Rugklachten

Vincent1987

Rookie
17 jun 2011
23
0
Beste motor forum gebruikers,

Sinds een maandje rijd ik op een kawasaki z750 uit 2003.
Vindt het een fijne fiets, alleen merk ik dat ik al snel last krijg van mijn onderrug.
Zelf ben ik 1,98, vrij lang dus. Betekend dit dat de motor te klein voor mij is?

Ik hoor vaak van mensen dat ze rugklachten krijgen, omdat ze onderuitgezakt zitten op de motor.
Ik heb het idee dat ik niet onderuitzak, maar juist naar voren doorzak, dus een hollere rug krijg op de motor, wat de pijn veroorzaakt.
Dat idee heb ik.

Is hier iets aan te doen?

Ik dacht misschien een ander zadel erop, waardoor je rechter zit, maar ik weet niet welke zadels er op een z750 passen.

Graag tips.

Thanks

Vincent
 
Holle rug? Moet je dan niet juist meer naar voren hangen? Ik heb zelf ook een hol ruggetje en ook wel last op mijn tourfiets (Freewind) maar als ik verder op de seat ga zitten zodat ik naar voren moet leunen heb ik geen last..
 
:^

Het zit in ieder geval in zithouding. Dat is op te lossen door een ander model motor, ook door het stuur te veranderen*, of zelfs een ander stuur te plaatsen. Ook het zadel is aan te passen.

Je ziet: er is veel mogelijk, de truuk is er achter komen wat voor jou wél werkt :Y

*naar voor of achter zetten, kantelen, andere risers/clipons....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Holle rug? Moet je dan niet juist meer naar voren hangen? Ik heb zelf ook een hol ruggetje en ook wel last op mijn tourfiets (Freewind) maar als ik verder op de seat ga zitten zodat ik naar voren moet leunen heb ik geen last..

Ja, heb het idee dus dat ik een holle rug krijg. Dus ik zat te denken om er een breder stuur op de zetten. zodat ik meer naar voren moet leunen inderdaad.
 
:^

Het zit in ieder geval in zithouding. Dat is op te lossen door een ander model motor, ook door het stuur te veranderen*, of zelfs een ander stuur te plaatsen. Ook het zadel is aan te passen.

Je ziet: er is veel mogelijk, de truuk is er achter komen wat voor jou wél werkt :Y

*naar voor of achter zetten, kantelen, andere risers/clipons....

Maar wat voor model motor is dan meer gepast, juist meer een enduro, of juist een supersport, zodat je geen holle rug meer hebt en ook niet onderuitgezakt kan zitten.

breder stuur zat ik aan te denken. Of zadel opvullen met schuim, zodat hij helemaal recht is.

Thanks in ieder geval voor de tips!
 
Ja, heb het idee dus dat ik een holle rug krijg. Dus ik zat te denken om er een breder stuur op de zetten. zodat ik meer naar voren moet leunen inderdaad.
In je topicstart had je het over een ander zadel waardoor je rechter zit maar dat had ik verkeerd opgevat, je kan het namelijk ook anders lezen. Maar dan zijn we het iig eens ;)
 
Maar wat voor model motor is dan meer gepast, juist meer een enduro, of juist een supersport, zodat je geen holle rug meer hebt en ook niet onderuitgezakt kan zitten.

breder stuur zat ik aan te denken. Of zadel opvullen met schuim, zodat hij helemaal recht is.

Thanks in ieder geval voor de tips!

Dat kan niemand je vanachter een pc vertellen.

Je zal echt zelf op een model moeten gaan zitten, en liever nog rijden. En dan ook nog eens zo lang, dat je goed hebt getest of het iets voor je is.
 
Heb je al een goede stevige rugprotector geprobeerd? Is ook een goede ondersteuning voor de rug naast de bescherming uiteraard.
 
Maar wat voor model motor is dan meer gepast, juist meer een enduro, of juist een supersport, zodat je geen holle rug meer hebt en ook niet onderuitgezakt kan zitten.

breder stuur zat ik aan te denken. Of zadel opvullen met schuim, zodat hij helemaal recht is.

Thanks in ieder geval voor de tips!

:Y ,nooit last van mijn rug(ben 1.93),terwijl ik snel last van mijn onderrug heb.
 
Gewoon oefeningen doen om je rug sterker te maken. Denk aan deadlifts en hyperextensions. Je kan wel om je zwakheden heen werken, maar je kan er ook iets aan doen.
 
Gewoon oefeningen doen om je rug sterker te maken. Denk aan deadlifts en hyperextensions. Je kan wel om je zwakheden heen werken, maar je kan er ook iets aan doen.



Hij zit al in extensie(=holle rug), daarbij worden de facetgewrichten gecomprimeerd wat bij sommige mensen pijnklachten kan genereren.

Oplossing; buikspieren aanspannen en het bekken licht kantelen, lukt dit niet dan zadel aanpassen waarbij het bekken automatisch wat kantelt en daarmee de rug wat boller wordt, zodat de wervelkolom niet hyperextendeert (=overstrekt is)

De rug strekkers sterker maken is voor veel rug klachten een goede oplossing, maar juist niet voor dit probleem, meer kracht in de extensoren zal de compressie doen toennemen en daarmede ook de pijn klachten.
 
Laatst bewerkt:
Andere motor testrijden is het beste.
Kan aan je houding liggen stuur hoger of iets meer rechtop of juist voorover buigen.

Kan er alleen achter komen door te testen.

Ik heb veel nek klachten als ik motor rijd maar heb mijn windscherm er van de week afgehaald waardoor ik nu juist al het wind met mijn hele lichaam opvang.
Voorheen duwde mijn windscherm juist alle wind tegen mijn helm aan waardoor die klachten onstonden.

Probeer dus eens even op een andere motor te zitten met andere houding kan een wereld van verschil zijn.
 
met mijn motor de eerste 2 maanden ook beetje rugklachten gehad. Met hardlopen heb je als je geen goede houding hebt ook last van je rug en dan moet je o.a. buikspieren trainen.
 
ik wilde het net gaan typen, maar jullie waren me al voor. Ik heb ook vrij vaak last van mijn onderrug, behalve als ik mijn rugprotector om heb. Deze zorgt voor een rechtere houding van je rug met de gewenste gevolgen.
 
Zo, wat een enthousiasme op dit forum :)

Thanks voor al jullie reacties. Ik ga er mee aan de slag. Heb al wel een niergordel gekocht, maar voor mijn gevoel deed het niet zoveel. Het was er wel 1 van 30 euro (best goedkoop vind ik zelf). Dus weet niet of dat kwaliteit is. Verder, zo een rugprotector, zet je dat ook vast door middel van banden en klitteband dat je om je middel heen wikkelt?
 
Heb zelf ook een Z750 gehad vond het een compacte machine maar ben zelf 182 cm en had nergens last van.

zithouding is vaak de boosdoener idd. Misschien zit je te gespannen? Hoe lang rijd je al motor in het algemeen?
 
Ik zit met 1.98 op een sv650. Ziet er waarschijnlijk niet uit maar met een superbike stuur (nogal wat breder dan origineel) zit ik echt perfect. Volgens mij is de Z750 zelf nog wat groter als een SV.
Nieuw stuurtje erop zetten dus! Kost je misschien 40 euro.
 
Heb zelf ook een Z750 gehad vond het een compacte machine maar ben zelf 182 cm en had nergens last van.

zithouding is vaak de boosdoener idd. Misschien zit je te gespannen? Hoe lang rijd je al motor in het algemeen?

Ik rijd nu pas een maand :) Heb al anderhalf rijbewijs, maar nooit aan toe gekomen om een motor te kopen, maar nu dus sinds een maandje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan