Het 25kw Jawa topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zealot

MF veteraan
7 feb 2003
6.601
16
Harderwijk
Hoi medeforumers,

Ik ben Zealot en dwaal al een aantal jaartjes rond op MF :P
Nu is het zo dat ik al 7 jaar 25kw af ben, maar alles wat niet veel cylinderinhoud heeft en lekker licht(en wendbaar) is spreekt mij aan.

Vaak is het zo dat "in verhouding" deze kleine motorfietsjes een redelijk vermogen hebben. Al zijn de meeste supersportfietsen momenteel niet boven de 200kg wegen en meer PK's als kilos hebben.

Nu heb ik echt vanalles gereden, maar dan ook alles. Na 60 motoren te hebben versleten in deze "ongeveer 9 jaar" weet ik wel wat van japanse motoren.

Ik heb me wel eens gewaagd aan chinees spul. Op zich als je kijkt naar prijs kwaliteit niet echt veel mis mee. Er ging echter wel eens wat stuk msteriaal was gewoon dunner...
In vergelijking met japanse makaladij (zelfs van 20 jaar oud) is het gewoon slechter

2 klasse motorfietsen zijn echt mijn faforiet: motorscooters en brikken/klassiekers.

Nu heb ik in de catogorie brikken en klassiekers nog nooit een merk geprobeerd: JAWA.
Dit zijn over het algemeen goedkoope fietsjes en veel modellen zijn erg betrouwbaar. Nu zijn het geen hele moderne modellen,heel basic. Een beetje vergete motormerk, heb ik het idee

Maarja als je begint met motorrijden en je budget is beperkt en je wil geen dikke lening voor een nieuwe fiets van ruim 8mile dan is de jawa best een optie.
Veel jawa modellen zijn onder de 25kwdus ook geschikt voor klein rijbewijs.
onderdelen zijn niet duur en de techniek is simpel (2tackt) ook zijn ze nog nieuw te koop.

Hieronder zou ik bijhouden hoe ik een "oude" JAWA TS350 ,638 oplap om er weer lekker mee te gaan rijden.

Ook hou ik de kosten bij om aan te tonen hoe voordelig(of duur) zon motor is te rijden.
binnenkort foto's van mijn project.

Iedereen die vragen heeft of zelf (25KW) Jawa ervaring/verhalen heeft mogen gerust reageren
STATUS PROJECT:

voortgang 15 juli 2011:
Na vervoer naar huis gedeeltelijk gedemonteerd thuis verder gedemonteerd en gereinigd. het gaat om het model: JAWA 638 op de foto van guzziking zie je hoe het model er "orgineel uit ziet" mijn idee is om een thumper te maken (ruige allroad/ofroadlook) met als basis de 638
jawa002.jpg


mid juni
in elkaar. mist uitlaat en cylinders
schuuropruiming005.jpg


eind juli
uitlaat gekocht, zuigers en cylinders. frame uit 1978 :) :}
jawa638004.jpg


6 augustus
frame in de hamorite
de jaw-onderdelen uit 1991 overbouwen
jawa638003.jpg


jawa638005o.jpg


rustig verder, nieuwe pakkingset
ex500003.jpg


update 8 oktober 2011 rustig wat verder gewerkt, expantieuitlaatjes, kabelboom erin gewerkt, tellerunit koplamp en kuipruitje geinstaleerd, carberateur geinstaleerd.
steeds een avondje in de week een 15/30 minuten eraan gewerkt
jawa634project001.jpg


kappensetje opgehaald tank ontbreekt helaas nog.
jawa634project003.jpg


de kont
jawa634project005.jpg
 
Laatst bewerkt:
Klopt inderdaad dat die dingen geen drol kosten. Tussen de 2 en 500 Euro is de keuze behoorlijk. Ik heb zelf ook een 638 gehad, en die staan niet bekend als de besten. Vooral de koppeling geeft nogal eens problemen. De mijne had dit ook. Enige handigheid is mooi meegenomen, als je een fiets als deze hebt.

Ik heb hem niet lang gehad, en hij is uiteindelijk ook gesloopt door de laatste eigenaar, een kameraad van mij. :')

Echt zuinig zijn ze ook niet, ondanks het beperkte vermogen. Het gecombineerde kickstarter/versnellingspedaal is een grappige gadget :Y

Het uiterlijk is basic maar best stoer, en je krijgt geregeld een opgestoken duim! Met een beter, en vooral betrouwbaarder blok was de Jawa hier zeker een blijvertje geweest.

Ik ga je topic zeker volgen, en vind het geweldig dat er eens aandacht wordt besteed aan één van de niet zo gangbare merken, die wel een geweldige historie hebben, maar een beetje in de vergetelheid zijn geraakt. :)







full
 
Leuk project, Zealot, ik ga het volgen. :Y
Ik herinner me die mooie wit/blauw/roze Honda 250 nog, ook zo'n mooi project. Jammer dat je die toen moest verkopen. Staan de zaken er inmiddels beter voor?

Succes met je Jawa! *O*
 
zaken staan er beter voor, inmiddels geslaagd voor school en een vaste baan(aanstelling)

veel beter als een tijdje geleden ;)

ik zal even wat fotos uploaden, niet zo spannend zon kale jawa
 
Momenteel staat de jawa zonder tank (en zadel) in huis.
tank stinkt als de pieter dus die ligt in de schuur :) :P
ik moet ook goed bij het blok/cylinders want deze zitten er niet op.......

Heb er een reserve/compleetblok bij deze zit in elkaar.
het blok wat bij de jawa hoort heeft weinig km gelopen en ziet er zeer goed uit.
Ik weet nog niet of ik de cylinders en zuiger overzet op het onderblok gemonteerd in het frame (het orginele blok) of het complete blokje inbouw.....


de foto's:

afbeelding013g.jpg


afbeelding015l.jpg
 
Klopt inderdaad dat die dingen geen drol kosten. Tussen de 2 en 500 Euro is de keuze behoorlijk. Ik heb zelf ook een 638 gehad, en die staan niet bekend als de besten. Vooral de koppeling geeft nogal eens problemen. De mijne had dit ook. Enige handigheid is mooi meegenomen, als je een fiets als deze hebt.

Ik heb hem niet lang gehad, en hij is uiteindelijk ook gesloopt door de laatste eigenaar, een kameraad van mij. :')

Echt zuinig zijn ze ook niet, ondanks het beperkte vermogen. Het gecombineerde kickstarter/versnellingspedaal is een grappige gadget :Y

Het uiterlijk is basic maar best stoer, en je krijgt geregeld een opgestoken duim! Met een beter, en vooral betrouwbaarder blok was de Jawa hier zeker een blijvertje geweest.

Ik ga je topic zeker volgen, en vind het geweldig dat er eens aandacht wordt besteed aan één van de niet zo gangbare merken, die wel een geweldige historie hebben, maar een beetje in de vergetelheid zijn geraakt. :)







[afbeelding]

Leuk dat je reageerd, koppelingen zwak.....hmz tis zon semikoppeling of zoiets.
ik heb wel een gekke 638, hij heeft al veel trekjes van een 639, zoals het stuurkuipje maar de schijfrem mist hij weer :? komt ook uit 1992 terwijl ze er in 1984 al waren
 
Momenteel staat de jawa zonder tank (en zadel) in huis.
tank stinkt als de pieter dus die ligt in de schuur :) :P
ik moet ook goed bij het blok/cylinders want deze zitten er niet op.......

Heb er een reserve/compleetblok bij deze zit in elkaar.
het blok wat bij de jawa hoort heeft weinig km gelopen en ziet er zeer goed uit.
Ik weet nog niet of ik de cylinders en zuiger overzet op het onderblok gemonteerd in het frame (het orginele blok) of het complete blokje inbouw.....


de foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]


huidige motorblokje (die in het frame zit) heeft maar 2180 km gelopen. gezien hoe het blok eruit ziet en de carburateur (en de rest) geloof ik dit best.
niet gek voor een bike uit 1992
 
Ik kan me herinneren dat je deze motoren zonder koppeling kunt rijden, een collega van me had ook ooit een oude Jawa.
Het is inderdaad een heel project, daar ben je wel even zoet mee. ;)
 
Leuk dat je reageerd, koppelingen zwak.....hmz tis zon semikoppeling of zoiets.
ik heb wel een gekke 638, hij heeft al veel trekjes van een 639, zoals het stuurkuipje maar de schijfrem mist hij weer :? komt ook uit 1992 terwijl ze er in 1984 al waren

Ja, die onderdelen van Jawa zijn tot in lengte van jaren uitwisselbaar. Ik weet dat velen, jongere onderdelen hangen op frames van 1986 en eerder, om toch maar belastingvrij te kunnen rijden.

Bij die koppeling komt in elk geval het soort olie heel precies! Hou dat in de gaten, anders gaat ie sowieso slippen.

Verder leuke foto's ! :)
 
vandaag nog en klein beetje tijd gehad voor de jawa.

Aangezien ik hem al een klein stukje uit elkaar had gehaald, nog even verder gestript.
ook even het frame schoongemaakt en beetje schoongemaakt (met name een berg stof wat erop lag)

je kan heel mooi de " basis " van de fiets zien. erg leuke basis voor een caféracer of thumper oid.

frame's zijn die niet echt veranderd? anders vindt ik het opzich wel de moeite waard om alles over te zetten op een WBL-vrij frame.........

wil de boel toch uit elkaar halen denk ik zodat ik alles kan nalopen :)

ik zal de fotos plaatsen
 
hoog op mijn verlanglijstje ;)

- achterspatbord XL500/XL600 + achterlicht
- crossstuur tomaselli+ handkappen
- keienvanger carterpan (van en nX650 oid)

weet nog niet of ik de orginele tank behoud.
ik denk het wel icm de zijkappen en zadel....
ruigere bandjes met grof profiel kenda 260 oid.......

mooi oud frame niet per see omdat de wbl vrij is maar voor 78 met een blauwe plaat :)
ik weet niet of er frames zijn waar het 350 blok in past voor 84.....uitzoeken dus.
 
Laatst bewerkt:
Leuk idee, en het ziet er nog netjes uit.

Met die olie bedoel ik dus de versnellingsbak-olie, maar was nogal wiedes natuurlijk :')

ja 80w90 heb ik gelezen.......dikke olie ;) wat heel veel wordt gebruikt voor 2takt bakken is 10w40 maar das te dun :)

had ik gelezen
 
hoog op mijn verlanglijstje ;)

- achterspatbord XL500/XL600 + achterlicht
- crossstuur tomaselli+ handkappen
- keienvanger carterpan (van en nX650 oid)

weet nog niet of ik de orginele tank behoud.
ik denk het wel icm de zijkappen en zadel....
ruigere bandjes met grof profiel kenda 260 oid.......

mooi oud frame niet per see omdat de wbl vrij is maar voor 78 met een blauwe plaat :)
ik weet niet of er frames zijn waar het 350 blok in past voor 84.....uitzoeken dus.

Mooi, dit gaat een interessant topic worden. :)
 
vandaag nog een beetje geknutseld
was jarig dus even snel voor de gasten kwamen.
wat foto's gemaakt, deze zou ik zsm plaatsen.

momenteel tweivel ik: de staat is zo goed dat het misschien leuker/beter is hem orgineel op te lappen ipv verbouwen. als er een blauweplaatframe komt moet ik toch aanpassen en dan verbouw ik de boel meteen. zoniet hou ik hem misschien liever orgineel
 
Laatst bewerkt:
vandaag nog een beetje geknutseld
was jarig dus even snel voor de gasten kwamen.
wat foto's gemaakt, deze zou ik zsm plaatsen.

momenteel tweivel ik: de staat is zo goed dat het misschien leuker/beter is hem orgineel op te lappen ipv verbouwen.

Niet twijfelen, origineel is het best natuurlijk. Zoals gezegd, tis al een stoere basic-bike :Y

Worden vast zeldzaam in de toekomst.
 
Nog gefeliciteerd met je verjaardag! *O*

Origineel is ook tof, het zijn leuke fietsen.
Maar ik snap wel dat veranderen meer uitdaging biedt.
 
ik heb m wat verder in elkaar gezet. fotos komen snel.
als die bevalt wil ik een span er aan maken.....
of een span kopen in de toekomst (beter denk ik kant en klaar span)

nu is het wachten op nieuwe zuigers (en evt cylinders) en pakkingen.....
dit gaat ruim 2-3 weken duren :( man bij wie k het regel gaat op vakantie...

fotos upload is asap
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan