XS750: tussendoor projectje

EvN

MF veteraan
5 mei 2006
2.264
4
Ik had in het grote XS/XJ topic al aangegeven dat ik weer opzoek was naar een XS750, waarom weer een 750:
- omdat ze goed rijden
- je ziet ze niet zoveel (lees, ze zijn apart)
- maar vooral omdat ze enorm ondergewaardeerd zijn en dus goedkoop
- en ik al een redelijke onderdelen voorraad heb opgebouwd.

Nadat ik een tijdje marktplaats in de gaten hield kreeg ik het idee dat de waarde toch aan stijgen is. Misschien ben ik wel een beetje verwend want mijn eerste 750 kocht voor €550,- en die zag er best netjes uit en was gewoon goed, en mijn tweede kocht ik voor €175,- met wat werk.
Die laatste ben ik aan het verbouwen tot caferacer, zie:
nog een caferacer, voor de verandering ;).
Uiteindelijk via marktplaats er toch één gevonden. En wel een SE waar een D blok in is :( gebouwd.
full


Na wat heen en weer gemail ben ik op een zaterdag de motor op wezen halen in een opel combo, past precies als je de uitlaat, achterspatbord en stuur er afhaalt.
full


Toen ik thuis was kon ik de motor er zonder stuur moeilijk uit krijgen, dus even snel een ander, laag, stuurtje er opgezet.

Omdat ik de SE uitvoering toch wat minder vind had ik zelf het idee om hem om te bouwen naar de normale versie met “vierkante” tank. Maar nu de motor zo met dat stuurtje in mijn garage stond zat er al beste een leuke lijn in als je het zadel even weg dacht de grote tellerpartij en koplamp even wat kleiner, het is een beetje wrenchmonkee stijl achtig. Wat te doen, “origineel” maken en als no nonsens motor die ik zo kan pakken of een no nonsens motor die ik zo kan pakken die er ook nog een beetje uitziet.

Na wat zoek werk op het net kwam ik wat inspiratie tegen in de vorm van:
full


monkee25_01.jpg


monkee19_08.jpg


Eerst maar eens aan de praat krijgen en rijdend, voordat we de beslissing kunnen nemen.

Om hem aan de praat te krijgen moest ik eerst alle olie verversen want er zat een beetje benzine in (meteen ook maar even de kranen ombouwen) en toen ik met de kickstarter even de pomp leeg draaide merkte ik dat die niet goed terug kwam dus meteen maar even deksel eraf. De veer was niet goed op spanning gebracht dus heel de koppeling eraf om hem goed op te kunnen spannen. Toen dacht ik, ik heb alles eraf liggen dus meten maar even keerringen vervangen en een spanner maken voor de primaire ketting.
En omdat we toch bezig waren meteen maar even de tweede versnelling aangepakt en een dieper carterpan gemonteerd.
Nu nog ni afwachting op drie keerringen om de carter deksels weer te kunnen monteren. Als zuinige zeeuw wezende gebruik ik geen genuine yamaha parts maar normale keerringen die ik dus online besteld heb, toch waarom het zolang duurt (1 ½ week) voordat ze geleverd snap ik ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Zo weer een XS750 topic *O* *O*

Weet je al meer van je blok, punten of elektronisch, Mik I of Mik II carbs ?
Tjsa, want dat soort zaken maken wel uit bij het feitelijk gebruik van de fiets zelf.

Hopelijk heb je hem snel aan de praat. Visueel ziet de motor er niet echt slecht uit.

En wat de marktsituatie betreft, mijn tweede XS met nogal wat werk heeft 1,5 jaar geleden niet veel gekost (175 Euro).
Bedrag is ondertussen al een paar keer over de kop gegaan :X .
Tel maar mee bandjes (BT45), staalommantelde remleidingen, olie, bougies, bougiekappen, bougiekabel, koppelingskabel en allerlei andere frutsels....

Maar ja, als je besmet met het brikkenvirus dan weet je dat _O- . Je begint met weinig en dan loopt het door.

Voor de rest succes, ik ga deze volgen :Y
 
het blok is een D met punten ontsteking maar er zitten wel mik II carbs onder. Besmet met het virus was ik al hoor, dit is mijn derde XS750, de eerste is naar duitsland gegaan en de tweede is mijn caferacer project, daarnaast heb ik nog een 88er gsxr750 die bij aankoop 4 jaar stil buiten had gestaan en ik heb nog een norton project voor de hele lange baan.

Op de foto ziet hij er redelijk uit en opzich valt het ook wel mee maar toch is de foto beter dan de werkelijkheid. achterspatbord is flink ingedeukt, zadel pan is rot en nog wat van dat soort dingen. Het is met deze motor de bedoeling dat ik deze motor redelijk low budget op ga bouwen, en kosten aan olie, bougies e.d. is onderhoud dat heb je ook bij een motor van 1 jaar oud en moet je dus niet echt meerekenen vind ik.

Van het weekend de primaire kettingspanner maar eens afmaken, ik had er al een gemaakt maar was het toch net niet.
 
Als je foto's hebt van de primaire kettingspanner hou ik me aanbevolen :} , want rechts maakt mijn rijdende XS soms tikkende geluiden :X

En low budget dat is mij nog niet gelukt. Want banden, remslangen, boutjes en andere kleine dingen lopen ten opzichte van de aankoop toch echt wel op.

Want ik heb het bij mijn rijdende XS bijgehouden in een Excellijst en ben geschrokken :( , maar het is wel mijn motor worden :Y :Y

Maar binnenkort moet ik verder met mijn project XS, want wat prutsen aan een brik geeft mij veel voldoening........
 
Waarom dat 'sad face-je' bij de constatering dat het slechts een 'D' blok betreft?
Vergeet niet: dít zijn wèl de hardlopers van de familie vanwege de lange eindoverbrenging.
Dat hebben ze vanaf de 'E' blokken wat aangepast om ze wat "levendiger" te maken, maar dit ten koste van rijgemak/-comfort..
Omdat ze zwart geverfd zijn zijn ze, zeker nu de jaren beginnen te tellen, vaak wat minder mooi om te zien dan de latere (blanke) blokken, maar daar kan wat verfafbijter een handje in helpen.
En betrouwbaar...ach, ook een goed onderhouden 'D'-tje brengt je naar je bestemming.

Mooi project Nils; je hebt een volger!
 
Je staat bij mijn favorieten :]
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
De mijne is inmiddels bijna af en v.w.b. de kosten is hij een keer of 30 over de kop gegaan _O- Maar hij was ook niet echt duur in aanschaf. Heb het tot de euro nauwkeurig bijgehouden ook in een excelsheet. Is toch wel schrikken dan. Maar dan heb je ook wat.

Er staat ook nog een E op mp voor 300 euro. Het kriebelt wel maar ik vind hem te duur.
 
Laatst bewerkt:
De sad face is meer omdat het een E is waar ze een D blok in hebben gehangen zonder de elektronische ontsteking over te zetten. Voor de rest ben ik er zeker content mee, als hij net zo betrouwbaar is als me eerste motor hoor je mij niet klagen. En een zwartblok vind ik juist mooier, zie je niet zo snel de vettigheid op en ik ben niet echt een poetser.Het blok ziet er aan de binnenkant in iedergeval netjes uit.

Ik hoop zaterdag de ketting spanner klaar te hebben en dat de keerringen dan toch eindelijk wel een keer binnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag, volgende week krijg ik als het goed is elektronische ontsteking. nu heb ik even wat zitten vergelijken en ik zag dat de vervroeger een ander nummer heeft, kan je de oude ook gewoon gebruiken voor elektronische ontsteking?
Een wat is het verschil tussen de inlaat nokkenassen van een D/2D en de E en F modellen?
 
Nee elektronische ontsteker heeft andere vervroeger. Weet het zeker omdat ik ook van een puntenontsteking naar elektronisch gegaan ben.

Zal mijn topic weer naar boven halen, daar staat eea in over elektronische ontsteking.
 
@Nils: je kunt eventueel de grondplaat van de vervroeger laten zitten, maar je zult de nokas moeten wisselen.
Die van puntenontsteking (1J7) heeft een ander profiel dan dat van de electronische (2F3) versie..
 
Er zit momenteel nog niet echt veel schot in de zaak. De keerringen zijn er nog steeds niet, het is dat ze al betaald zijn anders ging ze wel ergens anders halen, vandaag nog even gebeld en ze zouden er achteraan gaan.
Daarnaast is postnl ook weer lekker bezig, ipv een pakje te weigeren omdat er geen huisnummer op staat, scannen ze hem toch gewoon in en bezorgen hem dus niet en de afzender had zijn adres er ook niet opgezet gaat weer lekker allemaal.
Maargoed, voor de rest niet zoveel tijd gehad om er aan te werken want er moesten eerst allerlei dingen in huis gebeuren en daarnaast wil ik eerst het blokje in orde hebben voordat ik de rest aan ga pakken.

Nog even een vraag over de kettingspanner, ik heb op de yamaha-triples.org site wat voorbeelden gevonden en daar leek het erop dat de veer gewoon vast gelast zit. Voor degene die deze modificatie uitgevoerd hebben, hoe hebben jullie dit gedaan? Ik heb namelijk bij mijn eerste versie een klepveer gebruikt en deze ook vast gelast en met het aanpassen hiervan brak de veer zo af, eigenlijk ook wel logisch vanwege het materiaal natuurlijk.
 
Simpel: in de grondplaat waar je het teflon blok op bout een gat boren voor het bovengenoemde boutje.
Dat borg je aan de onderkant met een moertje, waar je middels een carrosseriering ook meteen de klepveer mee borgt.

Zie fotovoorbeeld van een spanner die ik hier nog heb liggen en die een jaartje dienst heeft gedaan in een ander blok:

Foto-KUBM46G7-D.jpg


Foto-8ZNOT7AB-D.jpg


Foto-WVJBTCBO-D.jpg



Maar één van mijn eerste ontwerpen doet al járen dienst in mijn Japchop, waar ik de veer in een groot blok teflon heb geboord en tevens een lange draadeind heeft die op het motorcarter afsteunt:

Foto-FJU7IHTL-D.jpg


Foto-EIRXA6YD-D.jpg



Zoals je op het -org forum lezen kunt zijn er meerdere ontwerpen..
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pascal,

Wil je dat zelfgefabriceerde spannertje niet van de hand doen?
Mijn ketting tikt behoorlijk.
 
Pascal, bedankt voor de foto's van de kettingspanners :}

Dit is erg handig om zelf aan de slag te gaan. Kan ik wat gaan doen, aan het getik rechts..... :X
 
Bedankt voot de info, ik had zelf niet eens aan het simpele idee om hem met een carroserie ring vast te zetten, dat gaat hem worden.

Nou ik heb de keerringen eindelijk binnen, waar ik ze besteld had kon ze niet leveren dus toen maar even bij de plaatselijke landbouw mechaniseur langs geweest, had ze gewoon op voorraad. voortaan maar gewoon even plaatselijk proberen voordat je besteld vanuit de luie stoel :}

Ik heb ook eindelijk mijn electronische ontsteking binnen, langleve postnl :N

De motor staat er nu weer bij zonder koppeling e.d. omdat de kickstarter veer nu is gebroken. ik had hem namelijk opgespannen omdat hij los was geschoten, even proberen en hij brak meteen, daar dus ook maar een nieuwe voor besteld is die ook meteen weer goed.
Als alles weer terug gaat zal ik proberen om niet te vergeten om foto's te maken. plaatjes kijken is wel zo leuk.
Naar mijn idee gaat het allemaal te langzaam maar dat komt vooral omdat ik steeds wat dingen tussendoor doe omdat de hoofdzaak toch even bij het huis licht.

maar binnenkort kunnen we weer verder (even wachten op de kickstarter veer).
 
Hallo heren,

Ben een tijdje met andere dingen druk geweest, maar hoop nu weer wat tijd voor het XS tracker project te krijgen (al zal het ws nog niet erg snel gaan). Zie dat jullie onderhand niet stilgezeten hebben.
Nils, ik heb nog steeds geen geschikt tankje kunnen vinden en neig nu naar de tank van een special. Ga jij die toevallig binnenkort over hebben?

gr Ernst
 
Ik heb ook nog een tank van een kawa z750 over.
Die heb ik aangepast zodat ie op een XS750 past.

dscf4823.jpg

dscf4832n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nils, ik heb nog steeds geen geschikt tankje kunnen vinden en neig nu naar de tank van een special. Ga jij die toevallig binnenkort over hebben?

gr Ernst

Hey Ernst, voorlopig wil ik ze allebei houden omdat ik nog steeds precies weet welke richting ik op wil met de motor.
 
Hee Hans; ga je hem definitief zelf niet gebruiken? op zich een heel aardige tank, ik ben alleen bang dat hij wat aan de korte kant is, het trackerzitje wat ik heb is nl ook al vrij kort. Zitten er kranen op en past dat een beetje?

Nils; No problemo!
 
Terug
Bovenaan Onderaan