motorfiets als enige vervoermiddel

theridingman

Die hard MF'er
27 mrt 2011
658
1
Belgie
hallo allemaal,

Wij hebben thuis 2 auto's en een motoscooter. Auto wordt gebruikt door mij vrouw om te gaan werken en als gezinswagen, boodschappen doen, uitstapjes enz... de motoscooter uitsluitend door mij om voor woon/werk, toertochtjes, en alle verplaatsingen die ik moet maken wanneer mijn vrouw met de wagen weg is. De 2de (oudere) wagen is eigenlijk een luxe artikel dat alleen gebruikt wordt als de hoofdwagen op onderhoud is, of wanneer het weer echt heel slecht is gebruik ik hem ook om te gaan werken. Die doet ongeveer een 3 a 4000km op een jaar, en dan nog alleen omdat hij er toch staat en af en toe moet rijden. Dus denk ik erover na om hem weg te doen, maar dat is toch een grote stap :$ Ik ben bang dat ik er spijt ga van krijgen.
Daarom wou ik eens weten wie zijn moto als enige hoofdvervoermiddel gebruikt en daar dus alle mogelijke verplaatsingen mee doet? En wat doen jullie dan in de winter als het glad is op de baan?
Ik hoor het graag van jullie.
 
Hele jaar door op de motor.
Als het echt glad is pak ik de brommer.
Ik zit maar 7 km van mn werk verwijderd.
Verder heb ik een auto voor mn vrouw.
Dus motor , scooter en een auto.
Scooter is overigens roze :$ is van me vrouw
 
Laatst bewerkt:
Het enige echte probleem zijn strenge winters met veel sneeuw enzo. Maar als het dan gevaarlijk is om motor te rijden, dan is autorijden eigelijk ook al niet veilig meer. Daarvoor zou je wat werk betreft wel afspraken over moeten hebben, of andere oplossingen voor moeten vinden. Voor de rest is het prima te doen :Y
 
auto weggedaan, vs700 gekocht, rijdend project.
Voorlopig met buddy, want daar past mooi een boodschappendoos/kratje op.
 
Ik heb geen auto, maar heb er wel vaak 1 tot mijn beschikking. Komt zelden voor dat ik de auto echt nodig heb en er dan niet mee weg kan.

Ik rijd het hele jaar door. Zon, wind, regen..

Als er sneeuw of ijzel ligt niet. Dan ga ik met de trein. Dat is per jaar hoogstens 4 weken. Met wat mazzel minder.

Voor de rest doe ik alles met de motor (CBR600RR dus niet eens 1 met koffers ofzo. :P ).
 
Bij mij is 't OV een alternatief voor als het glad is. Ik heb er een gruwelijke hekel aan, oa omdat ik er dan meer dan 2x zo lang over doe (vorige baan 1.5x). Ik heb dus geen auto.
Let wel: als ik zou willen, dan zou ik een auto kunnen betalen (Amsterdam, binnen de ring). Heb er het geld dus niet voor over.
 
Laatst bewerkt:
Hangt ook van de situatie af.
Als het echt glad is o.i.d. vraag ik aan mijn vrouw of ze me even brengt o.i.d. of dan pak ik de fiets (ik ga liever op de fiets op m'n smoel dan met m'n motorfiets en van het trappen krijg je het toch ook warm }) ).

Maar ik neem er zelf binnenkort wel een 2e auto bij. Dit omdat we in het weekend wel eens afzonderlijke plannen hebben en daarbij allebei eigenlijk een auto nodig hebben.
(grote of lange kwetsbare dingen vervoeren gaat echt niet op een Firestorm :N en een vrouw zonder A-rijbewijs met 3 kinders gaat ook al niet op een Firestorm :N )
Dus ja, dan wordt ik echt een mooiweer-rijder. Soit.
 
In het geval dat je spijt krijgt, kan je altijd weer een simpele auto erbij kopen.
Dat hoeft het probleem niet te zijn
 
Heb zelf ook alleen de motor. Als dat niet werkt en het is redelijk dichtbij pak ik gewoon de fiets en anders de trein. Kan ik als student ook nog gratis in zitten :) (enige reden waarom ik dit zou doen aangezien het 4 keer zo lang duurt met die klote verbindingen hier)
 
Hele jaar door op de motor.
Als het echt glad is pak ik de brommer.
Ik zit maar 7 km van mn werk verwijderd.
Verder heb ik een auto voor mn vrouw.
Dus motor , scooter en een auto.
Scooter is overigens roze :$ is van me vrouw

Misschien is een ouderwetse fiets, aangedreven door spierkracht ook nog een optie! ;)
 
Wij hebben altijd een gezinsauto gehad waarmee mijn man ook naar z'n werk gaat; ik werk 7 km verder en ga op de fiets. Liever op de fiets zelfs dan met de auto of motor, anders sta ik in het centrum toch maar bij elk stoplicht in de file...
Sinds kort heb ik een motor, maar da's echt een luxe-artikel en gebruik ik alleen hobby-matig: lekker een stukje rijden zodra het gezin/werk/huishouden het toelaat.... :]
 
Wij hadden twee auto's en twee motoren. Toen er een auto te veel reparataties kreeg hebben we die weg gedaan en het gewoon geprobeerd.

Ik pak meestal de motor als het 's morgens beneden nul is dan laat ik de motor staan. Dat laatste komt maar een paar keer per jaar voor want het een aantal dagen valt in het weekend en de kerst vakantie. Afgelopen jaren kwam wat het wat vaker voor.

Je kan dan of de auto pakken en wellicht kan de en de ander op zijn of haar werk afzetten en weer ophalen. Je kan wellicht thuiswerken of gewoon een vrije dag opnemen.

alternatieven zijn:
Lopen, fiets, bus,snelbus,trein,taxi, huur auto, green wheels, afspraak met de buren, carpoolen of een combinatie.

Sommige optie's kosten geld maar wellicht minder dan een extra auto.
 
verhaaltje...

Sommige optie's kosten geld maar wellicht minder dan een extra auto.

Precies, ik hoor wel eens van mensen: OV is zo duur, klopt. Maar 10 keer per jaar met de bus is goedkoper dan een heel jaar een auto op naam hebben en verzekeren, moet je bovendien ook nog tanken!

Ik doe trouwens alles met de motor en als het weer het niet toelaat, dan maar met het OV, leuk is anders, maar op zich best te doen.
 
Ik heb in oktober vorig jaar leren rijden én m'n motor gekocht, en dus heel de winter doorgereden.
Ik heb zelfs geen autorijbewijs.
Door de week rijd ik voornamelijk door de stad, en in het weekend naar m'n ouders, zo'n 45 kilometer van mij thuis.

Als het écht glad is op de baan ga ik met de bus.
Zowat overal waar ik per sé moét zijn is voor mij bereikbaar met openbaar vervoer (werk, winkels, ..).
Misschien moet je voor jezelf eens oplijsten waar je sowieso niét zou kunnen geraken moest het gesneeuwd hebben en je de motor thuis laat staan, en hoe erg het is als je er niet zou geraken.
En zoek eens op hoe lang je erover zou doen om naar het werk te geraken zonder eigen vervoer.
Denk idd aan openbaar vervoer, taxi, vrouw die u brengt, fiets, carpoolen, combinatie van die dingen, ...

De kou is ook nog goed te doen vind ik. Goed inpakken, goeie handschoenen, botten en sokken en je komt al ver.
 
Wij hebben geen van beiden een autorijbewijs, zijn beiden tussen de 55 en 60 jaar en gebruiken voor alles gewoon het......ZIJSPAN! s' Zomers lekker op vakantie en s' winters kun je d'r niet mee omvallen, en tussendoor bezoek, boodschappen, alles dus!
 
Ik zou dus duidelijk niet de enige zijn die zijn motor(scoot) als hoofdvervoermiddel zou gebruiken. Het zou inderdaad best wel op te lossen zijn om voor die ene maand op een heel jaar op het werk te geraken, oplossingen zijn niet zo leuk en omslachtig maar wel haalbaar en uiteindelijk kom ik wel een stuk goedkoper uit op een jaar als 1 van de 2 wagens buiten gaat.
 
ik heb afgelopen winter met een motorscooter gereden.
Een honda dylan 150.
Ik raad je toch aan om daar echt mee op te passen als je door rijd.
 
Ik heb ook alleen maar een motorrijbewijs.
Een auto is leuk als je vaak spullen vervoert die groter zijn dan een grote top/zijkoffer of als je regelmatig mensen vervoert..
Bij mij zelden het geval, absoluut niet genoeg om het (dure) bezit van een auto te rechtvaardigen
 
Laatst bewerkt:
Wij hadden twee auto's en een motor.

De tweede auto ook weggedaan en ik ga (bijna) altijd op de motor.
De laatste 2 winters is er aardig wat sneeuw gevallen, maar gemiddeld is het maar een paar werkdagen per jaar dat je daar last van hebt.

Nu heb ik wel het geluk dat ik in noodgevallen thuis kan werken. Mijn vrouw werkt alleen 's ochtends, dus kan ik eventueel 's middags met de auto naar het werk.
 
Ik heb een jaar alleen een R6 als vervoer gehad en ik deed daar eigenlijk zo'n beetje alles mee.
Alleen soms heb je toch weleens van die klusjes of dingen waarvoor je een auto nodig hebt.
Grote boodschappen, rotzooi naar de vuilstort, oud papier wegbrengen of een een feestje waar je niet met je motorpak en helmhaar aan wilt komen.
Dus daarom heb ik er een Twingo bijgekocht.
 
Ik rij per jaar 40.000 km.

Weer of geen weer. Ook met sneeuw of gladheid.
Het is voorgekomen dat ik een verkeersongeval voorbij reed op de snelweg door ijzel en de brandweer aan het knippen was.

Met hoge nood pak ik de fiets. 14 km fietsen naar het werk.

Mijn motor is een honda 929rr en vorige winter als pekelfiets een gpz500s erbij.
 
Toch wel veel meer doorrijders dan ik had verwacht. Zijn er soms mensen die dan winterbanden op hun moto hebben tijdens het doorrijden in de koude periode, en zoja welk merk en wat zijn de ervaringen?

Nemen jullie speciale maatregelingen om je motor te beschermen tegen strooizout? Bijvoorbeeld een soort van vet dat daarvoor gemaakt is (tektyl of zoiets) en/of afspuiten na elke pekel rit?

Verder zie ik geregeld de fiets terugkomen als alternatief als het glad is op de baan, dan spreken we natuurlijk over de meest koude periode van het jaar en dan de fiets op... op die momenten zou ik de wagen dus heel erg missen. Maar natuurlijk zijn er ook andere oplossingen en kan enkel voor die beperkte periode het gebruik en bijhorende kosten om de auto een heel jaar te bekostigen niet gerechtvaardigd worden.
 
tem 2001: 2 auto's
2001-2002: 2 auto's + 1 motor
2002-2003: 2 auto's + 2 motoren
2003-2009: 1 auto + 2 motoren
2009-2011: 1 auto + 1 motor
2011-????: 1 motor (in de herfst moet er weer een autootje bij)
 
Toch wel veel meer doorrijders dan ik had verwacht. Zijn er soms mensen die dan winterbanden op hun moto hebben tijdens het doorrijden in de koude periode, en zoja welk merk en wat zijn de ervaringen?

Nemen jullie speciale maatregelingen om je motor te beschermen tegen strooizout? Bijvoorbeeld een soort van vet dat daarvoor gemaakt is (tektyl of zoiets) en/of afspuiten na elke pekel rit?

Nee, er zijn meestal geen winterbanden ter krijgen voor de motor de laatste jaren is dat mondjesmaat meer geworden. (Heidenau staat er om bekend)
Tot nu toe daarom altijd op banden gereden die ook bij lagere temp. en bij nat wegdek nog redelijk presteren. (Pilot road 2ct)

Nu er meer winterbanden beschikbaar komen vraag ik me wel af of het zinvol is om te doen. Twee keer wisselen kost minimaal 120 Euro.

Als bescherming spuit ik alle metaaldelen (behalve de remmen ;) ) zoveel mogelijk in met vaseline spray van de Hema dit spul kwam als een van de twee beste uit een test die iemand op het forum heeft gedaan.

Daarna niet wassen tot het voorjaar.

In het voorjaar alu behandelen met diesel. :Y
 
Wij hebben ook alleen een auto en een motor, ik rij het gehele jaar op de motor en mijn vrouw met de auto (handiger met de kids enzo).

ik heb er geen spijt van dat ik geen auto heb, ben vele male sneller op m'n werk met de motor dan met de auto (rotterdam <> rijswijk)
 
Terug
Bovenaan Onderaan