Opschakelen zonder koppeling

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.368
172
Veghel
Heb afgelopen weekend een beetje geexpirimenteerd met opschakelen zonder koppeling. Lichte druk onder het pedaal, gas terugdraaien, opschakelen en gas erop. Deed ik het zo goed?

Merkte dat het opschakelen naar 4de, 5de en 6de versnelling peanuts is vanaf ca 8000 tpm.

Opschakelen naar 2 lukte me niet fatsoenlijk. Ging wel tussen 9000 en 11000 tpm, maar niet van harte (schokken) dus maar niet meer gedaan.

Opschakelen naar drie lukte met een beetje oefening tussen 8000-12000 tpm. Dus met een wat oefenen moet dat ook bij hogere toerentallen lukken.

Graag wat meer tips en antwoord op de vraag hoe slecht dit voor de versnellingsbak is?
 
Gaat hardstikke goed zo...en idd, 1 naar 2 moet je echt hoog in zn toeren zitten wil je dat ie niet schokt....gewoon gas ff dicht terwijl je hem naar zn volgende versnelling trapt...gaaaaaaaan :)
 
Gaat prima... wil in het koekblik trouwens ook hoor...zelfde manier en gewoon niet bang zijn ;)
 
mhhh ja nou kan wel maar is het echt nodig op de weg?

brengt alleen maar extra slijtage met zich mee...
 
idd, je boekje zal er wel over spreken ( mocht je het niet hebben weet je het nu )

je bak en overbrenging krijgen behoorlijk op zn dak tenzij je het wel leuk vind om te sleutelen
 
Hoe raad je het!
Maareuh.. de in de drie jaar dat ik \'m heb is de bak er nog maar twee keer uitgeweest. ;) (dat is dus echt waar ;( )
 
schakel ook altijd zonder kopp.. maakt niet uit welke versnelling, of welk toerental.. allemaal het zelfde.. nog nooit problemen gehad met de Xer. ...
 
Als ik alle zo reacties lees, dan zou je dus kunnen zeggen dat zonder schokken overschakelen geen kwaad kan voor de versnellingsbak.

Die druk onder het pedaal kunnen de schakelvorken daarvan inslijten?

idd, je boekje zal er wel over spreken ( mocht

Als je het boekje moet geloven is motorrijden geen bal aan.
 
Laatst bewerkt:
Als ik alle zo reacties lees, dan zou je dus kunnen zeggen dat zonder schokken overschakelen geen kwaad kan voor de versnellingsbak.

Die druk onder het pedaal kunnen de schakelvorken daarvan inslijten?Als je het boekje moet geloven is motorrijden geen bal aan.
ja, je mag niet eens terreinrijden en zonder helm scheuren, zorg dat je alles naloopt en dan pas gaan rijden.

nah, dan regent het al weer of is het donker buiten ;)
 
Lichte druk onder het pedaal, gas terugdraaien, opschakelen en gas erop. Deed ik het zo goed?

Perfect omschrijving. Bedenk wel dat het dichtdraaien van het gas slechts een fractie van een seconde bedraagt. Dan moet het schokloos kunnen. En inderdaad hoe hoger de toeren hoe makkelijker het wordt.

Deze bakken kunnen hier overigens prima tegen. Niks xtra slijtage. \'t is een sequentieële versnellingsbak.

Zelfs terugschakelen kan zonder koppeling. Maar dan moet je even xtra gas geven (alles met beleid uiteraard). Echter om hier het juiste toerental te vinden kost wat meer oefening.

Suc6
 
en in hoeveel kilometer is dit geweest?
2x je bak er onder vandaan geweest....normaal komt een versnellingsbak er toch NOOIT onder vandaan?

of ben ik nou een beetje mal?

Hoe raad je het!
Maareuh.. de in de drie jaar dat ik \'m heb is de bak er nog maar twee keer uitgeweest. ;) (dat is dus echt waar ;( )
 
zelf schakel in (bijna) altijd zonder koppeling Daarbij schakel ik \"andersom\" dus telkens een licht tikje naar beneden voor de volgende versnelling.
De Duc is afgelopen winter uit elkaar geweest voor complete revisie, waarbij van de bak alleen de schakelvorken moesten worden vervangen. (mag ook wel na 80.000 km)
 
In de moto 73 stond de laaste en een na laatste keer een artikel over in. Bij de Vraagbaak volgens mij. Volgens hen kan het geen kwaad bij opschakelen, maar wel bij terugschakelen. Moet het binnenkort maar eens gaan proberen! :P
 
en in hoeveel kilometer is dit geweest?
2x je bak er onder vandaan geweest....normaal komt een versnellingsbak er toch NOOIT onder vandaan?

of ben ik nou een beetje mal?
Is inderdaad niet normaal, zal wel een maandagmorgen-versnellingsbak zijn geweest.
Maar de reparatie is door Suzuki nl. betaald, terwijl de garantie termijn al verstreken was!
Ik dacht dus dat het me een hoop geld zou kosten maar mijn dealer had een leuke verassing voormij, omdat normaliter zo iets niet zo snel kapot zou moeten gaan werdt alles 100% vergoed :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan