Elektrische motorfiets

Elektrische motor als vervanging brandstofmotor

  • Absuluut handig en goedkoop voor woon/ werk.

    Stemmen: 21 56,8%
  • Is te gebruiken, echter een verstandshuwelijk.

    Stemmen: 1 2,7%
  • Never, ik rijd geen motor zonder brandstofmotor.

    Stemmen: 11 29,7%
  • Misschien als de benzine 5 Euro gaat kosten.

    Stemmen: 4 10,8%

  • Totaal aantal stemmers
    37

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.267
449
Alkmaar
Hallo MF'ers,

Ik zag vanavond een elektrische motor staan in de stad.

Nu hebben we er allemaal al eens van gehoord en er is ook al wel eens over geschreven hier op het forum.
Maar deze apparaten doen nu dus echt hun intrede. Ik was hem in ieder geval nog niet eerder in het straatbeeld tegen gekomen. :/

Persoonlijk gaat er voor mij niets boven een verbrandingsmotor maar zijn er hier leden die dit goedkope vervoersmiddel zien zitten?
Ik ben qua techniek wel nieuwsgierig naar het gebruik en actieradius van dit ding. zou het praktisch zijn?

Foto-6KNRLRIU-D.jpg

Foto-TF8WMXGU-D.jpg
 
Er zitten een aantal voordelen aan, waarbij het ontbreken van benzinekosten wel de grootste is.

Alleen wie wilt het geluid missen van zijn/haar motor? De rauwe donder die je al hoort aankomen van 50 meter afstand.
 
Ik heb het idee dat een verbrandingsmotor nog te veel bijdraagd aan mijn rijplezier.
Ik denk dat de actieradius die jij ook al noem voor veel mensen een belangrijk punt is wat ze nog van deze machines afhoud.

Als ik dagelijks woonwerk zou rijden en een elektrische motor is duidelijk goedkoper dan zou ik er wel sneller een nemen denk ik.

Edit:

Ik zag dit jaar op de beurs elektrotechniek trouwens ook erg veel stands met oplaad stations voor met name auto's. Toch wel een teken dat men hier volop mee bezig is. Ook bij auto's is actiradius nog een lastig verhaal volgens mij.

Wat ik vanuit mijn werk nog wel als probleem zie is dat je straks een kantoorpand ga krijgen waar buiten pak em beet 30 auto's of motoren staan te laden. Menige bijvoorbeeld 3x80 ampere hoofdaansluiting gaat dat denk ik niet trekken.
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang zal elektriciteit nog enigszins betaalbaar zijn (in vergelijking met benzine that is) als er massaal overgestapt wordt op elektrische vervoersmiddelen?

Laat me raden. er komt een zeer zware "accijns" om zeker te weten dat er voldoende inkomsten zijn voor de overheid.

Het voordeel "goedkoper" zal dus slechts tijdelijk zijn vrees ik.
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang zal elektriciteit nog enigszins betaalbaar zijn (in vergelijking met benzine that is) als er massaal overgestapt wordt op elektrische vervoersmiddelen?

Laat me raden. er komt een zeer zware "accijns" om zeker te weten dat er voldoende inkomsten zijn voor de overheid.

Het voordeel "goedkoper" zal dus slechts tijdelijk zijn vrees ik.

Inderdaad, ik vrees het niet maar ben hiervan overtuigd. :/
 
als er één binnen handbereik komt staat ie hier voor de deur :Y :]

lijkt me heerlijk toeren op zo'n ding...alleen windgeruis om je hoofd :P

maar de prijzen zullen wel zo zijn aangepast dat je je scheel betaald aan verzekering. wegenbelasting en aanschaf..

de regering moet koste wat het kost je het vel over de oren trekken en gunt jan met de pet geen betaalbare speeltjes :( :(
 
Voor woon-werk verkeer is een electrisch ding natuurlijk helemaal super.
In ieder geval (nu nog) goedkoop rijden.

Bovendien, als je werk dichtbij is, is kleine stukjes rijden toch ook niet zo best voor je verbrandings motor ;)

Jey Leno zei eens : 'Verbrandings motoren worden de nieuwe paarden, ze zullen verdwijnen als dagenlijks vervoer, maar als hobby blijven ze bestaan'

Of zoiets...

Voor dagenlijks woon-werk vervoer zie ik zo'n electrisch ding wel zitten in ieder geval, heb er niks op tegen in ieder geval.

Spaart centen uit, we blieven toch zuunige Hollanders he ? :P
 
Dat het geluid van de verbrandingsmotor ontbreekt lijkt me nou niet bepaald het grootste probleem. Juist een voordeel. (niet gaan zeiken dat ze je niet aan horen komen)

De actieradius en het lang opladen lijken mijn de grootste twee problemen. Stroom zal altijd goedkoper blijven dan benzine.
 
Op een motor zie ik het in de eerste jaren nog niet zitten. Als je een ecofreak bent dan is het een ander verhaal. Maar een ecofreak zal niet zo snel een rondje gaan sturen.

In auto's zie ik het wel slagen, met name de parallel hybrides (chevy volt etc.) Dus laat maar zoveel mogelijk elektrische auto's rondrijden, dan blijft er nog benzine over voor de motorrijders ;)
 
maar de prijzen zullen wel zo zijn aangepast dat je je scheel betaald aan verzekering. :(

Ik vraag mij af of dit onterecht is...

Toen die elektrische scooters in zwang raakten gebeurden daar veel ongelukken mee. Men hoorde die dingen niet aankomen. En dan reden ze nog maar 40 km/u.
Kom je met zo'n stille motor aanzetten met 100 km/u...AU!!
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag mij af of dit onterecht is...

Toen die elektrische scooters in zwang raakten gebeurden daar veel ongelukken mee. Men hoorde die dingen niet aankomen. En dan reden ze nog maar 40 km/u.
Kom je met zo'n stille motor aanzetten met 100 km/u...AU!!
Tegen die tijd heb je wel een akrapovic speaker met uitneembare DB-killer voor een betere sound :+
 
No way! Net als auto's moeten motoren het gewoon lekker verbrandingsmotoren houden.
Ik schrok al toen er een dieselmotorfiets op de markt kwam!
 
Als er een electrisch equivalent van een scooter 125cc op de markt komt met een actieradius van minstens 100km, met een accu levensduur van pakweg 25000km of meer, en een prijs van 2500€max, koop ik er direct ene.
 
Hoe lang zal elektriciteit nog enigszins betaalbaar zijn (in vergelijking met benzine that is) als er massaal overgestapt wordt op elektrische vervoersmiddelen?

Laat me raden. Er komt een zeer zware "accijns" om zeker te weten dat er voldoende inkomsten zijn voor de (R)overheid.

Het voordeel "goedkoper" zal dus slechts tijdelijk zijn vrees ik.

Ze zullen hun geld toch wel op een of andere manier krijgen.
Voorbeelden:
*Wegenbelasting omhoog,stroom kost €0,20 (voorbeeld) en dan gooit De Haag er €0,75 belastingen op.
*Tolwegen invoeren,
*Kilometerslimiet(kom je daarboven en je betaalt veel meer).
* Parkeertarieven omhoog.
Of had ik dit niet mogen schrijven. :X
Big brother is watching me.
 
Ze zullen hun geld toch wel op een of andere manier krijgen.
Voorbeelden:
*Wegenbelasting omhoog,stroom kost €0,20 (voorbeeld) en dan gooit De Haag er €0,75 belastingen op.
*Tolwegen invoeren,
*Kilometerslimiet(kom je daarboven en je betaalt veel meer).
* Parkeertarieven omhoog.
Of had ik dit niet mogen schrijven. :X
Big brother is watching me.

Net als dat benzine maar 10 cent kost in die mooie Arabische landen. Dus verhuizen kan ook nog als men goedkoper wilt rijden.
 
Iedereen doet maar alsof we een keus hebben... Ik hoop dat de olie te duur wordt voordat hij op is... er zijn belangrijkere dingen waar we olie voor moeten gebruiken dan ons vervoer.

Ik zou zo een electrische motor kopen hoor.. juist nu omdat de prijzen er nog niet op aangepast zijn :) Helaas is de snelheid, actieradius en aanschafprijs gewoon nog bagger... tis wachten op de japanse massaproductie :p... oja en ik heb geen garage/schuur waar ik m makkelijk aan zn infuus kan hangen :(
 
Ik ben niet echt tegen. Ik zou het niet erg vinden om het gebrom van de verbrandingsmotor eens gedag te moeten zeggen. Het onderhoud lijkt me ook een stuk lekkerder. Het koppel is ook niet onaangenaam en 's avonds het dingetje aan de lader lijkt me ook geen probleem. Doe ik met m'n telefoon ook.

Waar ik het voornaamste probleem mee heb zijn de rijeigenschappen. Ik mag graag schakelen. En toeren houden om de snelheid er in te houden. Dingen zoals terugschakelen voor een bocht etc. Met een elektrische motor zijn dat de dingen die sneuvelen en dat zou ik wel heel erg missen. Dat is ook de reden waarom een automaat niets voor mij is op dagen dat ik niet in de file hoef te rijden.
 
Beter komen ze met wat meer diesel motoren.
Dan heb je pas lekker koppel, kan je ook nog lekker laten walmen.
En met een leuk pijpje heb je ook een mooi geluidje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan