3 dagen trip met een Energica Eva

Dat gaat nog vele jaren duren,al zouden de groene boomknuffelaars het liever gisteren dan vandaag zien
...
2035 mogen er in Europa geen ICE auto/motoren meer verkocht worden.
Dat is opnieuw bevestigd door Europa want er was bezwaar.

De verkoop is dan afgelopen, het park wat er is zal uiteraard nog wel een 20 jaar doorrijden.
Voorlopig is er dus niets aan de hand, alleen EV zul je steeds meer gaan zien.

The European decision to end sales of combustion vehicles by 2035 is confirmed
 
Met accu wij sinds kort ook. Zonder accu al jaaaaaren natuurlijk maar iets langere afstanden nooit.
Nu twee Sparta d'burst metb ebike's gekocht en eerlijk is eerlijk.. We vinden het allebei, Dus mijn vrouw en ik best leuk.
Vanochtend ook een rondje van 38 km gereden zonder onderweg bij te hoeven laden 😇.
Lichtelijke speed pedelec,zelfbouw.
80 kilometer met een gangetje van gemiddeld 30 km/uur.
 
2035 mogen er in Europa geen ICE auto/motoren meer verkocht worden.
Dat is opnieuw bevestigd door Europa want er was bezwaar.

De verkoop is dan afgelopen, het park wat er is zal uiteraard nog wel een 20 jaar doorrijden.
Voorlopig is er dus niets aan de hand, alleen EV zul je steeds meer gaan zien.

The European decision to end sales of combustion vehicles by 2035 is confirmed

Maar ik denk niet dat het aantal tweewielers ,bij lange na niet, de gelijke tred gaat houden met de vierwielers.
Het wagenpark kan, overigens, zo maar halveren vanwege kosten en praktische haalbaarheid.
Daardoor zal de noodzaak, bezit en gemak van tweewielers er niet echt meer zijn.door de toegenomen ruimte op de infrastructuur ...
Het zal meer huren worden.

Ik hou het op max 25% van wat er nu op een mooie dag rondrijdt..
Daarbij met het ,gemiddeld, lage aantal gereden kilometers is motorrijden nu al een niche for fun en zullen er een hoop geheel afhaken.
 
Maar ik denk niet dat het aantal tweewielers ,bij lange na niet, de gelijke tred gaat houden met de vierwielers.
Het wagenpark kan, overigens, zo maar halveren vanwege kosten en praktische haalbaarheid.
Daardoor zal de noodzaak, bezit en gemak van tweewielers er niet echt meer zijn.door de toegenomen ruimte op de infrastructuur ...
Het zal meer huren worden.

Ik hou het op max 25% van wat er nu op een mooie dag rondrijdt..
Daarbij met het ,gemiddeld, lage aantal gereden kilometers is motorrijden nu al een niche for fun en zullen er een hoop geheel afhaken.
Ik heb nu een EV lease auto, benzine motor en elektrische motor. Hoop in 2026 daar gewoon 1 elektrische motor van over te houden. Gebruik de auto nu voor die ene keer dat ik naar kantoor ga of wanneer ik naar mijn ouders rijd want opladen zit in het budget. De lease looptijd tot ergens 2025 waarna wegenbelasting ook omhoog zal gaan voor EV dus ben er dan op tijd vanaf. Dan wordt het voor de meeste ritten de motor pakken en anders een deelauto als het slecht weer is.
 
Ik heb nu een EV lease auto, benzine motor en elektrische motor. Hoop in 2026 daar gewoon 1 elektrische motor van over te houden. Gebruik de auto nu voor die ene keer dat ik naar kantoor ga of wanneer ik naar mijn ouders rijd want opladen zit in het budget. De lease looptijd tot ergens 2025 waarna wegenbelasting ook omhoog zal gaan voor EV dus ben er dan op tijd vanaf. Dan wordt het voor de meeste ritten de motor pakken en anders een deelauto als het slecht weer is.

Persoonlijke keuzes daargelaten, denk ik niet dat de markt voor EV motoren te kopen, groot gaat worden 🤔
Auto zal bij mij ook een klein dilemma vormen, heb deze binnen korte tijd niet echt meer nodig.
Gebruik nu vooral een motorscooter voor WW of boodschappen, (enorme bagageruimte, zeer goed beschut, makkelijk, zuinig...
Mijn MOMO wil ik rijden tot ik niet meer kan.
Verder nog regelmatig wat circuit rijden met fossiele sportbrommers
 
2035 mogen er in Europa geen ICE auto/motoren meer verkocht worden.
Dat is opnieuw bevestigd door Europa want er was bezwaar.

De verkoop is dan afgelopen, het park wat er is zal uiteraard nog wel een 20 jaar doorrijden.
Voorlopig is er dus niets aan de hand, alleen EV zul je steeds meer gaan zien.

The European decision to end sales of combustion vehicles by 2035 is confirmed
_O-_O- 20jaar???... Ik race met een BSA uit 1956, en die houdt het nog langer vol dan ik mee ga maken. En normaal gesproken heb ik nog 30 voor ik 75 jaar oud ben.
Na 2035 mogen er geen ice meer verkocht worden, maar dat zegt helemaal niks. Gelukkig voor mij, zoals ik al aan gaf hoop ik 2035+ makkelijk te halen. Maar 2036 rij ik nog steeds op een ice al kost brandstof 5 euro de liter.;)
 
_O-_O- 20jaar???... Ik race met een BSA uit 1956, en die houdt het nog langer vol dan ik mee ga maken. En normaal gesproken heb ik nog 30 voor ik 75 jaar oud ben.
Na 2035 mogen er geen ice meer verkocht worden, maar dat zegt helemaal niks. Gelukkig voor mij, zoals ik al aan gaf hoop ik 2035+ makkelijk te halen. Maar 2036 rij ik nog steeds op een ice al kost brandstof 5 euro de liter.;)
Uiteraard heb ik het over mainstream.
Liefhebbers en oude motoren zullen er altijd blijven, ik geloof direct dat die BSA uit 1956 dan ook nog wel zal rijden.

Maar ik geef je op een briefje dat de "normale standaard productie motor/auto" echt dan wel verdwenen is na 20 jaar dienst en zeker bij een benzine prijs van 5 euro.

Persoonlijke keuzes daargelaten, denk ik niet dat de markt voor EV motoren te kopen, groot gaat worden 🤔
..
Zoals het nu is, geef ik je gelijk.
Mocht er een doorbraak komen met accu's zodat je met een lichte kleine accu, snel kunt laden en zonder problemen 400 km kan rijden en er komen echt veel meer keuzes en types dan kan het snel gaan.
Maar voorlopig zijn we daar nog niet, gaan we daar komen? Geen idee. We gaan het merken.
 
Dag 3
De laatste dag begon ik met een bijna volle accu vanwege het laden de avond er voor. Op zondag bleek het ontbijt een uur later te zijn dan verwacht dus heb ik de motor weer aan de lader gehangen. Uiteindelijk met volle maag en volle accu vertrokken richting de Eifel.
Omdat ik geen idee had hoe de range zou zijn bij wat meer hoogteverschil de afstanden tussen de laders wat kleiner gehouden.

Bekijk bijlage 1782078
De eerste stop was dus al na 72km, hier vond ik een van de weinige fast chargers in de Eifel. Dichtbij gehouden want mocht deze niet werken had ik nog rustig naar de volgende kunnen rijden. Hier had ik nog 38% accu over.
Op zondag zijn bijna alle winkels gesloten maar een bakker twee straten verder was op dus daar koffie en een broodje gehaald en na 37 minuten kwam ik terug bij een volle accu.

Bekijk bijlage 1782079
De tweede lader weer een voorzichtige afstand, ditmaal maar 63km en 55% accu over. Op deze locatie stonden er een aantal maar op sommige apps werd aangegeven dat de parkeerplaats wel eens afgesloten kon zijn. Gelukkig was de eerste langs de weg en dus altijd beschikbaar. Op het terrein er achter zag ik nog een fast charger hangen die van het bedrijf zelf was. Deze leek gratis maar omdat ik al aan het laden was heb ik deze niet geprobeerd.
Omdat de afstanden wel goed gingen probeerde ik nu weer een langer stuk en heb de accu laten laden tot 94%. Zelfs nog een paar extra bochtige stukken in de route gezet.

Bekijk bijlage 1782080
Nu werd het toch wel tijd om wat te gaan eten. Deze keer 101km gereden en nog 13% over. De derde lader zat achter een Burgerking en hier was zowaar een van de twee bezet. Net toen ik mijn motor in had geplugd kwam er nog een EV aan rijden, daar had ik dus geluk. De Burger King bleek dicht dus dan maar naar de McDonalds een stukje verder. Na een lange lunch weer terug bij een 100% volle accu.

Bekijk bijlage 1782083
Weer een poging voor een langer stuk en een lader gekozen die 100km verderop stond. Nog wat bochtige wegen maar daarna werd het alweer rechter want we kwam in de buurt van Nederland. Na de 100km nog 19% accu over. Deze lader stond bij een meubelboulevard waar net een rommelmarkt geweest was die heb ik goed gepland. Dit was wel een van de saaiste plekken want er was niets te doen dan behalve een beetje op mijn telefoon scrollen en de volgende laadpaal op zoeken. Hier weer tot 94% volgeladen want het laatste deel was snelweg.

Bekijk bijlage 1782084
Laatste stuk snelweg hadden we wind tegen dus ik was genoodzaakt nog even het laatste Fastned station binnen te rijden en een paar kWh te laden zodat ik niet met lege accu thuis kwam.

In totaal
426km gereden
5x geladen
+- 34 kWh geladen
+- 19 euro geladen


Gehele rit
1080km
91 kWh geladen
47 euro geladen
Nou ja je kan tenminste zeggen dat je leuke laadpalen heb gezien op vakantie,soort kastelentocht
maar dan anders :+
 
Begrijp het nu eens 😇.. Die laadpalen fotoos zijn ter info voor iedereen die nog niet weet welke soorten er zijn. Zo kunnen we alvast vooraf info zien wat er zoal is onderweg mocht iemand ook overstappen op elektrisch.

Dit topic is wel volop in beweging in ieder geval 😊
 
Tussen de foto's door was ik aan het rijden, als ik dan ook nog moet stoppen voor foto's wordt het meer een wandeltocht met motor
rijd pauzes.
Nou ja je kan tenminste zeggen dat je leuke laadpalen heb gezien op vakantie,soort kastelentocht
maar dan anders :+
Zijn ook apps waarbij je kan inchecken op zo een paal. Gotta catch em all
 
Tussen de foto's door was ik aan het rijden, als ik dan ook nog moet stoppen voor foto's wordt het meer een wandeltocht met motor
rijd pauzes.

Zijn ook apps waarbij je kan inchecken op zo een paal. Gotta catch em all
Ach straks staat iedere straat vol met die palen,vraag me trouwens af of het niet een business gaat
worden voor het dievengilde, laadkabels jatten 😬 ,of is dat niet mogelijk?
Ook zie ik nog wel vandalen die dingen slopen.
 
Ach straks staat iedere straat vol met die palen,vraag me trouwens af of het niet een business gaat
worden voor het dievengilde, laadkabels jatten 😬 ,of is dat niet mogelijk?
Ook zie ik nog wel vandalen die dingen slopen.
Niet mogelijk, de stekkers worden gelocked (aan beide kanten, voertuig / paal )
Slopen zal vast wel gaan gebeuren. Alles wordt wel een keertje vernield helaas, want leuk ofzo |(

En voor nu worden er woekerwinsten op laadkabels gemaakt B|
Echt die prijzen voor een kabel met 2 stekkers |(
En zelf maken is ook lastig, de stekkers zijn lastig te krijgen en ook veel te duur. Maar ook dat zal uiteindelijk wel een keertje in prijs dalen.
 
Als je geen enkele laadpaal op de foto had gezet was het een normale reis/ motorrit geweest.
Kijkend naar mezelf snap ik niet dat als je vroeger interesse had in de werking van je brommer en later de motorfiets dat je dit dan niet interessant vindt, na een dag in de benzine lucht carburateurs afstellen lijkt die electra toch ideaal 😉 .
En wat ' Europa ' zegt is leuk maar ik denk dat de automotive industrie met aanhang uiteindelijk wel meer te zeggen heeft, de politiek stelt de doelstellingen wel bij en dat soort mooie praatjes.

Misschien een idee om elektrische circuit dagen Only te gaan houden voor half geld omdat herrie en milieu niet meespelen 😉 .
 
Lekker hoor zo,n laadstress vakantie en dan iedere keer 20 minuten wachten,met mijn oude fossiel
ben ik na 5 minuten weer onderweg en hoeft me dan geen zorgen te maken waar de volgende laadpaal staat en of
het pasje wel werkt,nu mogen de moderne beter zijn en sneller kunnen laden,dat is mooi maar
voorlopig kan ik zelfs de oudste nog niet eens betalen als je er al 1 kan vinden,blijf dus toch nog maar ff benzine verstoken zonder stress ;)
Naarmate het elektrisch rijden toeneemt mag je hopen dat ze snel genoeg zijn met nieuwe laadpalen anders kan
je daar ook nog voor in de rij gaan staan,ja sorry hoor over 20 minuten mag u laden😳;)
Ik kan in theorie ook met 5 minuten weer verder, echter in de praktijk ga je ff een bakkie doen, even de benen strekken enz. voor dat je weer op je brommer zit ben je 30 minuten verder. Dat hoeft in principe dus niet het probleem te zijn.
 
Het is zeker niet mijn bedoeling om "te schelden" op EV motoren. Het is alleen zo dat dit model voor mij niets zou zijn. Ik rij nou eenmaal graag lange stukken achter elkaar door. Al zou ik een kort stukje woon/werk verkeer hebben is zo'n EV zeker wel een afweging waard.
Sommige petrol-heads, en verderop in mijn reactie staat al aangegeven dat zo een EV voor mij óók geen optie is op het moment, dat neemt niet weg dat ik wel met heel veel interesse deze rit volg, juist die praktijk van een toertocht geeft je een uitstekend beeld tegen welke problemen je aanwandelt als je met een EV-fiets op pad gaat. Daarnaast moet ik zeggen dat de topicstarter, een prima genuanceerd beeld schetst.
 
Sommige petrol-heads, en verderop in mijn reactie staat al aangegeven dat zo een EV voor mij óók geen optie is op het moment, dat neemt niet weg dat ik wel met heel veel interesse deze rit volg, juist die praktijk van een toertocht geeft je een uitstekend beeld tegen welke problemen je aanwandelt als je met een EV-fiets op pad gaat. Daarnaast moet ik zeggen dat de topicstarter, een prima genuanceerd beeld schetst.
Vooral de ervaring met de wat oudere is wel interessant,de nieuwe en nog te komen EV,s zullen uiteraard weer beter worden
maar voor veel mensen zijn die nog geen optie gezien de vrij hoge aanschafprijs,de markt voor gebruikte EV,s is ook
nog te klein dus ook de 2ehands prijzen blijven vrij hoog,nou zijn er wel subsidies maar dan nog is de prijs stevig,
en je fosiel geval inruilen word in de toekomst ook een lastig verhaal vrees ik 😬,dan kan je die wegdoen voor een
sloperspremie en word die geplet.
 
Laatst bewerkt:
Vooral de ervaring met de wat oudere is wel interessant,de nieuwe en nog te komen EV,s zullen uiteraard weer beter worden
maar voor veel mensen zijn die nog geen optie gezien de vrij hoge aanschafprijs,de markt voor gebruikte EV,s is ook
nog te klein dus ook de 2ehands prijzen blijven vrij hoog,nou zijn er wel subsidies maar dan nog is de prijs stevig,
en je fosiel geval inruilen word in de toekomst ook een lastig verhaal vrees ik 😬

Ik ben inmiddels 54, ik rijd een R1150RT uit 2001 (21 jaar oud) voorlopig doet die het nog prima, ik rijd ongeveer tussen de 3000 en 5000 km per jaar hobbymatig, De RT heeft mij iets van 6000 euro gekost, en ik denk dat ik er nog wel een jaartje of wat op rond rijd, (al kijk ik wel met een scheef oog naar de R1200RT en de R1250RT) Voordat er stevige EV-toermachines zijn, en die in de occcassionmarkt zitten waarvoor ik mijn RT heb gekocht, zijn we minstens 40 jaar verder, dan ben ik 94, ik hoop dat ik dan nog zou kunnen rijden, maar dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk :)
 
Ik ben inmiddels 54, ik rijd een R1150RT uit 2001 (21 jaar oud) voorlopig doet die het nog prima, ik rijd ongeveer tussen de 3000 en 5000 km per jaar hobbymatig, De RT heeft mij iets van 6000 euro gekost, en ik denk dat ik er nog wel een jaartje of wat op rond rijd, (al kijk ik wel met een scheef oog naar de R1200RT en de R1250RT) Voordat er stevige EV-toermachines zijn, en die in de occcassionmarkt zitten waarvoor ik mijn RT heb gekocht, zijn we minstens 40 jaar verder, dan ben ik 94, ik hoop dat ik dan nog zou kunnen rijden, maar dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk :)
Dan heb je deze EV
sunrise-medical-scootmobiel-trophy-6-3-wiel.jpg
 
Als je geen enkele laadpaal op de foto had gezet was het een normale reis/ motorrit geweest.
Kijkend naar mezelf snap ik niet dat als je vroeger interesse had in de werking van je brommer en later de motorfiets dat je dit dan niet interessant vindt, na een dag in de benzine lucht carburateurs afstellen lijkt die electra toch ideaal 😉 .
En wat ' Europa ' zegt is leuk maar ik denk dat de automotive industrie met aanhang uiteindelijk wel meer te zeggen heeft, de politiek stelt de doelstellingen wel bij en dat soort mooie praatjes.

Misschien een idee om elektrische circuit dagen Only te gaan houden voor half geld omdat herrie en milieu niet meespelen 😉 .
Heb een circuit training ingepland op Assen via de Energica club. Daar komt nog een bijdrage aan de club bij omdat er voor elektrisch juist extra zaken geregeld moeten worden ivm veiligheid en het op kunnen laden.

Maar ben allang blij dat er zoiets georganiseerd kan worden.
 
Schaar dat maar onder opportunisme eerder dan wel onder noodzaak.
Net zoals dat een onderhoud aan een e-bike vele malen duurder zou moeten zijn...
 
Er wordt niet vermeld wat de extra zaken precies inhouden dus uitspraken daarover doen is zinloos.
Er staat een oud filmpje over een R1 die een persoon zelf electrisch heeft gemaakt en meerijdt met een circuitdag, op YouTube.
Het zal de organisatie niet jeuken wat men rijd, diesel of elektrisch. Tot misschien 20 brandblussers worden leeg gespoten op 1 brandende elektrische motorfiets en dan alsnog een krater in het asfalt smelt.
Wat volgens andere YouTube filmpjes al honderden keren gebeurt is, daarom steeds meldingen op Facebook over klimaatverandering 😜 .

Sorry voor de zijtak ☺️, ben benieuwd naar de rest 👍🏾
 
Tussen de foto's door was ik aan het rijden, als ik dan ook nog moet stoppen voor foto's wordt het meer een wandeltocht met motor
rijd pauzes.

Zijn ook apps waarbij je kan inchecken op zo een paal. Gotta catch em all
Super bleifreie elektrische stroompalen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan