Verven van kappen

sypradyn

MF veteraan
9 apr 2009
40.344
10
Maassluis
Ik ben begonnen met een klein klus project. Ik heb nog wat kappen liggen van me motor, maar deze wil ik graag in een andere kleur gaan verven.

Ik ben ook al begonnen met schuren, watervast, schoonmaken met reiniger (die het plastic niet op eet).....ga zo maar door.

Echter ben ik nu tegen een probleempje aangelopen. Een aantal plekjes kan ik niet schuren, omdat ik er gewoon simpelweg niet bij kom.
Hoe kan ik dit het makkelijkste schoon krijgen? Neem aan toch niet met verf afbijt of zo? Want dan bestaat de kans dat het plastic slap wordt ivm de weekmakers??
 
Kun je er niet bij met een 3M sponsje? Het hoeft niet kaal (tenzij je ook deuken oid. moet repareren), maar de bedoeling van het schuren is dat je allemaal kleine krasjes aanbrengt, zodat de nieuwe verf kan hechten.

Overigens: als je alles ontvet (altijd als eerste doen...) en geschuurd hebt, moet je er voor het spuiten een kunststofprimer op spuiten. Dat zorgt er voor dat de kunststof niet gaat reageren met de lak.
 
Laatst bewerkt:
Kun je er niet bij met een 3M sponsje? Het hoeft niet kaal (tenzij je ook deuken oid. moet repareren), maar de bedoeling van het schuren is dat je allemaal kleine krasjes aanbrengt, zodat de nieuwe verf kan hechten.

Overigens: als je alles ontvet (altijd als eerste doen...) en geschuurd hebt, moet je er voor het spuiten een kunststofprimer op spuiten. Dat zorgt er voor dat de kunststof niet gaat reageren met de lak.



Kunstofprimer voorkomt niet dat het kunststof gaat reageren met de verf.

Dit is alleen voor de hechting.

Kunstofprimer moet je ook niet dekkend spuiten, dunne waas eroverheen is goed.

Daarna 2k primer erop.

Daarna schuren met p800-p1000 waterproof of p500-p600 droog.

Kaal kunststof uiteraard ontvetten voordat je primers aanbrengt,laat het wel even uitdampen na het ontvetten ;)
 
Ik ook. Weet je waarom? Omdat het prima gaat.
Kan dus wel gewoon was benzine gebruiken??

Geen thinner of amoniak gebruiken toch???

Kun je er niet bij met een 3M sponsje? Het hoeft niet kaal (tenzij je ook deuken oid. moet repareren), maar de bedoeling van het schuren is dat je allemaal kleine krasjes aanbrengt, zodat de nieuwe verf kan hechten.

Overigens: als je alles ontvet (altijd als eerste doen...) en geschuurd hebt, moet je er voor het spuiten een kunststofprimer op spuiten. Dat zorgt er voor dat de kunststof niet gaat reageren met de lak.



Kunstofprimer voorkomt niet dat het kunststof gaat reageren met de verf.

Dit is alleen voor de hechting.

Kunstofprimer moet je ook niet dekkend spuiten, dunne waas eroverheen is goed.

Daarna 2k primer erop.

Daarna schuren met p800-p1000 waterproof of p500-p600 droog.

Kaal kunststof uiteraard ontvetten voordat je primers aanbrengt,laat het wel even uitdampen na het ontvetten ;)
Heb primur gekocht, staat op dat je het kan gebruiken op harde plastic soorten. Dit geeft natuurlijk geen garantie. Maar als watervast, heb ik tot 800 kunnen krijgen.

Waar kan ik trouwens het beste de verf halen. Gewoon bij een doe het zelf zaak?? (Gamma, Praxis, Karwei)
 
Amoniak ontvet best hoor. Het is veiliger dan thinner, dat is wel zo agressief. Vooral oppassen bij kunststof!

Verkrijgbaarheid van zeer fijn schuurpapier valt me overigens tegen. Bij de bouwmarkt hebben ze niet fijner dan 600. Bij een automaterialenzaak vond ik zowaar nog 1000. 1200 of fijner ben ik nog niet tegen gekomen...
 
Amoniak ontvet best hoor. Het is veiliger dan thinner, dat is wel zo agressief. Vooral oppassen bij kunststof!

Verkrijgbaarheid van zeer fijn schuurpapier valt me overigens tegen. Bij de bouwmarkt hebben ze niet fijner dan 600. Bij een automaterialenzaak vond ik zowaar nog 1000. 1200 of fijner ben ik nog niet tegen gekomen...
Gamma, Watervast 800. Geen huismerk. Maar heb het wel gevonden.
 
Waar kan ik trouwens het beste de verf halen. Gewoon bij een doe het zelf zaak?? (Gamma, Praxis, Karwei)

Probleem is dat de verf die ze daar verkopen niet zo best bestand is tegen de omgeving op een motorfiets. Uitlaatdampen, olie, benzine..... maar een krasje komt er ook snel op.
Het beste/mooiste is een kleurlaag aan te brengen met daar overheen een 2k lak.

Je kunt bij de automaterialenhandel wel redelijk geschikte verf krijgen die niet al te duur is, zoals Motip oid. Er is ook 2k lak te koop in spuitbussen, die meng je dan in de spuitbus.
Wil je het echt mooi, dan moet je verf halen bij de vakhandel, maar dat is wel wat duurder.....

Ga je met spuitbussen werken, dan moet je wel uitkijken als je grote vlakken gaat doen en te lang achter elkaar spuit. Door het verdampen van het drijfgas in de bus koelt deze sterk af, waardoor de druk afneemt en je sputters krijgt. Hou een bak met lauw water bij de hand en laat tussentijds de spuitbus met enige regelmaat even opwarmen in de bak.
 
:j
Probleem is dat de verf die ze daar verkopen niet zo best bestand is tegen de omgeving op een motorfiets. Uitlaatdampen, olie, benzine..... maar een krasje komt er ook snel op.
Het beste/mooiste is een kleurlaag aan te brengen met daar overheen een 2k lak.

Je kunt bij de automaterialenhandel wel redelijk geschikte verf krijgen die niet al te duur is, zoals Motip oid. Er is ook 2k lak te koop in spuitbussen, die meng je dan in de spuitbus.
Wil je het echt mooi, dan moet je verf halen bij de vakhandel, maar dat is wel wat duurder.....

Ga je met spuitbussen werken, dan moet je wel uitkijken als je grote vlakken gaat doen en te lang achter elkaar spuit. Door het verdampen van het drijfgas in de bus koelt deze sterk af, waardoor de druk afneemt en je sputters krijgt. Hou een bak met lauw water bij de hand en laat tussentijds de spuitbus met enige regelmaat even opwarmen in de bak.
Advies waar ik wat mee kan...

:}
 
Bedenk je dat 60% van een mooi resultaat in het voorwerk zit. Goed ontvetten, niet met je blote handen aan je ontvette werkstuk komen. Daarna netjes schuren en schade oid. repareren. Schuren hoeft niet "kaal", zeker niet als er niets gerepareerd hoeft te worden. Schuur als laatste met minimaal 800 schuurpapier, anders zie je de schuurkrasjes in je spuitwerk. Maak je werkstuk goed schoon, je kunt "kleefdoekjes" kopen bij de vakhandel om stofdeeltjes te verwijderen.
Gebruik een geschikte primer en pas op dat de kunststof niet door je verf "heen slaat" (door de weekmakers in de kunststof kan deze met je verf reageren en doet dat meestal ook....), bv. door een goede primer te gebruiken.
Laat de zaak na elke stap eerst goed drogen.

Bedenk je ook dat verf zeker 3 dagen nodig heeft om te drogen. Werk niet in de open zon, bij voorkeur in een temperatuur van rond de 20 graden. Heb je geen spuitcabine oid, hang dan wat natgespoten lappen op rond je spuitwerk, dat vangt het meeste stof af.
Spuiten kort na een regenbui zorgt meestal ook voor weinig problemen met stof.

Wil je stickers aanbrengen, controleer dan eerst of de stickerlijm niet met de verf reageert. Het beste is de stickers aan te brengen voor de 2k laklaag.
 
Laatst bewerkt:
Waar ontvet jij mee JanB?
Dat schuren met 800, is dat nat of droog?

Die kleefdoekjes werken inderdaad perfect. Ik vond ze bij de Hornbach. Niet duur en ze halen vuil van je werkstuk waarvan je dacht dat ie schoon was.

Heeft iemand een idee of blanke 2k-lak over nitro-celluloselak kan? (ik weet het, dat is ouderwetse verf, maar het zit er nu eenmaal op omdat het cheap en de juiste kleur was)
 
Waar ontvet jij mee JanB?
Dat schuren met 800, is dat nat of droog?

Die kleefdoekjes werken inderdaad perfect. Ik vond ze bij de Hornbach. Niet duur en ze halen vuil van je werkstuk waarvan je dacht dat ie schoon was.

Heeft iemand een idee of blanke 2k-lak over nitro-celluloselak kan? (ik weet het, dat is ouderwetse verf, maar het zit er nu eenmaal op omdat het cheap en de juiste kleur was)

Ontvetten doe ik meestal met wasbenzine of met ontvetter van Motip, werkt prima. Ik heb het ook wel gedaan met S100.

Dat is je eigen keuze. Het heeft er mee te maken hoe snel je papier vol loopt. Ik schuur meestal droog, omdat ik het idee heb, zeker als er nog verf onder zit, dat nat schuren alleen maar "klonten" veroorzaakt. Wel regelmatig je papier even goed uitkloppen.

2k over nitro-cellulose? Volgens mij kan dat niet, maar dat weet ik niet zeker. Als je nog een restje van die verf hebt zou je ook een proefstukje kunnen proberen?
 
Laatst bewerkt:
goed ontvetten ( belangrijkste ) waterproef schuren, een goede kunstof primer in dunne laagjes spuiten . (voor een goede hechting )de lak spuiten in dunne laagjes en daarna blanke lak spuiten ook in dunne laagjes, lak en blanke lak kun je vrij snel na elkaar spuiten maar wel in dunne laagjes ( nevelen ) je kunt het beste meerdere dunne kaagjes spuiten om zakkers in het spuitwerk te voorkomen. succes met je kapjes. :)
 
goed ontvetten ( belangrijkste ) waterproef schuren, een goede kunstof primer in dunne laagjes spuiten . (voor een goede hechting )de lak spuiten in dunne laagjes en daarna blanke lak spuiten ook in dunne laagjes, lak en blanke lak kun je vrij snel na elkaar spuiten maar wel in dunne laagjes ( nevelen ) je kunt het beste meerdere dunne kaagjes spuiten om zakkers in het spuitwerk te voorkomen. succes met je kapjes. :)
Trouwens, niet met je vette vingers er aan. Handschoenen kopen dan of zo???
 
Amoniak ontvet best hoor. Het is veiliger dan thinner, dat is wel zo agressief. Vooral oppassen bij kunststof!

Verkrijgbaarheid van zeer fijn schuurpapier valt me overigens tegen. Bij de bouwmarkt hebben ze niet fijner dan 600. Bij een automaterialenzaak vond ik zowaar nog 1000. 1200 of fijner ben ik nog niet tegen gekomen...


E NORM heeft schuurpapier tot korrel 2000 (misschien nog wel meer maar die had ik niet nodig)
 
Terug
Bovenaan Onderaan