3 generaties BMW boxer

MissToseland

MF veteraan
6 aug 2003
1.267
0
Mijn vader heeft nu 3 boxers in het hok staan, 2 om op te knappen, 1 is opgeknapt
3 generaties: jaren '50, '60 en 70
Die uit 70 heeft 6 jaar stil gestaan, de taak is aan mijn pa om hem op te knappen, en misschien zelf te kopen.
die uit '50 is een frame en een blok, niet veel meer ;)
De RS uit de jaren 60 is nog van mijn opa geweest, en mijn vader heeft hem zo goed als het kon in originele staat terug gebracht.
Ik moest ze vanmiddag ff op de foto zetten voor hem, jammer genoeg kon het niet buiten, want 2 staan op een werktafel ;)
Binnenkort wil ik de RS uit '60 een keer mooi buiten op de foto zetten, het is zo'n prachtige motor!

afbeelding198.jpg


afbeelding201.jpg


afbeelding203.jpg


afbeelding208.jpg


afbeelding212.jpg


afbeelding216.jpg


afbeelding218.jpg


afbeelding214.jpg
 
als je ze stuk voor stuk op de foto zet moet je even de types erbij zetten.
een rs uit de jaren 60 is een koningsassenblok, dat heb je niet :N anders was je rijk geweest.
ik zie een gewone R50 of R60 uit de jaren zestig met het standaard luchtfilter.
volgens mij heet zo'n ding met swingarm een /2
da's dus geen R69S :N
op de voorgrond staat nog een R50/1 ken ik niet maar schijnen heel goed te zijn
en ik zie een late R100RS, gewoon met het tweeklepsglijlagerblok in motorsportkleuren.
mooi spulletje bij elkaar, daar kun je goed mee voor de dag komen.
 
late r100rs is een heerlijke fiets, probleemloos kilometers mee maken en vooral niet stil laten staan...
een 50/1 begint wel lichtelijk kostbaar te worden, zeer zuinig op zijn, zijn er niet zo veel meer van. het hele mooie van deze blokken is dat ze mechanisch bijna stil kunnen lopen, zijdezacht draaien die dingen! omdat ze gebouwd zijn met heel krappe tolereranies is het wel belangrijk dat je alle spelingen (kleppen), olie, afstellingen (carbs), goed in de gaten houd. Ik word altijd een beetje lyrisch als ik weer eens een goed onderhouden en goed afgestelde 50 hoor lopen. alleen de uitlaatplof en heel zacht ritselen van de kleppen, meer niet.... geen getril, geratel en verder gedoe. waanzinng..


janzzen
 
halflive schreef; volgens mij heet zo'n ding met swingarm een /2

Heette zo'n schommelarmvering niet, Earless-vering??
Ik heb nog een oud VAM boekje uit '77 waar dat in staat, vandaar.

En ik dacht dat je een R69S aan het nogal "hoekig" ronde luchtfilter kon herkennen,
maar ik kan het mishebben.
 
Laatst bewerkt:
inderdaad, de swing arm van een R60/2 is een earls voorvork genoemd naar de brit earles.
een earles vork zoals op de BMW's uit die tijd was zeer stijf en door een tweede scharnierpunt ook heel geschikt voor zijspanrijden, iets dat toen erg gewenst was.
ten opzichte van de telescoopvorken uit de jaren zestig en zeventig is een earles vork ook veel beter.
helaas waren de remmen van deze BMW's afgesteunt op de swing arm, als je dus remde kwam de motor voor uit zijn veren.

een webb vorkje is iets uit de jaren dertig, daar heeft bmw al snel de hydraulisch gedempte telescoop voor geintroduceerd
 
Laatst bewerkt:
Erg mooi om te ien die BMW''s

Ben zelf begonnen op een grijze R75/5 en wil er tzt toch welweer eentje kopen!

Het blijven gewoon Brute machines :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan