3 liter RS catrol motor olie voor 35 EURO???

inspec

Rookie
31 aug 2004
28
0
Zutendaal
Misschien dom dat ik hier een nieuwe topic voor maak, maar ik zou graag een antwoord willen weten op de volgende vraag.
Ik heb vorige week mijn chopper Yamaha Virago 535cc in een garage binnengebracht voor een onderhoud. Ik heb dus voor drie liter "RS catrol" motorolie zo'n 35 EURO betaald, is dit de normale prijs???

Een kennis van mij heeft eveneens een Yamaha Virago 535cc en moest voor zijn olie slechts 9,5 EURO betalen, wel vreemd dan vind ik.

Kan iemand me hierop een antwoord geven?

Bedankt alvast!!!!

Groetjes INSPEC!!! :]
 
Je hebt verschillende prijs/kwaliteit soorten olie. 9.5 euro voor 3 liter zal wel de goedkoopste olie zijn. Maar 35 euro voor 3 liter???
Ik zou de winkelprijs van die olie is opzoeken en naar de dealer gaan om het hem te laten zien...
zeker als ze arbeidsloon al ergens anders op de rekening staat aangegeven.
 
Die garage is een suzuki-garage die normaal gezien niet zo duur is. Ik ga toch maar eens terug gaan dan, want volgens mij is er een vergissing in het spel. Bedankt alvast voor jullie snelle reacties!!
Groetjes
Inspec
 
Castrol RS kost +- 11-12 € / liter bij zowat alle winkels die ik ken, dus je hebt gewoon de winkelwaarde betaald...

Al zie ik niet het nut van zo'n dure volsyntheet in een motor met relatief weinig vermogen en een laagtoerig karakter als een Virago :X
 
Castrol GPS is ook al 11 euro de liter en dat is een halfsyntheet.
En Castrol RS is een volsyntheet, dus een 12 euro de liter kan kloppen.


Maar is RS niet een auto-olie ?
Lijkt er wel op als ik op de site van castrol kijk.
 
Ga voor de gein maar eens kijken bij een Shell benzinepomp naar de
prijs voor een litertje motorolie. Betaal je ook al snel € 11,- voor.
Ik heb nog betere (goedkopere) tijden gekend, maar wat kost een tankje
benzine tegenwoordig? Daar doe je minder lang mee als met de olie...
Ik weet nog goed dat we vroeger de Fl 0,95 gulden voor 1 liter mengsmering
al aan de dure kant vonden. Had ik toen maar een paar vaatjes gekocht,
maar das al zeker 23 jaar geleden toen ik nog illegaal rondreed 8-


Hee --> 4x2 Geslaagd.

Kom je ook al uit ons mooie dorpje Geldrop?
Zijn we buren misschien?
 
Laatst bewerkt:
Op zo'n fles Castrol RS4 staan anders zinnen in de trant van: 'houd de natte koppeling in optimale conditie'. 't is toch wel degelijk motor-motorolie.

En bij de BP moeten ze een euro of 14 voor een litertje hebben.
 
Dus wel..........rijdt er al jaren mee, en is zeker voor motoren, gps is idd de halfsynteet, rs4 is de volsynteet.
En idd.........waarom gooit ie dat in jouw virago..??

Ik gebruik ook al jaren de RS4 volsyntheet!! Is wel degelijk motorolie :)
Deze kost in Nederland iets van 45 euro per 4 liter! Duitsland betaal je iets van 32 euro voor dezelfde 4 liter ;)

Dus op zich is de olie niet veel te duur betaald, maar ik ben het wel met de anderen eens dat het niet veel nut heeft om zo'n dure olie in jouw virago te gooien...
 
Ik heb 't wel eens eerder hier gepost: ga voor de gein eens de autoshop-om-de-hoek binnen en haal/bestel daar eens motorfietsolie...

Gewoon eens doen en verbaas u })







Hint 1: Het begint met Bre... en eindigt met ...zan :X
Hint 2: ca -40% ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt alvast allemaal voor jullie tips en reacties!

Ik ga toch eens terug naar de garage met de vraag waarom ze in hemels naam dan die dure olie erin gedaan hebben als dat in feite helemaal niet van toepassing is voor zo'n motor.

Thanks voor de reacties nogmaals,

groetjes
Inspec!!! :]
 
OK Castrol RS is dus wel degelijk een olie die voor motoren is.Het is een synthetische olie,wat wil zeggen dat als je motor enkele uren stilstaat er een filmke achterblijft op vitale hoger gelegen onderdelen.bv nokkenas en kleppen.Met een gewone olie draaien alle onderdelen een korte tijd droog.Dus daar heb je al een voordeel mee.Synthetische olie heeft na 6000 km(volgende onderhoudsbeurt)nog altijd dezelfde smerende eigenschappen als nieuwe.Je koppeling en versnellingsbak zullen er ook blij mee zijn.
Een vIrago is ook luchtgekoeld en daarin speelt de olie ook een belangrijke rol.Die neemt nl een deel van de warmte hoog in het blok mee en voert deze af naar het carter waar de koeling van de olie op zijn best is.
Ik heb een GSXF 600,op 5 jaar 125000 km gereden en steeds met Castrol RS gesmeerd.Dat brommerke heeft me nooit in de steek gelaten,zelfs niet bij -10° buiten of +30°. :]
En ja,kwaliteit heeft een prijskaartje.Synthetische olie betaal je snel al een 12 a 13 euro de liter.Dus genaaid ben je niet.Maar als je het te duur vind,vraag dan volgende keer aan de dealer om er half synthetische olie in te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan