Kawasaki z650 going turbo

Ilja

MF veteraan
16 sep 2005
1.857
1
Nijmegen
Facebook
In navolging van mijn oude topic: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/186132/Kawasaki-Z650-Cafefighter-1.html

Nu een nieuw topic om mijn 'snode plannen' in te plaatsen.

Eerst even een samenvatting:

De z650b1 vlak na aankoop ongeveer 5-6jaar geleden:
z650resizemm6.jpg

De eerste twee jaar heb ik deze motor als vervoersmiddel gebruikt, en reed ik er het hele jaar rond mee naar school, werk, stage etc.... totdat ik mezelf op een gegeven moment niet meer kon inhouden en het verbouwen is begonnen.

Krukaslagers vervangen:
s5032094le6.jpg

Wat kleine dingetjes:
s5032127ul4.jpg

Kelkjes:
s5032263mb0.jpg


Klepzittingen bewerken
klepzittingensnijden.jpg


Op een gegeven moment ben ik wat onderdelen gaan verzamelen en ben ik wat serieuzer te werk gegaan :+ :
r1bruginzed.jpg


Zx6r vorkje met tokico 6zuiger klauwen
vorkzr6.jpg


CBR600 achterwiel en cbr900 voorwiel
zedanderewielen.jpg


112u.jpg


Zephyr 750 blok....
s5032546.jpg


'Weer op zijn pootjes'
120myj.jpg

Cheap fleabay rear set
remschakelset.jpg

afb0010.jpg

En toen wassie klaar...midden in de winter _O- Destijds heb ik er ook mijn vrije studieruimte mee ingevuld door het 'op de hts manier' aan te pakken, en wat berekeningen te maken. :+
s5032655.jpg

s5032653.jpg

89185160.jpg

s5035837.jpg

s5035838.jpg


Op deze manier heb ik zo'n 15000km gereden... De nieuwe vering, remmen en wielen waren een enorme verbetering..
Op een gegeven moment was ik de clip-ons echt zat! Dus toen heb ik op ebay een superbike kroonplaat gescoord. Helaas zat er verschil in de 98-99 versie en de 00-01 versie zx6r vork waardoor ik de balhoofdpen weer eruit moest persen en ook de onderste plaat moest vervangen. Wat een verademing!
s5035812.jpg


s5035814.jpg


s5035822.jpg


Vorige maand heb ik een autotje gekocht en dus kan ik weer verder met de kawa!
Ik heb een kawasaki 750 turbo blok in onderdelen gekocht, compleet met injectiesysteem. Momenteel ben ik bezig om het blok op te bouwen...
Plan is om het 750 turbo blok in de kawa te monteren en gebruik te gaan maken van een Garret T25 turbo samen met wat andere interessante upgrades.
Ook wil ik weer twin shock vering en ga ik waarschijnlijk zelf de achterbrug maken, of misschien een zrx brug...

s5035671.jpg

s5035780.jpg

s5035786.jpg

s5035798.jpg

s5035799.jpg

s5035801.jpg

s5035802.jpg

s5035806.jpg

Nieuwe big-end lagers en nieuwe zuigerveren... wanneer de motor helemaal in orde is en goed loopt wil ik de wiseco 810cc kit gaan monteren. Het leek me verstandig om in de testperiode gewoon met de oude zuigers te gaan rijden... O-)
s5035823.jpg

s5035824.jpg

s5035826.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog wat picah's.. ;)
VHT engine enamel op de koelribbetjes... (ik heb ze ook meteen even afgerond...)
s5035827.jpg

s5035829.jpg

s5035830f.jpg

Check het oliepompje voor de turbo. Een van de modificaties van het turboblok ten opzichte van de normale (gp)z 750blokken.
s5035831.jpg

s5035832.jpg

Garret T25...
s5035834.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hulde voor de zorgvuldige technische aanpak :}

Die schakelset van eBay, is het wat? Ik heb er eentje van nonthaiparts, en ik vind het echte rommel :(

Thanks.. :)

Mwa.... het voelt goedkoop aan...(was het ook _O- ) maar opzich zit het er nu al anderhalf jaar zonder problemen op.

Ik wil er wel wat anders op binnenkort... voetsteuntjes die weg kunnen klappen. :)
 
ook de turbo computer voor de race mode aanwezig?? goed voor 135 pk bij 1 bar.... O-)
Dat turbo blok heeft overigens meer afwijkende onderdelen t.o.v. het standaard blok...
 
ook de turbo computer voor de race mode aanwezig?? goed voor 135 pk bij 1 bar.... O-)
Dat turbo blok heeft overigens meer afwijkende onderdelen t.o.v. het standaard blok...

Jup die heb ik. :)

Afwijkende onderdelen t.o.v. standaard 750 blok zijn zover ik weet:

-Drijfstangen zijn anders vanwege een dikkere pistonpen
-Pistonpennen 1mm dikker
-Zuigers voor 1:8 compressie
-Scavenge oliepompje
-22mm uitgaande as ipv 20mm
-Groter lager bij de uitgaande as
-Volgens mij zijn de andere baklagers ook anders
-Koppeling heeft een extra plaat
-Koppelingshendel op het koppelingsdeksel is anders
-Dynamo met meer opbrengst... maar dat wordt een externe bij mij

Wilde eerst het zephyr blok gaan turbo'en maar toen liep ik tegen dit blokkie aan. Kawasaki heeft al een hoop gedaan dus waarom moeilijk doen. :)
 
Laatst bewerkt:
Is dat een origineel Kawasaki turbo blok??
Leuk dat je het met zo'n type motor doet, ik ben zelf niet zo'n fan van de racers.

Jup! Gekocht terwijl het compleet uit elkaar lag. :)

Ik vind nieuwe motoren ook niks.... en het gaat me ook niet eens echt om de vermogenstoename...(wel een leuke bijkomstigheid :+ ) Het is gewoon geweldig om het uiteindelijk allemaal lopend en werkend te krijgen.. en dan toch rond te rijden met een luchtgekoelde blauwe plaat motor.
Ben ook gewoon gek van de kawasaki Z modellen en een turbo 750 is, naast een H2 en een z900 toch wel de ultieme motor voor mij. :) Die andere twee staan voor de toekomst geplanned.. ;)
 
Zo Ilja, daar is dan eindelijk het lang verwachte Turbo Topic. Ik vroeg me al af waar ie bleef, ik had al een aantal dagen nix te doen namelijk :+ .

Maar ziet er heel netjes uit Ilja, petje af hoor! :} Ik volg m met belangstelling! *O*
 
Laatst bewerkt:
ah huiswerk goed gedaan.
heb ook die oude zooi met in vrijwel alle blokken meer cc's en pk (z900, z650, 750 turbo, z750 turbo twin en z400)
Heel herkenbaar, dus jouw project, oude blauwe plaat, hoeft geen race bak te zijn maar wel leuk met tupperware naast je voor het stoplicht :)
wij zijn benieuwd
 
Ga je het frame ook nog verstevigen tegen het toekomstig geweld van dit blok.

:Y Jup.
Ik ga ook de ophanging aan de voorzijde veranderen naar rubbers... zoals bij de zephyr modellen en de 750turbos..
Bij het zephyr blok heb ik de rubbers vervangen voor spacers. Dit blok (en de turbo) zit op drie posities vast ipv 4 zoals het oude kawa blok.

Verder heb ik vanmiddag de kleppen schoongemaakt, ingeslepen, klepseals veranderd en de kop weer gemonteerd.
Liep een beetje vast met het shimmen van de nokkenassen. De inlaatnokkenas klopt gewoon met shims van rond de 2.50
Bij de uitlaatnokkenas heb ik bij twee kleppen geen speling met een shim van 2.00 en bij de andere twee kleppen 0.07 en 0.08mm speling met een shim van 2.00
(2.00 is het kleinste wat je kunt krijgen)

Toen heb ik een kz750 (niet turbo) uitlaat nokkenas gemonteerd en met deze nokkenas kwam ik wel goed uit! (allemaal rond de 2.50 net zoals de inlaat).

Ben nu aan het twijfelen of ik een 750 turbo inlaat nokkenas en een kz750 'niet-turbo' uitlaat nokkenas samen kan gebruiken.
Op 750turbo.com is vinden dat het vervangen van de assen met 'niet turbo' assen alleen maar slechter werkt vanwege meer overlap....

Oftewel, leuk puzzeltje om op te lossen... B|
 
Laatst bewerkt:
:Y Jup.

Liep een beetje vast met het shimmen van de nokkenassen. De inlaatnokkenas klopt gewoon met shims van rond de 2.50
Bij de uitlaatnokkenas heb ik bij twee kleppen geen speling met een shim van 2.00 en bij de andere twee kleppen 0.07 en 0.08mm speling met een shim van 2.00
(2.00 is het kleinste wat je kunt krijgen)

Toen heb ik een kz750 (niet turbo) uitlaat nokkenas gemonteerd en met deze nokkenas kwam ik wel goed uit! (allemaal rond de 2.50 net zoals de inlaat).

Ben nu aan het twijfelen of ik een 750 turbo inlaat nokkenas en een kz750 'niet-turbo' uitlaat nokkenas samen kan gebruiken.
Op 750turbo.com is vinden dat het vervangen van de assen met 'niet turbo' assen alleen maar slechter werkt vanwege meer overlap....

Oftewel, leuk puzzeltje om op te lossen... B|
Kun je niet 0,07 - 0,08 van de twee shims van 2,00 afslijpen?
 
Gaaf project idd! Had voor een tijdje terug bijna een GPZ750 turbo gekocht maar ga nu een GSX1100 turbo chargen.

Ik vind zelf jouw achterbrug met mono vering mooier dan een twin shock.

Ook zou ik de turbo nokkenassen gebruiken anders heb je teveel overlap wat weer schadelijk kan zijn voor de turbo.

Waarschijnlijk ken je deze fiets al wel van 750turbo.com

6.jpg


:9~
 
Laatst bewerkt:
Gaaf project idd! Had voor een tijdje terug bijna een GPZ750 turbo gekocht maar ga nu een GSX1100 turbo chargen.

Ik vind zelf jouw achterbrug met mono vering mooier dan een twin shock.

Ook zou ik de turbo nokkenassen gebruiken anders heb je teveel overlap wat weer schadelijk kan zijn voor de turbo.

Waarschijnlijk ken je deze fiets al wel van 750turbo.com

[afbeelding]

:9~~

Nice! Ja die fiets ken ik wel.

De ori turbo nokkenassen zijn het zelfde als de z650 nokkenassen en hebben 42graden overlap.

De z750 nokkenassen hebben 60graden overlap zo uit mijn hoofd en de gpz750 hebben ergens in de 70graden overlap.

Ik heb gister even een diagram gemaakt van een turbo inlaat nokkenas en een z750 uilaat nokkenas en ik kom dan op 52 graden overlap.... valt wel mee dus.. :)
Maar ik weet niet of er nadelen aan kleven om twee 'verschillende' nokkenassen te combineren.
 
uitlaat eerder openen met verstelbare tandwielen of indien nog mogelijk 0,1 mm van je klepsteel slijpen (zolang je bucket met stelplaatje maar hier op ligt en niet op je verenpakket) *O*
 
mooi projectje! Ik wilde al in 1979 een z650 met turbo bouwen. Werd destijds mee geadverteerd door het Veluws Motorcentrum. Daar besteld, jaar gewacht, helaas nooit geleverd. Toen maar een turbo op mijn nieuwe xs1100 gebouwd....
those were the days..... (jaja, ouwe zak...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan