3,5 uur werkplaats tarief voor onderhoudsbeurt?

NewCaptainAmerica

Die hard MF'er
31 mrt 2003
498
0
Voorburg
Deze week moest mijn motor een 36000km beurt hebben. Ik ben zelf niet super motor-technisch, dus breng ik 'm naar de garage.
Vooraf werd door de winkel aangegeven dat de 36000km weliswaar een "grote" beurt was, maar dat er relatief niet zoveel hoefde te gebeuren.

Toen ik de motor weer kwam ophalen, schrok ik:
Kosten materiaal 123 EUR
Kosten uurloon 183 EUR !! (3,5 uur)

Bij het afhalen bleek dat er 3,5 uur werkplaats tarief in rekening werd gebracht.
Met de materiaal kosten kan ik leven, maar 3,5 uur voor een schijnbaar eenvoudige onderhoudsbeurt vind ik toch wel veel.
Ik weet wat ik kan doen in 3,5 uur en ik ben geen opgeleide monteur, met een werkplaats met alle geraadschappen onder handbereik.

Ik heb een klacht ingediend (maar ik verwacht daar weinig van), maar ik kreeg de motor niet mee, zonder de rekening te betalen.

De desbetreffende monteur was er niet, toen ik 'm kwam afhalen, dus ik kon daar ook geen toelichting krijgen. De man aan de balie verwees naar een of andere vage tabel, maar daar heb ik natuurlijk ook niets aan.

Is 3,5 uur een normale doorlooptijd van een onderhoudsbeurtje ?
Als dat zo is, ga ik maar een garage openen....
 
gister mijn zixxer 400 opgehaald voor een kleine beurt

273 euro incl.

waarvan

200 euro voor 2 uur en 45 minuten werktijd

waar?

motoprut selling
 
Tja, hangt van de werkzaamheden af. Zelf een simpele handeling kan veel voorbereiding kosten. Denk aan het verwijderen van delen om een te behandelen deel te benaderen (klinkt abstract, hoop dat je het snapt)

Welke werkzaamheden zijn er precies uitgevoerd ?

Nog een tip, maar dan voor de volgende keer. Ik spreek met mijn dealer altijd vooraf af wat het gaat kosten (give or take a few bucks ;) ). Mochten er onvoorziene dingen zijn moet ie eerst bellen en overleggen.
Kom (bijna) nooit voor verassingen te staan.

Mijn vorige groet beurt kostte me overigens € 509,- :X (Wel inclusief nieuwe voorband)
 
Tja, hangt van de werkzaamheden af. Zelf een simpele handeling kan veel voorbereiding kosten. Denk aan het verwijderen van delen om een te behandelen deel te benaderen (klinkt abstract, hoop dat je het snapt)

Welke werkzaamheden zijn er precies uitgevoerd ?
Op de nota staat:
36000 km beurt uitgevoerd...

Dus dan weet ik nog niks...
Als ik naar de materialen kijk:
- remblokje vervangen (voor)
- olie vervangen
- oliefilter vervangen
- luchtfilter vervangen
- bougies vervangen
- lampje vervangen (12v 4 watt)
Er staat ook Rem/koppeling vloeistof (0,3 l ??) op dus
dat lijkt alleen maar op bijvullen.
Meer niet... :(

Nog een tip, maar dan voor de volgende keer. Ik spreek met mijn dealer altijd vooraf af wat het gaat kosten (give or take a few bucks ;) ).
Dat dacht ik dus te weten doordat werd aangegeven dat er niet zoveel hoefde te gebeuren...
Mochten er onvoorziene dingen zijn moet ie eerst bellen en overleggen.
Kom (bijna) nooit voor verassingen te staan.
Zal ik zeker doen. Weet echter niet of ik nog wel naar deze garage terug ga....
Is een beetje afhankelijk van de behandeling van de klacht die ik heb ingediend.


Mijn vorige groet beurt kostte me overigens € 509,- :X (Wel inclusief nieuwe voorband)
Ik heb geen problemen met materiaal kosten, maar een "duistere" niet-controleerbare "werkplaatstarief" wekt bij mij argwaan op.
 
Tja, zonder te weten wat er exact gebeurd is kan je onmogelijk zeggen of 3,5 uur veel of weinig is...
 
Heb het even nagekeken op een paar bonnetjes: grote beurt = 3 uur, kleine beurt = 1 uur 50 min. (Kruisinga in Gouda). Ik was voor de laatste grote beurt (sept. 2003) ongeveer 250 euro kwijt, en voor de laatste kleine beurt (mrt. 2004) ongeveer 150 euro, alles inclusief. Dus die 306 euro voor een grote beurt is niet zo'n heel absurd bedrag.

Kleine beurt is bij mij: olie verversen, oliefilter vervangen, controle andere vloeistoffen (rem, koppeling, koelvloeistof), luchtfilter vervangen, controle bougies en werking remsysteem.
Grote beurt: hetzelfde als kleine beurt, uitgebreid met bougies vervangen, brandstofleiding controleren, carburateurs schoonmaken en synchroniseren, cardanolie controleren/verversen, koplamp afstellen, wielophanging en kogellagers nakijken en zonodig vervangen/repareren.
 
Voor een grote beurt vind ik het allezins een normaal bedrag. Er is bij een grote beurt een forse waslijst af te werken van punten en de nodige vloeistoffen moeten vervangen worden. Was bij mijn vorige grote beurt meer kwijt (maar daar zat ook een nieuwe voorband bij.
 
Voor een grote beurt niet eens echt heel lang, gezien wat er soms eerst allemaal gesloopt moet worden voor je ergens bij kan, en 52 euro per uur is tegenwoordig niet echt heel onredelijk
 
36.000km beurt vorige maand bij mijn zx6r uit 98. Kosten 926 euro :( Kleppen stellen, nieuwe ketting en tandwielen, luchtfilter, olie, bougies, olie + filter + reparatie alarm en wat klein materiaal.
 
Er wordt altijd meer tijd geschreven dan werkelijk is toegepast :(

Moet mijn Monster weg brengen om schade te repareren....

Een stuurtje er op zetten en een nieuwe schakelpook....

Ze willen (safe Motoren) dat ik de motor s'morgens neer zet en dan kan ik hem eind v/d middag weer ophalen |(

Ik ben niet technisch maar daar ben ik zelf denk ik, hoogstens een half uurtje mee bezig. Kan er niet op wachten. (dat begrijp ik...dan verdienen ze niets)

Zij schrijven gewoon 2 uur.

[me]Carfixer gaat het lekker zelf doen[/me]
 
daarom doe ik ook altijd alles zelf in de garage(en wat ik niet kan kijk ik mee terwijl men garagist 't doet zodat ik 't wel kan leren)
 
Is niks vreemd aan om vooraf een een prijsindicatie te vragen lijkt me. Het verbaast me dat mensen schrikken van een uurtarief dat ze moeten betalen. Daar VRAAG je van te voren toch ook om of ben ik gek?
 
Is niks vreemd aan om vooraf een een prijsindicatie te vragen lijkt me. Het verbaast me dat mensen schrikken van een uurtarief dat ze moeten betalen. Daar VRAAG je van te voren toch ook om of ben ik gek?
Ik schrik niet van het uurtarief, maar wel van het aantal uren....
 
ik vind t normaal...bij mij hebben ze alleen de kleppen gesteld en geprobeerd me motor af te stelle

zijn ze ruim 5 uur mee bezig geweest, maar ze rekenden gelukkig maar 4 uur omdat ze een spoedgeval voor me hadden laten gaan :)

maar ik was iets meer kwijt als 250 euro en dat is alleen kleppe stelle

dus 3 uur voor een "grote" onderhouds beurt vind ik wel meevalle dan doen ze niet alleen de kleppen maar ook alle vloeistoffen




ps. ik heb 20 kleppen, vandaar dat t lang duurde en ze zijn niet makkelijk bereikbaar
 
Ik vind 3,5 uur nog wel meevallen. Maar @ TS, probeer het de volgende keer zelf eens, hou de tijd eens bij. Ben benieuwd hoe lang jij er over doet (rekening houdend met het feit dat jij waarschijnlijk geen professioneel gereedschap hebt enz).
 
Mwa ff globaal schatten:

-Remblokken voor vervangen - 15 mins.
-Olie verversen - 15 mins.
-Oliefilter - 20 mins.
-Luchtfilter -10 mins.
-Bougies - 15 mins.
-Lampje vervangen - 15 mins.
-Rem/koppelings vloeistof: 30 mins (vergeet ontluchten etc niet).
-Schroefwerk,poetswerk,open af de bank rijden etc - 20 mins.
-Opruimen,bakkie pleur,peuk - 20 mins.

Zeg maar globaal minimaal 2,5 a 3 uur werk.
Mits niets tegenzit,er niets tussenkomt etc.

Tijden zijn gebaseerd op een gemiddelde monteur met normaal werktempo.. O-) :+
 
Mss ben ik maar aant zeveren en is het dikke boecht dat ik ga vertellen, maar mss heb je er iets aan. IPV naar motogarages te gaan, zoek een garage dat moto's EN brommers doet. Daar ligge de kosten voor werkuren lager ... zo te zien veel lager. En dat zal zeker niet afhangen van of het nu ne moto of brommer is.
 
Ook ik betaalde gisteren 3,5 uur arbeidsloon voor een grote beurt. Inclusief voorband vervangen en een paar hele kleine reparaties. Rib-uit-het-lijf. Maar zo te zien is dit niet uitzonderlijk. 't blijft een dure hobby helaas.
 
remblokken vernagen kost geen 15 min als je et goed doet(wel als de motor nog nieuw is)want de klauw moet ook schoon gemaakt worden en ontlucht worden,en remmen mag best wat tijd in zitten want das toch wel een belangrijk onderdeel
3,5 uur is redelijk,alleen dat uurloon van sommige zaken,vind ik absurd.
 
52 pleuro per uur :X t*ring ik wist dat motorrijden duur was maar zo duur? :X in het begin toen ik me rs net had bracht ik m voor onderhoud bij de dealer binnen en die rekende 30 pleuro per uur en hij werkte flink door. Zou dat tarief ook voor motors dan gelden? dan zou die goedkoop zijn. Maargoed volgens mij valt het
nog mee. ik betaal liever iets meer zodat het ook perfect is gedaan dan half beunwerk en 50 euro goedkoper
 
Maargoed volgens mij valt het
nog mee. ik betaal liever iets meer zodat het ook perfect is gedaan dan half beunwerk en 50 euro goedkoper

Ik doe er liever zelf 3x zo lang over dan de hoofdprijs te betalen en er een paar weken later achterkomen dat 1 van mijn achterbouten met de hand los te draaien was en de borgpin nergens meer te bekennen!

Mij valt juist tegen hoe het zeker bij de grote zaken/ketens de prijs in geen verhouding tot de kwaliteit staat. Ronduit bedroevende dingen bij Safe meegemaakt. Nu kleine motorzaak gevonden waar ze liefde voor het vak hebben!
 
een leuke klus tijdens een grote beur pakking krabben heb ik zelf gister gedaan ben daar best wel een tijd mee bezig geweest om er voor te zorgen dat ik de randen niet beschadigde

maar 3.5 uur valt zeker mee
 
Terug
Bovenaan Onderaan