Aanrijding in file, beide schuldig ???

jeroen60

MF'er
18 jun 2003
52
0
Vanmiddag reed ik op de A16 vanuit Rotterdam Maasboulevard naar de van Brienenoord. Er stond een file want de brug was open. Ik ging tussen de middelste en de linkse rij auto´s door en reed denk ik zo´n 20-25 km/u. Plotseling ging een bestuurster van een auto naar de middenbaan, omdat daar een “gat” was ontstaan. Ik kon haar nog gedeeltelijk ontwijken maar raakte toch licht in botsing. Ik heb er een zere vinger (is blauw en dik) aan over gehouden. De motor heeft op het eerste gezicht alleen maar schade aan de linker afdekplaat van het blok. Ik kon gelukkig blijven staan.
De bestuurster en ik zullen morgen het schadeformulier invullen. Haar verzekering had al tegen haar gezegd, dat we waarschijnlijk beide voor de helft schuldig zijn.
Nou is mijn vraag aan jullie of dat werkelijk zo is. Ik dacht dat ik wel eens iets anders had gelezen. Als het echt zo is dat beide voor de helft schuldig zijn, dan kan ik beter mijn schade niet bij de verzekering verhalen. Mijn verzekering (Centraal Beheer) wist hier geen antwoord op te geven, omdat dit door een andere afdeling bekeken werd.


groeten,
Jeroen
 
Balen zeg!
Volgens mij is het hier wel al eens vaker ter sprake gekomen. Maar als je in dit topic kijkt:
Aanrijding in de file
heb je best kans dat de automobilist aansprakelijk gesteld wordt.
Succes!
 
Ja dat is bijzondere verrichting maar tussen de file door rijden mag niet, word wel oogluikend toegestaan ofzoiets.. toch ? dan zit jij dus fout.

Ik zou tevreden zijn met beide helft schuld, jij niet goed opgelet/geremd en zij niet goed gekeken..

:)
 
Zij doet maneuver zij moet eerst kijken , en als door de file rijden niet mag ( aloewel dit veranderd is dacht ik maarja is belgie ) denk ik dat je daar gewoon een boet voor gaat krijgen . Maar ik zeg wel denk ik , vind ik gewoon het logischte klinken en verzekeringen zijn niet altijd logisch |(
 
Ja dat is bijzondere verrichting maar tussen de file door rijden mag niet, word wel oogluikend toegestaan ofzoiets.. toch ? dan zit jij dus fout.

Ik zou tevreden zijn met beide helft schuld, jij niet goed opgelet/geremd en zij niet goed gekeken..

:)

nee dat is niet meer zo. Je mag wel door de file als motorrijder. (net een topic zitten lezen op een politieforum toevallig. Het is wettelijk geregeld dat het mag in een file. echter bij een aanrijding als deze zal de motor rijder echter zeker minimaal 50% krijgen.
 
De auto van de tegenpartij stond overigens stil. Was ik even vergeten te vermelden.
 
Hoezo ik een probleem ?

Toen ik aankwam rijden stond deze stil en enkele meters voor ik er langs kwam ging deze rijden. Voor we elkaar verkeerd gaan begrijpen.
 
In nederland is het volgens mij dat de auto volledig schuldig is.
De auto moet kijken om baan te veranderen ;)
 
Neen dat die auto 100 procent stilstond , hij kwam er aan en in 1 keer vertrekt die auto naar andere strook zonder te zien , is redelijk gemakelijk te begrijpen ...
 
Let op het journaal vandaag, gaat een stukkie over de MAG die folders uitdeelt aan automobilisten en motorrijders, dit gebeurt in het midden van het land.

Het is gedoogt sinds 1991 dat de motorrijders tussen de file mogen rijden met een snelheid van 10 km meer dan de auto`s.

Tevens werd er gezegd dat er na diverse rechtzaken altijd de automobilist schuldig is na een aanrijding met een motorrijder.

De automobilist moet eerst kijken en richting aangeven, dan pas van baan veranderen.
 
bij mij is beide schuld gegeven (maar ik reed toen iets te hard..

als de persoon die jij heb aangereden, bevestigd dat je niet te hard reedt.
dan heb je goede kans om te winnen
 
Let op het journaal vandaag, gaat een stukkie over de MAG die folders uitdeelt aan automobilisten en motorrijders, dit gebeurt in het midden van het land.

Het is gedoogt sinds 1991 dat de motorrijders tussen de file mogen rijden met een snelheid van 10 km meer dan de auto`s.

Tevens werd er gezegd dat er na diverse rechtzaken altijd de automobilist schuldig is na een aanrijding met een motorrijder.

De automobilist moet eerst kijken en richting aangeven, dan pas van baan veranderen.

Ik ga het nog 1 keer vertellen. Het is niet meer gedoogd maar toegestaan. |( !!
Vroeger werd het gedoogd!!!!

Dat wil alleen niet zeggen dat je verkeerstechnisch gezien tussen de voertuigen doorrijdt en iedereen heeft zijn plaats op de weg. Je mag er tussen door maar dient dit met alle voorzichtigheid te doen.
50% auto want die wisselde baan.
50% motor die reed daar blijkbaar niet voorzichtig genoeg. want je dient namelijk er wel rekening mee te houden dat dit kan gebeuren (wisselen van rijstrook) Een automobilist kijkt in zijn spiegel en ziet naast zich een auto stil staan en denkt ik kan. dat daar een motor tussen door komt zal hij niet altijd bij nadenken of zien.

heel simpel 50% beide partijen.
 
Na mijn aanrijding in de file was de automobilist 100% schuldig.....zijn verzekering heeft ook alles betaald. Niks geen rechtzaak of wat dan ook.....
 
Dit komt van de site van de MAG. Komt er op neer dat de auto volledig schuld heeft indien jij je aan de snelheid hebt gehouden, maar als jij dus 20-25km/u reedt en de auto bijna stilstond kan het dus een ander verhaal worden.

Succes in ieder geval!

advies.jpg
 
Neen dat die auto 100 procent stilstond , hij kwam er aan en in 1 keer vertrekt die auto naar andere strook zonder te zien , is redelijk gemakelijk te begrijpen ...

daarvoor heb je 2 van die units boven je neus gekregen, dan kun je zoiets aan zien komen. Maar ff serieus, stalken, stalken en stalken die muts. Betalen zal ze en een schuldgevoel krijgen van hier tot ginder. :+
 
Vandaag heb ik samen met de tegenpartij het schadeformulier ingevuld. Volgens haar heb ik zeker niet harder gereden dan 15 km/u. Dat zou ook best kunnen. Voor ik een teveel aan kilometers op m´n formulier ga zetten, zal ik nog eens precies op m´n teller kijken. En dan morgen even langs de dealer om de schade op te nemen.
 
De schade is geschat op ca. € 225,- Het viel gelukkig nogal mee.
Ik ben er inmiddels van overtuigd, dat mijn snelheid ongeveer 10 km/u is geweest. De file stond volledig stil en dan rijd ik er rustiger tussendoor (bedacht op opengaande deuren) dan wanneer alles nog enigzins in beweging is. Dit heb ik vandaag nog kunnen checken (er stond weer is een brug open), dus die 20-25 km/u klopte dus totaal niet.
En nu maar afwachten wat de verzekeringsmij. er van vind(en).
 
Als ze niet geloven dat je "stapvoets" reed, kun je een experiment voorstellen.
De "ongelovige" zal met zijn motor met 20 km per uur op een stilstaande auto rijden, mocht hij/zij komen te vallen (jij bleef immers overeind) en de verwondingen de blauwe duim overstijgen, heb jij je case dus gewonnen.
geloof me 20 kmu is dan errug hard.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan