets en Angela (eigenaren) zijn echt super vriendelijk en behulpzaam.
Toets wist ook een hele hoop leuke routes voor ons te maken.

Zelfs nog een dag opgetrokken met 4 mede MF-ers.

Helaas de laatste middag m'n achterband lek gereden op een schroef :(
Gelukkig had ik die noodreparatieset mee, maarja, nu moet er dus gekeken worden of er een paraplu in kan, of dat het een nieuwe band wordt.

Ook nog goed nieuws.
Geweldig weer gehad, geweldige mooie wegen gereden en de Nürburgring Nordschleife overleefd :) (12 minuten er over gedaan, dus lekker relaxed gereden )

Hier de video van de Nordschleife:

En een foto :)
IMG_5227.JPG


En nog een foto ;)
motorenmf.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan